da ni najživlja mašta ne pojima junaštva katoličke ljubavi. U povijesti i ma svijetu u jednu riječ nema joj para“. Karitativni rad katoličke Crkve prema svim lju- dima, bili oni katolici ili imovjerci, jest ona crvena nit, koja se proteže kroz svih 20 vijekova njezina opstanka. Po ovom padaju i daljne samovoljne tvrdnje pisca, da je Crkva kršćaniska zahtjevala od svojih pris- talica samo ispravnost u pogledu vjerovanja i da je dobar kršćanin bio, koji je tačno vršio sve obrede, na koje ga je Crkva obavezivala. A što da kažemo o humanitarnom i karitativnom radu Benedikta XV. za vrijeme-rata ? Njegovo očinsko zauzimanje za zarobljenike i invalide obiju zaraćenih stranaka bili oni katolici ili akatolici tako zadivi svijet, da su mu sami Turci iz harnosti digli u Carigradu spomenik kao najvišem dobročinitelju čovječanstva ? Nijesu li i naši siromašni slojevi i invalidi za vrijeme rata i poslije kao i drugi teško iskušani narodi oću- tjeli blagotvornu ruku Benedikta XV. obilnim njegovim novčanim potporama, što je sa strane naše vlade služ- beno sa harnošću bilo priznato ? Povijest neće nikad zaboravit onaj njegov očinski apel upravljen na sve narode za sakupijanje milodara, da ublaži nevolje Ru- sije, u kojoj ie bič gladi kosio milijone djece, Poznati francuski pisac (u »Revue des deux Mondes« od 15. 2, 1922.) Georges Goyau navagja taj apel uz svoje re- fleksije. ,Iz bazena Volge vape mnogobrojni milijoni ljudi pomoć čovječanstvu u nazočnosti najstrašnije smrti, Radi se o narodu najteže iskušanom ratnim bičem, o narodu, ma kojem se sja karakter Kristov, koji je uvijek jako htio pripadati velikoj kršćanskoj obitelji. I ako je od nas odijeljeu nasipom, koji su podigli dugi vijekovi, oz je toliko bliži našem očin- skom srcu, koliko je on nesrečniji“. »Votre cause est aussi notre cause“ pisaše Be- nedikt XV., nastavlja isti Goyau, na duu svoga por- treta darovana kardinalu Mercieru. Kršćanstvo, opaža dalje Goyau, imalo je u Njemu,. a da ga se nije znalo uvijek razumjeti poglavara, koji se je htio identifikovat sa svakim koji je trpio, te je od svih ovih patnja činio svoju vlastitu patnju. Zar njegov nasljednik papa Pio XI. ne slijedi ublaživati nevolje milijonima izgladnjelih članova rus- koga naroda dajuć tako svima sjajni primjer, da krš- čanska ljubav mora biti općenita ? Da pisac utvrdi svoje gore spomenute tvrdnje beztemeljne i pogrešne navadja 28 kanon Triđentin- skoga Sabora na žalost iskrivljeno. Njegove riječi glase: ,Poznoto je da je u saboru u Trijentu do- neseno čak i rešenje, kojem se hrišćanstvo oslobagja svijuh obaveza o uzajamnoj ljubavi“. ,Neka je proklet svaki koji tvrdi, da ne može bit dobar kr- šćanin onaj, koji ima veru bez ljubavi“. Ovaj je kanon od dopisnika oklaštren i iskrivljen. Kanon 28. Tridentinskog sabora u izvorniku glasi: »Si quis dixerit amissa per peccatum gratia simul et fidem semper amitti: aut fidem, quae remanet, non esse veram fidem, licet non sit viva, aut eum, qui fidem sine charitate habet non esse christianum, anathema sit“. U prijevodu ovaj kanon glasi: Ako ko reče, da se izgubivši po grijehu milost gubi skupa uvijek i vjera; ili da vjera, koja ostaje, nije prava vjera, premda nije živa, ili da onaj, koji ima vjeru bez ljubavi, nije kršćanin, neka je proklet“. Ovim kanonom sabor ustanovljuje, da čovjek, koji je smrtno sagriješio i po tom izgubio milost i lju- bav prema Bogu, ne gubi vjere niti prestaje bit kr- šćaninom. To sam razum nas uči, jer se vjera i ufa- nje u Boga gubi jedino