su. 4. Tim načelima, od kojih crkva ne može odstu- piri, protivi se više članova spomenutog nacrta za osnovne škole, Uopće zapostavlja crkvenu vlast, krši vlast roditelja i daje ministru prosvjete prava, koje po crkvenom pravu nikada ne može imati. U tome pogledu nepravedan je čl. 36, koji se mora vas promijeniti, čl. 37. i 38., po kojima odo- brava sve ustavne knjige ministar prosvjete, dakle i katekizme, čl. 94. i 95., po kojima vode istragu o svim učit. prekršajima samo školske vlasti po naredbi mi- nistarstva, čl. 103., po kome bi mogao u katoličkim školama postati učitelj nekatolik, či. 120., koji povje- rava nadzor nad svim predmetima ministru, koji može biti nekatolik, čl. 178., koji prijeti kaznom svima, koji nagovaraju roditelje da ne šalju djecu u državne škole, čl. 192., koji ide zatim, da izvršene zapljene dobara katoličkih općina i zaklade pokrije zakonom. To neka bude dosta. Katolički episkopat očekuje, da će ministarstvo uvažiti te njegove zamjerke i zakon tako popraviti, da bude u skladu sa načelima državno priznate katoličke crkve. Ako ministarstvo ne bi htjelo uvažiti ovu u in- teresu mira podatu predstavku i episkopatu čim prije povoljno odgovoriti, episkopat je dužan svečano izja- viti, da će po svojoj savjesti i službi biti prisiljen, da javno nastupi i protestira i izvede svestranu akciju u obranu uzgoja katoličke omladine. U Beogradu, 24. juna 24. juna 1925. Za oboljelog zagrebačkkog nadbiskupa Dr. Antun B. Jeglič, biskup ljubljanski. Dogagjaj u Maloj Braći. Dopisniku beogradskog »Vremena«. Ne znam niti hajem znati, kakav si efekat po- stigao svojim dopisom u Beogradu, ali znam da si u Dubrovniku onakim pisanjem izazvao samo općenit smijeh i gnušanje. Kip Gospe Srca Isusova u crkvi Male Braće, koji je umjetnički izragjen tako, da u sva- kome gledaocu pobugjuje čuvstvo čednosti, skromnosti i bogoljubnosti, nazvao si ti ,koketnom Madonom, koje prevrće očima“, vrijegjajući time osjećaje katolič- kog naroda na očigled državne oblasti, koja takovo blaćenje katoličkih svetinja n€ bi smjela dopuštati. Pa onda si izbacio toliko budalaština, da ti se moraju | smijati i sami tvoji istovjerci pravoslavni, koji stanuju u Dubrovniku, kao kad pišeš: S leve strane od Ma- done, protegao se na platnu sv. Jovan, još vrlo mlad i zavodljiv. Crvenu ešarpu opasao oko tela, kao visoki dever.... A desno od Madone sumorno je gledao star sv. Josip, sa pastirskom palicom“. Arhangjela sv. Mihajla uzeo si ti za Sv. Ivana, a cvijet od lji- ljana u ruci sv. Josipa zamijenio si ,pastirskom pali- com“, i još imaš obraza govoriti o »psihozi“ i ,halu- cinaciji“, kojoj da bi tobož podlegao bio ovih dana cijeli Dubrovnik, ti koji si čak i to vidio ,kako je bogougodni crkvenjak (lajik) sav trom i oćelavio od zanovetania dubrovačke dece, mahnuo svojim svežnjem ključeva i polako ih izgurao iz crkve“, i kako su onaj dan ,istrčale bile žene, ogrnute samo salom i neza- kopčanih cipela“, a u crkvi, punoj naroda ,mastao delirium verovanja, kad su se od nekud stvorili puno iraujevačkih kalugjera u njihovim braon mantijama, te se izmešali s narodom oko oltara pevajući, sa im- proviziranim uorovima, pesme vrlo pobožne i ugodne Bogu, Bogorodici i