Br. 151.

-

U DUBROVNIKU ll. Januara 1908.

 

i četvrt godine  surazmjemo; za inozemstvo

polugodište.

 

Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po

ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto

PRAVA GRVENA M

GLASNIK STRANKE PRAVA u DALMACIJI.

 

Godina IV.

DM

 

 

 

 

i priopćena plaća se 30 para

 

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi šalju se Administraciji lista. — Za zahvale

po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji

 

 

 

 

godišnje K. 9 — Ko 1 o UB PO RO a |
| IZLAZI SVAKE SUBOTE. —_ PIJEM RO e PARA. | se više puta liskaiu po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi nefran-
sm i kirani imaju se. — Plativo | utužlji Dubrovniku.
Odgovorni ureduik FRANO SCHICK. o sA i rani ne primaju se ativo | utužljivo u Dubrovniku

 

 

 

Nika: mir, q mira ne. Dei.

Zlom smo slutnjom za milu našu
domovinu završili staru godinu, a još
gorom slutnjom ulazimo u novu. Tu-
žna Hrvatsko! Zar ti je sugjeno vazda
robovati, u ljutoj trzavici svoje dane
provoditi?.. Da su tvoji jadi po na-
metniku, ni po jada; čekali bi smo
spokojno i ustrpljivo dan odmazde, dan
slobode: ali, tužna majko, tvoji su jadi
najviše s' nerazbora vlastitih sinovđ.
Samo gledni: sinovi se tvoji rascijepili
ko lakomci za tugjim plijenom, glože
se, proganjaju; sva su srestva dobra i
čestita, samo da jedni drugim podme-
tnu nogu, strovale suparnika svoga.
Istina je, po povjesti rijet bi da je to
glavna mana svih slavjana, kako su na
sebi okusili Česka, Poljačka i naša Hr-
vatska; ali ako je učiteljica života po-
vjest, ta bi nas imala naučiti da se sa-
beremo, da se osvijestimo, da dalje ne
srčemo ako nećemo da se u kratko
doba napiše udesno: finis Croatiae,
kako se je davno to dogodilo junač-
koj Poljskoj, koja je tlačena od tri go-
spodara, prosta ropkinja onih koje je
"mnogo puta predobila, od tugje sile
oslobodila, mnoga im dobra učinila.
| Kad .bi se u grad« Die zodigla graja:
Hannibal ante portas, Rimljani bi, ju-
načko pleme, svaku razmiricu zabora-
vili, udušili; kako jedan bi čovjek na
oružje trgnuli, — ta je sloga podigla
Rim da je postao gorostas, samovla-
dar, mal da ne svega poznatoga svi-
jeta. | nami je Hannibal ante portas,
jer su ovoga mjeseca izbori, koji će
odlučiti za dugo o sudbini Hrvatske;
a tamo gdje užasni plamen prijeti dom
pozobati, nesložna braća razilaze se,
kako bi što prije dom izgorio do te-
melja. A ipak stvar bi najlakša, naj je-
dnostavnija bila, da se zavagjene stranke
nagju na okupu. Naši istomišljenici
Starčevićanci, kako stranka koja je pot-
puno složna, potpuno svijesna što hoće
i na što ide, imala bi biti, oko koje
pristajale bi «druge stranke, nadasve
stranka prava, koja čim se priznaje pra-
vaškom, ne priznaje nagodbu, i tim je-

 

,  PODLISTAK
Pabirci po Strojilovoj
povijesti Dubrovnika.

(Pabirču dva Stara Dubrovčanina.)

Kada bi htjeli potanko pobiti sve glupo-
sti, koje je Nikanor u ovome poglavlju iz-
valio, ovi bi se pabirci odveć produljili,
stoga ograničiti ćemo se na glavne stavke,
jer nemožemo mukom preći preko onako-
vih osvada. Dubrovačku vlastelu niški je
episkop na takav način opisao, gotovo bi
kazao, da se tu ne radi o mudrim upravi-
teljima stare dubrovačke republike, već o
kakovoj napuljskoj mafiji. Nijesmo tako glu
pi, da ćemo kazati, da je cijela stara du-
brovačka aristokracija uvijek bila uzorna
ponašanja i pojedinim njezinim članovima
da se ne bi moglo koješta prigovoriti. Ta i
izmegju dvanaest apostola našao se je je-
dan Juda, ali nije pravedno ni pošteno,
kojekakve neurednosti pojedinog vlastelina
prenijeti na cijelu kastu. A da dubrovačka
vlastela nijesu bila onakova, kako ih srpski
episkop predstavlja, svjedoči cijela dubro-
vačka historija. Pitamo, bili se dubrovačka
sloboda bila uzdržala za toliko vijekova,
uz pokvarenu svoju aristokraciju ? Na sje-

