Stu
postipali zvijerski sa svladanim narodima; navodi i
to, što je ropstvo legitimirano bilo i kod kulturnih
naroda. Pa zaglavljuje g. pisac: Zar su sva ta poko-
ljenja radila protiv zakona, što im je bio u duši
njihovoj ?

Odgovaram : 1. Fakat, u koliko fakat, ne dokazuje
moralnost objektivnu pa niti subjektivnu (u pojimanju
onoga, koji je taj fakat izvršio). a

Ne dokazuje objektivno, jer isti fakat u različitim
prilikama počinjen, poprima speciličnu moralnu raz-
liku; ubistvo na pr. počinjeno pri obrani svoga života
i ubistvo počinjeno namjerom, da se drugoga okrade,
dva su fakta specilično različna.

Ne dokazuje ni subjektivno, jer u tomu slučaju
ne bi nitko nikada mogao priznati, da je počinio što
nije smio počiniti, niti biti svijestan, da je zlo počinio,
ali se tomu iskustvo suprostavlja. Rimski je pjesnik
pjevao: Video meliora proboque, deteriora sequor“,
vidim što je dobro, ipak, se laćam onoga, štu je zlo.
Ovo nije pjesnikovo maštanje, već odraz ljudske savi-
jesti, koja govori tajinstvenim glasom : ovo si morao
učiniti, al ipak si protivno radio. Pozivati se stoga na
neke nemoralne činjenice, pa tim htjeti dokazati nji-
hovu moralnost, nije logično.

9, Svijet je bio vavijek šaroliki zapletaj dobra i
zla, kao što u staro doba, tako i u moderno i najmo-
dernije doba rascvata tako zvane kulture, i svih mogućih
moralnih filozofskih sistema. Uz nevinost išla je zloba,
uz pravdu nepravda, uz istinu laž, uz mržnju ljubav,
uz iskrenost dvoličnost. Ako vidimo na cimskim pri-
jestoljima Kaligule, Nerone, nalazimo i Tita, ako u
Mesalini nalazimo kulminaciju ženske razuzdanosti,

u Oktaviji imademo uzor-ženu. Ovakovih suprotnih

slika susretamo kroz dugi lanac vijekova, kroz koje
je prohujilo čovječanstvo od najstarijeg doba, sve do
Bugarskoj, gdje pakleni strojevi
bacaju u zrak ogromnu zgradu, pokopavaju, osim ne-
poćudnih lica, i veliki broj nedužne čeljadi, koja druge
već da se je tu slučajno našla.
Uz ove grozote čujemo bolne uzdisaje, koji žale, da
čovjek pod dojmom nižih strasti tako nisko pada i

zadnjih dogogjaja u
krivnje nije imala,
izravnjuje sebe sa zvijeri.

Ovo su slike, koje nam

moralnim.

3. Okrutnosti prama svladanih naroda u staro
doba ne dokazuju da su bile smatrane legalnim i mo-
kao što to ne dokazuju ona zvjerska djela,
što su se počinila pa se i sada čine u najmodernije
naše doba, sred kulturne Europe, pod utjecajem evan-
gjelske ljubavi i najotanjenije pravne znanosti. Ja fakta
ne napominjem niti države, žumnalistika je puna i pre-
puna toga, ne treba da napominjem neugodne stvari.
To dokazuje, da čovjek može poživinčiti pod dojmom
jake strasti, potisnuti u pozadinu svoju savjest, koja
— slegnu li se strasti — opet će se pojaviti, te će
poviknuti: Toga nijesi smio učiniti“. To ne dokazuje,
da u duši čovjek ne nosi zakon moralni, već to znači
da čovjek može raditi i protiv toga zakona, jer nije
determiniran ni od mnaravnoga moralnog zakona niti
od javnoga mišljenja, kao što ću ja dokazati na dru-

ralnim,

gomu mjestu.

