podnijeti, ali u
ime, da je bio ne samo pravi pastir, nego
pravi spobornik za najglavnije čovječje pra-
vo, za pravo slobode savjesti.

RACIKA

Protivnici pluralnoga sistema govore o-
bično, da je to sistem nejednakosti. Tome
nadodavaju, da je nemoguće brojem glaso-
va izraziti intelektualnu, moralnu i socijal-
nu vrijednost. Na koncu naglasuju, da je
osobito nejednakost osnovana na novcu ne-
što što valja da pobudi mržnju u siromašnijim
slojevima. Ovi prigovori imaju doduše ne-
što u sebi, ali ipak ne odlučuju. Obzirom
na ost već spomenusmo, da je to
fakat, koji niko ne će promijeniti, jer ga je
nemoguće promijeniti. Intelektualno i mo-
ralno nikada ljudi nijesu bili svi jednaki,
pa baš zato nijesu ni socijalno. Brojem gla-
sova tu se nejednakost ne da doduše izra-
ziti, ali ipak to je bar jasno, pa društvo
može dati više glasova onim, koji su iz-
vrsni u znanju i poštenju.

A gdje je kriterij, ko je tako izvrstan i ko-
liko je glasova svakome nadodati? U tome
je doduše neka poteškoća, ali nam se čini,
da nije nesavladiva. Ta uopće materija po-
zitivno-pravnih odredaba većim je . dijelom

. a zakon je sredi po nekim
približnim znakovima. Porez je različit pre-
ma kakovosti zemljišta, a tu kakovost mogu-
će je ocijeniti samo približno u nekim sta-
novitim granicama. Koliko je manje razre-
da, toliko je lakše porazdijeliti zemljišta u
razrede. Tako vam je i ovdje. Ako pluralni
sistem zahtijeva samo 3 do 5 glasova, ne
će biti reško udariti neke granice i razrede,
po kojima će se glasovi dijeliti. Nije za
pravo izobražen svaki, koji je dovršio viso-
ke škole ili kojemu je ime zapisano na ma-
garečoj koži, ali prema tolikim študijama

zakon lako presumira takovu izobrazbu za

moralni fakat. Pa zašto baš te ubrojiti me-
gju izobražene, a druge ne?

I tuj nešto samovoljnosti. ali opet gdje
u zakonodavstvu nije sve puno arbitralnih
podloga? Zašto opet da imaju pravo glasa
samo punoljetni. Zašto opet da imaju
pravo glasa samo oni, koji su navršili
24. i 25. godinu? Jer su valjda pu-

ali svakako dajmo ih domaćinima! To je
doduše na prvi mah nejednakost, a ipak
to je pobjeda i logična posljedica ideje je-
dnakosti. Bez ikakova obzira na posjed in-
teresi se obitelji ne mogu nikako uspore-
diti s interesima pojedinaca samaca, i zato
je proti jednakosti, da samac kod izbora
vrijedi koliko i domaćin. On je predstavnik
društva, koje je najravnije i najtvrgje. Ta-
kova reforma bila bi ne samo pravedna,
nego i veoma korisna. Jer domaćin nije sa-
mo čuvar svojih osobnih interesa, nego uz
to najsvetijih interesa svoje obitelji, koji su
mu miliji od života, i zato ne će dopustiti
da mu pri *glasovanju zapovijedaju strasti,
slučaj, samovolja, strah. Tako bi izbori do-
bili više ozbiljnosti i promišljenosti.
Jellinek ima još jedan prigovor plural-
nome sistemu, i to kako on kaže, tvrdo o-
snovani prigovor autoriteta, profesora dr-
žavnoga prava, Esmenia..Ovaj kaže: »Po-

 

ili nije. Ako društvo daje nekima po više.
glasova, time kaže, da jedni nijesu kaderi,
valjano birati i zato da drugi poprave nji-

pravo«.