(8)

 
   
 
 
 
 
 
 

 

dnako misli kako i starčevićanci, i stran-
ka koja pristaje oko «Hrvatstva». Dru-
gim strankama, osim magjaronske, pri-
znajemo, težak je i mučan pristup, na-
dasve Srbima, ali ako swfiamjere svi-
jeh poštene, nesebične, lasno bi mogli
naći način da barem uz razložite re-
serve pristupe dogovoru, jer svi Hrvati
koji dobro žele domaji svojoj, posve
su uvjereni da ih jedino može spasiti
od najezde vlade i magjarona: sloga,
poštena sloga; koja zna i mnogo žr-
tvovati a da sve ne izgubi. Pritisak će
biti velik, a i bez ogromnog bar pri-
vidnog pritiska, izborni red je takav
da uvijek deblji kraj ostati će vladi,
ako se stranke budu paralizovati, čim
izagju na kreševo, svaka sa svojim su-
mišljenicima u tvrdoj nakani ili prodri-
jeti, ili oslabiti suparnika, e se ne reče
da je njegovo izbornište. Agitacija će
raspaliti duhove, a vlada će zavagjene
jednog u jedan kut, drugog u drugi,
a nje će predloženik oteti izborništvo,
koje bi za stavno pripadalo opoziciji,
da ista se znade snaći i dogovorno
pokrenuti mase, kako bi tvrdu kulu,
gdje su se ugnijezdili pristaše magjara,
što kad bi polučili borba bi narodna
za pola bila oblakšana. Čestiti otačbe-
nici tamo, neka bace svaki obzir, neka
uduše svako ćuvstvc, neka zaborave

odvažna domovine, nek ih dobrom vo-
ljom napuni, da pruže jedni drugim
bracku ruku i u ovom najtežem času

vali; Onu, kojoj su po tisuću puta u
zanosu napijali; Onu, za koju su ka-

čamo i našim rodoljubima. Uklonite,

kako ljudi zasjedite da u dogovoru
uklonite sve ono što nas draži i cijepa,
na nikakovo naše dobro, a samo na
korist onih, koji iz prikrajka čekaju da
se zavagjeni svaljamo e da nas bolje
pritisne. Idu izbori, nove svagje, novi

 

svojih mana, to su mane kojim nije izbje-

gla nijedna aristokratska uprava srednjega
vijeka, a mletačka republika najbolji nam
je u tome svjedok; ipak, dubrovačka su se
vlastela isticala svojom neogratiičenom lju-
bavi prema svojoj republici i za slobodu
svoje države bili su prepravni sve žrtvovati,
pa i svoju egzistenciju. Marojica Kaboga ne
misli na osvetu proti senatu u času kad
domovina bijaše u pogibli i Nikola Bunić
ne boji se turskih okova za slobodu i spas
svoje otačbine. A ovakovih samoprijegora
i dokaza ovakovog rodoljubstva mi na sto-
tine nalazimo kod dubrovačke vlastele u
staroj historiji još starije republike Sv. Vlaha.
Tobožnji sjajan konfort, blesak i luksus
nije opstojao kod dubrovačke aristokracije,
on opstoji jedino u nebulaznoj mašti srp-
skog episkopa. Dostatno je u tom pogledu
pročitati spise Ivana Ravenskoga i Filipa
de Diversis i da se svak osvjedoči o ne-
ispravnosti tvrdnje episkopa Nikanora. Luk-
sus u odijelu i u domaćem namještaju znao
se je, koji ima da bude u vlasteoskoj a
koji u pučkoj kući, Ni jedan mi drugi red
nije smio to prekoračiti. U Senatu. jednom
ostrigoše nožicama plašt i togu Tuberonu,
glasovitome Crijeviću, stoga, jer je to bilo
po stranom kroju. Tuberon razjaren radi
toga,. zakalugjeri se. A Engel piše, da se

|
|

 

gurno. I ako je dubrovačko plemstvo imalo

  

