Br. 4.

U DUBROVNIKU, 8. Aprila 1905.

 

dir je pao sa pe #0. kuću > e na g
Bi pelikana troškov'

surazm
Pojedi broj s

Ko ne am liče kada mu pielia mine, smatra se da je predbrojen i za do-

šasto polugodi

my ošitu na poi

 

Prava

Crvena Krvatska

Godina I.

 

 

si pisma, dopisi i oglasi šalju se Dubrovačkoj Hrv
Za zahvale i priopćena plaća se
ku a koji se više puta tiskaju po po god

Rukopisi se ne vraćaju Listovi nefrankirani ne primaju se.

Plativo i utužljivo u Dubrovniku.

Tiskari.
30 pe retku. Za oglase 20 para po ret-

 

 

 

Odgovorni urednik Vlaho Kolez.

Naši brzojavi.
Dne 7. Aprila.

Osjek. Strossinajer pogibeljno obolio.
Podijeljeni mu sv. sakramenti. Nastala
agonija, blizu katastrofa.

Budimpešta. Zastupnička kuća pri-
hvatila većinom od sto glasova predlo-
ge Košuta za ukinuće lex Danijela i za
odaslanje adrese vladaru.

Beograd. Kraljev privatni tajnik Ba-
ludgšić, koji je bio osugjen na 6 mje-
seca tamnice, pobjegao je u Zemun.

Pariz. Otkrivena je zavjera vojske pio-
i repuplici na korist Napoleona. U za-
vjeru umješan general Regier.

Tokio. Javljaju s ratišta da okršaji
bivaju sve io manji. Ruska se glavna
vojska povlači k sjeveru.

 

ĐUBROVNIK, 8. Aprila 1905.
U prošlom smo broju odlučno opo-
vrgli i nazvali fantastičkim .glasine,
da su dubrovački Hrvati oko našeg
lista nudili kompromis talijanašima za
nistajne općinske izbore, Poštenu čo-
vjeku to je dosta. Ali poštenje nema
što da čini s klikom. Ona se u svom
listu povraće na te glasine 1 piše:
»Povjerovat ćemo pak dementiju naše
PPrave“ samo kad nam gosp. Ivo
Avoscani izjavi, da je on iz svoje ini-
cijative pisao ono pismo vogjama u
Zadra“.
Sinoć smo zamolili gosp. Iva Avosca-
ni, da vam reče, što zna o toj stvari.
On nam je ovo odgovorio; , Znam,
znam, i ja sam čuo za te glasine, ali
ne znam, kako ga ja tu alazim. Sa
muom o tomu nije niko ništa govorio.
Ja Vas ovlašćujem, da slobodno u
moje ime "izjavite, da niko od vaše
stranke nije sa mnom o tomu uišla
govorio“.
Ovo su tekstualne riječi gosp. Avo-
seani. Sto će sad nepoštena klika, Mi
bi smo jo! poručili, da se srami, ali
uvjereni, da se ona ne može
jer je davno bacila obraz

smo
posramit,
pod noge.

— e GAS

lu redove!

Poučeni iskustvom, koje nas je skupo
Btojalo, mi smo dubrovački Hrvati imali
hve uvjete, da radimo i napredujemo. Još
io pred malo godina hrvatstvo je u Du-
brovniku bilo isključeno iz javnog života,
lunogobrojni su mu protivnici već bili
ptpjevali mrtvačko  opijelo. Naši su se
Btariji ljudi, koji su se još gubili izmegju
arodnjaštva i slovinstva, bili sasvim pre-
llali sudbini. U to, početkom devedesetih
godina prošlog vijeka, poče megju naše
lagje i još rijetke redove elementarnom
ilom krčiti put misao državopravnog ra-
likalizma. Ta se je politika jedina mogla
puprostaviti protivnicima, koji su nas ni-
ekali i nijesu za živu glavu htjeli do-
justiti, da u našim krajevima živi hrvat-
ki narod. Od tada počinje pravo bugjenje
Ai ME "make, prir Agena
judi, i ako ne muke, gp pra:
jašku misao, Skupljala
lruštva, iz prva još malobrojna dok :
alo godina ne narastoše do takove vi-
e su i sami protivnici morali u
NENA ee se je život

i
u 10 i os qr SREO
MI SO ea
osvojismo općinu, u u kojoj je do tad

 

