tu Sur Dr. V. Svilokosom, dočim je &. veliki župan dao pis- meni odgor na tužbu. Upravni je sud nakon rasprave i vijećanja donio presudu, kojom je udovoljio tužbi župnika o. P. Gla- vaš, te izrekao, da se poništava upravni akt g. velikog župana, dolično sreskog poglavara u Makarskoj kao neosnovan u zakonu. U oduljoj usmenoj motivaciji presude. g. predsjednik upravnog suda naveo je, da prije svega ne stoji prigovor g. vel. župana, da Upravni sud nije nadležan po ovoj stvari, a što se meritoro stvari tiče da propisi Bachove patente nijesu pritmjenivi na crkvena lica u vršenju njihove vlasti u crkvi, već propisi zakona od 7. maja 1874, a da u ostalom sve i kad bi bili primjenivi propisi Bachove patente, da bi sasvim tim bila presuda sreskog poglavara neosnovana u zakonu, jer se je župnik služio svojim pravom ute- meljenim u crkvenim zakonima i u našem Ustavu, te tim što je na lijep način odredio da se barjak, koji nije crkveni, iz crkve otstrani, nije mogao nikome prouz- rokovati sablazan. Mi ćemo ovu važnu presudu, čim nam stigne njezin pismeni otpravak, po mogućnosti donijeti u cjelini. Ratolički život u srednjoj Srbiji. (Od našeg beogradskog izvjestitelja.) Novo osnovana beogradska nadbiskupija ima već iri uregjene i popunjene župe u srednjoj Srbiji, i to u Nišu, u Kragujevcu i u Boru. No pored toga ima katolika i po dragim mjestima Srbije, kao u Užicama, u Valjevu, u Milanovcu, Arhangjelovcu i drugdje, pak će biti posao becgradskih kanonika da ih do prigode posjete, podijele potrebne sv. Sakramente, otčitaju Sv. Misu i reknu nekoliko pobudnih riječi. Kanonik O. Petar Vlašić pohodio je na Duhove župu u Kragujevcu u tom srcu Šumadije. Tu je on oba Duhovska blagdana vršio službu Božju i propo- vijedao. Prema izvještaju O. Vlašića stauje katolika u Kragujevcu je slijedeće : U gradu od 20 tisuća duša ima oko 500 katolika. Župa posvećena sv. Josipu, utemeljena je otrag 40 godina, ali je više godina bila bez župnika. Poslije rata nadošli su katolici s raznih strana kao profesori, činovnici, obrtnici i zanatlije. Ima.i oko 95 gjaka iz Dalmacije i Hrvatske, koji polaze artilerijsko-zanatlijsku školu i gimnaziju.“ Takogjer je u Kragujevcu oko 300 vojnika katolika povrh onih 500 civilista. Uza sve nastojanje revnog sadašnjeg župnika Vindolca, kat. život u Kragujevcu nije baš najidealniji. Katolici većim dijelom davaju malo znaka života. No tome se nije ni čuditi. Nemaju nikakvog kat. društva, u kome bi se okupljali, nemaju zvona, koje bi ih po- zivalo na službu Božju, a nemaju ni crkve, gdje bi se služba Božja obavljala, nego se ona vrši u jednoj niskoj i tijesnoj sobici. Čudno mi je bilo pri duši, — pripovijeda O. Viašić — kad sam na svečani dan Duhova ondje go- vorio sv. Misu. Sjetio sam se kolikim se sjajem po dubrovačkim crkvama vrši služba Božja na taj blagdan : uz svečano slavljenje zvona, uz svirku orgulja, u sjaj- iom misnom ruhu, pred iskićenim oltarom: a ondje, u Kragujevcu, misio sam i bez zvona i bez orgulja u jednoj niskoj sobi, na jednom drvenom oltaru, bez ikakvog nakita osim slike sv. Josipa, Križa i šest malih svjećica. Jedino što me utješilo bilo je, kad sam se poslije Evangjelja okrenuo vjernicima i stao im pro- povijedati, a oni velikom željom slušali i uprav gutali moje riječi, koje su — kako sam kasnije doznao — učinile na njih duboki 'utisak. ,Gudno je bilo — pripovijeda dalje O. Vlašić — i za kragujevačku kat. dječicu vidjeti mene — redov- mika franjevca — na oltaru. Pošto tamo nije od dav- NARODNA SVIJEST nina bio nijedan kat. redovnik, mislila su djeca, da sam ja — pravoslavni kalugjer. I došlo mi se smijati, kad sam ćuo, dok sam se oblačio u misno ruho, gdje jedna mala od 8 godina na sav glas pita svoju majku : ,Mama, kako to, da danas kod uas vrši službu Božju kalugjer (pravoslavni)!