Taj bi prigovor vrijedio samo tada, kada |
bi opstojala alternativa: valjan — 'nevaljan,
ali ko da staji, da ta valjanost ima više
stupnjeva i da je zato moguće i treće: ne-
valjan — valjan — manje valjan. Ako su'
dakle jedni valjaniji — a ko će to zanije-.
kati? — nije li jasno, da im društvo ne.
smije dati pri izborima više upliva, a toga
im ne može dati nego samo pomnažajući |
im glasove?

Nego, kaže se opet, i onako bogati i/

učeni ljudi imadu više upliva na |birače pa

vrijedi. Bila su nekad i zato vremena, pa'

 

PRAVA CRVENA HRVATSKA

Pe — matovariše narodu tolike poreze!i ljudi plemenita srca pomoći, a druga us-
u

rvi i novcu, da ga je nemoguće odobri-
ti u ime dobra. | taj porez (plaćaju
u prvome u oni, koji nemaju politične
oblasti. Natovarilo ne poreze za
raskošje gospode, za kazalište, poljepšava
nje, spomenike, proslave itd. Većina to pla-
ća — a ne uživa.
Politična oblast grješila je proti moralu
i zbilja Brtepat razuzdanost. haljkavo
življenje itd. — i zato je u tome revoluci-
jonarna ili nezakonita oblast. Politična se
je oblast zlorabila za velike spekulacije i
revare, i narodi su robovi zlatnoga teleta.
olitična oblast nije marila braniti čast i
dostojanstvo ljudsko, a osobito radničke ruke.
Politična je oblast zatirala narodnost, pa
je i to pravni razlog, da narod osvaja pra-
vo samoobrane. — —
Treba li još dokaza? A u čije je ime po-
litična oblast sve to radila? Nije li zar u
ime viših slojeva, koji su u rukama imali
svukoliku političnu oblast ili bar silnu po-
litičnu premoć? Ili zar viši slojevi nijesu
time pokazali, da ili nijesu kaderi ili pak

lovične vrijednosti nema; ili je birač kader "ijesu voljni da sudjeluju i rade za pravo

dobro ?
li mesposobni ili me voljni, ili oboje:
nesposobni i-ne voljni !
adnji je čas, da se započne velika soci-

hovu manjkavost. A dosljedno bi bilo, da jalna reforma. Zakonodavstvo ima u toj re-
se takovim uopće uskrati svako izborno formi veliku i odlučujuću zadaću. Ali u ko-

ga je baš najmanje smisla za socijalno pi-
tanje? Ko se opire, koliko samo može, so-
cijalnoj organizaciji? | opet viši slojevi !
Opet dakle: ili nijesu sposobni ili nijesu
voljni, ili oboje: nesposobni i ne voljni!

K.
riči
Vijesti iz naroda.

Iz Konavala.
Od Cavtata do Vitaljine, od mora do gra-
nice Hercegovačke, diljem cijelih Konavala
bolno se dojmita vijest, da će se na dan parca

dosljedno i na izbore. | taj prigovor malo našeg sv. Vlaha izvjesiti srpska zastava na'/

dubrovačkoj općini. Svakoga Konavljanina

I
| (Ljubić i riješenje

\prkos njemu slijedit će napredovati i uspje-
|vati sve to bolje. — Timotej.

iz ravnih Konavala.
utoka.) Dok se u Cav-
|tatu dava oduška »nepristranom« jea a
| utoka sveopćim veseljem i pucanjem iz maš-
| kula, dotle njihovi SEVE saveznici niti se
lo niti pucaju. Čavtajski kamatnici uči-

niše dobar trgovački posao, grugjani kas 10
| po se i Konavle to' uvidješe. Samo inad i
|sila mogoše čeljad dovesti do ovako žalos-

s nih posljedica, a pusta »pravda« mješovite

komisije odobriti. Ali će i ovoj kušnji znat
Konavljanin odoljet, a smiješnomu sucu Lju-
\ biću poručujemo da ne vara sebe i drugo-
\ga, da je amo isto sa svojim »Brastvom«
uspio složiti Cavtat i Konavle. Vazda će
ostat Konavle proti Cavtatu, dok cavtaćani
(me postanu čeljad puna ljubavi prama svo-
jim dobročincima, konavljanima. O manda-
tu pak saborskomu nek ne smijera austrij-
\ski velikan, jer još nijesu konavljani sasvim
pamet izgubili, da glasuju za čovjeka, ko-
mu su se u brke smijali, pak se čak i ure-
idu »čuditi, ko nam je poslao ovakog ma-
\garca». (Rečeno u sudu njemu od A. D.