— Izlazi svako subote. —

vladala srpsko-autonomaška koalicija. Ali
su hrvatski protivnici bili sasvim tim Jjoš
dosta jaki, te nam je imala biti dužnost,
da se i dalje okupljamo i r«+dimo. Trebalo
je da narodnu energiju istrošenu u dugoj
političkoj borbi oživimo ustanovama na
socijalnom polju. Mjesto svega toga we-
giu nama zavlada najprije mrtvilo a kas:
uije nesregjenost. Prelazimo preko toga,
ko je tomu najviše kriv. Valja svakako
da priznamo, da svi mi manje ili više
imamo dio krivnje u tomu, što dok su
jedni stali u mrtvila ili pravili zaprijeke
svakom radu, črugi niješu življe uprli i
istupili proti svim preprijekama. Nego što
se nije do sad učinilo, bilo bi još na vri-
jeme, da podvostručenim radom i marom
nadoknadimo.

Pred vratima su nam općinski izbori.
Koliku važnost polaže. u njih naš puk,
vidimo iz toga, što nas ovih dana sa svih
strana salijeću pitanjima, što mishmo, ho-
će li se štogod raditi, zašto se ne kreće-
mo, To je dokaz razvijene političke svi-
jesti našeg puka. Općine ustanovljene ni
načelu self government, kako Eugle:
zi to zovu, imaju veliko: značenje na na-
rodnom i političko socijalnom polju Da
ne zalazimo u tigjinu, dosta nam je uči-
niti prispodobu izmegju općina kod nas u
Dalmaciji i onih u Hrvatskoj. Kod nas su
općine autonomne vlasti i mnoga poglav-
ija u povjesti našeg preporoda ispisana
su baš borbama za općine. U Hrvatskoj
su općine podregjene u svemu vladi, osim
nekoliko gradova, što imaju posebne sta-
tute. Načelnike stavlja i skida vlada. Ne-
što slična centralističkom sustavu u Fran
euskoj, s razlikom da Franenzi imajn op-
će pravo glasovanja, kojim se brane od
nasrtljivosti vlade. I baš-jedno od najak-
tuelnijih pitanja u Banovini bilo bi, da uz
promjenu izbornog reda na demokratskom
temelju izvojšte autonomiju općina.

U političko-socijalnim dužnostima opći-
na, bit će govora u ovom listu unaprijed
i po tanje. Svak će moći o tom važnom
pitanju, da iznese svoje mišljenje, jer više
oči bolje vide i jer ne priznajenro niko-
mu pravo, da nameće svoju volju cijeloj
stranci

Spomenusmo, da su nam općinski izbori
pred vratima. Vrijeme brzo odmiče, treba
da se odlučimo, što ćemo i kako ćemo,
Da se odlučimo na kakav rad, treba da
se okupimo svi, koji imamo volje, da ra-
dimo. Pred jedan mjesec dana sastalo nas
je nekolicina, da se porazgovorimg o na-
šim prilikama i neprilikama. Složismo se
u mišljenju da bez organizacije nema
trajnog uspjeha i sporazumjesmo se da
pogledom na nastajne izbore učinimo sve,
što je potrebno, da se dubrovački Hrvati
bez razlike mišljenja nagju složni i do:
govorno rade, Danas nam je, u istinu,
veoma otešćan položaj, ali ne smijemo za
to odbaciti misao organizacije, ni nadu
da će se svi Hrvati dobre volje naći za-
jedno. Zapamtimo da bez dogovora i ure-
gjenja ne ćemo nikada biti jaki, Pravaši
smo, istupismo pred javnost kao uregjena
stranka, spremna da se dogovara i brat-
ski radi s ostalim Hrvatima. Dakle u re-
dove! Što prije to bolje.

—tittit—-

Razvikani kleri-
kalizam i liberalci.