“ — Čuo sam, da su otrag ne- koliko dana bile u Kragujevcu u prošnji za uboški dom dvije časne sestre iz Sarajeva, pak su djeca kra- gujevačka, ne samo pravoslavna nego i katolička, držala, da su to dvije — turske bule“. Megjutim nade je, da će kat, život u Kragujevcu, u velike krenuti na bolje. Sada su naime kupili jednu lijepu palaču, koju preuregiuju za crkvu. Na istu će podignuti mali zvonik i postavili već nabavljeno zvono. Odmah kraj crkve bit će župni dvor, a lik dh njega katolički dom. Tu će biti čitaonica i tu će se katolici svakom zgodom sakupljati i upoznavati. Radnje su oko toga u punom jeku, te će biti dovršene mjeseca lipnja. Na Petrovđan t. g. nadbiskup O. Rodić otići će u Kragujevac te će posvetiti crkvu, blagosloviti kat. dom i dijeliti sv. Krizmu. Kragujevački katolici željno i radosno očekuju tan dan, koji će za njih biti počet- kom novoga života, čiji će utjecaj nadamo se blago- tvorno djelovati i na katolike po ostalim mjestima Šumadije i ostale Srbije. — A. B. Okultizam. Bio sam zamoljen od g. M. P. preko Dr. S. i da dadem odgovor na neke upite, što se odnose na čudnoviti dogogjaj, o kojemu su u zadnje doba pisale talijanske, njemačke i amerikanske novine. Dogo- gjaj je ovi: Vrućeg jednog ljetnog dana na željezničkoj sta- nici u Reggio udje neki mladi bogoslov u napuljski ekspresni vlak. Bilo je 5 sati i 55 minuta ; mladić zauze mjesto u kupeu I. razreda, u kojemu je već sjedio viši kontrolor Dominico Fischetti. Dok se je voz krenuo oba suputnika promatrahu se naizmjenice ; pošto ie Fischetti mislio, da pred sobom ima znanca iz ranijeg vremena, kojemu se imena više ne sjeća, to započe prvi snjim razgovor; no brzo se je utvr- dilo, da se viši kontrolor vara. U toku razgovora za- pita Fischetti bogoslova za cilj njegova puta. Na nje- govo začugjenje bogoslov mu udgovori, da putuje u mjesto ,Catona“, gdje da želi prisustvovati nekoj sve- čanosti, koja se daje u čast sv. Frana Asiškoga. Fischetti mu na to razjasni, kako je pogriješio ući u voz, jer da je morao upotrebiti osobni vlak, koji iz Reggio kreće u 6 sati i 17 minuta i zaustavlja se u Catoni, dok ekspresni vlak nikada na onoj maloj sta- nici ne staje. Mladi bogoslov bio je kao ubiven. Oa je već bio obećao svoje sudjelovanje na onoj svečanosti, dapače je, kako je višem kontroloru izjavio, zavjetovao se da u nijednom slučaju na onoj svečanosti nesmje manj- kati. Sada bijaše očajan. Počeo je da moli, te kada mu je kontrolor vlaka izjavio, da je to sve uzaludno, jer da ekspresni vlak sigurno u Catoni neće stajati, zaprijeti se da će iz jurećeg vlaka isko- čiti. Nato ga zaokupi misao, kako bi mogao ipak za- ustaviti vlak ako povuče za zapor (brenzu), što se obi- čava u najnužnijim slučajevima. Ali mu viši kontrolor Fischetti objasni, kako se sigurnosni zapor smije upo- trebiti jedino onda, kada su putnici u nekoj životnoj pogibli, inače je to najstrože zabranjeno i kažnjava se u svakom slučaju tamnicom. Dok su se ova dvojica objašnjavala, vlak je sa silnom brzinom jurio dalje. Još je do Catone bilo samo par kilometara udaljenosti. Najednom začuše viši kontrolor i njegov očajavajući suputnik tri oštra zvižduka lokomotive, izgledalo je, kao da je voz uma- Br. 23 njio nešto svoju vrtoglavu brzinu te najednom uz strašan | potres stade. Začugjeni pogledaše obojica kroz prozor i vidješe jeduu malu željezničku stanicu, a na kući natpis: Gatona. Što se je dogodilo : Bogoslov rastvori vrata i povika: sv. Frano Asiški učinio je čudo ! Viši kon-| trolor, veći skeptik a manji vjernik od ovog djaka bogoslovije, uputi se k vogji lokomotive, od kojeg do. znade slijedeće : Vogja lokomotive opazio je na mjestu, gdje sada stajaše. lokomotiva, jednu ženu odjevenu u bjelini, savezanih ruku i nogu, poioženu preko tračnica. On je odmah stroj zaustavio, ali još prije nego se je mogao vlak zaustaviti, došao je i signal sigurnosnog zapora.