 

\
\

nas češće posjećivati a kad
još nikada. Na staru uvijek !
Učiteljske ptate. Evo nas i na koncu si-
ječnja a još nema riikakve odluke glede
Mo jenih Nije Ce ne-
vjeruje. Ali nu ipak s n spašen.

»Ućiteljski Glas«. Pri premještaju »U G.«
iz sije u Šibenik obećalo se je promje-
nu oblika a i štiva. Primili smo prvi broj
»U. G.« oblik je promijenjen ali gori neg
prvašnji. Štivo uvijek malne isto jer isti su-
radnici. Nadajmo se, da će drugi broj biti

i.

“Poslije potvrde«. Pod ovim naslovom
pravom se tuži g. I. R. u prvom broju »Uči-
teljskog Glasa« da nova potvrgjena osnova
učit. beriva, da nemože zadovoljiti učitelj-
stvo. Ali nek nam oprosti g. I. R. nije za-
služivalo podignuti toliku viku na mlade
učitelje, što im je povišeno za malu svotu
od 100 kruna. Ko da mladom učitelju ne
treba i ono što starom. I on je jednom bio
mladi, a izgleda da ni sada nije baš stari,
pak će znati što treba mladom učitelju. Za-
htjevajmo naše pravice ali nemojmo ;eldijeliti.

tres. U noći od 21. i 22, tm. n 113
sati očutio se mali potres. Nije trajao nego
malo hipova.

 

(Kiša i poplave.) Pane li malo više kiše,
\eto na našemu polju poplave eto blata od
nabujale Ljute. MNeregulovani potoci nose
| zemlju, a dogje li blato u nezgodno vrije-
\me, propao tad cijeli prirod u polju, našem
| hranitelju. | tako stradamo od godine do
| godine kad manje kad više, kad sasvim ali
štetujemo vazda. Da se nahodimo u sretni-
joj zemlji, ovomu bi se brzo  doskočilo;'
\ regulacijom potoka i tunelom. Doduše vla-
da je započela bila iz škrtosti nekakvim ja- |
zovima, ali uzalud pare i trud, narod ostao '
\ prevaren a izgubio znatan prinos. Od tada |
|se više niko pozvan zato ne miče, premda
ito korist ovoga kraja nalaže. Štogod bi se j
i uložilo u ovo, bilo bi dobro i predobro u- |
| kamaćeno. Eda li bude što koristi od ovo-'
|ga! Još ću se kadgod opširnije pozabavit
\našim blatom. Do vigjenja !

iz Novigrada. |
Već su dvije godine od kako nastojim |
|i zagovaram, da se u ovoj ubavoj, |

ali inače |

 

Zanemarenost djece. Benkovački sud ša-
lje kolorednice na učitelje i župnike u ko-
jima pita da se istraže uzroke zanemare-
nosti djece. Odgovaram da su glavni krivci
prvo benkovačke vlasti, pak roditelji. Evo
zašto, benkovački sud malo haje na župni-
kove tužbe proti suložništvu i time ide na
ruku suložnicima. Benkovačko Poglavarstvo
slabo daje nadzirati krčme, ta legla svake
nemoralnosti. Evo mu glavnih uzroka, pak
nek ovako Me stariju vlast. Zamjereno
je, što u tim kolorednicam stavljen je i rok.

ijesu župnicima i učiteljima predpostavlje-
ni nijedan sud, pak ni benkovački, te ako
žele:u radu njihovu pomoć, valja i lijepo
postupati. R