protivnim aktom, biva nevjer- stvom i očajem, a ljubav se gubi smrtnim grijehom, jer grijeh psihološki promatran jest ,aversio a Deo et conversio ad creaturam“. Svaki iole razuman čovjek razumi, da ako je čovjek smrtno sagriješio i tim iz- gubio milost i ljubav prema Bogu, nije zato izgubio vjeru i ufanje u Boga, niti je prestao biti kršćaninom. Ovaj je kanon naperen bio proti onoj bludnji nekih reformatora, koji su učili, da čovjek izgubivši ljubav gubi istodobno i vjeru. U drugom pako dijelu kanon osugjuje onu bludnju, koja tvrdi, da onaj prestaje bit kršćaninom, koji ima vjeru bez ljubavi. Pisac dakle nije shvatio pravi smisao kanona, oklaštrio ga i vješto ispred riječi , kršćanin“ nadodao riječ ,dobar“, koja mnijenja potpuno smisao kanona. Tu se nije dakle osudila nauka ,da ne može bit do- bar kršćanin, koji ima vjeru bez ljubavi“ pošto to i Crkva katolička uči, nego je osugjena bludnja, koja uči ,da čovjek prestaje bit kršćaninom, koji ima vjeru bez ljubavi“. Rad katoličke Crkve na kulturnom polju. Nadalje dopisnik ne obaziruć se na kullurnu po- f NARODNA SVIJEST vijest nastavlja : , Crkva nije ni pokušala da neposredno utiče da se u društvo i u megjunarodne odnose unese što više ljubavi i uzajamno poštovanje, te je vrlo vjerojatno da joj to nebi ni uspjelo u svijetu, jer Crkva nije imala dovoljno snage da pored vjere, koja je bila indiferentna prema društvenim odnosima, na- metne narodima osečanje ljubavi“. Ovako može pisat jedino ouaj, koji nije nikad ni prelistao kulturnu povijest. Otvorimo povijest, čija restauracija, po iziavi sa- mog Tocquille, jest istodobno restauracija veličine kršćanskog morala, Pred našim se očima redaju milijoni najpleme- nitijih bića, što je ikad zemlja nosila; a te je takovima stvorila kršćanska ljubav. prema Bogu i iskrnjemu. Crkva ljušteći koru divljaštva, opaža protestantski hi- storičar Henrik Leo, sa divljih naroda i navrnuvši svoja uzvišena moralna načela, osobito krepost ljubavi na njih, pripitomi narode i udari temelj pravoj civilizaciji. Najveću revoluciju na duhovnom polju, što povijest pamti, proizvelo je kršćanstvo preobrazivši svestrano svojim svetim i nepromijenjivim načelima čovječanstvo, piše najviši nedavno umrli njemački etičar protestanat Paulsen. S njim se slaže i sam Guizot protestanat, koji se ne boji kazat, da cijeli intelektualni i moralni razvitak Evrope počiva u bitnosti na kršćanskoj teolo- giji (Guizot, Cours d' histoire moderne“ Lec. VI.) Moralni preporod pojedinaca, preobrazba obitelji, ljuštenje kore divljaštva s naroda, koji prvih vijekova poplaviše Evropu, stvorit će današnju civilizaciju (ali ne materijalističku). Zato nije čudo da glasoviti de Mai- stre nazva današnju civilizaciju kćerkom kršćanske vjere. (Abendstunden von St. Petersburg II. s, 224.) Uijecajem kršćanskog morala procvast će u svijetu tri cvijeta nepoznata starom ni modernom poganstvu: čistoća, heroizam na kearitativnom polju iljubav prema neprijateljima. Lijepo se ob ovoj kulturnoj moći krš- ćanstva izrazuje Robert Puccini, koji god. 1904. napisa ove znamenite riječi: ,Kršćanstvo proizvagia svetost u svakoj naravi čovjeka, u svakoj dobi, u svim prilikama i proti svim zaprekama. Toliko gospodari naravi, da je nikad ne pita za savjet. Hoće li da zasja ljubav i revnost Apostola ? Izabrat će progonitelje .. .