+ Godište zaboravili smo.

Cijena listu:
Za teatar komu se što iskalaši.
Izvan teatra nek se drigaje što
više.
Adg: inistracion: maškarana.
Redacion: sekreta.

DUBROVNIK 1. Februara 1906.

IVRČOKA

Lumer prvi i ultimi.

Oglasi i priopćeno plaćaju se
na gvantieri u teatru gdje su
ujedno i tužljivi.

Izjave i zahvale mukte (samo da
vam je preporučena mužika).

 

, IŠtampan per forca.

Izlazi kad Pepu salta estro.

Responsabili Serafin.

 

(liva Ne prima se nase prvi lu-
mer nego ga vaja platit.

 

Naša pulitika.

Dragi moj gosparu!

Primio sam invit što ste mi poslali
po malomu Andru da rečem svoju
opinion o današnjijem velikijem po-
- slima o kojijem se interesava u nas
i mlado i staro i gospar i siromah i
redovnik i sekular.

Ne znam o kojijem velikijem naši-
jem pitanjima hoćete da mene čujete.
Ima hi nekoliko, pak jerbo mi vi ne
spominjete najinteresantnije, mislim
da vi spekulate i da biste žugjeli od
mene: čuti parer o svijema onijem koji

su all' ordine del giorno. To bi bilo /

um poco troppo i za mene komu je
pćna u ruci kako motika, i za vas,
koji nemate vele spacija u folju, i
za one, koji će imat pacjencu legat
moje neslane solfice. — Provaću.

Mi u gradu imamo nekoliko kve-
stioni, che scottano. Tu nam je kve-
stion od tribunala i kuće Jelića na
Dančama; tu vam je jopet kvestijon,
zašto ona dvojica od karatera nijesu

hoćeli votat za bandjeru srsku, nego
su ostali doma, jedan da babuje a
drugi da ga babuju; tu vam je deći-
zion je li dobro reko, ono što je reko,
u konsilju mali Toni Miletić: da bi
smo imali diventat sette bandiere, ili
je bolje ono što je izreko Dum Ante
ili je pak najbolja konsolacijon go-
spara Gjura hvaranina (ili starogra-
gjanina), neznam što je; tokalo bi ga
interpelat. Što je dobro, što je bolje
a što je najbolje, nije nekako skladno
dećidavat, pak ću vam ja, ko dubro-
včanin rijeti: dobro je što je komuna
provokala kvestion od tribunala col
protesto dell' acqua; dobro je što je
Jelić afikto kuću governu; dobro je da
su ona dvojica u retirati za ne votat
za bundjevu; dobro je šio je mali Toni
u konsilju sparo; dobra je domorodna
ona predika što je Dum Antun od.-.-
dio; dobra je konsolacijon Gjura, a
dobra je elokvenca gospara Pera i go-
spara Melka di tutti quamti.

Ja znam da vi onijem mojijem
posigjavanjem nećete bit  kontemti,
jer ćete se bit madali nečemu drugo-
mu. — Prostite, a ma ja nemogu da
vam više rečem jer sam ja i prude-
nat i edukan. Kad bi počeo činit

neke konfronte, onda ne bi bio pravi
dubrovčanin, i tad bi opinion maloga
Toni bila najgora, a to ne može da
bude jer i ako: je on gprivo di spi-
rito. On je i privo di scempiezzo pa
mu se čudim što je reko. Mi dubro-
včani nemamo potrebe, ni od bandjere
papaline, ni od kineze ni ungereze
za stoprva diventat sette bandiere; to.
nam je superfluo jer smo vam svi
jednoga partita, vale a dire: onoga
od megjusobne dobrote i kompati-
menta pak kadgoč, secondo le circo-
stanze, dobri partigjani i Monsignora
i gospara Pera i popa Save i gospara
Iva, prema interesima spećialijem od
našijeh posala od vapora i banaka.
Bog mi s vama; čaštito vam Sv.
Vlasi. :
Vaš ponizni Bakurelo.

Zašto ovaj list?

Dubrovčani svikolici

U veselju i zabuni

Sad upita su prepuni,

Zašto danas ovaj list?
Neko jednu neko drugu
Kaže svako raznoliko,
Čudo priča da veliko
Znači danas ovaj list.

 

PODLISTAK.

O razvijanju filozofskih nazora u početku XIV.
stoljeća, osobitim obzirom na Francusku i
_ Englesku.

 

Kad čuveni učenjak Moor turi u
svijet mali svoj sveščić ,, Prolegomena
ad Cantum“, nastade potpuna evolu-
cija u misli čuvenih naučenjaka, kao:
Quintusa Smirneusa, pa Dioskorida i
oba Dioniza. Namah zatim preplaviše
učenim svijetom komentari, koje svu-
kud prožimlje čisti indukcionalizam,
a prevlagjuje Litorijeva realizacija o
kojoj nagovješta već onaj čuveni ko-
modoks: ,De Seynis“. Bacimo li i
letimičan pogled na tu vavilonsku
kulu filozofskih nazora, vidjet će mo

0+. 36

 

uz Laplaceov racionalizam Šopenhaue-
rov šovinizam apodukcionizam, -a ne
može da izmakne oku vješta proma-
trača i treća glavna struja komodo-
ksične škole. Čudno je, ali se ipak
ovim  opriječnim nazorima poviači

| jedna glavna dedukcija ideja, koja se

može ovako specifizirati: Ako se ideja
o uzajamnoj djelatnosti kompleksije,
misli i predodžaba, utjera u krug ra-
cionalnih sintheza; — dedukcija je
potrebita, a diasinthetično njihovo
kompliciranje je absolutno absurdno
— ergo, ako iole možeš, potjeraj ih
u kut, u škripac — to je veliko geslo
kola truhelskoga, tih čuvenih ko-
rifeja.

NARODNA REPUBLIKA HRVATSKA

 

Sad dakle pitam — kako je sva-
kome očito — je li bila tu potrebna
sinthetična dedukcija reciprocitet4 ili
paraliza  provagjanjem  indukcionih
načela. Mislim e ne će niti nezgodno
a da ne spomenem one čuvene Cal-
liodorove riječi: ,,2& «i čvog“, što se
Vama čini? A sad otvaram slobodne
odgovore na pravomislene teze, koje
bi mogle stati u direktnoj proporciji
sa slobodoumnim nazorima. Hotio bih
još prituknuti, da ne smetnete s' uma
e je nemoguće oteti se subjektivizmu,
ali procjepanost raznih sekcija ne
uzeti u obzir, jer Schopenhauer veli:
»Apodukcija je ništavilo svijesti“.

A ,Ništavilo svijesti“?

NAUČNA BIBLIOTEKA, DUGROVNIK če 28: