x i s : . ww “Br B2. Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK, 22. decembra 1925. Narodna Svije God. VII. Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din, PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare, wo . ..e Božićna meditacija. Božić : Porogjenje kat' exohen. Ipak su veliki i mali mislicci kazali, da rogje- njem stupa čovjek na stratište, na kome ga sad kraće sad duže čeka jedan te isti izlaz — smrt. Zar nije ta drska tvrdnja ipek istinita, ako ljudi — iza kako su se više naplakali nego nasmijali — neopozivo umiru ? I davno je već tomu da se ljudi ragjaju i umiru ; po- vijest nije zabilježila iznimke. A golema većina te djece, koja se svagdano ragja, bezimena se javlja i | neznana iščezava, Drugi su možda proturali svoje ime i do krajnih granica, i do dalekih pokoljenja, ali su svojom veličinom namrli svijeta više boli nego li naj- | veći ratovi. Treći su najviše dobra rekli i uradili, no ni najsubjektivnija biografija ne može da sakrije nji- | hovih brojnih slabosti. Čovjek još nije dokazao, da bi se njegovo ro- gjenje imalo slaviti, u znaku veselja, Ta on je uvijek bio razapet izmegju visina i ni- | zina osjećajući se nemoćnim da se otme teži, koja ga lje neumoljivo vukla u bezdane. Onda je dosljedno, [da se pomislilo na jedan prađavni kataklizam, koji se [zbio u ljudskoj duši i koji je na plemenitu stabljiku njegova bića navrnuo neku gorku biljku, čiji plod ne | može nigda da bude potpuno sladak, Najdragocjenije knjige, što ih čovjek posjeduje, svjedoče o tom kob- nom dogogjaju. A čovječanstvo ga bolno osjeća i snosi posljedice. Ono je doista vidjelo na svome deblu nik- muti mnogo jakih i plemenitih duhova, koji su s mnogo mara i napora. sagradili i visoko dotjerali kula ljudske Bičznsia Ali jao, to je bio što viši, to pro- siedji 1 genericiji su e sreninan o ge“ lačajiić. siztorce posla, vječno tažapeti izmegju užde i nemogućnosti. + To je stanje nagonilo pjesnike da pjeveju. o za- boravljenom već ,zlatnom dobu“, a mislioce, da tepaju o absolutnom biću i pomišljaju na nekoga, koji bi u čovjeku uspostavio propale vrednote. Židovski narod, koji je još jedini slijedio ma i tanki trag iskonskih tradicija, najjače je u sebi for- itao svijest o potrebi nekog Pravednika i o nadi, da će doći. Njegovi bogoduhi pjesnici zazivali su ga bez prekida opiti od očekivanja i kroz dugi niz vje. kova, sa opjevanih bedema slobodnog Siona i sa obala mutnih rijeka u zemlji o čuli su se od remena do vremena vapaji veliki i duboki, kao što Bu duboki i veliki bili neredi i patnje: ,Rosite nebesa Odozgo i oblaci neba dažde Pravednika, neka se otvori zemlja i neka dade Spasitelja“. Tada su oni projekti- tali u budućnost. ćudesne prizore iz poganskih priča o zlatnom dobu, u kome se janje grlilo s vukom i ta e ideja nadahnula najpatetičnije stranice židovske knjige: ,Radovat će se pustinja i bespuća i zanijet Ke se samoća i procvjetali poput ruže. Procvasti će i poskakivati u sreći i hvalospjevima, jer ju je obav- ljala sva slava Libana i sva krasota Karmela i Sarona. Oni će vigjeti slavu Gospodnju i čar Boga«našega. ada će progledati slijepi i gluhi pročiti. Tada će li pnuti poput jelena hromi i jezik.će nijemih propje- vati, jer će u pustinji provreti vode i potoci u pusta- tama. U legorima, u kojima nekoć obitavahu zma- levi, zazelenjeti će se trstika i sita“. "Nekoliko vjekova kašnje sagibalo se i krhalo timsko carstvo pod vlastitom veličinom i cjepalo se pod raskošem golemih političkih i kulturnih tečevina poput stare većke ped obilatim plodom. Malo je bilo imljana, koji su se tada ozbiljno pozivali na božan- itvo. Socijalna atmosfera navještala je novi historični ataklizam, koji će zemlji dati novo lice, Barbari su ili surovi i jadni, a gospodari svijeta naduti i sili. (Filozofija je tek tinjela a Retorika se vašarski razma- jala u govorničkim palestrama. Trebao je bezdan svi- [etla, da sije bezdan tame, a čovječanstvo za nije u glo