Iz Sustjepana u Rijeci.
Gospodine Uredniče! Ne bih vam zano-
veto, da me ne goni sila. — Neko je bio
piso u »P. C. H.«, dase po kišovitom vre-
menu u poštanske sanduke nemogu listovi

i tnkeš : \u srcu_je zazeblo, pa i iste prijatelje sije-
ERA EE star ni (. P- doga Čingrije, što na stogodišnjicu pada

noist) priznavaju, da su ta vremena prošla. siavne naše republike, kad je dubrovačka
[ie će više upliva imati kakav drski de- sloboda zakopana i on hoće da zakopa
\magog bez uvjerenja i poštenja, nego li| hrvatski barjak, taj sveti amanet |naših pra-
jbogati, izobraženi, pa i pošteni ljudi. lova. Sam | šo-
Svi ovi prigovori nama se bar čine da Vanja izvjesili tu zastavu, jer su se bojali

! : I i \ogorčenja naroda, a sada eto to čine Hrvati
isu bez odlučujuće moći. Nas bar nijedan izmegju kojih i naš zastupnik. Tim činom

\ne uvjerava. Ko ne priznaje teorije francuske oni izazivlju ovaj narod, bacaju iskru u
jrevolucije, a zahtijeva ipak opće i jednako pušćani prah, koji u jedan čas može da
\ izborno pravo, taj valja po našemu mnijenju Plane .... Taj dan bit će u povjesti našeg
| ; naroda crnim slovima zapisan, kao dan koji
da posegae mnogo dublje. ue pe

: , će navijestiti rat megju jednokrvnom  bra-
| Opće dobro, već rekosmo, jest vrhovni ćom, gori nego je prije bio, a ko će tome
\pravac, koji mora da ravna zakonima o biti kriv? Na sveti blagdan sv. Vlaha, kad
lizbornome pravu, a za njim prvi pravac! pobožni narod hrli gorućim srcem da po-

 

|djedova. Sami Srbi nijesu za svoga pašo- |

| zapuštenoj varoši, osnuje seoska zajmovna | bacati, jer da se smoću, te je zamolio u-
blagajna, koja ustanova, rek bi? da će“se|Pravu c. k. pošte, da*dade iste promijeniti.
|evo napokon i oživotvoriti; jer pregaoci i|— Na žalost moram se i ja danas na to
| prijatelji ovog izmućenog naroda uvidješe, | Obazrijet, te pitam u kojom smo zemlji!?
\da im kopito krvnog kamatnika sa narod. Mi trgovci i obrtnici koji svaki dan pišemo,
nog vrata ne će isčeznuti, ako se ova usta. | moramo s listovima u ruci čekati knjigono-
nova narodnog blagostanja ne privede lu Šu po kišovitom vremenu, da mu ih u tor-
|djelo. Otrag nekoliko vremena ustanovio bu dademo. Vrijeme je zlato, a je li sva-
se i promicateljni odbor da članove sakup- | komu mogučno dangubit i izgledat knjigo-
lja. Ali na žalost imađemo onijeh, koji kao nošu ?! Još nješto. — U srijedu dolaze pa-
vazda, kad bi se radilo o narodnom dobru, | robrodi u Gruž i Dubrovnik, dogodi se čes-
narod  odvraćaju od ove plemenite na. t0, malda ne sada svaki put, da malo za-
misli, samo iz vlastitog interesa, stavljajuć | Kasne. Knjigonoša ne primi postu, te je i
mu pred oči dogogjaj u Šepurinama i dru. ne donese. U četvrtak ne ide i tako one
ge kojekakove doskočice, samo da mu ma- knjige, koje bi imali primit u srijedu, sto-
terijalno naškode. Ali, moja braćo, mi se |Prv ih primamo u petak. — Kako rekoh mi
ne smijemo dati zavesti od onakovih krivih trgovci i obrtnici imamo, posla i sa onim
"mjestima, u koje pristaje i oni parobrod od