4. Okrutnosti prama svladanim narodima, kao
što i ropstvo ne dokazuje, da čovjek ne nosi. u duši
svojoj moralni zakon, bar prve principe. To dokazuje

To se pako

 

kakav lijek proti zubobolji. Rekli smo, da zubobolju pro
ječiti dosljednom i redovitom njegom zubi,

kažu prepletaj morala
i nemorala u svako doba, kažu nam, da moral koraca
paralelno uz nemoral, a te činjenice obaraju tvrdnju,
da je u neko doba bilo moralno, što je kasnije kod
istoga naroda ili drugih naroda bilo smatrano ne-

Zubobolja spada medju najgore boli,

tički (što priječi trulež) QOdol. Neka nas nit
Stikašupljinai razjedenih zuba. OPĆI lijek: proti zubobolji. 'Odol jest sredstvo za svakodnevnu njegu i čišćenje zuba. a

DOES. : e ; E.
uzrokuju šuplji pokvareni zubi i da se to kvarenje može sj

NARODNA SVIJEST

da on radi protiv tih zakona. A može raditi pogrešu-
jući u dalajim zaključcima iz moralnih principa, koji
traže mirno, hladno razmatranje, jaču inteligenciju.
Čovjek nije nepogrješiv, može pogriješiti i teorijskim
istraživanjima, premda imade u sebi zakone mišljenju,
može pogriješiti i u praktičnim, premda imade u sebi
principe moralne.

Filozoi grčki Aristotel kušao je da ropstvo znan-
stveno legitimira. Dokazi, što ih on navodi, ovi su:
1. Ljudi nijesu svi jednaki ni u fizičnim ni u dušev-

nim svojstvima; stoga jedan drugomu valja da bade:
tjelesno i duševno slabiji drugomu, koji

podregjen :

je tjelesno i duševno jači. 2. Gdje su različite jedinice
udružene u jednoj skupini, te sve smijeraju postignuću
jednoga cilja (kao što je društvo), tu valja da bude
neka subordinacija. Odatle zaglavljuje, da je ropstvo
prama prirodnom moralnom zakonu. — Ako.se rop-
stvo shvati, kao stanje, u kojemu čovjek gubi čitavu
svoju sopstvenu slobodu, zaglavak ne teče iz pre-
misa, jer je preširok, premda su premise Aristoteline
ispravne. Tu je pogreška u zaključivanju. Premisa Ari-
stotelina je ova: ,Nejednakost svojstva u čovjeku hoće
da bude slabiji jačemu  podčinjen, a to stoga, da ga
jači duševno i fizično podigne, vodi. To traži moralni
red, to je moralni princip. Ovomu principu nema se
što da prigovori. Al ipak krivi izvadak iz ovoga prin-
cipa mora se zabaciti, jer se sukoblja sa drugim mo-
ralnim principom, a to je: čovjek kao inteligentno i
volitivno biće ravan je drugomu čovjeku, stoga i ako
je inferioran“ u mečemu drugomu, on ipak ne gubi
sva prava svoje sopstvene neodvisnosti i nije niti može

da bude drugomu puki mrtvi ,itstramentam“.

Ja sam oštro istaknuo, da' prvi principi morala
poznati su svakoj normalno razviloj inteligenciji, jer
su plod umne elaboracije, ali, u daljnim izvadcima i
primjenama tih principa na pojedine konkretne sluča-
jeve, da se može i pogriješiti, i protivni zaglavci izvesti.

Glasovito je bilo na pr. pitanje, koje nastalo bilo
izmegju dvaju osnovatelja filozofskih škola Pitanje je
bilo, da li sudac, komu je kao privatnoj osobi poznata
nevinost tuženoga, al ipak iz depozicije svjedoka utvr-
gjeno je da je kriv, smije se poslužiti svojim privatnim
znanjem, te ga riješiti optužbe. Jedan tvrdio afirmativno,
a drugi negativno. To je bio Sv. Toma osuovatelj
tomizma, i Sv. Bonaventura. Ova se dvojica nijesu
slagala. Dali ćemo stoga reći, da što je jednomu bio

moral, drugomu bio nemoral ?