dati, < Onoga a ili bolje: One. noći kada je Pro- t vlastitom jer rai to svijetlo u zabitom zasel u palestinske . Judeje, zemlja je dvostrukim snom, ali je zato nebo pjevalo, mjesečno, Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. a od ljudi bili su dionicima dogogjaja samo oni, koji se do tada u ljudskoj zadruzi nijesu računali. »Slava Bogu na visini, a na zemlji mir ljudima »dobre volje“, Taj najveći manifest, što ga je igda nebo poslalo zemlji, navještao je ukinuće dvostrukog ropstva, pod kojim je čovječanstvo od svoga iskona - stenjalo. Pala je rosa i oblaci su prodažgjeli Pravednika, Otvorila se zemlja i rodila Spasitelja, A ljudi ? 3 Bože moj, zar nije baš tada nastupio proces potpunog raspadanja ,željeznog“ carstva, zar nije tada bujica barbara počela da provaljuje nasipe i da se plamena i krvava spušta na piloma naselja ,gospo- dara“ ? Zar se nijesu ljudi i madalje pitali gradeći kobni Babel, zar nijesu i nadalje pjevali o ,izgublje- nom raju“, zar se nijesu i nadalje ragjali, stradali i umirali? Jest. — Ali plamen ikrv, u kojoj su se tada prepo- ONE. narodi, nije donijela betlemska noć. Mnogo se ljudi i nadalje pitaju o porijeklu i cilju, jer hoće da budu slijepi i zato moraju; da plaču za izgubljenim rajem. Ali to nijesu ljudi dobre volje“, kojima je u božićnoj noći navješteno novo doba. Ljudi se i nada- lje ragjaju, ali znadu zašto; stradaju, ali znadu čemu; umiru, ali znadu kamo idu. Čovječanstvo još lebdi izmegju visine i zizine, ali mu je prištegjen sizifov trud, jer se je irsilo najkobnijih varka i zato je ono znalo dati umova dosljednijih od Sokrata i Seneke, skromnijih i čovječanskijih od Cezara i jećnoštin Nia i ii sui ićero 1COTOK I, Viši] pili svjetlost e < ER vjeli i umrijeti ne i sebe nego: iza juđe: slost pri kojoj se porod i najzadnije djece slavi u znaku. rado-“ sti, jer su sa životnih i posmitnih tajna spala najkrup- nija vela. s Zato je. Božić dan ue exohen. a i radosti kat' š Zato čovječaustvo hoće, da se slava Njegova ro- gjenja vraća bez prekida. I svake godine, kad majku prirodu počimlju o- stavljati sile, kad je već požućelo lišće po raspalim lugovima beznadno popadalo, a nebo se olovnim o- blacima zastrlo ; kad se dolovi zalede, vrhovi zaodjenu sjedinama, a ljudsku dušu prožme osjećaj umiranja : onda se odjednom zanjiše zrak pod toplinom Njego- va dolaska. »Slava Bogu na visini, a na zemlji mir ljudima“, Slava ! I kao da su poklici sviju duhova nebes- kih i zemaljskih, glasovi sviju pokoljenja prošlih i bu- dućih, zvukovi sviju zvonova stopili u tu poklon- stvenu riječ. : Mir! I kao da se pokoj vaselenog mira spustio ma bezdan trzavih čežnja, suza i' vapaja odanog potomstva. Novi Zavjet Mira. Božić dan velike radosti; I mjesto umiranja budi se život čitavom prirodom. Po dolinama sniježne visibabe sagiblju svoje glavice sod strahopočitanja a po obroncima gora bezbroj bije- lih zvončića sa planika njiše se, da prati pjev božić- nog Slava“. Putevi i bespuća pjevaju. A djeca gledaju široko i radoznalo i po stoti put pitaju majku, koja ih k Ponoćki vodi: Tko, tko se to rodio ? A ona odgovara : Mali Bog. Djeca su tada sretna, da i Bog znade biti malen. A ljudi misle na Božić svoga djetinstva, kada su možda jače nego da- nas osjećali znamenovanje božićnog pozdrava zemlji. Jer čovjek ne shvaća samo, on i- osjeća Božić. On osjeća, da je to nešto beskrajno milo, kao što je bes- krajno mio onaj Djetinji. pogled; da je to nešto bes- krajno toplo, "kao što je beskrajno toplo. srce \Djevice- +» Majke; da je 'to nešto Beskrajno veliko i sveto, kao što su beskrajna velika. i sveta djela Božja. 