Br. bi Poštarina plaćena «u gotovu. Narod DUBROVNIK, 28. aprila 1925. : God. M na Svijest Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno, PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv, Tiskare. Izlazi svako Utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni s g 3 urednik A. FIč. — Vlasništvo Odbora »Narodne Svijesti“, — Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, — Rukopisi se ne vraćaju, — 'Eniskopat na braniku kat. svetinja. U ,Katoličkom Listu“ od 16. travnja izašao je \izvještaj o konferercijama, koje je 15. i 16. travnja odižao u Zagrebu izvršni odbor katoličkog episkopata. Izvještaj je po svojoj formi veoma umjeren, ali iz njega saznaje naša javnost stvari, koje moraju zabrinuti sva- koga ketolika u našoj državi, Naša vlada zauzela jeu \nekim crkveno-političkim i kulturnim pitanjima stano- ište, koje je protivno raspoloženju naroda i pravima atoličke Crkve. Na četiri sjednice, kojima su prisu- \stvovali preuzv. g. dr. Ante Bauer kao predsjedatelj i \presv. gg. biskupi dr. A, B. Jeglić, fra Jozo Garić, Ante Akšamović i Lajčo Bogdanović kao članovi izvr- šnog odbora i izvjestitelji, raspravljena.su mnoga spor- ma pitanja izmegju sadašnje naše vlade i predstavnika crkvenih oblasti, i Iz izvještaja saznajemo, da se provode i dalje (progoni katoličkih svećenika rimskog i istočnog obreda, to bez zuanja nadležnih crkvenih poglavara. Napose su istaknuti slučajevi u Kričkama, u Banjoj Luci, Som- Doru i Palanki. : Episkopat je protiv toga protestirao u predstavci, koja je odaslana ministarstvu vjera i ministarstvu unu- trašnjih djela. Ministarstvu vjera odaslana je i druga predstavka, kojoj se protestira protiv olimanja crkvenih zgrada samoslanskih kuća, što su ih počinile sreske i župa- inijske vlasti u nekim krajevima. Na trećoj sjednici raspravljena je naredba mini- arstva prosvjete od 2. siječnja 1995. O.-N. br. 507.; se sve kulturne, piosvjetne i humane ustanove sta- aju pod nadzor školstih nadzornika, te bi se morale dreći katoličkoga i ni cionelnoga cbilježja te dosada- ega svoga naslova. Konferencija je zaključila, da se osvjedna predstavka odašalie ma ministarski savjet i ministarstvo vjera protiv ovakoga izazova naših kato- ličkih vjernika.. Naredba ministarstva je protuustavnia, na navješćuje otvoreni kulturni boj i time izazovom ućuje državljane u dobroj dispoziciji prema državi, Obzirom ma novinske vijesti, da će u narednom Sjedanju narodne skupštine biti donesen zakon za larodne osnovne škole uzela je u raspravu predstavka, oju je dne 20. kolovoza 1924. biskupska konferencija plenarnih sjednica odaslala ministarstvu prosvjete u Ograd, Zaključeno je, da se već sada ima upozoriti lolička javnost na važnost toga zakona. Episkopat živa svećenstvo i narod da od svih poslanika, koje u narodnu skupštinu izabrali, traže, da porade svom lergijom, da, se katoličko gledište u zakonu respe- je i da se posebnim čankom zajamči Crkvi pravo tske nastave. Napose se imadu u zakonu o osnov- školama provesti ova četiri temeljna načela : 1. Savezno sa naredbom u čl. 16. ustava imade konom zajamčiti obavezna vjerska nastava. 2. Cilj škole se imade označiti tako, da utvrgjuje igijska i s njima usko vezana moralna načela za život, 3. Da je vjerska nastava u svim školama podvr- ena vlasti i nadzoru Crkve. , 4. Da se katoličkoj Crkvi zajamči pravo nesme- O osnivati konfesijske škole, U daljnjim raspravama su pretresene još neke Hlistavke svećenstva. (Na koncu sjednice otpremljen je ministarstvu p.brzojav za hilno uregjenje makar i provizorno Biničkih beriva u siromašnim krajevima u smislu letavke biskupskih konferencija od 20. augusta 1924. tVidjet ćemo, hoće li zastupnici, koje je izabrao fftski narod u prešlim izborima, poduzeti kakvu fij, da se katolicima i katoličkoj Crkvi priznadu kopata, dat će mam poriovni dokaz, da ne mare za katoličkoga pučanstva i da se slažu s iramasu- a iz Pribićevićeve stranke, koji bi htjeli da odozgo oću vlasti narivavuju