PRAMA GRNENA HRVATSKI

GLASNIK STRANKE

 

Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K 5; na po

 

Godina lil.

 

PRAVA u DALMACIJI.

 

 

| četvrt godine  surazmjerno; za inozemstvo godišnje K 8 — Ko i
ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto |

 

 

IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI. BROJ STOJI 10 PARA.

Brzotisak DUBROVAČKE HRV HRVA:SKE TISKARE. se više puta tiskaju po

Odgovorni urednik VLAH(: KELEZ. I

 

 

 

polugodište. [
g? i polifičkoj borbi. da. Najprije -—— ponavljamo — čistimo
gubu iz vlastite kuće. Nezaslužene au-
Dobro se sjećamo, što je pred koji reole nekih tobožnjih veličina skidamo
mjesec rekao dr. Dežman, «Obzorov» s nadutih glava, a sve goli, neobo-
urednik, Kršnjavomu. «Vi ste pogibe- rivim faktima. Kako uspijevamo, neka.
ljan čovjek. Proti Vama se može i la- govori za nas klikino vriještanje.
žima, samo se čovjek ne smije pri tom  Vijerni tomu svomu teškomu zadatku
dat uhvatit» -— bile su te značajne mi ga nastavljamo bez ikakvih obzira
riječi. Već od prije skeptici prema pi- ne gledajuć nikomu u lice. Načelo nam
sanju naše gotovo cijele štampe po- je sve. Za nj smo spravni svaku žrtvu
stadosmo prema jednom dijelu još skep- podnijet, kao što i podnosimo samo,
tičniji. Kad samo promislimo, što se da do mete dogjemo. Istina nam je,
je proti nekim patrijotima .izmislilo i naglasujemo, jedino oružje. U tomu
izmišlja, dogje nam, da povjerujemo, se s nama nikako ne slažu naši pro-
da vragova više nema u paklu, nego tivnici.
da se šetaju po redakcijama stanovitih Stvar je dakako odgoja, i to pogla-
listova. Doduše znamo, da i naši prvi vito onoga srca, kakvim ćeš se sred-
političari imaju svojih slaboća i mana, stvom u borbi služit. Ali načela i sred-
jer ih moraju imat; a kad ih ne bi stva letički opravdana moraju svakako
imali, ne bi bili više ljudi, nego sveci. odnijeti pobjedni lovor, potvrdit će
Nigda se pak ne bismo piotivili, da nam svaki pošteni štioc. To je naše
se ove loše ljudske strane iznose u uvjerenje, uvjerenje svih čestitih su-.
javnoj štampi u istinitoj slici, da se gragjana, uvjerenje svih ljudi, koji još
poprave, kao što i mi radimo, ali 0- ne upadoše u moralni glib. Na žalost
sugjujemo, što se one povećavaju, ili, u njemu plivaju, kako napomenusmo,
što je najobičnije, izhitruju te se če- većina hrvatskih novinara, i javnih
stiti ljudi potvaraju najtežim grijesima ljudi; zahvatio je pače i po cijele stran-
proti svomu narodu i otadžbini. Zato ke, koje sada svoj kratkotrajni život
bi vrlo kriv pojam imao o našem po- njemu duguju. Odatle se mogu razu-,
litičkom životu, ko bi ga sudio po mijet one riječi «Obzorova» urednika,
većini naših novina. Jedino po radu jer one za pravo karakterišu kužni am-
može bit presuda pravedna i. mepo- hijenai, koji gas duši
griješna. Toga se načela naš list od Red nam je sada preći s općenito-|
svoga postanka držao. sti. I ako smo mi, Hrvati, nesretni u,
Vazda smo voljeli mučati, nego li svemu tomu, na žalost nam treba gir
govorit nešto nesigurno. O dogagjaji- znati, da u cijeloj hrvatskoj štampi.
ma, što su se zbivali i zbivaju širom zaprema baš naša sugragjanka «Crve-
naše hrvatske otadžbine, iznosimo samo na Hrvatska» najgadnije mjesto, jer.
u kratko po svojoj kroničarskoj duž- sa svojim lažnim, tendencijoznim pi-.
nosti utvrgjene činjenice; iz takovih sanjem sramoti sve nas Dubrovčane.!
premisa postavljamo logične zaključke; Mi naime nikako ne možemo vjerovat,
svako pogovaranje kao sumnjivo izo- da su igdje tako ljudi dorasli ovim
stavljamo, pa se tako ne možemo cr- oko «Crv. H.» u klevetanju, laganju,
veniti, e smo kadgod lagali. Zato na- farizejštini. Oni su sigurno unikum na
stojimo što savjesnije izvršivat svoju «slovjenskom jugu.»
glavnu zadaću. Hoćemo, da budemo Dubrovačka klika ili nazovimo je
vijeran glasnik svega onoga, što se do- punim imenom, kako je naš puk zove:
gagja u našem milom Dubrovniku, «kr. ugarska klika», puna je teških
gdje je hrvatska vila učila naš puk grijeha, koji su joj se stali najnemilo-
štovat «milu, lijepu, slatku slobodu» snije osvećivat. Kakvim se samo sred-
narodnu. Ovdje nam se stvari — da stvima služila, da ispliva na površinu!
tako rečemo — ispred nosa razvijaju, Kakvim se pak opet služi, da se na
svi smo im svjedoci, za sve može- njoj uzdrži! Dežmanov recept je naj-
mo svojim čistim poštenjem konsekventnije od nje provagjan, pače
jamčit, pa odatle i naša dužnost u|u praksi sigurno bolje od ikoga, a
prvom redu izvješćivat o prilikama, što «Obzorov» urednik mogao bi još do-
se zbivaju na ovom klasičnom tlu, sta vremena hodit na školu u uredni-
koje je u prošlosti zauzimalo časno mje- štvo «Crv. H.», pa isto bi ostao vazda

