NARODNA SVIJEST

 

Str. a. Br. 49
Naistariii ljudi Fellerov miomirisni ,Elsa-iluid*. Trljanje i pranje Elsa fluidom uta- svoje vrste. — 6 dvostrukih ili 2 velike specijalne boce za 63 din
3 š žuje najustrajnije boli, krijepi i osvježuje mišičje i živce, jača = 12 dvostrukih ili 4 velike specijalne boce 99 din., 36 dvoštrukili

koji su već mnogošta prošli i proživili, pa imali kad da steknu
iskustva, uvijek i uvijek govore, da se kod bolova i trganja u
krstima i udima, kod glavobolje, zubobolje, vazda pokazuje kao

pouzdan utažitelj boli kroz 27 godina obljubljeno kućno sredstvo: |

što svijet saznaje, misli i osjeća, nego za to što šrama
saznaje, misli i osjeća“.

Na drugom mjestu piše: ,Duša zemlje živjela je
samo u stvarima, dok se on (čovjek) nije rodio. Duša
stvari starija je od duše čovjeka. Prije no što bješe
čovjek, stvari bjehu; i prije nego se čovjek preli du-
šom (!!), duša plavljaše sve stvari na zemlji. Starija je
duša stvari, starija od duše čovjekove i razumnija“ (1!)
(str. 209).

Vran-Gavran tražio je ,istomišlenike po svetu“,

pa je jednoga takova našao čak i u Mojseju, kome
stavlja u usta ove riječi:
Zemlja sije toliko života po svojoj njivi, da bi
obogatila i očistila. Zemlja luči svoju nečistoću
kroz svoju djecu. Zemlja sjecka svoju dušu nu miri-
jade duša, da bi sebe vascijelu očistila, vidjela i spo-
znala... Mikrob je prirastao njenom srcu kao i čo-
vjek. Mikrob i čovjek sa dva isječka od iste duše i
dva isječka od istog tijela“. (str. 54).

Nitsche-ovu ,nadčovjeku“ htio je, valjda, Vran-
Gavran da suprostavi svoga ,Svečovjeka“. ali se do-
godilo, da je hoteći pobiti jednu skrajnost, vpao u
drugu goru, ponizujuć čovjeka do ispod životinje.

Šta vrijedi, nadčovječuljci, da se oblačite u ko-
privu i čaliju (?), da me se ne dotaknete masnim pr-
stima, kad ste se vi i meznano uselili u mene još
prije moga rogjenja....

Gledao sam vas još u utrobi vaših majki, kad
ste se prelivali iz ameba u crve, iz crva u reptilije,
iz reptilia u mačke, iz mačaka u čovjeka. Vidio sam
vas do dna, za to je moje gagienje došlo do vrha...
Uzalud se krijete od moga pogleda. Ja sam vas vidio
u sebi i osudio. Prije nego smo se sreli i poznali, ja
sam vas vidio i prokleo. | sebe sam prezreo i pro-
kleo, jer sam vas našao u sebi“ (str. 95).

.Zaista velika je zasluga vaših otaca. No ja znam
i za veću te vrste. Jednog vrelog dana iz jednog pa-
ra mikroba namnožiše se oblaci novih pokoljenja i
poletiše da traže nozdrve majmunske, (str. 100).

i .Svč što se ragja, ragja se iz gjubreta. No mučno
ćeš izvući odjedamput čovjeka iz amebe. Izvuci prvo
crva, pa repiiliju, pa mačku, pa čovjeka“ (str. 97).

»Ne očajavaj, nego sa svečovječanskom mirno-
ćom posmatraj lonce kao i ljude, i ljude kao i lonce,
što ih majka Adamova zakriva jednim istim atmosfer-
min ogrtačem... Razum i energija su komunistička
dobra svih stvari, isto kao i materija (str. 119).

»Kad vidiš rodu, izduljenu gladnu žalost, sažali
se i reci: roda ima znanja u krvi, koliko i 4 mozgu,
dok čovjek ima više znanja u mozgu nego u krvi...
Kad vidiš osamljen bor na vrhu krša, kako bezgrešno
i junačno odživljuje svoj vijek, sažali se i reci: razum
je razliven podjednako kroz cio bor, dok je razum u

čovjeku izlučen iz tijela i zgnječen sav u samostan
mozga. (!!) (str. 120).