Okrutnosti su svladanim narodima mogle biti
krivi zaglavci iz principa moralnih, kojim i mi sada
me možemo ništa da prigovorimo. To se i danas do-
gagja premda, prema mišljenju  pozitivista, biološka

evolucija dotjerala je moral do visokog stepena.

Stoga ispravno nije reći: zar su sva ta poko-
ljenja radila protiv zakona, koji im je u duši bio ?

5. Okrutnosti prama svladanim narodima ne do-
kazuju, da čovjek ne pozna moralni zakon, stoga samo
što obrnuto radi. Jer on može i svijesno protiv toga
zakona raditi. Već su odavna ljudi opazili u sebi neki
dualizam. Ja sam napomenuo na drugom mjestu rim-
skoga pjesnika, a to nije njegovo osamljeno mišljenje.
To je problem, koji je svraćao osobitu pažnju dubokih
mislilaca. Taj je problem : čovjek vidi, što je ispravno,
razum mu kaže, što ne smije počiniti. Razum mu go-
vori jedno, a niže strasti turaju ga protivnoj strani.
Odakle ovaj dualizam u čovjeku ? Da li ga je stvorio
odgoj, konvencionalizam, običaji uvedeni prama pri-
likama mjesta, vremena i t, d.? Da su ga stvorili obi-
čaji, koji su šaroliki prema šarolikosti prilika vremena

jela u ustima i zubnim šupljinama trunu, a to je ujedno i prvi povod, da se zubi počnu kvari
Jasno je, da trulež treba spriječiti u ustima, ako hoćemo da sačuvamo zube, da se ne kva
postizava tako, ako se priučimo da upotrebljavamo za ispiranje usta antisd
ko krivo ne razumije. Mi ne preporučamo nikak

ali se od nje može svatko sačuvati, ako zube drži čistei
redu. U najviše slučajeva uzrok je zubobolji šupalj zub. Zubi se kvare poradi toga što ostal

a razumnim načinom i mora spriječiti.

mjesta, traži se, zašto je stvorio te moralne princip

koji su zajednički svim narodima, bili oni kulturni ili
nekulturni (a o tomu ćemo dalje govoriti)? Ako ga
je stvorio odgo, običaj, konvencijonalizam, koji nema
nad sobom neki viši kriterij, za što čovjek, kada hoće
da sebe biani da zlo nije učinio ili da je dobro učinio, f
motivira to razlozima, koji imadu svoj korijen u raci-
onalnom čovječjemu dijelu, a ne pozivlje sč na običaj ;
ili ako se i pozove na običaj, on mora dokazati mo-
ralnost toga običaja ? Ako moralnost običaja mora da
dokaže, tim je očito, da moralnosi i nemoralnost ot

čaja rasugjuje se prama nekomu drugomu višemu k

teriju. A _ taj viši kriterij stoji nad odgojem, nad
običajima, nad konvencionalizmom ; a taj kriterion ne
može da drugi bude već racionalni dio u čovjeku.

Dualizam se u čovjeku ne dade poreći; a taj
dualizam kaže mogućnost, a svakidašnje iskustvo kažel
nam činjenice, da čovjek počini zlo, premda znade if
osjeća u savijesti svojoj, da to nije smio učiniti, :

Fakta dakle okrutnosti, u koliko su fakta, ne do
kazuju nepoznavanja moralnih principa.

3. Ne odgovara istini, da sukobima izmegju ljudi
uzrok leži u tomu, što ljudi nijesu suglasni u pif
tanju moralnih principa.

Gosp. pisac da dokaže relativnost morala navod
da ljudi nijesu suglasni izmegju sebe o onomu,
je pravo, što li je ne pravo. Navodi i konkretan pri
mjer, i to baš ubojicu Daskalova, kojega su neki sucf
proglasili krivim, drugi ga pak riješili. i

Ovi razlozi ne odgovaraju istini. — Ako je tkogod
oteo drugomu kakvu stvar, nastaje sukob, spor. Alf;
taj spor nije u tomu: da li se smije oteti tugja stvari
ili ne smije; već spor bude s sjedne strane : nij :
ti oteo; a s druge oteo si mi; ili: to tvoja stvar ni;
bila, već moja; a s druge slrane: to je u istinu big
moja stvar. Spor nije naslao 0 moralnim principim
već je nastao o primjenivanja pojedinim konkretni:
činjenicama, koje su mogle uistinu biti, a mogle su
ne biti, mogle biti zaokružene takovim prilikama (cif
cumstantiae) koje su izuzimale tu činjenicu, da U
joj se mogao primjeniti moralni zakon: ne ukradi.