Prijatelji vrijedan hrvatski pisac
poslao nam je ovaj članak kao odgo-
vor na izvrtanja ,C. H.“4 i zamolio
nas, da ga pod njegovu odgovornost
uvrstimo, Odazivljemo se rado a ujed-
no Gpažamo, da smo mi yeć u prvom
broju istakli naše stanovište i prama
liberalizmu i prama klerikalizmu. To
su dvije biljke unosene iz tagjine.
Izmoždeni liberalizam, pod svoju sta-

 

rost i kad mu je, svukud po: "Evropi

 

počelo izmicati zemljište ispod noga,
uvukao se je u naša kuću. Da oprav-
da svoj raison d'ćtre našao je
protivnika u kle8sikalizma, za koji kod
pas_nije niko do tad ni znao, Govori
se i piše mnćgo o anim nitima, što
vežu  klerikalee, zanimljivo hi bilo
isto tako da znamo 0 zlatnim niti-
ma liberalizma. Donosimo članak, da
se vidi kako o tim pitanjima misle
oni, koje protivnici okrstiše klerikal-
cime. Primjedba Uredništva.
L

Neće biti možda do zlobe, ali je sva-
kako do iguorancije, ovaj smo sud izrekli,
kada smo razmišljali nad pisanijom nekih
naših listova o eto toliku razvikanom i
provorbijalnom ,klerikalizmu“, Ovaj
naš sud onako formuliran čini nam se
najblaži, da blažega — uz svu naša dobru
nijesmo mogli izreći, a ne bi ga
niti naj flegmatičniji čevjek, koji gleda
stvari, kako jesu, mogao blažega izreći.

Kad bi pokupili sve fraze po našim
listovima o ,klerikalizmu“ i nekim
stvarima, što pobliže na nj spada, mogle
bi se možila svesti na ove: ,Nama je
voditi rat protiv klerikalizma“,
Mi laćimo vjeru od klerikaliz:-
ma“, ,U vjeru niko ne dira“,
»Biška vjera, baška politika“,

Aka suzbija klerikalizam,
tim se još ne suzbija vjera“,
»Klerikalizam hoće da uživa ne-
ki imunitet, a to ne smije biti“,
»U zadnja vremena  klerikali-
zam bio je suzbit u zakutak, ho-
će sada opet da osvoji prevlast,
koju je nekada uživao“ it.d. Ove
sve fraze i ovim slične dakako bile su
izrećene u raznim prilikama pod jačim i
blažim dojmovima, koji su dolazili sad
odovud, sad odonud. Nije čuda, da se
može šta izreći pa i napisati — naročito
ako se to pisarje mora zgotoviti kroz
par sati — što se ne bi niti reklo niti
napisalo, kada bi se sve one fraze stavile
na rešeto da se otrijebi pšenica od pljeve.
Ali na žalost pisanje pod dojmom  poli-
tičkih polemika neima toga sita ni rešeta,
ili bolje rešeto je poderano pa sve kroza
nj propada.

Ali da se i mi ne izgubimo izmegju
fraza, govorimo odmah, da sve ono pisa-
nje odaje, ako ne zlobu, za cijelo krat-
kovidnost i neznanje.

Liberalei govore; vodimo rat protiv kle-
rikališma... ali se u vjeru ne dira“
Pitamo naj prvo, što oni razumijevaju pod
imerom ,klerikalizam“. Koliko se ra-
zabire iz ujihova pisanja, to je ona neka
kasta — kako je zovu — koja imade ne-
ki regolator, koji je orijeutuje i daje ioj
pravac u društvu. Ovo je meno male.
Ali ua dalje pitamo, koji je to regolator
koji stvara jedinstvenost te kaste? Od i-
jelo i uniforma? Ne. Narodnost? Ne, jer
i kod francuza i italijanaca itd. govore,
da postoji taj klerikalizam. Jezik? Iz istih
razloga ne. Kakav politički smjer? Ne,
jer bivaju ubrojeni izmegju klerikalizma i
takovi, koje ih razne političke šare i smje-
rovi dijele, i jer bar do sada kod nas
ne postoji nikakov projektirani politički
program, kojega bi se morao držati svak,
koji je ,klerikalizmom“ kršten. Dakle
koja je ta nit, koja uda klerikalizma u-

volji

se

 