 

PODLISTAK
Pogledi.

— Putne bilješke. —
Napisao Ante Anić.
Vi

će mastajne godine doći u Dubrovnik i'|
posjetiti nas.

Šetajući se iza povratka s izložbe s Božom
ulicom Galerija, nadjesmo se sa zajedničkim
znancem, bogatašem F.G., sumješćaninom,
\koji se je bio povratio iz Francuzke.

. | Na večer podjosmo u kazalište Aossati.'
Certosa di Pavia. | Tamo se predstavljala D' Annunzieva drama:
Sutradan u ponedjelnik sastasmo se po La figlia di Jorio+. Za počinka imasmo
8 Božom i cio se dan skupa zadr. Prigode razgovarati se s nekim Španjolce,
žasmo na izložbi. Dapače, da ne dangubimo, koli i ako bijaše proputovao Italiju i Fran-
tu naručismo o podne i zajutrak, te ga bla. | Cuzku, te znao govoriti o D' Annunzievim
govasmo uživajući divne zvukove Gounodove djelima i pravcu njegova pisanja, o nama
što ju je udarao u istom lokalu Hrvatima nije imao pojma.
dobar orhestar. Kristo je bio za. Mi smo medjusobno govorili hrvatski, |
i a pa nas upita najednom :

— «Molim vas, kojim to jezikom govo- |
rite že — |

— «Hrvatski», odvrati mu Kristo. —

— «A da! To je djalekat austrijskog je-
zika» — reče. —

Pogledasmo se mi trojica i bili bismo se!
od srca nasmijali, da niesmo požalili sami
sebe i hrvatsko tužno stanje. — A ipak mu
je Srbija bila poznata. Razloga ne treba
da kažem. |

ijHf

 

sto, a hoće i u budućnosti, ako Bog!

ate

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi šalju se Administraciji lista. — Za zahvale
i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji

kirani ne primaju se. — Plativo i utužljivo u Dubrovniku.

pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi nefran-

 

 

učenik. Budući naš kultusni historičar, više puta kavalirski ponesemo prema
morat će se kod razvitka našeg novin- njima, kako oni ne bi nigda-znali. Mi
stva na osobit način zaulitavit kod kli- smo pak takvi, jer donekle i saža-
kina «Slavopjevca». Kad da već čita- ljavamo ljude, kad padaju s konja na
mo — čini nam se — tešku, oštru, ali magarca, pa ako je to i zasluženo, a
pravednu osudu toga lista, a u «Crv. opet se uzdamo u zdravo moralno
H.» glupu parafrazu ovog istinskog čuvstvo našeg milog puka, da nam
članka proti nama. Da im nema nas, naudit nikako ne mogu.

