.

Br. 156.

. .

Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po

 

GLASNIK STRANKE PRAVA u DALMACIJI.

U. DUBROVNIKU 15. Februara 1908.

PRAMA CRVENA tie

 

Godina IV.

IMA

 

 

i četvrt godine  surazmjemno; 'za inozemstvo - godišnje K. 9 — Ko
ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto
polugodište.

 

 

 

sansko pitanje. |
Bo ! p tanje '\i ističu kako ta misao nije štetna ma-
O Bosni bilo je govora u vašem gjarskoj državnoj ideji. Magjarski dr-

listu u više navrata, ali ipak prisiljeni žavnici dapače savjetuju Srbima, da

smo, da se na ovo pitanje opet po- pri sklapanju »riječke rezolucije« i kao
vratimo. Otrag nekoliko dana Dr. Po-,uvjet zajedničkog rada u hrvatskoj ko-
točnjak, negdašnji član srpsko-hrvatske aliciji, traže od Hrvata slobodne ruke
koalicije i hrvatski delegat, otvoreno u Bosni i Hercegovini, jednom rijei:
je izjavio, da je srpsko-hrvatska koali- da se Hrvati odreku svojih prava na
cija iz svoga programa iztisnula bo- Bosnu u korist Srba. Kratkovidni Hr-
sansko pitanje i okupirane pokrajine vatski političari padaju na lijepak ma-
darovala Srbima i Srbiji; i uz ovaj u- gjarskoj lukavosti i Bosnu darivaju Sr-
vjet jedino, da se je srpska samostalna bima. Košut veseo, jer mu donekle
stranka u Hrvatskoj pridružila koaliciji. politički plan uspio, raduje se sa Su-
Ispovjedamo, da nas izjava Dr. Poto- pilom, jer mu ovaj pomogao zavarati
čnjaka nije iznenadila; ona je jedan javno hrvatsko mnenje; a Srbi za za-
dokaz više onome što smo mi uvijek hvalu Supilu darivaju jedan svoj man-
tvrdili, da u hrvatskoj koaliciji ima ta- dat. Zašto zauzimanje Magjara za bo-
kovih političara, koji bi rado za svoju|sanske Srbe i srpsku misao u okupi-

IZLAZI SVAKE SUBOTE.

ambiciju žrtvovali vitalne interese hr-
vatskog naroda. Izjava Di. Potočnjaka
morala je napokon otvoriti oči nekim
našim lakovjernicima, koji vjerovaše
Supilu i družini kao kakovim  Mesija-
ma. Bankrotirana »riječka rezolucija«
Rijeku po Supilu dariva Magjarima, a
Bosnu Srbima. Da je tako svjedoče
Polony u peštanskom saboru i Dr.

\ranim pokrajinama ? To je najlakše
riješiti. Magjari znaju dobro, da glavni
neprijatelj magjarske državne misli u
Bosni jest hrvatski narod, koji u ime
hrvatskog državnog prava traži Bosnu
za sebe; treba dakle hrvatsku misao
u Bosni uništiti, treba bosanske Hr-
vate osamiti podupiruć Srbe i hrvat-
ski će narod u Bosni malaksati. |

 

Potočnjak u svojoj deklaraciji. Baš u|Magjari, pomoću »riječke rezolucije« i
ovome očituje se kratkovidnost nekih Supila, donekle su uspjeli. Hrvatsko
hrvatskih političara. Magjari su preko rezolucijonaško novinstvo niti se usu-
»riječke rezolucije« išli za tim, da pri- gjuje ustati na obranu bosanskih Hr-
svoje našu hrvatsku obalu i da iz u- vata, dapače u njihovim redcima ni-
kupiranih zemalja odstrane svaki hr- zaju se pogrde i sarkazmi proti hrvat-
vatski upliv i unište pravo hrvatskoga skome narodu i hrvatskoj misli u Bo-
naroda na te zemlje. Za Rijeku nije sni. Oni ne traže više sjedinjenje o-
im trebovalo dugo raspravljati, ta već kupiranih pokrajina materi zemlji, oni
i danas oni su faktični gospodari ri- danas traže nekakovu autonomiju,
ječkoga primorja, a nakon zloglasne a to je baš ono što danas traže ma-
»riječke rezolucije« u Franu Supilu gjarski državnici Wekerle i Košut. Ma-
stekoše najboljeg odvjetnika ugarskih gjari podupiru Srbe u okupiranim zem-
prava na jadranskom moru; za okupi- ljama, jer znaju vrlo dobro, da srpski
rane pokrajine, nije baš bilo tako lako. program, koji traži pripojenje okupi-
Bosnu svojataju i Srbi i Hrvati, i je- ranih zemalja Srbiji, jest prosta uto-
dni i drugi traže ju u ime svoga pra- pija koje Magjari se ne boje. Znaju oni