“. Materijalizam će biti onai, koji će svojom razor- nom naukom uništit sve ljudske ideale, probudit ži- vinske instinkte i ojačat hladni egoizam, kojemu će neki stavit epiteton ornans ,il sacro“. Sa svom naukom »Kampi ums Dasein“ oslabit će one moralne veze, koje su plemena i narode spajale, biva pravdu i ljubav, a potencirati će zavist i mržnju i nemilosrdnu utakmicu izmegiju naroda; što je i dovelo Evropu do nedavne katastrofe. E. von Cyou, profesor fizijologije u Petrogradu, poznati prirodoslovac, u knjizi ,Gott und Wissenschait“ od god. 1912 napisa ove znamenite riječi: ,Postavivši u životu princip ,Kampf ums Dasein“ kao jedini motor u ljudskom djelovanju kao ,ultima ratio“ našeg osje- ćanja i nastojanja moralo se je doći do uništenja ćudo- rednosti i zasljepljenosti masa. To materijalističko načelo uništava ostatak plemenitih osjećaja kojih još ima na svijetu, kao ljubav k domovini i općenitom dobru ; brigu za potomke i poticaj da se žrtvuje svoj život u službi zajednice“. Već god. 1873.ujednom svom aka- demskom govoru spomenu Cyon pogibli materijalizma i proreče strahote razaranja za ruske revolucije 1903/06, koju je doživio te ponavlja na str, 102 svoje knjige, da su divlji izgredi ruske revolucije od god. 1905/06 većinom djelo Haeckelisma. Bolševičku revoluciju kao i groznu katastrofu Evrope predvidi, ali je ne dočeka. Ko ne zna za heroičku borbu Grgura VII. proti nasilju Henrika IV. boreć se neustrašivo da pravo vlada nad brutalnom silom ? Dosta je pročitat što pišu o Grguru VII protestantski historičari Henrik Leo i Voigt, pak i sam Gregorovius. On će doduše umrijeti u pro- gonstvu onim znamenitim riječima : ,dilexi instiliam et odi iniquitatem, propterea morior in exilio“, ali će ipak . njegova ideja konačno pobijediti. To pripozna god. 1870 sam Mazzini napisavši o Gr- guru ove znamenite riječi: ,La grande missione oggi iraintesa da quanti nulla sanno d' istoria, compita da quel gigante d' intelletto e di energica volonta Gre- gorio VII, & la grande vittoria, che egli diede alla potenza d' animo sulla forza del regio ferro“. U povijesti će ostat pako za uvijek zabilježena zlat- nim slovima uspomena Inocencija Ill, koji pobra plo- dove borbe Grgura VII. obzirom na blagotvorni utjecaj katoličke Crkve na evropejske narode, osugjujuć i za- priječujuć nasilja knezova i zapriječujuć i osugjujuć sablazniva djela nekih vladara, šireći ljubav izmegju naroda i zapriječujuć ratove megju narodima. Nek se pisac potrudi pročitati današnjeg najvišeg historičara Pastora, da spozna uzvišenu njegovu sliku i njegov Br. 50 blagoslovljeni rad megju narodima. Zato opravdano opaža protestantski historičar Guizot u svojem djelu »Histoire de la civilisatiou en Europe« (II. Lec. p. 55): »Da nije opstojala kršćanska Crkva, bio bi cijeli svijet pao pod materijalnu silu. Jedina ova vršila je ćudo. redni utjecaj. Ona je još više od toga učinila ; ona je svuda razvijala misao zakonitosti, pravilo koje stoji nad svim ljudskim odredbaina, sad nazvano božanskim pravom sad razumom, ali svuda isto pravilo pod raz- nim imenima“, i A ono što piše protestantski historičar Gregoro- (| vius o prvoj Crkvi i njezinim pipama nek dobro za- pamti dopisnik ,e questo fia suggel' che ogoi uomo sganni“. Rimska je Crkva pobijedila barbarstvo, zdru- ff žila je narode u socijalue sveze i sjedinila ih na za- jedničkom religijozno-političkom principu, kojemu je sjedište bilo u vječnom mjestu .... Cesarski je Rim bio f uništio narodnost a papinski Rim priznao ju je i pro- ( glasio ćudorednu jednakost naroda i zajedničko krš.f ćansko državno pravo. Nad narode se je podigao ideal jednoga i verazdijeljivog čovječanstva. Pred oltarom zajedničkog Boga bili su Rimljani, Germani, Grci if Slaveni jednaki te i najsiromašnije ljudstvo imalo je jednaki udio u najvišim dobrima religije. Rim je pred. ( stavljao veliko načelo, koje je svijet potpuno preobra- zilo. Roma se je nazivala majkom naroda, bila je civitas Dei“ i u ćudorednom pogledu , orbis terrarum“ (Gregorovius-Geschichte der Stadt Rom 1Il.