Vatikanu... i kako se »hotelieri raduju sa Vatikanom, što je vera raspaljena“, dok ,horovi dece pevaju tiho večernje mise“, kakvu jednu večernju misu“ (!) da si i ti slušao, i t. d. Valja pak reći, da si budalaštinom nadmašio sam sebe, kad pišeš da se je Dubrovnik, uslijed onog do- gagjaja, ,podelio na dvoje: na one sa grehom i one bez greha. Bezgrešni da veruju, grešni da se smeju“ i da su zbog toga ,nastale strahovite prepirke. Žena mužu otkazuje ljubav. Ljubavnici se svagjaju. Upra- vitelj jedne škole da je ostao bez vešerke (riječ koju si napravio po njemačkoj ,Wascherin“, što se hrvatski kaže pralja), jer mu je stara vešerka otišla sa pret- njom, da neće doći da pere veš, ni njegov ni njegove porodice“... Tek si, dopisniče, došao u Dubrovnik, a da mu, NARODNA SVIJEST može se reći, nijesi još ni zraku pomirisao, a već hoćeš da znaš, kakav mu je značaj, kakva psiha i moral. Ali se ne čudimo tebi, nego listu, koji se inače broji megju ozbiljne listove, a štampava onake tvoje lakardije ! Dopisniku D. S. u ,Večernjoj pošti“. S tobom, gosparu moj, hoću da imam drugačiji razgovor, jer je drugačije tvoje pisanje. Ti kažeš da si došao u Dubrovnik iz dalje okolice, da vidiš feno- men o kome se toliko priča i piše; da si pomnjivo i dulje vremena, u doba kad kažu da se pojava najčešće vidi, promatrao obličje kipa i na prosto oko i pomoću durbina, pa da mijesi mogao zamijetiti ni najmanje kretnje ni promjene na očima. A tako isto, kažeš, ni ni drugi ,nepristrani motrioci“. I to, jerti i neki drugi s tobom nijesu pojavu vidjeli, to bi za te bio argu- menat protiv realnosti pojave. Prema tvome shvaćanju, pravo čudo može biti samo ono što svak vidi, a što svak ne vidi, to pravo čudo ne može da bude. Nego ti koji u ovo čudo ne vjeruješ, (a slobodan si ne vjerovati) kažeš ipak da vjeruješ u evangielska čudesa i u druga potvrgjena od crkve. Dobro. U broj takovih čudesa spada i obraćenje sv. Pavla, koje se je dogodilo uslijed pojave, koju je doživio na svome putu u Damask. Onom prilikom on je ne samo začuo Hristov glas, već je i realno vidio Hrista u sjaju ne- beske svjetlosti. Ali sv. Luka, koji nam opisuje doga- giaj, kaže da oni koji su onda sv. Pavla pratili ,glas uistinu čuše, ali nikoga ne vidješe“. Iz ovoga možeš vidjeti, da može koja pojava biti realna i istinita, a da ne bude svakomu vidljiva. U našem slučaju, ouo što ti nijesi vidio, vidjeli su jasno drugi, i broj onih koji su vidjeli i koji sve- udilj vide toliki je, a njihove lične kvalifikacije i spo- sobnost njihova za opažanje takova, da ne dopušta nipošto tvoj za najmanje preuranjeni zaključak, da je ,sam supstrat fi:nomena iluzoran“, jer da tobože mniko ne može da kategorično potvrdi nesumnjivo pokreta- tanje očiju i vegja na kipu“. Spominješ u dopisu i neku 18. godišnju djevojku, koja da je u crkvi iza tebe stala i šaptala, da vidi pojavu, a nije se, kažeš, potresla, kako je morala, kad bi fenomen bio uistinu izvanprirodan. Alfi, prije svega, tu bi trebalo znati kakva je bila ta djevojka, jer ih ima svakojakih; paćonda, da lije toj «djevojci-bilo+ ono prvi put što je pojavu vidjela, i napokon ti znaš da je bilo ljudi, koji se ni na sama Isukrstova čudesa nijesu potresli, kao