V.
Brzotisak DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE.
Odgovorni urednik FRANO SCHiK.

skom, znaju oni da bi se ovo, ipak

'lako dalo polučiti, a tada magjarskom

bi uplivu na Balkasu odzvonilo. Oda-
tle magjarske simpatije prema Srbima
u Bosni. Otrag nekoliko godina Be-
njamin Kallay ix Pešti je kazao: zapa-
dni evropski narodi, koji su osobiti
zastupnici zapadno evropske naobrazbe,
kakovi su Englezi, Talijani, Francuzi i
Nijemci nemogu u ničem uspješno
djelovati na balkanskom poluotoku radi
velike 'one razlike, koja se pokazuje
megju naobrazbom evropejskom i bar-
barstvom. Krasni ti krajevi ostali bi u
svojoj groznoj ukočenosti i bijedi, da
na sreću, providnost nije na razmegju
med istokom i zapadom stavila veliki
narod magjarski. Taj znameniti narod
je jedino sposoban da razlupi tvrdi
taj orah istočnoga pitanja, o kojem bi
se u ludo lomili zubi ostale izobražene
Evrope i Slavena. Jer on porijeklom
i krvi orijentalne, dovinuo se je za
ovih tisuću godina, što obitava u Ev-
ropi, do takove kulture, da mu se divi
naobraženi zapad; pri tom ostalo ipak
u njemu toliko krasne orijentalne poe-
zije, koliko je baš potrebno, da bude
u prvom redu zvan, i jedinim posred-
nikom medju obima tima smjerovima
čovječanske uljudbe. Je li u obće ka-
kova izmirenja megju obima tima smje-
rovima, to je za ovu_ ulogu jedino
pozvan taj narod, koji oba ta smjera
u sebi spaja. Taj je narod pod sun-
cem evropskim jedino — narod ,ma-
gjarski. Zatim i ide naša akcija u Bo-
sni i na Balkanu». U ovim se riječi-
ma zrcali cilj magjarskih političara, t.
j. pod krinkom kulture emancipirati hr-
vatski narod u Bosni od hrvatske dr-
žavne misli, uništiti pravo Hrvatske
na okupirane zemlje i od njih pomo-
ću Srba, stvoriti nekakav magjarski

— POJEDINI BROJ STOJI 10 PARA.

 

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi šalju se Administraciji lista. — Za zahvale
i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji
se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi nefran-

kirani ne primaju se. — Plativo i utužljivo u Dubrovniku.

 

\srpsku misao u okupiranim zemljama utopiju sjedinjenje Bosne sa Hrvat? bacaju parolu megju Srbe o nekako-

