Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K 5; na po
i četvrt godine  surazmjerno; za inozemstvo godišnje K 8 Ko

ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto
polugodište.

.

 

HN
|

L

 

 

 

»Je cherche la veritć, et je la dis; & est| Una nazione non avrd salute, unit, li-!
li tout mon souci et tout mon devoir». berti se non dal suo popolo: kazao je Maz-
(Tražim i govorim istinu; to mi je jedina zini u svome djelu «Ricordi agli Italiani»,
briga i dužnost) — kazao je Pascal. | ovog str. 81. Da Mazzinijev princip sudara se sa
uzvišenog principa franceskog filozofa, mi psihološkom evolucijom preporoda i revo-
smo se držali, kad zahvatismo pero, da na- lucije talijanskog naroda, neće posumnjati
pišemo nekoliko članaka, koji bi mogli ko- niko, ko je, pa bilo i površno, proučavao
ristiti našemu narodu i oči mu otvorit, da, u talijanski narodni preporod na književnim
današnjem kaosu, koji je zavladao na po- djelima:  Manzonia, Coppinia, Vannucia, |
litičkom polju hrvatskoga naroda — shvati Giobertia, Mamiania, Rosminia, Cattanea,
istinu, upozna svoj udes i sakupi sile, da  Mamelia, Minghettia, Brofferia, Guerazzia,
se opre političkim superticijalitetima, koji Nicolinia i cijelu talijansku književnost prvom
se nametnuše kao kakovi deus ex machina polovinom prošloga vijeka — koja je išla
našem javnom životu. Već unaprijed nadali za tim, da probudi zaspavanu narodnu svi-
smo se raznim napadajima sa strane po- jest, talijanski genij domovine Danta i Pe-
litičkih svojih protivnika, koji, političkim so- trarke, i čvrstu vjeru u jedinstvo i slobodu
fizmima, nastojaše omalovažit, jer neuspješe svoje domovine. Tvrditi protivno, kao što
pobiti čvrstim argumentima, naša načela i izbija iz redaka non-diplomaticusa, znači,
naše političko stanovište. Njihovi nas na- nepoznavati ni smisao naroda ni ideju na-
padaji ne prepadoše, jer svijesni svoje du- rodnosti. Što je narodnost? — Svijest, po
žnosti i narodnih interesa, neće nas opsje- kojoj čovjek znade, kojemu narodu pripada
nuti ni politički sofizmi, ni izvrtanje i fal- | — veli slavenski patriota, — ta svijest nije
silikovanje realno-historičnih fakata, ni sjaj u narodima od iskoni, već se javlja tek u
napolijona bečkih ili peštanskih — shva- stanovitoj fazi njihovog razvitka, iza dugog
ćate li sve ovo g. non-diplomaticusu ? | nutarnjeg procesa, kod kojega prije, kod

U desetom broju «Crv. Hrv.» non- diplo- | kojega kašnje, a kod kojega nikada. Jer
maticus počastio nas i drugom svojom po-|nije svim narodima sugjeno da prevale svu
slanicom, kao nekakovim odgovorom na naš |ljestvicu razvitka; neki se zaustave na pr-
članak «Nacijonalizam, Sjedinjenje, Rezolu- | vim stepenima i ne smognu dalje, druge
cija». Kazali smo, kao mekakovim odgovo-|\utuku jači narodi još u zametku, treći se
rom, jer, non-diplomaticus u pometnji poj-|sami umetu u nutarnjim borbama a nekoji
mova, niti nam je odgovorio, niti nas po-|se i rode nesposobni za život. Narodna se
bio; mu, buduć sugjeno onoj poslanici, da |svijest javlja za burnijeh vremena. Što je
u listu . figurira kao odgovor non-diploma- | narod? — Pojav u čovječanstvu; organizam,
ticusa diplomaticusu; smatrali smo nužnim počinjen zakonu razvitka; grupa ljudi, koja
na nju se osvrnuti: pojmove razbistriti, sen-| uticajem prirodnijeh 'sila nastaje i nestaje.
ience učvrstili, dokumente iznijeli i tov02* Narod ne stvara ni volja ni sila već priroda.
nju našu golotinju, koju nam je non-diplo- Pripadamo jednome narodu, ne zato što mi
maticus — taj # homme par excellence — hoćemo ili što nas je ko na to prisilio, već
predbacio, odstraniti. Poser /a question, c zato, što to hoće priroda. Podaništvo se
est la resoudre: veli francez. Narodna svi- dade mijenjati, narodnost nikako. Zanijekao
jest, mi smo kazali, glavni je movens slo- | je ili prezreo, sve jedno je, ona će se sama
bode jednoga naroda. Što je u umjetnosti javiti, u nami, u našijem sinovima, u na-
poezija, to je u politici narodna ideja, koja šemu potomstvu. Jura sanguinis nullo jure
tjera narod k napretku u slobodi, u neod- civili dirimi possunt. Što je slično spaja se;
visnosti od ikoje tugje vlasti, u kulturi; i- što je različito, odvaja se. U jednostavnoj
deja, koja promiče sve čine naroda, koja ovoj formuli sadržan je zakon što stvara
Im daje života, koja je duh u tijelu. Kogod narode. Dvije sile ravnaju konsolidovanjem
ove ideje ili nepozna ili neće da pozna, ko svakog naroda: cemtripetalna t. i. asimila-
prestavlja narod kao krdo ljudi, koji gram- cija omogenih. elemenata; centrifugalna .
ze za tugjim podložništvom, taj ne može ij. eliminacija eterogenih elemenata. Ove
biti ni govornik ni političar narodni, taj dvije sile istodobno djeluju i jedna je uvijet
može samo praviti političke parodije, kari- druge. | ove dvije sile ravnaše jedinstvom
kature. Narod, koji se povjerava u svoje du- i konsolidovanjem talijanskog naroda, i na-
ševne sile, u svoj narodni genij — taj na- rod pjesnika, mučenika i značajnika po-
rod i bez tugjinske pomoći, mora slaviti stignu svoju slobodu, ujedinjenje, nezavi-
svoje narodno uskrsnuće. Stekoše slobodu : snost. Već godine 1802. Monti ie opominjao
Italija, Njemačka, Srbija, Helenija, jer živa svoju domovinu, da: ?
bila uspomena narodnih genija i neogra-
ničen patrijotizam u srcima ovih naroda.
I hrvatski narod postići će svoje sjedinje-
nje i svoju nezavisnost, jer je i u hrvatskom A Manzoni 1815. klicao je: /iberi mon sa-
narodu živ hrvatski genij, živa hrvatska svi- rem se mon siam uni. — Evo centripetalne
jest. Ne klonimo duhom, da hrvatski narod sile, ili asimilacije omogenih elemenata, kod
ne ima budućnosti već u magjarskoj milo. talijanskog naroda. | narodna svijest, pro-
sti! Ne može propasti narod, koji može bugjeni talijanski genij ustade, da se bori
reći čovječanstvu: otvori povjest, naći ćeš za svoju slobodu, jedinstvo, neodvisnost; i
u njoj moje žrtve za tebe. Probugjena na. već g. '47. prigodom Genoveškog pokreta
rodna svijest i hrvatski genij svesti će nas oOdjeknuti će Italijom patrijotična muza Got-
u jedno kolo, da branimo ostavštinu hrvat. frida Mamele:
ske prošlosti. Fratelli d' Italia,

Ovo je bila suština dvajuh naših članaka L' Italia s' & desta
u «Pravoj Crvenoj Hrvatskoj»; shvatljivo je, sor mor 0 alpe
da non-diplomaticusu, ona teza nije prijala, Eh
jer iz njezinih premisa izvagja se kao lo- Od godine 1820. do 1848. talijanska knji-
Gičan zaključak; da, ako je nacijonalizam ga nije drugo već jedna prostrana politička
glavni movens slobode i neodvigsnosti je- urota, koja je išla isključivo za probugje-
dnoga maroda, da su ispravne riječi pok. njem marodne svijesti i narodnog ponosa;
Miha Klaića: Odgojimo svijestne Hrvate talijanska knjiga bila je centrifugalna sila.
postati svoja — da je su- talijanskog naroda, koja je težila za elimi-
O rema Magjarima i zago- nacijom eterogenih elemenata, za odstranje-
: ri magjarskih interesa u Hrvatskoj — njem tugjeg gospodstva u Italiji. |
di i je baš ono, što ne ide u račun non- | Italija , zahvalu svoga preporoda duguje!

Plomaticusa i interesiranih faktora riječke svome naraštaju, probugjenoj narodnoj svi+|
M Treba dakle uništiti premisu, jesti i patriotizmu svoga narođa, koga vjera
ke izvrnuti historične fakte, i dokazati i postojanost u načelima učiniše velikim.
mei i golotinju  diplomaticusove Italiju su stvorili pjesnici, značajnici, narodni
E da razvijeni nacijonalizam vodi na- mučenici, stvorila ju je probugjena narodna

k e i političkim sofizmima is- svijest — ovo smo kazali u zadnjem našem
laknuti će se potreba servilizma hrvatskoga članku. Non-diplomaticus, taj accomplisched
uz

«muor, divisa, la forza ; unitda sola
Resiste a tutti, e a morte i regni invola»

prema Magjarima, bez čije pomoći scholars «Crvene Hrvatske», da dokaže pro-
razvijeni nacijonalizam i uz tivno, po svoj prilici rastvorio je Rabara |

Nacijonalizam

U DUBROVNIKU 16. Februara 1907.

BATENA KANATSKA_

GLASNIK STRANKE PRAVA u DALMACIJI.

IZLAZI ŠVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ STOJI 10 PARA.

Brzotisak DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE
Odgovorni urednik VLAHO KELEZ.

— Ugarsk
talijanskom ratu protiv austrije u Lombar-
diji, te piše: Nedostatak snage u sebi za
zbačenje sa legja svojih tugjinskog jarma i
osujećenje mrske protunarodne spletke tre-
balo je upotpuniti tugjom pomoći. Umni
Cavour uvigje, da sami Talijani ne dosto-
jahu, da izbace Austriju iz Lombardo-Mie-
tačke, pa stoga sklapa u Plombieresu s Na-
poleonom ugovor: Udružene  [rancusko-
talijanske čete pročistiće austrijske orlove
iz Lombardije i Mletačke, a te će se dvije
pokrajine sajediniti sa Sardinijom; Fran-
cuska će pak za svoj rad dobiti Savoju i
Nizzu. Ovako non-diplomaticus. Cijela pi-
sanija non-diplomaticusa ide za tim, da do-
kaže: kako ltalija svoje jedinstvo i svoju
slobodu duguje isključivo Francuskoj, bez
koje, kao da svoga jedinstva ne bi bila ni-
kada postigla. Ako g. non-diplomaticus ta-
lijansku je revoluciju proučio samo na djelu
Rabara, neka se ne uvrijedi ako mu kažemo,
da ju vrlo slabo poznaje. Ali non-diploma-
ticus nije pomnjivo niti Rabara čitao, jer
baš Rabar, nakon što je tačno predstavio
zgode i nezgode talijanskog ujedinjenja, na
str. 311. svoga djela, doslovce ovako piše:
Načelo narodnosti bijaše velika sila u Ev-
ropi. Neda se tajiti, da je jedinstvo ltalije
pomogla izgraditi i laž i prevare, no ltalija
bijaše ipak tu kao utjelovljenje ideje, kojoj
se nije moglo poricati ćudorednost, nutarnja
jedrina i prirodnost. Kako je narodnosno
načelo slavilo pobjedu u Italiji, tako je
ovo imalo biti poticalom i drugim  potište-
nim i raskomadanim većim i manjim mnaro-
dom, da ne očajaju, već da nastoje pomo-

ću istogu aačela do auti se sjedinjenja i

i slobode“. Evo, g. non-:diplomaticusu,
shvaćate li one riječi Rabara, onoga Rabara
sa kojim ste se Vi, po svoj prilici, poslu-
žili, da nam dokažete: kako ltalija svoje
jedinstvo duguje Napoleonu Ill., a ne svojoj
svijesti, svome geniju.

Ko slične butade ispovijeda — to vim
kaže F. Supilo, a ne Diplomaticus, ili brani,
taj dokazuje, da nepozna povijesti, koja još
nije zabilježila, da se je jedan narod borio
i drugom narodu slobodu darivao. Neka
nam se ne citira Napoleona Ili. koji je po-
šao oslobagjati Italiju samo zato, da savlada
Austriju. No kad se mlada kraljevina nešto
ojačala, onda onaj isti Napoleon svim svo-
jim silama protivio se je njezinom potpu-
nom ujedinjenju, koje je izvedeno proti
njemu. Nitko meće zanijekati, da nije
Francuska pomogla lialiji, da se Lombar-
dija otrese od austrijskog gospodstva g.
1859., ali nitko svijestan neće ustvrditi, da
se je Napoleon borio u ltaliji ina lombar-
dijskim poljanama za jedinstvo i slobodu
Italije. Za jedinstvo i slobodu borio se
je talijanski genij, talijanska svijest, a
Napoleon se je borio za premoć na sre-
dozemnom moru, Sa oslobogjenjem Lom-
bardije, Italija se ipak ne ujedini. Zar g.
non-diplomaticusu nijesu poznati preokreti :
Marke i Umbrije, Emilije i Toskane, Sici-
lije i Napulja? Ko se je borio od '60. do
'70. na talijanskim poljanama za jedinstvo
i slobodu talijanskog naroda? Je li se bo-
rila liheralna Evropa ili patrijotizam talijan-
skog naroda ? Nije li irancuski ministar Ro-
ucher u parlamentu izjavio, da ltalija ne
smije ni koraka dalje? Ali ipak talijanski
se narod ne prepade Iranceske prijetnje, on
se je pouzdavao u svoje duševne sile, u
svoju čvrstu vjeru, u svoju narodnu svijest
i najsjajniju pobjedu  izvojšti narodnosne
ideje u ltaliji. Italija se ujedini, njezina za-
stava razvije se na Kampidoliju, ne bojeć
se prosvjeda Francuske i Evrope:

«Per te, per te, che cittadini hai prodi

Italia mia, combattero i

Polve  eroi non & la polve tua %
»E I' Europa, veli Carducci, tra il dubbio
e la meraviglia viđe questa mazione, che
ella cređeva umna compagnia di cantanti,
questo che ella chiamava un popol di morti,
li vide proclamare |' unita della propria na-
zione!« Talijanski narod polagao je zakletvu
da će se boriti za svoju slobodu u ime
(Boga i ltalije; u ime svih mučenika za ta-
lijansku stvar; u ime dužnosti, koje vežu

 

tt genij, Hrvatska se neće sjediniti (ostaci najnovijega vremena) prolistao
nezavisna i neke stranice koje raspravljaju o francusko-

čovjeka k zemlji i braći; u ime ljubavi pre-

Godina lil.

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi šalju se Administraciji lista. — Za zahvale
= i priopćena piaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji

| se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi neiran-
I kirani ne primaju se. — Plativo | utužljivo u Dubrovniku.

 

 

a — Hrvatska.

ma mjestima, u kojima im se rodila majka; vjekovi su nas tmine dijelili, e pa dobro,
u ime mržnje proti zlu, proti nepravdi, proti svjetlost će nas ujediniti».

usurpaciji; u ime stida što osjećahu, po- | svjetlost ujedini Italiju.

gledavši u lice gragjanina drugih narodnosti,  Oružanom rukom Pruska je provela uje-
jer ne imahu imena ni prava gragjanina, dinjenje Njemačke — veli non-diplomaticus.
ni barjaka naroda, ni domovine; u ime Aii non-diplomaticus zaboravio nam je ka-
čežnje njihove duše rogjene za slobodu; u zati, koji je bio psihološki movens, onoga
ime suza talijanskih majka; u ime sinova koraka. Mi smo ga u zadnjem našem član-
umrlih na vješalima, u progonstvu, u ta- ku upozorili na «Bizmarkove memoare» i
mnicama. A takav narod ni u ropstvu ne na pjesnika Uhlanda, koga Germanija ot-
gine. Iz onakovog narođa, razumljivo je, premi u Frankfurtski parlamenat, da zago-
kad niče naraštaj složan i smion, u kome vara ujedinjenje njemačkoga naroda; ali
jedan papa pristade uz talijansku narodnu non-diplomaticus time se zadovoljio nije,
misao, jedan princip baci vlastitu krunu u on «/' enfamt terrible» rastvorio je Rabara
koprivu, jedan veliki ministar, odgojen u i na str. 380. do 383. sakupio je, što je
modernome duhu, dade toliko dokaza smi- mislio da bi mu moglo biti u prilog, da
onstva i iskustva, a mornar, odbjegavši stra- dokaže: da je ltalija pomoću svoga saveza
tištu i postavši generalom napisa sabljom sa Pruskom ujedinila Njemačku. Razumije
cijelu junačku legendu. Providnost svojim se, da je trebovalo ispustiti Rabarove riječi :
dugim i nevidivim nitima i probugjena na- Pruska ipak nije imala prave koristi od
rodna misao proizvela je sve to, kako god svoga saveznika Italije. Non-diplomaticus
iz škriljevitih i dolomitskih talijanskih špi- nije marljivo ni Rabara proučio, jer na str.
lja izviru čiste i plodovite vode. I s toga 140. bio bi našao ove riječi: «Neprestano
je talijanski naraštaj dovršio jedno od naj- posezanje Francuza za Rajnom probudi u
većih čudesa. Da nije imao vjere, discipline, Nijemaca narodni ponos, i to ponajviše za-
\inicijative i žilavosti, nebi bio uspio. One slugom pjesnika  Herwegha, Hoffmanna,
kreposti pobijedile su skepticizam, intelek- Prutza i dr. Duh zajednice i narodnoga je-
itualnu lijenost i političku kukavštinu. Ta- dinstva njemačkoga zahvatao je sve šire
\lijanski naraštaj nije čekao, sjegurno, da krugove, a napokon mu se ni knezovi nje-
im austrijska policija oslobodi Italiju — mački ne mogaše oteti. Pače i isti učenjaci
kao što, na vječitu sramotu, jedan dio stanu se zagrijavati tim duhom. Dahlman-
političkih hrvatskih pigmejaca, čeka, da nove povijesti revolucije engleske i francuske
\im magiarska policija oslobodi Hrvatsku. imadu političku tendenciju, i djelovaše ve-
| Ovo neka dobro zapamti non-diplomaticus! oma mnogo u gragjanskom staležu.... U
Jedinstvo Italije, triumf je narodne misli, | rujnu g. 1864. sastanu se germanisti njih
narodnog genija — triumf je ideje, harak- | do 200 na kongres u Frankfurtu. Bilo je
ra, Kicpdsti iu zaalacnitih poznavalaca hjemačkoga pra- /
A Reich, smjelo će «Crv. Hrv.»? Zar on va, jezika i povijesti, kao što bijahu Uhland,
ne tvrdi, da je Italija stekla slobodu — per Ardi, Dahlmann, Grimm, i mnogi drugi.
le vittorie della Francia e della Prussia |U užem krugu mnogo doprinesoše k osvješ-
sugli Austriaci. Djelo magjara Reicha, ćenju i jačanju narodnoga duha pjevačke
nema sumnje, vrlo je interesantno, ali, na svetkovine. Probugjeni ovaj duh prodre ma-
žalost, i mi se slažemo sa Ferrerom, da lo po malo i u staleške skupštine, u kojima
u njemu ima mnogo šta netačna i neis- je slobodna i muževna riječ stala ozvanja-
\ pravna. Bi li se slagao monm-diplomaticus nm. ti». — Shvaća li sve ovo non-diplomaticus?
\pr. sa Reichovom asercijom o Slavenskom Da, bilo je neke opreke izmegju njemač-
\jeziku, kada veli: /o slavo puo solo van- kog sjevera i juga, izmegju Nordbunda i
tarsi di un wocabolario ricehissimo, ma Sudbunda ; sjever je bio «narod vojnika»,
questo costituisce invece un criterio di po- jug «narod pjesnika» — ali triumf narodne
verla linguistica. (U successo delle nazioni, misli tu je opreku poravnao, dva različita
str. 195 —). Da li bi nqn-diplomaticus pot- duha stopiše se u jedan i začugjenom svi-
pisao sve Reichove asercije o ruskom i nje- jetu predstavi se jedna tvorevina: ujedinjena
mačkom narodu, u poglavju IX. i XI. nje- Njemačka, koja će kroz dugo vremena dr-
govog djela? Da, Reich je o ltaliji napisao mati Evropom ...

navedene riječi na str. 171., ali on nije i «Leži i ležaće u ropstvu onaj narod, koji
mao namjere da izradi kakovu kritičnu stu- ne zna šta je nacijonalni ponos» — kazao
idiju o talijanskom pokretu i ujedinjenju, je mudri Dositije. Srpski narod shvaćao je
kao što ju je izradio: Bianchi, Zini, Chiala, svoj narodni ponos, jer imao svoju slavnu
\"Guerzoni, Masi, Carđucci i mnogi drugi. prošlosti živu historiju u samom sebi, koja
Mislimo, da ne treba oklijevati za odlučiti, je sačuvani spomenik njegove prošlosti u
se, da li ćemo pristati uz afermaciju Reicha prevažnim i lijepim junačkim pjesmama.
ili spomenutih talijanskih historičara, koji Odkad Lazar pade, odkad Sitnica valovita
su suglasni sa pjesnikom slobodne ltalije; zanese srpske perjanice, odkad silne srpske
\koji tvrdi: »L' unita politica dell' Italia s' & napore udes ža udesom stiže, ne presta ja-
fatta malgrado la Francia, e s' č fatta perchč dikovanje kosovske djevojke: .

1 unita era la grande, la vera, ' unica tra- Vran gavran donese ti, rajo,

dizione. di tutta la storia italiana.« — Ali, crni iza crna glasa.

da je non-diplomaticus shvatio pravu ten- Ali srpska mati još ragja junake: roditi će
denciju Reichovih riječi, mislimo, da ih me Karagjorgje i Miloše; za Milošem svanuti
\bibio niti naveo, Nom fa meraviglia percio će i Vidov-dan... i junačka krv srpskog
— piše Reich iza spomenutih riječi na str. naroda, na bojnome polju prolivena, obno-
171. — che la sua unita (Italije) non abbia viti će narodnu snagu i uspavani na Ko-
generato quello slancio di prosperita; & sovu narodni genij — i Srbin će ginuti:
zašto? perche I" indipendenza non fit opera za krst časni i slobodu zlatnu. Božja pro-
compiuta da essa (Reich. ibidem). Što odatle vidnost dade, da se za spasenje srpskog
slijedi? Kao logična konkluzija; da narod naroda rodi Karagjorgje, koji skupi srpske
treba svojim silama da %i izvojšti slobođu, junake u Orašcu i pokrenu narod na usta-
inače stegnut će ostati u svome napretku ; | nak protiv turskom varvarstvu, koji, od Ko-
dosljedno; i hrvatski narod svojom snagom, sova srpski narod u gvozdenim okovam dr-
bez magjarske pomoći, mora steći slobodu | žao. On razbi Turke, protjera ih iz dana-
i ujedinjenje, jer u protivnom slučaju, bio \šnje Srbije, protrese Tursku Carevinu i ob-
bi spriječen u svome razvitku. Sjegurno, novi na Kosovu propalu srpsku državu ;
da je non-diplomaticus shvatio konkluziju podiže joj vojenu snagu, i upozna srpski
Reichove premise, nikada se ne bi bio po-| narod sa Evropskim narodima. Nikada Sr-
služio sa magjarskim piscem, da pobije ono, | bije — vet srpski historik — i današnje
što se pobiti ne da: realne iakte historijom | kraljevine srpske ne bi bilo, da nije Kara-
\utv . Ne, g. non-diplomaticusu, nijesu gjorgje sa svojim junacima, zemlju krvlju
Francuska i Njemačka stvorile Italiju, nju svojom obojio i napojio. Sve što Srbija da-
su stvorili: pjesnici, značajnici, narodni mu- nas ima, i što je do ovog stupnja došla,
čenici — stvorio ju je, probugjeni talijanski to je njihova tekovina; iz njihove krvi nikla
\genij. Kad se ispunila punoća vremena ije srpska kraljevina, iz koje je izletio Du-
nad zemljom grobova odjeknuoljglas Mazzi- šanov oro sa krunom na glavi, koja kruna
\nijev, nije mu talijanski narod/doviknuo ; i samoga kralja krasi, Karagjorgje ostavlja
| «Trebamo tugje pomoći», već je kazao: «Da, | Srbiju, jer ju je morao po Bukareškom trak«