Ako se jedan ne drži uvjeta u sklapanju ugo:
vora sa drugim, nastaje sukob. Taj spor nije u tomu
da li se moraju vršiti uvjeti, označeni u ugovoru ;
li se mora održati zadata riječ ili ne; već je spori
tomu: taj umjet ili nije jasno označen, ili: ja sat
se držao uvjeta, ili: ja taj uvjet u sklapanju ugi)
vora tako nijesam razumio, već ovako. Spor nijel
nesudaranju (sudaranje nije udaranje, udar, udara
weć znači: consensus, das Ubereinstimmen, consenii
ment, kao što i podudaranji i

  
 
  
 
 
  
 
  
   
  
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  
 
  
  
 
   
 
 
 
 
   
  
 
  
   
   
  
 
 
   
 
 
  
   
 
 
  
   
 
  
 
 
 
 

 

e) u pitanju principa mi
rala, već u primjeni principa nekim činjenicama.
Primjer ubojice Daskalova i njegovih sudaca d
dokazuje, što se hoće da dokaže. Sadci su i jedni
drugi sporazmni bili, da je ubistvo nemoralno djeli
nije bilo tu nesuglasja u moralu, već ako je nastil
nesuglasje u osudi, mogle su biti neke prilike, kojei
pratile i ublaživale to ubistvo, a te prilike bile
znate nekim sucima, a drugim nepoznate; a mogla
biti i strančarska strast, koja je izrekla osudu ili riff
šila krivca osude protiv uvjerenja i savjesti islih sf
daca. — Gosp. pisac kaže: da ga suci presudili 4
je kriv, a drugi da nije kriv i imali isti čin sa ni
sve istim motivima. Ako je bio isti čin sa posve isti
motivima pred očima sudaca, pa jedni rekli da, druj
ne; a pošto i jedni i drugi suci bili su suglasni 4
je umorstvo zločin, tu se više ne bi radilo o mo
nim principima, već o zakonima mišljenja (logični
zakonima) te bi valjalo kazati, da su logični zakli
kod jednih sudaca bili jedni a kod drugih drugi. Od
vle bi slijedio apsurd (ako su kod jednih jedni, a
drugih drugi zakoni logike), da se ne bi moglo 1
bieći nikakovoj arbitraži, jer nijedna arbitraža ne!
bila vrijedna da izreče objektivni sud; slijedio bid
surd, da dosadanji su ibeni postupci bili su samo |
bjektivne emocije, impresije ; slijedio bi absurd, dal
ljudi megijusobno postali nerazumljivi, a u rasugjiva
izmegju poštena i nepoštena, prava i neprava md
bi samo rasuditi oštre pangje, jaki zubi, kao štoili
:zvjeradi. (Slijedi). Za

1

x

Važno jest, da se zubi njeg

il

 

 

dne&no i to doista antiseptičkom tekućinom. Veoma raširena njega zubnim praškom ili pastom nije dovoljna, jer1
prašak niti pasta ne prodiru do najopasnijih mjesta truleži (stražnja strana kutnjaka i prostor medju zubi 1

 

   
 
 

Odol je u tu svrhu najpouzdanije antiseptično sredstvo. Odol čisti usta i zube od svih tvari, koje trunu i kvl
zube. Tko redovito jutrom, o podne i na večer rabi za ispiranje usta Odol, taj ih je za uvijek 1
čuvao od svih tvari, koje u njima trunu i tako kvare zube. Preporučamo svojski i mirne savjesti |
kome tko hoće, da sačuva i održi svoja usta i zube zdravima, da se privikne uvijek i redovito rabi

7