»Kad čuješ buku okeana, sažali se i reci: pod-
jednako mudrosti imaju okean i čovjek, samo je druk-
čije rasporegjena. Nije okean mudar za to, što je
sprao milijarde ljudskih ljuštura, nego za to što je

sebe

umorne oči, čuva od kijavice te čini otpornim protiv hladna vaz-
duha. Pomješan s vodom daje izvrsnu vodu za usta i zube, te za
grgljanje. Pri unutarnjoj i vanjskoj uporabi jači, izdašniji i krep-

zemlja mudra, vlastiteljka okeana i čovjeka. Sužali se
i reci: mi smo krvni srodnici, — ja i okean“. (s. 121).

Nu sad, da te upitam, pope Jovo brate, koji ovo
čitaš, što ti se čini o ovoj Vran-Gavranovoj doktrini ?
Ona se doista ne slaže s kršćanskom filosofijom, ni
s naukom katoličke crkve; no slaže li se ona s vje-
rom i naukom pravoslavne crkve? Uči li zar pravo-
slavna crkva da je čovjek izišao od mačke ? Počiva ii
zar temelj pravoslavne, kao i katoličke crkve na pan-
teizmu, ili počiva na monoteizmu ? Ali počekaj, ćut
ćeš ih još i ljepšijeh! :

Kaže Vran-Gavran: ,Srdita djeco, kad god zari-
jete zube u vrat jagnjetu, ne zaboravite da ste ih za-
rili u svoje rogjeno meso“. (str. 68).

(I za to, pope Jovo, nemoj ti nigda više jesti ni
kokoši ni jagnjića, jer se izlažeš opasnosti da budeš
tužen i kažnjen zbog — ljudožderstva !)

Ali je još ljepša ona o inagarca, Jednoj pahu-
ljici snijega stavlja u usta Ananda Vran-Gavran ove
riječi: ,Ja sam doputovala ovamo sa znojnog čela
jednog magarca. Žalio mi se magarac: poglej, kako
se liudi ismijavaju nada mnom, sunčajući se na suncu
svakidašnjeg zaborava | Oni zaboravljaju, da sam ja
odrastao pasući travu iz mesa ljudskog. Kad bi ljudi
vidjeli u meni onoliko ljudskog, koliko ja u njima
magafećeg, carstvo svestranoga bratstva svanulo bi
prije sutrašnjega dana“. (!l) (str. 135).

I Vran-Gavran, pošto je ,saslušao stotinu slič-
nih govora“, progovori rastajući se od pahuljica:
Sva zemlja ima da progje kroz čovjeka, sva! Da bi
se sva uprljaia i zavapila, protiv čovjeka, protiv same
sebe. I da bi požudjela za novom kreacijom, za
Svečovjekom. Da bi zemlja spasla čovjeka, sina svoga,
ona ima sva da postane čovjek“. (str. 136.)

(Ja držim, megjutim; da će zemlja ostati svegjer
zemlja, magarac vazda magarac, a čovjek vazda čovjek.
A šlo misliš ti, pope Jovo ?) Ti mučiš, ti nećeš ništa

da odgovoriš, ti se samo čudiš. Razumijem ja, zasto

ti mučiš ; ali poslušaj još malo što Vran-G:

Gle, jedini nadčovjek to je Svečovjek. Jedina

“alkemija, koja može rastopiti čovjeka i sazdati Boga (!)

to je alkemija, amalga - hemija Svečovjeka“. (str. 83.)
Neki filosov ubio orla. Vran-Gavran mu pruži
jedan veliki lonac, ,da ima u čemu ukuvati orla“.

Filozof, začugjen, odgovori: — Zar ću ja jesti orla?
Zar ne znaš, da čovjek ne jede ništa od onoga što
čovjeka jede? — Na to će mu Vran-Gavran: — A šta

mi znaš reći o ribi, koju čovjek štedi za svete dane?
I zar jagoje, pasući travu, ne jede čovjeka ? I zar trava
sišući sok iz groblja, ne jede čovjeka ? Šta više, zar
jagnje, i trava i orao nijesu čovjek? I zar tvoje ubij-
stvo, nije samoubijstvo 2“ (str. 88.)

(Čujući ovo, pop Jovo nije se više mogao uzdr-
žati; skoči i poviče: Čudne li zbrke, da je Bog ubije!
Jes', svete mi Petke Paraskeve, valja reći da su tome
Gavranu vrane mozak ispile !)