noljetni ? Ili zar punoljetnost u toj i toj go- jest socijalna pravednost, koja svakome daje |
dini nije nešto, što zakoni arbitralno odlu- jednako, u koliko su jednaki. Ako se uopće
čuju? Takovi dakle prigovori nemaju od- izborno pravo slaže s općim dobrom i ako.
lučujuće moći. Dakako najjednostavnije je su svi jednako kaderi i jednako voljni su-'
kazati : neka svak ima jednako izborno pra- (djelovati u izborima za opće dobro, tada:
vo, ali pitanje je baš to, a ni je li to ne biva postulat socijalne pravednosti, da“ iz-
samo jednostavno, nego i pravo? borno pravo bude ne samo opće, nego i
Ni zadnji prigovor ne valja mnogo. Kada jednako. Ne treba dakako, da ta sposobnost |
bi nekima dali mnogo glasova obzirom na'i dobra volja bude matematično jednaka,
njihov posjed, to bi doduše bio opravdan jer ko će da u moralnim stvarima traži ma-
povod mržnji, ali dati posjednicima jedan tematične jednakosti?
glas više, jer da je njegov posjed nešto, Tako valja! odgovorit će zagovornik plu- |
što mu daje značaj stalnosti i goji ljubav za \ralnoga sistema. Ali niži slojevi nijesu jed-'
domovinu, to se bar nama čini, ne može nako kaderi i jednako voljni, da u izborima |
biti opravdan povod mržnji. Osobito pak sudjeluju za opće dobro. i zato opće izbor-
teško je pogoditi, zašto se domaćinima ne no pravo valja da bude nejednako na korist
bi mogla dati dva glasa. Ako stvar uzme- imućnim i izobraženim slojevima.
mo sa socijalnoga pogleda, domaćin je pred- = Ovo ne može nikako da stoji. Niži su'
stavnik najvažnije ustanove, obitelji. Ako |slojevi, ako ne baš sposobniji i voljniji, a.
je opet promotrimo sa gledišta individuali- |to svakako jednako sposobni i jednako volj- |

| proroka, nego odlučno rame uz rame, slož- ,
no pregnuti za vlastitim dobrom, e da tako
za vazda odzvoni krvnom kamatniku i si-,
savcu našeg plemenitog patnika. Naprijed |
dakle, uz naše već označene vogje, kad
nam nije koristi od onijeh, koji su pozvani
i koje dužnost veže, da nam u poslu bla-

dastre svoje nevolje parcu svome, srpski
barjak provocirat će svakoga Hrvata; ovu
obožnu svečanost pretvorit će naši »oci«
u dan jala i mržnje. To vam, Konavljani,
čini pored drugih i vaš zastupnik, kojega
ste vi izabrali kao Hrvata, a ne kao Srbo-!
Hrvata. Je li vam kad dao račun svoga !k 3 da
rada? Probudite se jednom, glas puka, glas gajne prvi budu pri ruci, a to s toga, što,
je Boga. Ta i ćoravi vide da naša gospoda i njih poznati režim pritiska. Ne dvojim
rade u korist sad Beča, sad Magjara, sad pako, da se radi boljeg uspjeha u stvari,
Srba, sad Talijana, a ništa u korist mile ne će odazvati i Visoki Zemaljski Odbor
Hrvatske. —  Konavljani. te nam što prije izaslati svog učitelja za-
drugarstva, koji u našu varoš u poslu bla-
gajne još nije zalazio i ako smo ga otrag
dvije godine očekivali po njegovu obe-
ćanju. M. V.

Iz Supetra.

Bivši načelnik i njegova osveta, Dobro
poznati naš poglaviti svršio je svoje djelo-
vanje koncem minule godine, a zamijenio
ga odlični naš mješćanin gosp. Miho Fra-
nasović, koji bi izabran baš po milosti
Božjoj i volji puka. Prvi, netom je prestao
načelnikovati, hotio se osvetiti mjestu, a
čujte kako: uskratio le svoj mjesečni do-
prinos toli javnoj dobrotvornosti za siro-
mahe koli hrvatskoj glazbi, on bivši pre-
sjednik jedne i druge ustanove! Povoda

Iz Sinja.
»Hrvatski Soko« u Sinju priregjuje dne
3. Februara u Općinskom Kazalištu veliki
ples. Tom prigodom igrat će se lutrijažu
korist družbe sv. Ćirila i Metoda.