pravaša, i našeg lista, ne bi imali o
čemu pisati. Vrlo se dobro spominje-
mo, kakva je bila «Crvena» kad je
nastupila blažena srpsko-hrvatska sloga,
a mi još ne bili izstupili u javnost, da
rečemo svoju u ime hrvatskog puka.
On nas je isti čas razumio i oduše-
vljeno pozdravio. Nije potrebno, da
prišapnemo «kr. ug. klici», da se naš
list raspačava u četverostrukom broju
prama njihovu, a čita i deseterostruko
više od libela im. To oni sve lijepo
znadu, a opet nijesu ludi toliko, da:
ne vide, što iz toga slijedi: razkrinka-
vanje njihove nehrvatske, gospod-
ske, protupučke politike, kojoj
hitno akcije padaju u hrvatskom na-
rodu.

A oni? Hoće bre, da pobijesne. Pri-
tužilo im je, pa svega govore, pišu,
lažu, kleveću, uličarski napadaju. Isto
im pomoći nema. Žalibože: njihove lu-
de muke.

Što nam samo ne podvališe ? La-
gsli sm da emo. -Malci; lagali
su, da smo sklopili Kompromis
s talijanašima; lagali su, da smo
poveli borbu iz osobnosti (kao da
smo ko i oni); lagali su i lažu, da
smo Austrijci (jer nijesmo kao
oni za Madžare!) lagali su i na
tom ostaju, da je prihvaćena ni
ne dočitana njihova rezolucija
na skupštini pretprošlog mje- doskočiti. Svake sedmice po stotinu zadać-
seca, lažu napokon svakog dana na inica treba popraviti, a po toliko isto pisa-
najbezočniji način proti nama i ništa E ZV s be
presrikih. ovaj: avetatk. o na m uti u tome. Na sto muka. Uzme u ruku
sudu preuzimlje denuncijantsku Mata- nastavnu osnovu i uhvati se za glavu : Kad
sovsku ulogu njihova perjanica proti &, za Boga sve ovo svršiti, a ne poznam
jednom našem mladiću. \ni štiva u čitanci, jer nijesam u preparandiji

Neka nam govore i pišu svi listovi učio. A tko će sad sve to naučiti? Nije
izvan Dubrovniku proti komu hoće, druge djeco, već da naučite sami ovo štiva,
mi ne vjerujemo, da iz daleka ima ig- &ko ne, spravna je šiba. A kako će djeca
die ovakovih ludi. jer smo mi to na suhi kruh gristi ? Sutra im predavati poljo-
je ov judi, j djelstvo. Vrta nema, jer ljudi na općini
sebi najbolje okusili. Mi pače uvjera- kažu, što će školi vrt; u čitanci štiva nema;
vamo svakoga, da jedva može bit zbo- seljaci ga pitaju što o amerikanskoj lozi, a
ra, je li im ko i in miniatura sličan. on samo zna da postoji. Ide li ovakav pučki
rest, tako je pakljena ta naša klika. A prosvjetitelj u grad, nezna se okrenuti u
zašto ? Da im nije dogorjelo do no. društvu, ne umije ni plesati, pa ni hoditi
kata ?! Još, neka zahvale Bogu, što
smo mi š njima velikodušni, što se

 

Skolastika.

Iv.

Često sam mozgao što je baš uzrokom,
da se mnogi učitelj kasno podvrgavaju ispi-
tima učiteljske sposobnosti, a i oni što se
podvrgnu tome ispitu, gruhnu često puta i
budu štetni do 100 K. Svakako su učitelj-
stvu ti ispiti velika tortura, i svaki strahom
njima pristupa. Da rasvijetlimo malo stvar.