nercdu svoje kulturkempier- nazore. i Seoba naroda u Brazil. (Naše posebno izvješće iz Veleluke) Na 21. o. mj. doplovio je u mašn luku parobrod »Zaton“ Dubr. Par. Plov.,, da odvede u Split Velelu- čane i Blaćane, koji sele od nevolje u tugji svijet, u daleki Brazil. Takove žalosti, takova plača, takovih oštrih komentara na vladu nije u Velojluci i u Blatu još nikada bilo, kod onog žalosnog ponedjelnika, kad su preostali Velelučani i Blaćani ispratili svoje drage sumješćane, koji otidoše u daleki svijet za vazda. Oni su časovi bili grozni da ti se upravo srce i sada sti- ska kad promisliš na sve što se vidilo i ćutilo. Čitavu Nedjelju i Ponedjelnik ujutro hodili su djeca od crkve do škole, od kuće do kuće da se oproste. Bilo je tu dirljivih prizora. — Iza dolaska parobroda došlo je jedno tridesetak obitelji iz Blata, a dopralilo ih je skoro oko 2000 čeljadi. Dolazili su vozeći se na ko- lima, mazgama, tovarčićima i gonili ono svoje sirotinje i po dvoje-troje male dječice. Ima i Blaćana i Velelu- čana, koji su otišli i baš ništa svoga nijesu ovdje ostavili već su sve prodali da mogu dobiti karte za Brazil. Neki su otišli skoro bez novčića; a samo neki su odnijeli malo Dinara za najnužnije potrebe. Oko 10 sati počeli su se ukrcavat Blaćani po obiteljima u parobrod a oko 11 Lučani. Velelučana je pošlo 43 obitelji sa 49 članova — ukupno 249 duša: 125 mu- ških i 124 ženske, megju njima 52 djece ispod 5 go- dina, a 3 starija od 50 godina. — Na obali je bilo sakupljeno 5—6000 duša iz Veleluke i Blata. Opisati prizore rastanka nije moguće, to je bilo tako dirljivo i strašno | Takovih prizora ne vidi se pri nijednoj smrti, pri nikakvom pa ni najžalosnijem sprovodu. Sviranje muzike nešto je ubijalo oro općenito plakanje i na- ricanje. I tako nije ostalo ni najtvrgje srce, a da nijesi vidio na svačigovom oku suzu. Žalost i groza obu- hvatila je svih i dostigla svoj vrhunac, kad se je di- gao most i parobrod počeo kretati. Mahanje i vika bilo je sve dok se parobrod nije izgubio s vida. Kad se promisli što su ovi ljudi propatili ove zadnje 3-4 godine, čovjek im se ne čudi što idu; ali promislit kako su se ovi ljudi junački držali za wvri- jeme talijanske okupacije, znati da se je nebrojeno puta tražila u vlade pomoć za ovaj narod, imat na pameti da se je u našoj prostranoj zeml;i moglo naći mjesta, a ne da ih ovako gubimo; gledat gdje se tu- giinci na stotine hiljada šepire po našoj državi a da naši sele u tugji nepoznati svijet i sve što je sa tim spojeno, ovo je što čovjeka silno peče i boli i što je naprosto neshvatljivo... »Vječni grad“ u svetoj godini. - Rim ,vječni grad“ pruža ovih dana neobičuu živu sliku. Na stotine hiljada stranaca posjetilo je ovih uskrsnih blagdana Rim ,i skoro svaki hodočasnik i izletnik najprije ide na trg crkve sv. Petra. Crkva sv. Petra i residencija Pape privlačive su tačke svakog stianca. Tek tada budi se kod niih interes za Colo- seum, via Appia, Forum Romanum, kraljevu palaču, spomenik slobode i za — Mussolinia, Rim i danas ima karakter sredovječne vlasti dviju mačeva, Crkva sv. Petra, Lateranska bazilika, Sikstinska kapela i Papa reprezentanii su vječnog grada. Nije tako teško viditi Papu keko se misli. Zatraži se dozvola u vatikanskoj kancelariji za kolektivnu au- dijenciju i nju se odmah dobije. Tri puta sedmično daje Papa audijencije u masama po 100—150 osoba. Stoga svaki dolazi na red, ko se zadrži 10—14 dana u Rimu, U audijenciju se ide u podne. Treba neko vrijeme čekati, a to rado čini svaki, jer dobija vre imena da razgleda krasne vatikanske parkove i muzeje, Ali nervoza se ipak osjeća kod svih, jer svi žele ipak da vide Papu. Deći u Rim a ne vidili Papu, znači ne biti u Rimu. To osobito vrijedi za hodočasnike. 