Poštarina plaćena u gotovu. Br. 58. DUBROVNIK, 31. decembra 1925. "Narodna God. VII. Cijena je listu 5. Din. mjesečno ; PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare, +. Tjedan katoličke štampe. Kao i pregjašnih godina, tako i krajem ove go- dine Pijevo Društvo upriličuje Tjedan katoličke štampe, koji počinje na Božić a svršava Novom Godinom. Cijeli taj tjedan treba da posvetimo brizi oko proši- | trenja katoličke štampe. Ne možemo se nikako zado- voljiti sadašnjim stanjem katoličke štampe. Imamo do- duše 32 hrvatska katolička lista te su tu zastupane sve vrste periodičke štampe, jedino katoličkog dnevnika još nemamo. No i ono štampe, što imamo, većinom samo životari zato, što nema dosta pretplatnika a i oni, koji jesu, često neuredno plaćaju pretplatu. A kad bi svaka katolička kuća držala samo po jedan bilo koji katolički list, sva bi katolička štampa krasno na- predovala i ojačala. Onda bi i katolički život jače probujao. Zato mora biti naš princip: Ne smije biti kato- vedbu toga principa treba da uložimo sve sile u Tjednu katoličke štampe. Moramo katoličku štampu proširiti u svaku kuću. To neka nam je najsvetija dužnost. Nagjimo što više novih pretplatnika katoličkim listo- vima i novinama. Qdazovimo se u tomu poslu pozivu Pijeva Društva i učinimo štogod više možemo. Svako naše djelo u tome smjeru znači uspjeh katoličke stvari, za koju neka nam ne bude ništa preteško, A imajmo uvijek na pameti, da su svi napredniji katolički na- rodi sve što imadu, postigli u prvom redu jakom i proširenom katoličkom štampom ! Katolici na okup! , Predsjednik čehoslovačke republike Masaryk re- kao je odmah nakou osnutka te države : ,U čehoslo- \vačkoj će republici katolici imati toliko prava, koliko “ga sami izvojšte 15 Gehosidvački katolici dobro su ra- zumjeli tu poruku, pa su se prema njoj ravnali. Izdali su parolu: Katolici na okup!i proveli su potpunu | diobu duhova. Sve što je katclički mislilo i osjećalo svrstalo se je u katoličke prosvjetne, gospodarske i političke organizacije. Tko u te organizacije nije htio, 'smatrao se je protivnikom katolicizma. Polovičarstvo se nije irpilo. Ovaj odrešiti nastup čehoslovačkih ka- \tolika imao .je velik uspjeh. Za kratko vrijeme imali su jaku prosvjetnu i orlovsku organizaciju, čvrstu gospo- darsku organizaciju i jaku Pučku Stranku, koja zastupa i brani interese katolika u najvišem državnom forumu, u parlamentu. 1 danas su katolici u Čehoslovačkoj, “koja je inače poznata sa svojega husitizma, liberalizma i bezvjerstva, jedan faktor, s kojim se mora računati. Bez njih i protiv njih se danas u čehoslovačkoj repu- blici ne da vladati, : =. Od čehoslovačkih katolika treba da se i mi uči- mo. I za katolike Jugoslavije vrijede Masarykove ri- \ječi. I mi katolici Jugoslavije imat ćemo u ovoj državi toliko prava, koliko ga sami izvojštimo.: S tim treba da budemo jedanput na čistu i da pod devizom: ka- tolici na okup, provedemo svoju prosvjetnu, gospo- darsku i političku organizaciju, u koje će stupiti sve | što je katoličko.. Mi katolici moramo imati sve te or- ganizacije i tko nije s nama, ima se smatraji, da je | protiv nas. Samo tako postat ćemo faktor, koji će se | u ovoj državi uvažavati. s = Do sada nijesmo imali zajedničkoga katoličkoga fronta, pa što nam koristi da nas ima 5 milijuna u“ voj državi. Evo naši biskupi u svojoj okružnici vno iznose, da se kod mas već osjeća kulturni boj, oni protestuju protiv toga, tuže se vladi na ga- ženje prava kaloličke vjere i Crkve, ali sve će to slabo koristiti, dok oni ne budu imali za sobom čvrsto or- anizovanih katolika. Naročito treba da znamo, da mi olici u ovoj dižavi ne ćemo ništa postići, dok ne emo imali svoje reprezentacije u parlamentu. Mi ioramo imati svoju izrazitu katoličku stranku kao što rvatska Pučka Stranka. Svaki svijestan katolik mora vidi, da njemu nema mjesta ne samo u stranci, je otvoreno protiv vjere, nego ni u takvoj, koja de vjere mlaka i indiferentna. Na ovo se nije pa šta vidimo. Eto imamo. u parlamentu radi- ajedničare, pa koji se je od njih zauzeo za toličke vjere ? Nijedan se od njih nije digao ličke kuće bez bilo kojega