voj autonomiji Bosne i Hercegovi-
ne sa posebnim saborom. Kakova bi
ita autonomija bila? — ne znamo. Sje-
gurni smo ipak, da dok bi autono-
mdja Bosne uništila pravo Hrvatske
na tu zemlju, da ne bi ni Srbima ko-
risti donijela, i oni će biti prvi, koji
će jednog dana razočarani žaliti neo-
preznu svoju politiku. Srbi su nasjeli
diplomatskoj lukavosti magjarskih po-
litičara, baš onako kao i Hrvati «riječ-
ke rezolucije» u bosanskom pitanju.
Neka se Srbi ni malo ne vesele da-
našnjoj magjarskoj naklonosti prema
njima u okupiranim zemljama, već ne-
ka se sjete, da kad zbog neoprezne
politike srpskih i nekih hrvatskih po-
litičara Bosna bude izgubljena za Hr-
vatsku, da će Magjari upotrebiti ona
ista sredstva proti Srbima. koja danas
rabe proti hrvatskoj misli u Bosni. Kal
lay je kazao, da Bosna valja da bude
most magjarske kulture i magjarske
misli na Balkan, a Srbi sa svojom po-
litikom u okupiranim pokrajinama mo-
\ralno potpomažu magjarskim ciljevima.
|Moguće da oni danas to ne opažaju,
\ali je zbilja tako. Jedini nasip proti
magjarskim pretensijama na Bosnu-Her-
cegovinu bilo bi sjedinjenje ovih ze-
malja sa Hrvatskom i Dalmacijom; a
Srbi prihvativši program sjedinjenja
Dalmacije sa Hrvatskom, morali bi do-
sljedno prihvatiti i onaj drugi sjedinje-
nja Bosne sa Hrvatskom i Dalmaci-
jom, ta Srbima mora biti poznato, da
je Bosna naravno zapleće Dalmaciji.
Deak je jednom kazao: spojiti Bosnu
sa Dalmacijom, značilo bi združiti že-
gju sa gladom. Deak nije ove riječi

 

 

tlost ono blago, koje se možda krije
u njezinim neizmjernim liticam, koje
ponosno strše nebu pod oblake — no
jedino uz uvjet posredovanja magjar-
skog. Bosna može razvijati svoju trgo-
vinu i svoju željezničku mrežu — no
jedino uz posredovanje Magjarske. To
je središte, gdje valja da sve stiče, pri-
ječeći tako naravni razvitak tih zema-
lja. Pešta, Pešta, to je sveta Ćaba, ka-
mo svaki pravovjernik, treba da se tri
put na dan okreće i da klanja razvra-
ćenim rukama, čekajuć, da mu  odtle,
sunce svake sreće sine! Kada Dalma-
cija pita, da joj se prokrće i razvedu
puti do Bosne, pita uzalud, jer se to
protivi mudroj uvigjavnosti magjarskih
ministara; želimo li da bosanska trgo-
vina nagje svoga oduška k našemu
moru, ni to ne ćemo postignuti, jer
magjarska ne dozvoljava da ,Bosna do-
gje u dodir sa Dalmacijom. Srbi bi
\imali na sve ovo dobro promisliti i
\proučiti i kad bi htjeli mudru politiku
voditi morali bi doći do zaključka: da
je Bosni jedini spas u sadruženju sa
Hrvatskom.

A što rade bečki državnici?

Oni (su Magjarima pustili slobodne
ruke u Bosni, da hrvatsku misao pro-
gone po volji. Austrija da je bila pro-
nicavija, ona ne bi Pešti bila pustila
slobodne ruke, ona bi bila riješila bo-
sansko pitanje u hrvatskom smislu —
a na ovaj način bojati se je, da je
Bosna i za Hrvatsku i za Austriju iz-
gubljena; prije ili poslije ona će po-
stati magjarskom provincijom.

Hoće li i Srbi biti tome krivi?

Neka razmišljaju !

Split, 6/2 1908.

 

 

 

izrekao sa ekonomskog gledišta, one'
(treba da se shvate u političkom smi-
\slu. Andrassy i Deak znali su, da spo-.
jenje Bosne sa Hrvatskom i Dalmaci-

Dr. M.

 

|

most na Balkan. Politika Kallay-a, Bu- jom, značilo bi propast magjarske su-

Izbori.

 

va; a Magjari kao lukavi i fini politi- vrlo dobro, da Srbija oružjem Bosnu
čari, znaju vrlo dobro da ni Hrvati ni Monarhiji oteti neće, niti je sposobna;
Srbi neće rado Bosnu darovati Magja- a da su prošla ona vremena kada je

rima. Kako dakle da Magjari postignu Rusija iz vatre vadila kestenje za dru-
\gla. Bosna ujedinjena sa Hrvatskom

svrhu na koju su odavna težili? Preko goga: a Rusija je danas u takovom
svojih prvaka i novina oni ustaju na.položaju, da ne može o tome niti sa-
obranu srpskog naroda u Bosni, oni njati. Ali, dok je Magjarima utopija
dapače na štetu hrvatske misli brane | srpski program, ne smatraju oni za

 

PODLISTAK.

Pabirci po Strojilovoj

povijesti Dubrovnika.
(Pabirču dva Stara Dubrovčanina.)