| Viši kontrolor sa trojicom željezničkih činovnika pregledaše zatim cijeli onaj kraj tražeći tajinstvenu onu ženu, za koju još uvijek uvjeravaše vogja lokomotive, kako je svojim rogjenim očima prije malo minuta gledao vezanu da leži na tračnicam. Usprkos najsa. vjesnijeg istraživanja nije se našlo nikakova traga ovom fantomu. Sada činovnici željeznice pregledaše cijeli voz namjerom da pronagju onogu, koji je povukao ze si gurnosni zapor. Svi su pulnici tvrdili, da nitko od njili to nije učinio. Uprava željeznica u Napulju povela jg takogješ od svoje strane istragu u ovoj stvari, ali bez uspjeha. — Neues Wien. Journal“ br. 11. 225 od 20. tl. 1925. i Traži se. 1. Da li se ovaj fakat — ako je u opet istinit — dade tumačiti drugim pulem, a da se nt pribjegne čudu. Mnogi znameniti okultisti misle, di misao u čovjeku predstavlja neku materijalnu silu koja može da izazove ne samo jednake misli u mož danima drugih osoba, već može izazvati bilo kakow dogogjaje u njegovoj okolini. Prema mišljenju okul tista ovo zavisi jedino od energije, kojom čovjek kom centruje svoje misli. Š 2. Ako stoji to mišljenje okultista, kako to, d je onaj mladi bogoslov mogao snagom koncentracij misli djelovali kroz prostor od valjda 10—15 vagoni na nevidljivog mašinovogju, a da nije mogao utjeci ni riječi ni mišlju na pred njim stojećeg kontrolora vlak Na prvo pitanje odgovaram. Hipoteza okultista energiji ljudske volje, koja utječe na drugu, može i _ pripustiti; ali samo kao hipoteza, koja tumači mnog telepatijske i telefanijske pojave. Da čovjek u du svomu nosi nekih latentnih sila, kojih on nije svijest to nije nevjerojatno, što više, to nam kažu tako zvat rabdomanti, u kojim se pojavlja moć, da osjete pot zemne izvore vode. Kako to biva i sami ne znadi Psihične energije kako se projektiraju na drugoga nij čisto poznato, ali nam činjenice potvrgiuju da ima takovih psihičnih projekcija, projektirale se one preti živčanog ili psihičnog fluida, to je sve jedno. Mislin da to sredstvo projekcije utječe jedino na živčani Sl tav, glavni organ u čovjeku, preko kojega on očilt duševne operacije; dalje mislim, ne može utjecati, na pr. na jednu materijalnu stvar. Projekcija dušeli može utjecati na objekat sebi homogeni ne na dru Stoga, ako imade pojava, gdje se vidi utjecaj kako! sile na materijalne stvari, tu valja da bude nešto dru neka sila vansubjektna. Telefanije (to jest, kada vidi neku prikazu ili čujemo kakav glas) mogu biti i bu duševne projekcije; ali one prikaze nijesu nešto m rijalno, što stoji pred našim očima, kao kakova md rijalna stvar, koja podražuje naš optični živac; već telefanija slika stvorena u našemu optičnomu ži neposrednim utjecajem tugje duševne energije ; k što, kada sanjamo vidimo stvari, premda su nam | zatvorene: telepatija je neposredni podražaj sensor| živca. Razlika izmegju mojega mišljenja i okulti Žalostan je znak vremena, da je ispunjenje najobičnijih pravila higijene danas postalo pitanje novca. Mnogi ne njeguju pravilno usta i zube, jer su prašak i pasta za zube nerazmjerno skupi. Medjutim postoji osobito dobar i štedljiv način, da se održe usta uvijek svježima, a zubi zdravima: dostatna je čaša tople vode, u koju smo kanuli nekoliko puta Odol, da se usta osvježe i raskuže. Odol posjeduje to svojstvo, da DOE" Sve > kutiće i nabore, u koje ne može da dospije četkica za zube, a još dugo iza upo- rabe spriječava vrijenje i trulež u ustima. Tako kao Odol ne djeluje niti jedan prašak niti jedna pasta za zube. Odol je jako koncentriran i štedljiv u uporabi.