Vlasnik i izdavatelj Dubrovačka IHrvaiska Tiskara.

družuje i stvara mu njegovu cjelinu?
Nije druga niti može da bude druga, nego
vjera i moral, koju klerikalizam na pr-
vom mjestu spreman je da štiti, Mi dru-
goga veza ne nalazimo osim ovoga, ako
pak naši protivnici znadu tu za kakvu taj-
nu framasonsku legu, mi bi je rado saslu-
šali pa, kada bise imala osuditi, i osudili,

Sada kada mirno stanemo da razma-
tramo, što naši protivnici poručuju: ,vo-
dimo rat protiv klerikalizma, ali
u vjeru i moral ne diramo“ ne možemo
da dogjemo do u kraj ovakovim poruka-
ma, ma koliko mi la mbikali svoje mož-
dani. Ako toga klerikalizma nije deviza
ni uniforma ni narodnost ni jezik ni po-
litički kakav smjer, nije nijedan od tih
razloga, da se na nj izbaca ubojito zrnje,
nego valja reći da se protiv njega rat
vodi za to, što vjeran vjeri i moralu spre-
man je oprijeti se svakoj ma bilo kakvoj
ideji, bilo političkoj bilo kojoj drugoj,
koja bi se kosila s njegovim vjerskim
uvjerenjem. Osim ovih razloga drugih ne
nalazimo, jedino ako mu se ne bi htjelo
kakve niske i sebične svrhe pripisati, o
kojim ćemo niže progovoriti. Ova naša
konkluzija, koja, kako nam se čini, čisto
je logična, tako nam se čini nedosljedna
tvrdnja naših protivnika, koji govore: ,Mi
ne diramo u vjeru“, a -navještuju
rat onim, koji su spravni da vjeru i moral
Naši protivnici imali će uajbolje
ne naime dirati u vjeru,
jer će po prilici ovako razložiti: , Jedno
je klerikalizam, a drugo je vjera —; mi
se bavimo politikom, a politika se sveosve
luči od vjere; mi imademo pravo na kri-
tično sito postavljati politički rad  svači-
gov, pa bio erkovnjak ili svjetovnjak, bio
visoki crkveni i svjetovni dostojanstvenik,
jer kao što nijesu svjetovqjaci nepogrešivi
u politici, tako nijesu niti crkovnjaci“
Ovo je sve — govorimo mi -— istina, ali
samo do nekle. Pak silaze do zaglavka:

obrane,
možda namjere,

»Mi vodimo rat ,klerikalizmu“ ali se u
vjeru ni naj manje ne pačamo“, Ove de-
dukcije na prvi pogled čine ti se tako

lijepe i dosljedne da im se ne bi moglo
ništa prigovoriti, Ali ko ne trpi miopijom
na očima, takov «dalje vidi i vidi da to
tako nije, Istina je, da je jedno politika
a drugo vjera, jer i vjera i politika ima-
du svoju glavnu kolotečinu ; kao što
je čovjek istodobno i gragjanin i vjernik
nije moguće a da se neka pitanja vjere
i politike ne ukrštaju, do riješenja kojih
ne može se doći, ako se jedna na drugu
ne bude obazirala ili sklapajući megju-
sobno neki kompromis ili jedno drugoj
popuštajući, U ovakovim slučajevima, kada
bi politika gonila svojom ne obazirala se
KI na vjeru ni moral, sebi je potpostavila,
značilo bi ne samo dirati u vjeru, nego
Joj praktično o glavi raditi. |,

Ovo su razlozi tako jasni, da lako svak
može uvidjeti koliko i dokle su istinite
rečenice; jedno je politika, a dru-
go je vjera“, jedno je ,klerikali-
zam“ a drugo je ,vjera“. Onako o-
blo izrečene .nijesu istinite u širem smi-
slu i za svaki slučaj, za to ne mogu na-
šim protivnicima u svakomu slučaju slu-
žiti zaklonom, kojim sebe hoće da o-
grade protiv prigovora: ,Vi dirate u vjeru
i moral“, *

Pometnja pojmova nije nikada nikomu
koristila, uvijek dapače bila na štetu na-

ali