što god je bilo: ljubav čista, nesebična,

je to isto dogodilo i nekome Kabogi. Se- predbacuje francuska i italijanska vina, mi

nemiri su na vidiku, poštena bi nami-
sao i bracki dogovor mogao udesiti
sve tako, da se nagjemo složni, i da
tako i s jedne i s druge strane okre-
nuv svu snagu, vas ražbor, sav otač-
benički žar dočekamo prvi dan narod-
noga slavlja : složno odoljeti svim iz-
vanjskim nafnetnicima, svim onim koji
nas glade ne radi nas, nego radi sebe;
koji su obijesni dok se mi umaramo,
i koji gledaju da nas podjarme i iz-
rabe u sebične svrhe. h

 

Novi kurs!

Prigodom otvora radničkog društva «Ku-
mičić» na Lopudu, gospogja udova Kumi-

društva pismo, koje na ovomu mjestu do-
nosimo. Iskreno ispovijedamo, da smo ma-
lo kada rodoljubnijeg i zanosnijeg pisma
do ovoga čitali. Svaki redak, svaka riječ na
svome je mjestu, a iz svakog retka i svake
riječi proviruje neograničena ljubav prema
miloj nam domovini Hrvatskoj. Ne bi ka-
zao, da ga je napisala ruka krasnoga spo-
la, već ozbiljno pero zrelog političara. Ve-
seli nas pojava, da u Hrvatskoj ima ovako
odličnih gospogja, koje u patriotizmu ne
zaostaju za najboljim borcima čiste hrvat-
ske misli.

Ugledali se mnogi mlohavi Hrvati u ovu
odličnu gospogju, te prionuli i oni uz či-
sta Starčevićanska načela, bez kojih teško i
zamisliti budućnost mile nam domovine.
Pismo gospogje Kumičić glasi:
Hrvatska moja draga braćo!

Na srdačnom Vašem pozivu k o-
orenju Čitaonice slavnoga društva,

 

|
|
tv

da spase od propasti i ljutih borba koje se prozvalo imenom moga bla-
Onu, kojoj su sve svoje sile zavjeto- |gopokojnoga muža, kao i na odliko-

vanju, što me imenovalo svojim prvim

počasnim članom, izvolite primiti

zali svečano da će do potrebe i krv dubine srca moga moju najtopliju hva-  pregorka razočaranja, na
svoju lijevati. To što želimo, i želimo lu. Da niste tako daleko od priestol. pogrde, na najbezdušnije klevete sa'
otačbenicima preko Velebita, preporu- nice hrvatskoga kraljestva, zamosnom | strane onih samozvanih otačbenika, ko-

bih dušom pohitila u Vašu sredinu na

dok je na vrijeme, zloduh svagje, pre- \dan 26. ov. mj., dan otvorenja Vaše ma,
piraka, prigovaranja; budite ljudi, i Čitaonice, da upoznam Vaš opjevani di pred očima najgnj
olok i njegove sokolove, «kojim srca

živim plamom gore, gdje se krvca sa-

 

 

čio najveći
\dović.

nat uskrati novčanu pomoć nekome Dadiću,
koji je učio ljekarstvo u ltaliji, a to stoga,
što je bio zabacio vlasulju. Nikša Gradi u
svojoj komediji «Spravljenici» meće u usta
ocu vlastelinu da sinu govori :

 

. +. Ko te je naučio
Da je tvoje očinstvo ? Da s njime
Ti po volji možeš odregjivat ?
Ko ti reče, da i ti pripadaš
Sebi samom? ......
ko kR RC ČIN Ništa, ništa
Svoga nemaš, ti si vlasnost moja,
Pa ja isti, ko druga vlastela
Veličanstva Dubtovnika svi smo
Pobovi.

(Ćin III. prizor V.)