-3*), Crkva je dakle pokušala, da unese što više lju- bavi megju narode i pokazala je, da ima za to snage if uspjela je. Ovo je sud neumitne povijesti ,lux verititis*,f koja obara sve gore spomenute samovoljne tvrdnje pisca, koji bi, za koju svoju tajnu svrhu htio prekro-ff jiti cijelu kulturnu povijest, koju svojim drzovitiml tvrdnjama nemilosrdno po licu udara. Ali uzevši u obzir da se dopisnik iz Berlina potpisuje sa tri zvjez- dice, onda nam je jasno, zašto on pripisuje kršćanstvu: nauke, koje ono ne uči, zašto onako klaštri i iskriv.f ljuje 28 kanon Tridentinskoga Sabora i ignorira kul. turnu povijest. Takovi bo imadu pred očima uvijek onu svrhi i izraženu u riječima: ,2crasez I infame“ držeći se vi-f jerno lozinke svoga oca — patrijarhe ,calumniaref audacter, semper aliquid haeret“ (laži smjelo, uvijekl: će nešto ostati). i tr Pisma iz naroda. VITALJINA. Proslava 1000 godišnjice. Dan 22. XI. ostat će u lijepoj uspomeni svima nama ovgje u Vitaljini. Taj dan smo na vanjski način proslavilif: hiljadugodišnjicu prvog hrvatskog kralja Tomislava, i koju smo po naredbi naših biskupa, u duhu njihove historičke poslanice, proslavili najsvečanije u crkvi na blagdan Presv. Srca Isusova ove godine. — Za'ovu proslavu došli su k nama u prošlu nedjelju Dr. Zvo-f nimir Bielovučić i narodni poslanik gosp. Ivo Troja-f nović, te smo poslije podne obdržali javni zbor pred mjesnom pučkom školom. Skupštinu je otvorio mjes- ni župnik Dun Luka Antunović te narodu predstavio nadošle goste i u kratkim potezima ocrtao važnost| današnje skupštine. Zatim je zanasao i oduševljeno govorio Dr. Zvonim'r Bjelovučić, ocrtavši hranološkimi redom glavne faze hrvatske povijesti. Iz svake njegove riječi odsijevao je ponos, žar i hrvatsko rodoljublje,f: koje je svojim zanosnim riječima prenio i na slušatelje. Dr. Bjelovučić u svom govoru osobito je istaknuo, kako je sudbina i prava sreća hrvatstva bila usko spoje- na sa vjerom katoličkom, te kako i umaprijed jedini pravi oslon i jakost hrvatstva isključivo leži u kat, vjeri. Awnajgo1i su neprijatelji hrvatstva oni, koji ruše| u narodu kat. vjeru, jer rušeći kat. vjeru ruše i hrvat. stvo. Iza njega je govorio naš narodni poslanik gosp.f Ivo Trojanović, ocrtavši u kratko politički položaj izal »Stevanove“ kapitulacije, i bodreći narod na ustrajnost u borbi za hrvatska prava. Skupštinu je zaključio mjesni župnik zahvaljujući odličnim gostima na požr-(" tvovnosti. Narod oduševljen i ponosan klicao je hr-: vatstvu i Tomislavu i odlučio podići Tomislavu i i men-ploču; KOTOR. Zapuštenost našeg groblja. Dok se drugi gradovi diče i ponose svojim grobištima i po- jedinci se natječu, kako da podignu milim svojim što ljepši spomenik, dotle naše grobište sasma zapuštenoj te bi se reklo, da su neki izgubili pietet prema svoji! pokojnicima. Prvo što nam fali to je kosturnica. Ne može 'se više iskopati ni malen prostor zemlje, a da se ne naigje na ljudske kosti i Iubanje. Bilo bi| više vrijeme, da se zatvori onaj rascjep izmegju našeg i pravoslavnog grobišta. Željezna ograda darovana | U tu svrhu od općine leži na zemlji već punih 20 go te će ju prije rgja izgristi, nego li dogje na