1 ljudi_se sjećaju i jaslica i božićnog drvca i: pjesme. i djetinje za odbor O uzdržavaj Vlasnik - izdavač - »NARODNE SVIJESTI“ urednik : Antun FIeč dina. Zato mu je umjetnost posvetila najtoplije tonove, a književnost od apokrifnih evangjelja do Selme La- gerlći najnevinije legende. Ne petsto puta poput Bude, već jedan put rodio se On, ali je već tisuću devet sto dvadeset i pet puta pohodio zemlju u.velikoj bijeloj uspomeni božićnog dana. No čovječanstvo će još uvijek trebati Njegovog rogjendana. Doklegod bude patnja trebala utjehe, po- let ideala, čovjek Boga. I onda će se opet usred zime i klonulih mađa, usred toplih zaziva i sniježnih visibaba mavraćati| nje- gova bijela uspomena. Dotle će angjeli i ljudi i sitni glasovi zvončića na planinama pjevati : »Slava Bogu ma visini, a na zemlji mir lju- dima“. V. B; DUBROVNIK, 21, XII. 1925. Politika ! Mnogo se naših ljudi na tu riječ pre- zirno nasmije, a ne malo ih je, koji su pripravni da te pošteno izgrde, ako ji samo spomeneš, dok većina nekom slijepom vjerom pristaje sad uz jednog, sad uz drugog ,vogju“, ne štedeći žrtve; još bolje: većina sa razočaranjem prilazi sad jednom sad drugom, već pre- ma tome, koji joj se momentalno čini ispravnijim. To postane neka strast, bez koje čovjek ne može da živi, a prati ju, kao i svaku strast, razočaranje i posvemaš- nja nezainteresiranost. Čim više je+takovih ljudi u jed- nome slodu. tim veća je pogibao njegovog nazado- vanja: u marodnom, kulturnom i _socijalnom. pogledu. Pače, takovo raspoloženje “kadro. oružje; ju, 'atiapregjuju ili upropaštavaju. Gao i je umijeće, koje ide za tim da uzdrži i unapredi sve potrebno i korisno. U XX. vijeku, kad čovjek sam odlučuje svojom sudbinom, ne može nijedan čovjek da bude politički indiferentan. Uoči'li se važnost po- litike za čovjeka, rijegovo dostojanstvo, slobodu savjesti i djelovanja, socijalnu ravnopravnost i dobro narodne skupine, onda je čovjeku "jasno, da je poli tičko pitanje njegovo životno pitanje i ulaže sve svoje i razumne i duševne moći, itič sve to moći pospješiti, a neće dozvoliti, da ono što on ljubi i što potrebnim smatra postane puka igračka u rukama .prostog demagoga. ,Zna Baja šta radi“, ili ,zna Stipa šta radi“ nije politika, već nerazumno predanje _svoj& osobnosti, duševnosti i svoga dobra u ruke ljudi, za koje ne znaš kamo te vode. Ko neće dakle da se degradira na nerazumno biće, s kojim se samo ,rukuje“, već ko hoće da sačuva i unapredi one dragocjenosti, koje se kriju pod ime- nom: čovjek, vjera, narodnost, socijalna pravičnost, taj treba da bude u političkim pitanjima vrlo oprezan. Kao svako životno pitanje, traži odgovor na pitanje: što sam? za čim idem? treba li mi izvjesna stvar ili ne; isto traži i politika, Tek čovjek, koji je na to pi- tanje odgovorio sam u suglasju sa svojim razumom i svojom duševnošću, a ne dozvolio da mu taj odgovor nametne sad jedan, sad drugi, može biti siguran, da svoje razumne, duševne i tjelesne sile uzalud ne troši. Čim više je takovih ljudi u jednome narodu tim više je , uvjeta za njegovo održanje, unapregjenje i blagostanje. Mi kršćani imamo u Evangjelju zakon, koji traži od nas prifiijenu u svim životnim pitanjima, pa i u poli+ tici. Kratkovidnim katolicima, koji viču da kršćanstvo ne spada u politiku, stavljamo pred oči, da je u politici zavladao materijalizam, a gdje je on mora za njim i katolicizam. Jer nema ljudske djelatnosti, koju bi krš- ćanstvo moglo prepustiti drugome, jer bi time zanije- kalo sebe kao: put, istinu i život. + Narodno i socijalno pitanje moralno je pitanje i za njih vrijede moralne obaveze, koje Evangjelje pro- pisuje, od kojih kršćanstvo ne može odstupiti, a one mu podaju mogućnost, da prema svojim kulturnim i tjelesnim sposobnostima pronagje uvjete za njihovo radosti i osjećaju se veselim i nevinim poput djecegp unapregjenje, služeći se svim sredstvima napredujućeg a ljudskog duha, isto teko kao što članu obitelji daje mogućnost za obiteljsko unapregjenje. Držimo se mo: ralnih zasada Evangjelja i upotrebimo sve kulturne te- 1 svake godine kad lišće po lugovima stane žu- ćeti a sunce uzmicati, sva ta djeca i velika i mala če- kaju opet Njegov dolazak, Već Blizu dvije tisuće go- — Dubrovnik. Tisak e Hrvatske Tiskare (zast t Birimiša) — Dubrovnik. iili $ ge sma ji # sg se mE zv +