Preparandij nije do sada pripravljao uči-
telje za onu tešku zadaću koja ih čeka kao
narodne učitelje. Sada, kad se godina dana
više ući, možda će se bolje svrha postići,
ali do sada se bar to nije pokazalo. Jedina
pedagogija i matematika - što se marljivo
obragjivala i učila, ostale realije kako, tako,
poljodjelstvo, ta najvažnija grana, nikako.
Praksa u poučavanju morala se svesti na
vrlo usku granicu radi nedostatka vremena.
Ono teorije pedagoške, mogao učitelj pri-
mijeniti na praktičnu pouku u ograničenom
djelokrugu osobito onaj, koji se našao sa 6
tečaja, a k tomu u neurednoj školi. Velika
je pogriješka što!se mladi učitelji prije ispita
osposobljenja namještaju po zabitnim selima,
glje im kruta 20ija lomi ideslag krila, a
oni neoboružani padaju, predavaju se apa-
tiji, škola slabo napreduje, a njihov duh
kržljavi. Iz one kućetine u Arbanasima vi-
dimo učitelja gdje je prešao u zabitno selo
naše zagore. Iz tamnice u tamnicu. Ima do
150 djece. Sve golo i boso, a nemaju često
da kupe ni nastavnih sredstava. U školi je
učio, da se mora pripravljati na predavanja,
vidi i sam da je potrebito, ali tko će svemu

po ravnom gradskom pločniku, jer misli
da mu je još krš pod nogama. A kad će
se pripraviti za ispite?

— «Rek bi dakle, da zna, da smo u picom Certose. Prašnom stazom kola nas
Austriji» — rekoh Don Niku. -- | povela do tog remek-djela, koje tu na osami
Kristo medjutim odmah pospieši, da mu pokazuje svietu veliku stvaralačku moć ljud-
tumači o našim stvarima. On nam je pak! skog genija. Istina, da sam već odprije čuo
pripoviedao o državnom stanju Španjolske; i čitao o ljepotama Certose, i da nam je

hična stranka, odvrati : Isa putovanja, nego mi krenusmo, glasno
— «Ne, ona je tako slaba, da se ne treba doviknuo : «Ne zaboravite Certosu», ali sa
ni obazirati na nju. Kod nas svećenstvo uz- svim tim moje nađe niesu bile ni u snu
drži monarhiju» — pa nadoda : takove, da sam mogao izčekivati onako za-
— «Sloboda je u Španiji, kao u nijednoj | mašito djelo, onakvo razkošje u bogatstvu
državi. Kud sam putovao po ltaliji, Fran-|uresa u velebnoj arhitekturi, onakvu pobjedu
cuzkoj i drugovdje, vidjah često nadpise — umjetnosti u slikarstvu i kiparstvu, onakav
Zabranjeno je — to i ovo, dočim kod nas sjaj u mozaicima i dragom kamenju. Znao
toga nema». — sam, da je genij preko tri stotine umjetnika,
— «TA to kod vas baš nije sloboda, nego za tri ciela vieka, prosipao u tom malenom
anarhija» — promislih u sebi. — prostoru svoje blago, ali se ipak niesam
U sriedu u jutro krenusmo »a zadnji put nadao, da se može strogost života certosij-

|ma izložbu, da pregledamo, što wam zaostalo. skih monaha i jednostavnost njihovih bo-

Za podne gotovi, te smo mogli gomolja spojiti s takovim sjajem i razkošju.
drugi dio dana otići, da vidimo veliki spo. Certosa di Pavia živi je spomenik jakosti
menik, glasovit u povjesti talijanske umjet. religioznog čuvstva i silne moći, koju može
nosti, «koji bi sam bio dostatan, da prodiči da pokaže zadružni život, kad sebe ponizi
ma bilo koji narod». To je Certosa di Pa- do  samozataje pred  svietlom uzvišenih
eia. Uputismo se tamo na podne, i za 28 ideala. Sjaj Certose nije najednom zasinuo ;
časak nadjosmo se pred željezničkom sta. ono je uspjeh kolektivne nauke, a ne djelo

Tužna je ova slika mladog seoskog uči
telja, tužna, ali istinita. Dodajmo k tomu da
ovakovi mladi, neiskusni ljudi padnu u zamke
lahkoumnih predsjednika mjesnih školskih
Vijeća, onda nam je slika potpuna. O učite-
ljicam i ne govorim. Njihov je udes stoput
gori. Jadne žrtve.

I učitelji u ovakovim tužnim okoinostima
ili se zanemare t. j. podadu svojoj sudbini
i teško se odlučuju na te blažene ispite ili
ako pogju zelenom stolu, prepanu se, o-
dreku se, ili padaju.