Istina je, da je u Dubrovniku bilo silno bo-
gastvo, a bogastvo da prouzrokuje obijest
i raskoš; ali u Dubrovniku strogost repu-
blikanskoga života ne dopusti, da se bo-
gastvo upotrebi u što drugo, do samo.«u
moralne svrhe, biva, u književnost i u vjer-
ska i gragjanska preduzeća. Aristokratska
forma dubrovačke republike učini, da ni
plemić ni gragjanin ni seljak ne svrnu iz-
van svoga položaja socijalnoga sa svojijem
bogastvom, i da ga ne troši ni u naprave
ni u kakve druge spoljašnosti. Nestašica
kavana, javnijeh plesova i kazališta, navo-
dila je dubrovčane, da se zabavljaju sa knji-
\gom. Što niški episkop dubrovačkoj vlasteli

 

čić upravila je na presjedništvo rečenog

mo krvlju pere, nož i puška čuvaju na žalost, veoma mnog
poštenje», kakovima Vasje ovjekovje- neopreznih Hrvata prem | geni
naš pjesnik Petar Prera- raztrovno kolo. Premame ih, jer se sjećaj,

i Vi ste, braćo moja hrvatska, svoje-
\mu društvu nadjeli ime «Kumičić», što
(je dokaz, da Vam je to ime drago i
milo, da nosioca toga imena i preko
groba čuvate u svojim srcima. A za-
što? Bez sumnje zeto, jer Vi kao hr-
vatski radnici dobro znate i osjećate,
da je i on bio pravi hrvatski radnik,
koji je svom snagom svoga uma, svom
'\jakošću svoje poletne duše, svim  ža-
\rom svoga zanosnoga srca neumorno
radio za slobodu, samostalnost i jedin-
stvo raztrganih dielova  prastaroga i
slavnoga hrvatskoga kraljevstva.

Dalmacija, taj alem u kruni hrvat-
skoga kraljestva, osobito mu se srcu
priljubila, ne samo radi njezine dične
prošlosti, nego takodjer poradi njezine
tužne sadašnjosti. | on je svoj književ-
ni rad započeo i svršio slaveći Dal
maciju :

U svom prvom književnom djelu
«Slučaju» izrazuje svoja čuvstva:

«Od radosti sam drhtao, kada sam
\stupio na tlo hrvatske Atene.... Sav
| Dubrovnik miriše i blista se hrvatskom
| slavom».

| Došavši na solinško groblje, kaže :

= «Obuzelo me veliko čeznuće, tjesko-
iba mi pritisla dušu misleći na hrvatski
'marod:. Činilo mi se, kao, da je iz-'
\nad mene preletio dah tuge i nevolje,
\ grozno udušen vapaj, tužniji od smrti:
\vapaj robstva».

Sa «Kraljicom Lepom», pisanom su-
\zama i krvlju, zaključio je svoj knji-
'ževni rad.

Imenjak Vašega društva nikada se
o mukotrpnom radu za slo-

 

 

|

 

inije uklanja

iz bodu otačbine, makar je nailazio na da nije viš

najstrašnije

lji o političkom moralu nemaju ni poj-
kojima mjesto narodne sreće leb-
usniji - materijali-
zam i pohlepa za užitkom. A baš ti i
(takovi ljudi i danas se svuda iztiču, i
o poštenih ali
ame u svoje

'bezstidno i drzovito hvastaju, da je sve
\ga upućujemo na Ivana Ravenskoga, koji
| doslovce tvrdi, da je u Dubrovniku bilo za-
| branjeno strano \
\tum est, ne forinse
\stoga baš on se tuži, da se u Dubrovniku
\ne može naći dobrih vi'vija. Kad je car Du-
\šan pohodio Dubrovnik, donose neki pisci,
\da je više puta od svojijelr bio, napastovan,
\da bi napao na republiku, š kad dogje u
| Dubrovnik da izvuče mač i da_zavapi: «Ovo
\je srpska zemlja i mora da bude moja».
(«Impulsus fuerat — piše Coleti — ut Ra-
gusium in suam potestatem redigeret, num-
quitng ad id adduci potuit». -— «Ja častim
mnogo ovaj senat radi njegovih vrlina —
odgovorio bi — ja to neću nikada učiniti,
jer mi Dubrovnik služi zbog svoje skladno-
sti i izzobraženosti, za izobraženost moga
carstva. A Ćerva donosi, da je g. 1351. zbi-
lja Du sau poslao posebno poslaništvo u
Dabrov.nik, s molbom da mu Dubrovčani
pošalju 20 plemića na dvor, a do malo od-
pravi o1.t. Opeta u Dubrovnik na nauke «pri-
marios et ed litterarum studia aptiores suac
gentis juvze1ies», Takogjer srpski vladar za-
traži dozvolu: od dubrovačke republike, da
bi mogle. srpske djevojčice dolaziti u du-
manske dubrov'ačke manastire za naobrazbu.
Evo koko je a dubrovačkoj aristokraciji mi-
slio srpski car ,Dušan silni. Što na sve ovo

 

veli sspski episkop, koji je na nepristojan

«ino uvoziti (decreto cau-,
cus vinum advehatur) i|
\ dokazuje da srpski episkop nije ni najma-

njihovo nastojanje namienjeno sreći do-
movine, u istinu pako njima je domo-
vina roba, koju nude Magjaru i Tali-
janu, Niemcu i Srbijancu, svakomu tko
ju hoće.