Ja nastavih čitanjem iz Gavranove knjige : ,Vran-
Gavran pravljaše lonce sa lončarima ukraj pata. U tom
skrene s druma jedan starčić, s jednim jutrom nesreće

   
  

| ili 12 velikih specijalnih boca za 250 din., već zajedno sa sandukom
| i poštarinom razašilje uz povuku:
| Stubici Donjoj Elsatrg 297. Hrvatska. — Pojedine boce Elsafluida
čega djelovanja od francuske rakije, te je najbolji kosmetikum |

apotekar Eugen V. Feller u
po 10 Dinara u apotekama i srodnim trgovinama.

više na svojim legiima, i sjede na krajičak osušenog
lončarskog blata, na krajčak sebe u sirovom stanju“.
(strana 221.) *

Pop Jovo zine i ponovi riječi: Na krajičak sebe
u sirovom stanju ! Valaj, reče, ne bi se ni pokojni Vas«
Pelagić bolje bio izrazio! Al čitaj dolje.... ima li
što još?

— Ima, brate, još toga koliko god hočeš? Kuljen
je dugačak, ko bi ti sve odčatao! Cijela je knjiga
nadušena pesimizmom, vrvi kontradikcijama. Da ne
idem u dugo, pročitat ću ti još nešto što ćete osobito
zanimat.

»Rečeno je — kaže Gavran —: poznaj samog
sebe! A sveta mudrost govori: poznaj druge, pa si
poznao sebe!

— To on hoće da bude mudriji od Soktata, koji
je ono rekao — primjeti pop Jovo.

— Dakako !.. ali čuj dalje! ,Rečeno je: moli
se sam za sebe. A ja ti kažem: Nikada se ne moli
Bogu sam, i nikada za sebe. Jer je strašno, veli Ga-
vran, biti na samo s Bogom. Strašno i nemoguće !

Bog i čovjek suviše su nerazmjerne količine za takav
sastanak“. (str. 227.)

Pop Jovo opet skoči govoreći: Ali to je protiv
nauke hrišćanske vjere ! To je protiv Jevangjelja! Zar
nije rekao Isus: ,A ti kad imaš da moliš, ugji u sobu
svoju i zatvorivši vrata, moli Oca tvoga u skrovitu,
i Otac tvoj, koji vidi u skrovitu, dat će ti“ ?

Tako je, rekoh ja; ali Gavran zna naučati i sve
protivno onome što je Isukrst naučavao. Evo ti za to
još jednoga primjera !

Na str. 185 piše: Rečeno vam je, da je vrabac
jeftiniji od čovjeka. A ja vam kažem, da cijena čo-
vjeku nije veća no cijena vrapcu“ — dakle sve pro-
tivno Isusovim riječima, koje se štiju u Evangi. Mat.
VI. 26, i X. 30: ,Ne prodaju li se dva vrapca za
novčić ? pa ni jedan od njih neće pasti na zemlju bez
Oca vašega. A vama je i kosa na glavi izbrojena.
Ne bojte se dakla! vi ste bolji od mnogo vrabaca“.

ona PO E RO toliko više

»Tepatijeh“, izmegju toliko laži pomiješanih
sistinom, ima ti u toj Gavranovoj knjizi riešto što je
od svega baš ,najrepatije“. Na str. 215 nalazi se duga
molitva, od Vran-Gavrana sastavljena i upravljena od

Svečovjeka Sve-Bogu. Tu, megju ostalim, kaže Sve- .

čovjek Sve-Bogu:: ,Ti nisi jedan, jer da si jedan, bio
bi ograničen“ ; pa malo dalje: ,Ako čovjek kaže Bogu :
On je jedan, time kaže: On je komađ“.

Laž! poviče pop Jovo. Svi hrišćani, pravoslavni
i katolici, vjeruju u jednoga Boga, i prvi članak Vje-
rovanja glasi: ,Vjeruju v' jedinago Boga“; a kad
tako kažemo, zar time kažemo, da je Bog ,ograničen“,
da je Bog ,komad“ ? Zaista, kad Bog ne bi bio jedan,
ne bi bio Bog! Nego znaš što ću ti reći? Po svemu
vidim, da je taj Vran-Gavran zbilja ,rastopio čovjeka“
i p,sazdao Boga“ ma svoj način. Što se mene tiče,
ja bih volio da prije umrem nego da dočekam ,sva-

nuće carstva čovječjeg i magarećeg bratstva“, koje taj

Gavran propovijeda i za koje se zalaže.

 

Nin lađe Gospe Presu. dtga lgusova

u crkvi Malebraće u Dubrovniku.

3. — Na poziv Presvij. Biskupa, da svatko is-
kaže, što je vidio na kipu Gospe Presv. Srca lsu-
sova, strahopočitanjem imadem da iskažem što slijedi.