dokaz protiv istinitosti Njegovih čudesa ? A što tvrdiš, da ,skoro niko od redovnika ni od isto tako ni prosvjetljeniji vjernici; oni pak koji xažu da vide, da i sami ispovijedaju, -da zapažaju te& neznatno, jedva drago- zani- mivo bi bilo znati, koga ti u Dubrovniku smatraš za više, a koga za manje prosvijetljena, koga za nepri- svećenstva ne kaže, da je vidio fenomen; zamjetljivo kretanje očnih jabuka“ — tim si, viću, jednu krupnu neistinu izlanuo. Uostalom, strana, a koga za pristrana. Dogagjaj je inače tek pod istragom, pa dolazi ono što si ti napisao, neka se svačija čuje i kako treba prosudi. Ide se za utvrgjenjem istine, pa dobro i kakva god bila, ali samo istine! D.V. M. K hrv. hodočašću. Uvaženi veteran u katoličkoj štampi, papinski poluslužbeni list »Osservatore Romano«, u više je navrataka veoma lijepo i ispravno pisao o našem ho- dočašću u Rim. I ostala ga je talijanska štampa — koliko je nama poznato — popratila sa zanimanjem i ispravno. Nemalo nas je začudilo, kad smo u svesku (Quad. 1800 od 20. lipnja) uglednog časopisa ,La ci- gilta cattolica“ naišli na kratak, suh i netočan opis. Snekom shvatljivom radoznalošću počeli smo čitati rubriku , Diario dell! Anno Santo“. Tu se na str. 559 spominje, kako je talijanski narod dostojno zastupan izmegju hodočasnika i brojem i pobožnošću učesnika, a od drugih narodnosti spominje se da mje bilo zna- menito južnoslovensko (hodočašće), kojemu se pridru- žilo 400 Splićana i ostale Dalmacije“. Zatim nabraja pa zar se ta činjenica može navesti Br. 27 ostala hodočašća i navodi, koliko je u njima bilo učes- nika, pa sve da su neki sastojali od 185 ili čak 45, a za naše ne donosi broja. Na slijedećoj stranici opi- / suje, ko je na 30. svibnja bio u audijenciji kod pape. Istina, mi se malko čudimo, da o našem velikom ho- | dočašću ima samo kroničarska vijest, ali nema ni o drugim audijencijama mnogo više, pa tome ne prigo- varamo, nego samo ispravljamo netačnost, da su papi darovali kalež južni Sloveni prigodom svoje hiljadu- godišnjice već Hrvati prigodom tisućugodišnjice Tomi- slavova krunisanja za hrvatskog kralja. Pitamo uvaženi časopis: Zar Split i ostala Dalmacija nijesu sastavni dio Jugoslavije pa je potreba zasebno isticati, da su | se pridružili našem južnoslovenskom hodočašću? Nije | li možda ta vijest nadahnuta od nezasitnog talijanskog imperijalizma, jer je teško predstaviti toliko neznanje? / KOTOR. Utisci sa hodočašća u Rim — Kata- kombe. Mnogo se je čulo i pisalo o raznim utiscima | sa tog značajnog putovanja i prebivanja u vječnom“ gradu. No, o nečem osobitom“, a mislim, da nije pogrješno reći ,najosobitijem“, najmanje je rečeno. i To su naime, utisci u katakombama. ,Katakombe“, nijesu to podzemne tamnice i grobovi, gdje ledeni srsi | prolaze tijelom, a duša se s neugodnog čuvstva smu- ćuje; to je mjesto nečega većega — uzvišenijega. Ut katakombama, kao da živo biće ne osjeća svoje ma- | terije, jer mu tu isključivo govori duša onim pravim | svojim glasom — božjim. i Neka tko ne misli, da je ovo mnogo“ rečeno, radije neka promisli, da je to stan, odakle su nikli oni značajevi, oni veliki i vječni heroji, da svetice i sveci uzori sviju najvećih vrlina. Nema