I tim je ljudima neprestano brujila
na ustima rieč: Sloboda. Sada ju više
ne izgovaraju toliko, a svojim radom
dokazaše, da je rieč sloboda u njiho-
vim ustima samo prazan zvuk i ništa
više. Da sav hrvatski narod misli kao
što misle stvoritelji i slavitelji riečke
rezolucije, taj narod ne bi bio vriedan
slobode, ne bi bio vriedan obstanka.
Stvoritelji riečke rezolucije nisu ni za
vlas obuzdali Magjare u njihovom pre-
sizanju, ali su učinili nešto drugo. Bez
pitanja, bez znanja i privole Hrvata po-
nudili su Magjarom bratstvo oružja za
izvojštenje njihovih probitaka. Bratstvo
u kakovo nas htjedoše uvaliti rezolu-
cionaši jest bezdan, u kojoj bi nas za-
davila smrt.

Našu hrvatsku domovinu nastoji se
danas pociepati kao nikada. Pri tom
poslu dalmatinski se politički mudrija-
ni natječu s banovinskima. Komad Ta-
lijanu, komad Niemcu, a Magjar 4 Sr-
bin sami svojataju koliko hoće. Tim
političarima ništa više nije sveto. A ja
Vas pitam, braćo moja, Vas sinove ne-
kadanje Crvene Hrvatske, Vas sinove
koljevke hrvatstva, ne buni li Vam se
ponos, ne burka li Vam se krv u ži-
lama, ne polieva li Vas rumenilo sti-
da na samu pomisao, da Vi po novoj
nauci fuzionaša, rezolucionaša, demo-
krata i naprednjaka niste više Hrvati
nego Srbo-Hrvati, a Vaš prastari jezik
e hrvatski nego srbo-hrvat-
ski?

Svi narodi na svietu nazivlju se sva-
ki svojim imenom, samo nama Hrva-
tima naši lakoumni političari pridieva-
ju i drugo ime. Hoće da se zovemo
Srbo-Hrvati. Nije dosta što sramotnom
izdajom samih Hrvata padosmo da u
svojoj kući dvorimo tudjina kao go-
spodara, sto više, da tako zvana inte-
ligencija, izgubivši svaki otačbenički o-
ne zna više čuvati svoje hrvat-
sko ime, niti svoj hrvatski jezik, niti

način u svome pamfletu, oklevetao staru du-
brovačku vlastelu. Što pako episkop Nika-
nor objegjuje vlastelu, jer da su uvodili la-
tinski jezik na štetu materinskog jezika, to

nje upućen u kulturni razvitak dubrovačke
republike.

Dubrovnik bješe, da se poslužimo riječi-
ma profesora Matkovića, već svojim geograf-
skim položajem i prirodom zemljišnom u-
pućen na wore i brodarstvo, na trgovanje
i one struke obrtnosti, koje su na vlastitom
zemljištu nikle, te se vlastitim nastojanjem
i trudom razvijale. Zemljište dubrovačko
pružaše po sebi vrlo malo pomoći, jer je
tlo najvećim dijelom kamenito i pusto. Pu-
tujući morem daleko po svih stranah ja-
dranskoga i sredozemnoga mora, upoznaše
se najvrliji sinovi staroga Dubrovnika, piem-
stvo i bogato gragjanstvo, u brzo s višimi
potrebami kulturnoga života te nastojahu
plodove tugjeg iskustva presaditi u svoje
rodno mjesto; a po svom zgoduom polo-
žaju posta Dubrovnik vrlo rano redovitim
pristaništem i zaklonom od nevolja za cje-
lokupno ne samo trgovačko nego i duho-
vno općenje dvaju svijetova: grčkoga i
rimskoga. (Slijedi).

udil<.