Istina je, da su se stari Dubrovčani po-
veli za klasičnom formom humanizma i
preporoda, ali stoga predbacivati dubrovča-
nima neki tugji unos kulture, kao što radi
episkop Nikanor, više je no smješno i o-
daje čovjeka bez širih vidika. Što, zar Ni-
kanor cijeni, da je kultura svojina pojedi-
nih naroda, a ne ragje zajednički elaborat
raznovrsnih megjunarodnih elemenata, pri
kojem tekom vremena, sudjelovaše mnogi
i različiti faktori, svaki prinoseć svoj kamen
toj zgradi?

Civilizacija, kultura, to je uopće ljudsko
pokladanje, koje prelazi u dobar zajam iz

, naroda u narod, pri čemu je svaki narod
pozvan da po svojim silama sudjeluje, kao
što svaki narod ima pravo, da se opet kul-
turno razvija na temelju. svoga vlastitog zna-
čaja. A što Ružičić naklapa o tugjem ku!
turnom uplivu na stari Dubrovnik, mi bi
mu mogli navesti sijaset primjera, da mu
dokažemo, kako tekom cijele ljudske po-

(10)

 

| vijesti, stanoviti kulturni elementi prelazili

\su iz jednog naroda u drugi, a osobito na,

| umjetničkom polju jedni su oponašalijdruge.
| Zar elementi stare grčke kulture nijesu bili
| unešeni iz Egipta, Babilonije, Asirije i Male
Azije? Zar stara latinska kultura nije oću-
tila svoj upliv od grčkoga genija? Zar sre-
dovječna talijanska poezija nije se razvijala
pod uplivom provencalske i francuske, kao
što je u svoje doba talijanski petrarhizam
uplivao na poeziju francusku ? Pa nam nije
potreba tražiti sličnih primjera u davnini,
ta i danas neopstoje li zar razne škole, ra-
zne struje u svim granama umjetnosti, koje
u svim narodima, nalaze jednaka oponaša-
nja? Ako su pak stari Dubrovčani u držav-
nim spisima rabili latinski jezik, rabili su
ga do nazad jednog vijeka malne i svi drugi
narodi obrazovane Evrope, kao što nazad
kojeg vijeka, sva gotovo znanstvena dicla,
ma bilo kojeg naroda, sastavljala su se na
latinskom jeziku. Da, istina je, da su du-
dubrovčani pisali latinski i latinski državne
poslove opravljali, ali ipak.vazda su se dr-
žali Slavenima, po onome starodavnome
stihu, koji su stariji yazda pripjevali mla-
dosti dubrovačkoj:

Promite ..,.. rari

Promite vos vires ingenii,

lliricam pulchro versu celebrate Ragusam.

 

m to

  

 

- 3 x
Re sa ši tv M
ki SRE AAA A S

rijana i svih magjarskih državnika ci-
ljala je i cilja za tim; a «riječka rezo-
lucija» u tome im je mnogo pripomo-

lišila bi se magjarskog tutorstva, a Hr-
vatska bi se snažno ojačala, to kvari
planove magjarskijeh državnika i oni

\premacije na Balkanu, i s toga baš Ovih dana u Hrvatskoj je u najvišem
injihova politika išla je za tim kako bi jeku izborna agitacija, koja jer je vla-
zapriječila svaki veći dodir Hrvatske i da protivna mora da oprezno i posve
Dalmacije sa Bosnom, a njihovu poli- zakonito postupa. Nametnik ban hoće,
tiku slijede vijerno i danas svi ma- da uz Srbe radikale i stare magjarone
gjarski državnici. Dalmacija danas mo- pripravi sebi meki dušek na stolici
že obraditi svoj krš, iznijeti na svije- banskoj, da se održi u vlasti i prive-