Od kada znadem za sebe, osobito sam štovao
crkvu Malebraće, odnosno i časne redovnike. Kao
što ja, tako i moj pokojni otac. U mojemu djetinstvu,
kada sam učio zanat drvodjelaoca tik do crkvice sv.
Nikole, svake sam godine pjevao Ma; u rečenoj
crkvi. — Baš prekolanske godine, kada je propovi-
jedao pobožnost Maja u crkvi Malebraće poznati
govornik Padre (imena mu se ne sjećam), rado sam
mal ne svake večeri dolazio na propovijed. Neke ve-
čeri ne bio on, već neki drugi propovjednik — dosta
slab predikatur — koji mi i dosadi. Ja ne gledajući
na njega, osvrnem se na kip Gospe, da ga proma-
tram i da se divim krasnoj umjetničnoj izradbi. Po-
gledam naravno i u oči kipu Majke Božje. Na prvi
mah činilo mi se je, kao da se miču. Nijesam vje-
rovao sam sebi. Stavio sam se u položaj nepomičnog
posmatrača i uvjerio sam se o istini. Ne smjedoh
(ne usudim se) nikomu to kazati, jer ja kao pravo-
slavne vjere bio bih izvrgnut ruglu. — Još nešto.

 

 

U noći uoči onoga dana, kada se je razglasilo, da
su djevojčice vidjele kretanje očiju na kipu, ja sam
snijevao. Vidio sam u snu, gdje se sakuplja silni svijet u
klaustru Malebraće: tu se redi veličanstvena proce-
sija i nosi se ispod ,baldakina“ kip Gospe Presv.
Srca Isusova. Pomišljao u snu: ovakove procesije
nije bilo otkada je Dubrovnik. Vidio sam u snu, da
se' svijet nagomilava. i vrvi, kao što je vrvio sutra
u večer, kada se je prosuo glas, da Gospa miče očima.

Ovo, što sam vidio u Svibnju, to vidim i sada:
osjetljivo micanje trepavica, što više i zenica. Ovo,
što sam naveo potvrgjujem zakletvom.

Todor Čorbić, soboslikar.

4. — Od dana 16. VI. svaki dan dolazim u cr-
kvu Malebraće pred oltar BI. Gospe, da se uvjerim,
da li BI. Gospa miče očima, i opazio sam ovo.

Dne 2. VIll. u 6 sati i 25 minuta poslije podne
skupa sa mojom ženom opazio sam, da su se oči
otvorile i zatvorile na kipu BI. Gospe, i to do tri
puta u razmaku vremena od nekoliko časaka.

Dne 4. VIII. jutrom u 8 sati opazio sam jednom
otvoriti i zatvoriti oči.

Dne 6. VIII. jutrom u 8 sati opazio sam stojeći
pred kipom, da je BI. Gospa bila otvorenih očiju,
kojim je uprav na mene gledala; pa odjednom o-
krenula očima lijevo takim načinom, da sam odmah

 

pao na koljena i okrenuo se prama oltaru sv. An-

tuna, na kojemu je govorio sv. Misu D. Fabris i u
tomu se je času on preko mise pričestivao. Ja sam
vas potresen stao moliti.

Sve ovo, što sam ovdje napisao, istina je, što :

sam spravan zakletvom potvrditi.
B. Milošević, komesar I. kl.
5. — Dne 15. srpnja stigao sam rano ujutro
vlakom iz Trebinja u Dubrovnik.

Već sam kod kuće u Zagrebu bio nešto čitao, “

da ima u Dubrovniku jedna čudotvorna Majka Božja.
Tu se je, čini mi se, ironički nešto o tom govorilo,
ali ja sam odmah rado vjerovao, da je moguće, da

se tu Majka Božja doista pojavljuje. | zaželio sam,
da tako bude i da ja možda to čudo vidim. Slučajno

eto me u Trebinju, kamo me pozovu na vojnu vježbu,
i odma drugi dan pošlju po poslu u Dubrovnik. ,
Došavši u Gruž odem pješke u grad. Slučajno
zagjem u prvu crkvu na Stradunu, vidim, da je misa,
pomislim: budući da imam dosta vremena, ostat ću
kod sv. mise. Kako sam bio u crkvi gore, a misa
se služila dolje, opazim jedan kip dolje: kip Majke
Božje i pomislim: to je možda onaj kip, o kom sam

čitao, Bog zna, što je na stvari. Pristupim blizu,

isprva ništa. Ali onda si rečem nakon nekoliko ča-:
sova: Ako se nalazim pred onim kipom, onda molim /

 

e

D.V. Medini. |

4