Iz Benkovačke okolice.
Prvi snijeg. Iza toliko lijepih i proljetnih
dana osvanula nam je nedjelja, dnez21, o.

stičnoga, domaćin je predstavnik više oso- ni sudjelovati na opće dobro kako i tako |
ba. Pa ima zbilja ljudi, koji su inače pro- zvani viši slojevi. Pa što su baš učinili, što |odvetiti se prama župniku i ostalim člano-

tivnici pluralnoga a ipak odlučno zahtjeva-
ju za domaćine po dva glasa. Tako go-
vori sociolog i profesor prava Duthoit: Nije
riječ o tome, da bi u Francuskoj dali ko-
me dva glasa radi posjeda ili valjanosti,

(Marin zamišljen ne odgovara, nego sjeda uz gos-
para Vlagja, koji uzimljuć štipak tabaka iz svoje
burmutice smijuć se govori: Oh! oh! Marine, što
ono stuca Simo ?)

Prizor lil.

(Gospar Prano teško uzrujan, ulazi u ljekarnicu,

Šeće se i štapom lupa po tlu).
. DADIĆ:
Ne straši nas Frano. Što vam se dogodilo?

Vrag i po! Malo prije pozvo me komesar
Frezza (neprestano drhće) pa se ma mene tako
izbugreco, da se još, kako vidite, tresem.
se drečit, da je moja spićarija postala

buntovnika. Da se u nju kupe vla-
stela, i svi vnici sadašnje vlade; da se

su stvorili ti viši slojevi od početka ustav-
nog doba do danas za opće dobro? Čujmo,
kako na to odgovara protivnik općeg izbor-
nog prava dr. Pavlica :

Politični vlastodršci — birani od viših |
doše naredbu Frezzu, tome izrodu, da nam
otme i naš Paladium, kip našega sv. Vlaha.
Jučer (a vi braćo ne znate ništa?) ugje u
crkvu sv. Vlaha, i naredi direturu Sabliću,
da skine kip i da mu ga preda. Ali Sablić
to ne htjede učiniti, nego mu reče, da ga
sam, ako ga je volja, digne sa otara, i
preda svojim gospodarima. Frezza uzigje
na otar i pruži ruku prama kipu . . . nu
neka tajna sila, ne dopusti mu da dovrši
taku sramotu. Bijesan izagje iz crkve, ovaj
put praznih ruka . . . . Nu ima i ova: Go-
vore po gradu, da Jakobini misle pokrastit
i naš reliquio (moćnik), pa sa zlatom kojim
su okovane kosti svetaca, pozlatit kazalište
što ga misle sagradit. (To rekavši vas uzrujan

D+r Dadić ne progovara riječi, doćim se Simo
hita za kose).

 

 

one mu nijesu dale već je on ovako htio.

vima dobrotvornosti, što su pri izborima
glasovali za gosp. Pranasovića, a prama
glazbi za to što mu nije udarala onaj dan
kad je srećom prestao. biti načelnikom; što

ostalo nije nijednome odlazećem na-,

se u
čelniku učinilo. No prvu će ustanovu Bog

Velika? A Mare Mala? Je li naučila šnjuhat
franćeski? | udarat kitaru ?
D-r DADIĆ:

Mare Velika željno te isčekivala; a za-,

bavlja se neprestano prepisivanjem OQsma-

nide ; a Mare Mala prilično je naučila go-.

vorit franćeski i udarat kitaru.