Kad se spomenemo, piše kanonik Stojanović, /ziku dade prvenstvo, ali njegove ljepote nek imanje nije poznata historija staroga Du-
da je Marin Gundulić, prvi utemeljitelj je-'sinu onda, kad se pruži svečanija prigoda brovnika. Dubrovački kler nije mrzio svoju
zuvitske crkve i zavoda školskoga, tri go- da se što govori ili piše. Džono Restić hvali domovinu, svoj grad; a kako da ga pre-
dine poučavao u slovinskom jeziku nadvoj- kanonika Ferića, jer je prvi Evropi piiop- zire, kad sui oni bili sinovi ili vlasteoskih, ili
vodu toskanskoga Ferdinanda lll. i ostale ćio na latinskome jezi«u mnogo poslovica gragjanskih porodica stare republike? Du-
zbog njihova saveza s Dubrovnikom, i da narodnijeh, da pokaže svijetu koliko je jaka brovačko svjetovno svećenstvo u svako vri-

su se jezuviti, i ako pridošlice iz ltalije,
tako bili pogodili s mjesnijem prilikaina,
da su «dubrovački» predavali klasičke na-
uke, te da je O. Dellabella izdao čak i prvu

\ gramatiku slovinsku i razgovore duhovne u

čistome jeziku dubrovačkomu (drugu gra-
matiku objelodani kašnje Appendini, tako
gjer ltalijanac), i da se je u školi samo na-
ški govorilo, što potvrgjuje i sam Galjuf ri-
ječima : In schola illyrice loquebamur — nije
nam ni malo čudno zašto se prostu puku,
a osobito ženama, zabranjivalo u staro doba
učenje italijanskog jezika (politika, 'da na-
rod ne dogje u uzak dodir sa susjednijem
Mlečićima). Ali po neprekidnom odnošaju
s ltalijom jezik sc italijanski ipak uvuče u
gragjanstvo, da pogje za rukom svakom pi-
tomom Dubrovčaniiu. da ga zna i govori,
jer je taj jezik prvi proizvod klasićizma
grčko-latinskoga. Italija je bila dakle dojilja,
učiteljica Dubrovnika i Dalmacije, nigda mati.
Faustin Galjuf na jednome mjestu piše:
Absist a nobis patviae linguae contemptus !
— pa nastavlja: Nek se domorodnom je-

 

U Ao kei e.
ME AO MA le e 3

narodna mudrost :
| Quae tulerit nostrae sapientia mascula gentis.
| Ovo su najbolji primjeri, da stari _Du-
ibrovčani i ako su poštovali latinski jezik i
\njega rabili u državnijem poslovima, da se
\ne samo nijesu stidili, kako bi htio Nika-
\nor, svoga materinskog jezika, već su mu
\priznavali ono dostojno mjesto, koje mu i
po pravu ide. Ta dostatno je prolistati onu
cijelu katervu dubrovačkih starih: pisaca od
Menčetića, Držića, pa unaprijed i da svakome
u tome budelljasno, samo ne episkopu Ni-
kanoru. Matija Ban pjeva: \
Megju zidim rodnoga
grada mojega,
Prva se je slavjanska
Pjesma spisala.
Zemlja, koju plešem ja,
Slavna zemlja jest:
Prvijeh je pjesnika
Slavjanskijeh prah !
Kada niški episkop sa nekim prezirom go-
vori o katoličkom svećenstvu stare dubro-
vačke republike, pokazuje, da mu ni naj-

 

jeme, mogaše se hvaliti muževima, koji ži-
votom, značajem i znanjem slovljahu da-
leko preko praga svoje domovine. Dosta je
da spomenemo Petra Benesu, Petra Bosda-
ria, diplomata, Pava Gučetića, Ivana Guče-
tića, Brnju Gjorgjića, povjesničara stolne
crkve, koji je upravljao arhidiecezom po-
slije potresa, Nikolu Radulovića podignuta
\g. 1499. na kardinala. Nad svima se diže
| Stjepan Gradić, učenjak svjetskoga glasa,
\otmeni državnik i poklisar republike kod
rimskoga dvora, njezin savjetnik u vrijeme
| potresne katastrofe. Ove tradicije znanja i
| umjenja nastavi dubrovačko svećenstvo XVIII.
\vijeka s Benediktom Stay, s Brnjom Zama-
njom, s Rajmundom Kunićem, s Gjurom
Ferićem i s drugijem sve do našijeh dana,
kako piše Vojnović.

Evo kakovo je to papsko svećenstvo du-
brovačko, o kome onako prezirno piše ni-
ški episkop Nikanor! (Slijedi.)

M

|

3