7“ Jedan oficir švajcarske gatde najavljuje dolazak sv. Oca. Audijencija prolazi bez ikakve usiljenosti, Niti u hodu, niti _u gestama, a još manje u govoru, Papa Pio XI. neće da istakne značenje svoje službe. Bez većih ceremonija dolazi, pozdravlja i daje svima naokolo ruku na poljubac, blagosivlje i za 5 minuta sve je svršeno. Kratko je vrijeme prošlo, ali uspomena na ovaj jednostavni ali svečani momenat oslaje neizbrisiva. Mnogi dolaze iz znatiželje, iz senzacije, iz« želje da drugima o svemu mogu da pričaju, ali za hiljađe znači zavjet, ispunjenje najvruće želje: Biti kod vla- dara od 800 milijona duša, primiti od njega blagoslov i poljubiti mu ruku, to je za njih nešto što ih zanaša, Mnogo teže je prisustvovati velikim funkcijama, u kojima uzima učešća i Papa. Ove Svete Godine to se zbiva 5 puta. Tada na nosilima dovode Papu u crkvu sv. Petra, stavlja mitru na glavu i ide pod baidakin kod velikog oltara. Poslije funkcije slijedi procesija kroz sve ogromne prostorije velikog hrama i masa oduševljeno pozdravlja svoga poglavicu. U crkvi bude kod tih prigoda do stotinu tisuća duša. Pisma iz naroda. KORĆULA. Uhvaćeni kriomčari. Na sam Uskrs pred podne parobrodić financijske kontrole ,Vuk Man- dušić“ dovukao je u našu luku jednu brodicu zapli- jenjenu mekojim kiiomčarima iz Veleluke, koju su zatekli sa prokriomčarenom robom iz Lastova i to: 700 kg. soli, 100 kg. šećera, 212 kutija žigica, 100 komada cigareta i 205 knjižica cigaret papira. Ako su kriomčari kupili (na Lastovu robu na pola cijene, a reflektiraju na 25% dobitka, mogli su dobiti na glavu tek po 100 Dinara. Zar to nije nerazumno od njih da se po zlu vremenu, životnoj pogibli, pa eto i ekonom- skoj propasti izlažu skoro za nikakav dobitak ? Kri- omčarenje se mora osuditi i niko ne smije da ih brani; ali bi se moglo pitali zašto to ovi ljudi čine, Na veliko ne rade, već kako je poznato većinom ih nevolja i glad tjera na ovaj nedični i pogibeljni posao, Nestašića soli. Naši su ribari na sto muka radi soli. U mašoj državi ne mogu skoro da je nabave, s Lastova ne smiju — pa kad bi se možda mogli nešto pomoći ove godine s ribanjem, eto fali soli, te moraju davati fabrikama sardina ribu po što po io, ili je u inore bacili, — Zar je ovo razumna politika, zar se ovako pomaže narod? Zar to ne znači bacat narod u pravu nevolju, očaj i nezadovoljstvo ? + Nikola Verzotti umro je 23. ovog mjeseca u du- bokoj starosti od 84 godine. Na ovom dobrom starcu ispunila se ona stara talijanska izreka .,chi serve co- mun, serve nessun“, jer pošto je preko 30 godina vršio općinsku službu vijerno i pošleno, morao je pod stare dane gladovati, jer je uživao meliku mirovinu od 188— Din. godišnje — bez ikakovih dodataka. Radi svoga poštenja i dobrote bio je opće ljub- ljen, pak se tu očitovalo i prigodoim sprovoda. Počivao u miru ! OREBIĆI. Posveta zvona. Dne 17. 4. stigla su tri nova zvona za župnu crkvu matici »Pomoćnicu kršćansku“. Zvona su bila dočekana od velikog broja naroda i svečano odvedena do crkve, gdje su postav- ljena na pripravljeno mjesto za posvetu. U nedjelju 19. 4. u 2/2h doplovio je sa »Sušakom« presvij. naš biskup Dr. Josip Marčelić, da obavi posvetu. Presvi- jeli je bio dočekan od velikog mnoštva naroda, i sve- čano otpraćen do crkve. Poslije kratkog odmora obavio je posvetu zvona, koja su bila podignuta pred crkvom na veoma ukusnim spravama, okićenim zelenilom i cvijećem. Zvonima su kuinovali gospoda : Krstelj Baldo, sud. savj., kap. Bogić Grgo općinski presjednik, kap. Livak Božo, Fišković ml. Kristo, Popović Astun, Vido- vić Petar, (zamjenik Jurković Marka u Americi), te gospogje: Tugnizza Flora rogi. Orebich, Karmela Su- ličić, kao zamjenica svoje imajke Marije V. Alešić te Frana Kriletić, kćerka pom. kap. Nikole Vetkarić. Poslije posvete presvijetli je održao u crkvi propovijed, a iza toga slijedio je blagoslov sa Presvetim. Kod po- “svete i pri podizanju zvona na zvonik bio je nazočan g. Antun Cukrov sa svojim pomoćnikom Josipom Krespi. Zvona su naime uabavljena kod njegove tvor- nice u Splitu, a svakoga je zadivila i njihova. izradba i njihov milozvuk, te bez ikakvog laskanja možemo čestitati g. Cukrovu na ovakovom uspjehu. — &. B. S