tu nebotičnih kupola. ni orijaških stupova ni urešenih trijemova. Nema ni glasovitih slika, deko- racija, afreska, ni izrazito uklesanih kipova, ali, taj: duboki podzemni prostor, sa svojim dugim vijugastim ; hodnicicima, gdje se svako nekoliko stvori po koja jača zemna udubina, u kojoj vjernici stvoriše svoje žrtvenike ; u toj priprostoj zemlji, u čijim se stijenama nalaze udubljene police i spomen pločice na kojima: je topla majčina ljubav, pri polaganju svog mrtvog čeda, utisnula najnježnije, dirljive riječi... Sve ovoj ima neku posebnu privlačivu moć i to mnogo udije« ljeniju, nego li je ima oua krasota, što se kupa u| svijetlu dana. i U ,katakombama“ ne dopire ni sunčana zraka, ali što zato, kada ona duboka zemna tama sa tog; mjesta, znade da na ,svoj način“ obasja dušu p Svo. jim suncem“, — snage i luči ,prave“ vjere Hristove| _Tu,-baš u tim prostorijama, isčezavala je varavi| veličina i moć rimskih imperatora t tirana, jer su katakombe“ bile prvi hramovi, škole, nečega većega, neprolaznoga, — vječnoga. i Već onaj sami pristup u katakombe, naročito | onih sv. Kalista pripravlja dušu na neko i mistično i| misterijozno razmatranje. Osamljene, nedogledne zelene poljane, na čijim je legjima mala staklena kučica,j čijim dugim stepenicama silaze hodočasnici sviječicami| u ruci u dubinu zemlje, kao ronci na dnu mora, da traže — biser. Tiho i nečujno stupaju jedan za drugim u grupama po 60, 70. Pet, šest je zahvatilo stravično čuvstvo, pa se, prije prvih zavijutaka u nedogledti duboki i daleki podzemni prostor, povratiše. Drugi obuzeti strahopočitanjem toga svetog mjesta, i onu pravu slast u ,uzdignuću srca i pameti Bogu“ idu smjelo naprijed pribiruć jake utiske o ,moći“ pravej vjere. I, svaki hodočasnik može da pripovijeda 0 lijepim, korisnim, uzvišenim časovima, počam d praga ,svetih vratiju“ .u sv. Petru, te o velikoj inte lektualnoj i moralnoj koristi u ostalim momentima, nu, ako hoće da kaže: gdje mu je duša i Bogu bila, mislim, da će odgovoriti — ,Uu kombama !!“. \ Pisma iz naroda. PAG. Štrajk solara još dalje traje, J. S. S. | dosta popustio od svojih zahtjeva, ali monopolski uprava, personificirana ovamo u nadinž. Kolidrovići; koji nije nikad imao srca za radništvo i za njegove patnje, tvrdoglavo ne popušta, niti odgovara gospi poglavaru Kraljiću, koji je opet ovamo došao, 4 vodi pregovore. Megjutim svuda pa i u Pagu fall morske soli, a oni od Monopola su pustili da kiši koja neprestano pada, odnese i rastopi, zadnje zm soli, koje je još bilo po solnim guvnima. Njih nije briga za narod, kad im plaća i onako kuri, ali si smješni kad se smatraju Državom. Uprava J. si pozvana je na sud, jer da je tobože prekršila čl. li zakona zast. Države. i no čime se Odol osobito odlikuje ispred sviju ostalih sredstava i redno svojstvo da on poslije pranja, ustnu šupljinu u izvjesnoj mjeri prevuče mikroskopski tankim | ali gustim antiseptičkim slojem, koji još iza nekoliko sati djeluje. Ovo trajno djelovanje, koje ne posjeduju drugi preparati daje onima, koji ga rabe spoznaju sigurnosti, da su im usta zašti: | ćena od svih klica vrijenja i truleži, koja uništavaju zube. — Odol je doista dobar. | za njegu usta, to je njegovo van | i ši