katoličkog lista! Za pro-. za inozemstvo 10 Din, mjesečno. ane Orlova, Marijinih kongregacija, ukinuća mjana, a druga Porcijunkulu. > Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Dubrovnik. vjeronauka, otimanja katoličkih samostana i crkava, uskraćivanja plaće svećenicima siromašnih krajeva itd. A ipak su to stranke, u kojima su toliki vjerni kato- lici. Ne varajmo se i neće se dignuti ni kad se još većma budu gazila katolička prava. Zato manimo se svakoga polovičnjaštva, nastu- pimo odrešilo kao katolici pod devizom: katolici na okup. Provedimo diobu duhova. Tko je s nama naš je, tko nije s nama protiv nas je. Zbijmo svoje redove i mi se za svoju katoličku stvar me moramo bojati. Pismo iz Rima. , Sveta godina je pri svršetku i još koji dan pa će se sveta vrata četiriju bazilika pobožnim i pokor- ničkim hodočasnicima zatvoriti, da ih u muku čekaju do drugih 25 godina. Koliko toga nisu ona vidjela i čula kroz ovu godinu. Kolikim mislima, osjećajima, suzama i treptajima ljudskim nijesu bila svjedocima. No to spada na nutrinu svete Godine, u istinu naj- važniju i najljepšu, ali za to nama tajnu. Pri koncu njezinu bacimo letimični pogled na čitavu godinu, kakva nam se pokazuje iz vanjštine. : Prije svega i najokorjeliji protivnik mora priznati, da je sv, Godina u svakom pogledu uspjela. I u broju i u vrijednosti svojih hodočašća ona je iznemadila i najveće optimiste, Sigurni broj svih hodočasnika još nije poznat, ali se ni najmanje neće prevariti iko us- tvrdi, da je njihov kompleksni broj dosegao milijon. Tim impozantnim brojem Crkva katolička pokazuje svoju savremenu vitalnost i djelatnost. Ali ako dublje prodremo, ova nam je sv. Godina bjelodano pokazala odakle ta njezina vitalnost. U jedinstvu vrhovne glave čitave Crkve, u sv. Ocu papi. Da, to je bila meta svih hodočasnika; doći do sv. Oca, vidjeti ga, primiti nje- gov blagoslov. A on ih je upravo divljenja vrijednom ustrajnošću i ustrpljivošću primao, iz srca im govorio i blagoslivljao. I oni su se vraćeli na svoje domove oduševljeni svom veličinom kršćanskog Rima, ali naj- više dobrotom Papinom. Pokazala je ova sv. Godina, da i ako sv. Otac nema svjetovne vlasti, opet jest naj- veći i najobljubljeniji monarh svijeta. Osim toga u divnom su sjaju zasjale ove godine sve oznake prave Crkve Hristove. Već naznaćeno jedinstvo i apoštolstvo, katolištvo i svetost, O tomu je sv. Otac i našim ko- dočasnima u dva navrata govorio, pa nije potreba o- petovati, a_oni su svi mogli to svojim očima konsta- tirati. I kršćanska jednakost i bratstvo vrlo se lijepo odrazila ove sv. Godine. Od najsiromašnijeg seljaka i seljanke do najvećih bogataša, kao i od neukog rad- nika do najvećih učenjaka, od podložnika do onih koji drže vrhovne vlasti u svojim rukama, svi staleži i slo- jevi spajali su se zajedno u ispovijedanju iste vjere, kao i u pripoznavanju svoje slabosti, grješnosti i ni- štavila pred Veličanstvom Božjim. Ukratko možemo reći, da je ova sv. Godina bila tangibilnim dokazom božanskog izvora rimokatoličke Crkve, i mi smo Bogu zahvalni, što je i naš narod ostao vjeran toj vjeri, i ove godine joj pred njezinom glavom obnovio zakle- tvu vjernosti, te želimo da joj u vlastitom interesu ostane za uvijek vjeran. Nama pak, koji smo prošli ovu godinu u Rimu, ostat će kao jedna od najljep- ših godina našega života. Novi katolički blagdan. Sv. Otac papa je u svojoj alokuciji, koju je držao 15.0. mj. pozdravio Locarnski sporazum, koji nam jamči za svjetski mir. U svome je govoru istaknuo odnose Vatikana prama stranim državama, a dotaknuo se je i odnosa naše države pra- ma Vatikanu. Na koncu svog govora sv. otac Papa je najavio, da će na 31. prosinca biti: uveden novi cr- kveni blagdan ,Kraljevstvo Isusa Krista“. Papa će na koncu ove svete jubilaine godine u crkvi sv. Petra proglasili ovaj blagdan. Spomen marke sv. Frarije Asiškog. Povodom 700- godišnjeg jubileja ovoga sveca, što će se slaviti nare- dne godine 1926., stupit će u poštanski promet u lta: liji jubilarne marke, ua kojima (o biti predočena iri znamenita prizora iz života sv: Franje Asiškoga : stig- matizacija, smrt sv. Franje u krugu