Kad bi mladi učitelj bio namješten u gradu
ili varoši ili selu gdje su višerazredne škole,
tu bi pod nadzorom svoga upravitelja vršio
najrevnije svoje dužnosti, za svaku stvar bi
se imao kome obratiti, našao bi knjigu za
usavršavati se, priučio bi se društvenosti
koja je svakom čovjeku potrebita, naravno
pripravljao bi se sistematično ispitima ospo-
sobjenja i ne bi se onda plašio da će gruh-
nuti. Kako u predavanjima, tako u svim
strukama bio bi junak pravi, apostol svoga
naroda. Tada bi naše škole još bolje uspi-
jevale, a učitelji bez iznimke bili ljudi u
svakom pogledu na svoni mjestu.

Reći će se, da to nije moguće, jer da
osposobljeni učitelji po pravu pokrivaju mje-
sta u giadovima i varošima. Dobro. Neka
onda u učiteljskim školama nadoknadi se
i oboruža učiteljstvo proti svemu što ga u
mladim godinam zaskočiti može.

Tko će primjetiti da je sasvim mali broj
takovih učitelja, da su to iznimke. Tim bolje,
lakše će se doći cilju navedenom u ovom
članku. Gospoda nadzornici poznaju naj-
bolje tu čeljad, pa neka ih namjeste kamo
će se razviti i postati na korist sebi i na-
rade. Dakle, sko su iznimke, biti će i mjesta.
Ako jednom učitelju slab uspjeh u školi,
mješte da ga se premjesti pod nadzor'dru-
gog učitelja, ostavlja ga se da još gore
tupi, da škola ne napreduje, i ne dade mu
se činiti ispite. A to ne bi smjelo biti.

 

A recipročnost
zagrebačkog univerziteta ?

Pročitao sam, što se sve ima uradit za
|Dalmaciju. Obećava se dosta, a koliko će
se izvršit, to ćemo vidjet kroz kratko vri-
\jeme. Neću ovdje govorit iz svojih razloga,
a to mi donekle brani i sam natpis ovoga
članka —- što mi se čini simptomatičnim.

Kako rekoh, pročitao sam program akcije
iza poboljšanje ekonomskih naših prilika i
u njemu sam tražio nešto, što se imalo ?sta-
vit poradi nas, a što su oni mogli ispustit.
\Oko mi je brzo letjelo, kad se govorilo o
podizanju i unapregjenju našeg školstvačče-
kajuć, da se zaustavi na naše univerzitetsko
pitanje; ali o njemu ništa ! Bit će to7možda
I zato, jer se tu radi o ekonomskom pobolj-
\|šanju, jer se tu govori o onomu, na što se
\imaju pate trošit. Za rečipročnost zagreb-
\skog univerziteta, taj naš “starilopravdani
|zahtjev, ne treba potrošit vražjeg novčića,
pa prema tomu je to moglo lijepo izostat
jednog uma, premda duguje svoj obstanak
zavjetu Katarine Visconti, što ga je izpunio
njezin muž Gian Galeazzo Visconti na iz-
maku XIV. vieka, odlučiv podignuti hram
«quam solemnius el magis notabile

\a kad ga zapitah, da li je jaka antimonar- prot. L., koji se je bio povratio malo prije rimus»') a uza nj samostan, u koji, obdarivši

\ga velikim darovima, pozove certosine." Mo-
\gući gospodar Milana, kojega povjest tirja-
ninom piše, znao je tim velikim djelom
zadovoljiti svojoj taštini i pokazati se ujedno
jakim vladarom.

To je dakle djelo nastalo pod auspicijima
strogog religioznog čuvstva i s njim spoje-
nog umjetničkog smisla, tako snažnog u
ono doba, da je prodiralo u sve pojave
života. | ta tri vieka, sa svojim umjetničkim
tradicijama, zabilježila su na tom velikom
spomeniku sve forme umjetničke evolucije,
\od strogih sredovječnih do hirovitih barocca.
Pa nikakova čuda, da je pri tomu trpjelo
\strogo religiozno čustvo i da ga je Mon-
taigae radije mogao nazvati «dvorom ka-
kova velikog vladara, nego li samostanom«.

11) Site svočaniji i znameniti dodamo mogli.