MARIN:,
Oh, ja sam zadovoljan. Ona će postati

pravom parizinicom.
Gospar DOMO
Mare Mala neka postane parizinicom, a
meni će bit milo da. Mare Velika ostane
ono što je: prava dubrovkinja, | gospodo
da ste mi zdravo! (Gospar Domo izlazi iz
ljekarnice, a ostali ostaju).
Prizor V.
(Ulazi ribar noseći velikog smuduta).
RIBAR :

m. prvim snijegom koji je trajao malne po
dana s dosta jakom burom. Iza snijegala-
vladala velika bura s velikom zimom. To-
| oi spao je is od ništice. Ima leda, ku-
'ku onom, koji/u kući nema, nu približuje
se i proljeće.
Učitelj poljodjelstva. Nadali smo se no-
vom putujućem učitelju poljodjelstva, da će

 

a ti 'reci Domu, da si je predo nekoj ženi,
\što je došla uzet po njegovoj naredbi.
SIMO :

Dobro, predobro. Uzmite ribu, ali mi.
recite, kad će bit večera ? |
D-r DADIĆ:

jedno samnom večeraš.
SIM

Baš Vam hvala na pozivu. Već mi je
|dodijala panata gospara Frana i sit sam
|njegovih geriča; milo mi je okušat komadić
|dobre ribe... smuđuta ! , , |

D+r DADIĆ :
| A vi, gosparu. Vlagjo, bili ste me i vi
| počastili ?
| Gospar VLAGJ:
\ | (Uzimljuć štipak tabaka) Hvala lijepa! Ne bi
\bila večera s Bogom stečena !
(Dadić sa smuđutom zamotanim u ubručić izlazi

iz ljekarnice pospješno, a za njim i gospar Vlagi.
Ostaje sam Simo).

Prizor VI.
(Ulazi gospar Frano; zlovoljan sjeda kod Sima,
iza klupe).
Gospar FRANO :
(Piu Sima) Što se dogodilo nakon moga
odlaska ?

SIMO :
Gospar Vlagi počme nešto brbljat, o Ja-
'kobincima, nešto pripovijedat . . . .

, Gospar FRANO:
Muči... ne idi naprijed. A znaš što ćel

 

 

četvrtka, što odlazi u večer iz Gruža za
Dalmaciju put Trsta, pa ako hoćemo svoje
listove i t. d. poslati, moramo ih ri-
vatnoj osobi ili sami na poštu odnijeti, a
a gdje je »Petka« brza pruga, što iz Du-
brovnika polazi? — A mi knjigonoše iie-
mamo ! Još bih mogao što navestit, ali mi
prostor lista ne dopušta. — Što se tiče knji-

i

gonoše njemu čast, on vrši svoju dužnost *

i nema mu se što prigovorit, ali upozoru-
jem c. k. upravu pošte, da barem navede-
nom dogje u susret, te knjigonoši poveća
platu a da i u četvrtak nosi i donosi po-
štu. Vami g. uredniče najsrdačnije zahva-
ljujem, za prostor ovih redaka, te ostajem
vaš — Lu anza.
iz Benkovca.

Ne odgovara istini vijest iz Benkovačke
okolice uvrštena u zadnjem broju vašeg ci-
jenjenog lista, da je naime u jednoj sjed-
nici Općinskog Upraviteljstva sa strane to-
bože jednog Hrvata bilo predloženo, da se
u »Srbobranu« uvrsti natječaj za mjesto te-
hnika, koji da služi pri ovoj Općini. Ovu
istu vijest donijela je i »Hrvatska Kruna«,
nu morade oprovrći. U koliko smo mogli
doznati ova tendencijozna vijest potekla je
od osobe, kojoj nije bilo po volji što, je
novo upraviteljstvo raspisalo natječaj za op-
skrbu potrebitog kamenog ulja za rasvjetu
ove varoši, te je ista »H. K.« na svoje vri-
jeme bila javila, da je Općina bila raspi-

učinit, ako ko bude govorit o politici, pa

ibio ko bio? Stavit ćeš na oganj grunak

di asse fetida (kaže Simu posudu sa natpisom :
stercus diaboli) pa će tako svi pobjegnut iz
spičarije, jer kako znaš, do te nema gore

| smrdulje.
Na deset ura, Zaslužuješ večeras, da za-|

SIMO :
Dobro, dobro, bit će te služeni.

Gospa
Simo! Daj mi smuduta.
O:

(Nešto zabrinut). Ja sam ga predo jednoj
ženi; mislim da je vaša djevojka, koja ga
doma.