njegovih redovnič- kih drugova i sv. Franjo kao osnivač reda. Pored bit će još dvije serije, jedna će nositi sliku crkve sv. Da- Vlasnik - izdavač - urednik: Antun Fl& — Dubrovnik. Katolički Božić u Beogradu. Od našeg beogradskog izvjestitelja. Kao što je poznato, Beograd je pravoslavni grad, te će ovdje-opće narodno božićno veselje biti na 7 i 8 januara. Ipak i na katolički Božić Beograd je imao svečani izgled. Slavili su ga zanosom srca 20.000 beo- gradskih katolika, a njima su se pridružili i mnogi pravoslavni. Vjemnike se pripravljalo na ove velike blagdane adventskim propovijedima i Misama zornicama, koje su se svakog dana kroz advenat služile u župnoj cr- kvi jutrom rano, Nekoliko dana pred Božić mnogi dt- ćani u glavnim ulicama bili su bogato urešeni sva- kojakim izlozima za božićne darove, a svijet ulazio i kupovao i ne_pitajsći za cijenu. Pred Badnji dan Nad- bisku O. Rodić predveo je beogradsko svećenstvo pred papinskog Nuncija te njemu i preko njega sv. Ocu papi čestitao svete Božićne blagdane. Na Badnji dan poslije podne u 2/2 s. ,Kato- lički dom“ bio je pui sitne dječice, koja su -Žželjno očekivala ične darove, što im dobri ljudi pripra- više. Djeci je držala lijepi govor plemenita i odlična gospogja Matilda Mataušek, predsjednica društva sv. Vinka u Beogradu, a djeca su pjevala božićne pje- smice i izveli dirljivi igrokaz Badnja večer pred za- paljenim i sjajno urešenim božićnim drvcem. Na to su stotine siromašnije djece dobile nova odi- jela i razne sne darove na veliku svoju radost. lijepi broj gospode i sam papinski Nuncij Dječjoj zabavi bio je prisutan gospogja, više svećenika, pa i sa svojim tajnikom. Pred ponoća masa uaaroda i ma i autim k stolnoj crkvi u Kr oj ulici. | Crkva, predvorje i dio Krunske ulice ka i Katolički dom bili su puni naroda. Tačno u po noći beogr. župnik Mgr. Wagner držao je svečanu ponoćku, preko koje su na koru pjevali razne hrvatske božićne pjesmice, Isto- dobno čitala se sv. Misa i u Katoličkom domu. Slavni Božićni dan osvanuo je dosta topao, bez snijega, bez vjetra i kiše. Narodna skupština bila je zatvorena, sveučilište i nekoje druge škoie imale su praznik, razne radaje bile obustavljene, a cjelokupno katoličko činovništvo na svim ministarstvima bilo. je oslobogjeno od službe počev od podneva Badnjega dana pak sve do trećeg dana Božića uključno. — U novoj katoličkoj crkvi Velike Gospe na Čuburi dr- žao je u 9 s. svečanu službu Božju O. P. Vlašić uz asistenciju irancaskih OO. Asumpcionista, te preko iste izrekao kratki govor o otajstvu Porogjenja Isusova. Na koru su redovnice Asumpcionistice s nekojim dje- vojčicama pjevale Misu i božićne pjesmice. Posebna velebna svečanost s najvećim sjajem razvila se u 10 s. u katedrali u Krunskoj ulici. Kako obnoć tako je i tada bilo silno mnoštvo naroda, koje je napunilo crkvu, predvorje, Kat. dom i još ga je bilo na ulici. Vidjelo se megju njima lica, koja se i- nače rijetko vide u crkvi, Bilo je i više diplomata, poslanika stranih katoličkih država : Austrije, Spanjol- ske, Poljske, Fraucuske itd., koji su došli s autima. Svečanu pontifikalnu Misu uz veliku asistenciju beogr. Kaptola i ostalog svećenstva otslužio je papiuski Nun- cij preuzv. Dr. Hermenegildo Pellegrinetti, a poslije Evangjelja držao je O. Petar Vlašić zanosni govor o veličini Božićnog dana i o važnosti Božićnog doga- gjaja za lede i za cijelo čovječanstvo. Na koru je mješoviti zbor izveo krasnu četveroglasnu Sotnerovu Wai e pješice, kočija- s Misu, popraćenu pjevanjem raznih hrv. Božićnih pje-, smica. Pošto veliko mnoštvo naroda nije moglo stati u crkvi, bila je preko Pontilikala oičitana i jedna tiha Misa u Katoličkom domu. Drugi i treći Božićni blagdan proslavljen je u crkvi takogjer svečano pjevanim Misama, preko kojih su se držali prigodni govori i pjevale omiljele Bo- : žićne pjesmice. I ovih dana veliko je mnošivo naroda svakog staleža i dobe dolazilo u crkvu na službu Božju uživajući u slušanju melodičnih Božićnih pje smica, koje je pjevački zbor lijepo pjevao. Tako je u višena Božićna svetkovitia baš zanesno i veseljem prosli vljena od katolika u glavnom gradu Jugoslavije. i