Br. 287. MI U DUBROVNIKU, 20. | Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po P i četvrt godine surazmjerno; za inozemstvo ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da polugodište. ItM i Avgusta 1910. IMISM God. VI. godišnje K. 9 — Ko je predbrojen i za došasto IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ SFOJI 12 DAG Brzotisak i vlasništvo DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE Odgovorni urednik PRANO SCHICK. Pretplata | oglasi šalju se zahvale i priopćena plaća se Administraciji. Pisma dopisi Uredništvu. — Za 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi \ nefrankirani ne primaju se. — Plativo I utužljivo u Dubrovniku. 00-goišnjića i. Qelčansta U Išlu, u ljubljenom svome ljetni- kovcu, navršio je tiho i mirno svoju osamdesetu godinu uzvišeni i milosti- vi naš Vladar i Kralj. Oko njega je sabran vas prejasni vladalački dom, i potomci miloga nam Gospodara. Oni su taj dan prinijeli Mu svoje čestitke, svoje radovanje; oni su se taj dan mo- lili za Njegovo velevrijedno zdravlje ; a u tome ustaje sva Monarhija od glavnoga grada do zadnjega selašca Svemogućemu Bogu sa živom moli- tvom, da Ga on zajme, okrijepi, o- snaži, podrži još za mnogo godina, jer nam je u Njegovoj uzvišenoj Oso- bi usredotočena sva naša nada, na mir, na sreću, na blagostanje, na svako do- bro. Dobri Bože! usliši jednodušni va- paj svijeh naroda, svijeh podanika, du- go nam živi viteškoga i slavnoga na- šega kralja! * * # Uoči dana ovog rijetkog goda bio je grad svečano rasvijetljen, a glazba je pred Dvorom svirala, te je po iz- vršenom programu obašla gradom u- darajući. Na dan svečanosti na svijem uredima i društvima bile su izvješene zastave a niz prozore sagovi, kao i na nekijem privatnijem kućama. U stonoj je crkvi bila svečana misa, i po misi harni: ,Tebe Boga hvalimo“, kojoj su prisustvovali prestavnici svijeh vojeni- jeh i civilnijeh vlasti, te italijanski, en- gleški, grčki i turski konsul, kao i ve- liko mnoštvo općinstva; takogjer je. bila svečana služba u grčko-istočnoj crkvi i u izraelitskoj bogomolji. Po na- redbi našeg presvij. biskupa taj je dan i po svijem župama dubrovačke bisku- pije bila svečana misa, kao i slavlje- nje sa crkava uoči dana i ma dan sve- PODLISTAK. Harakteri u Manzonijevim (21) »Vjerenicima“, Prof. W. baron Ljubibratić. Od onoga dana, kad je Innominato imao svoj prvi razgovor s kardinalom, nastavi jednako činiti ono, što tada bijaše odlučio: naknagjivati štete, pitati mir, pomagati si- romahe, u kratko svako dobro, kako bi mu se pružala prigoda. Onu svoju učenost ko- ju je prije pokazivao, kad je navaljivao na neprijatelje ili se branio od njih, očitovaše sada time, da nije činio ni jedno ni drugo. Uvijek je izlazio sam i bez pratnje, ali je pri tome bio tako siguran kao i onda, ka- da je oko sebe držao čitave čete oružanih brava. Uspomena je na njegovu prijašnju okrutnost bila kod mnogih porodila želju za osvetom, prizor je njegov sadašnje krot- kosti prikazivao tu osvetu ne samo mogu- ćom, već i lasnom, ali je taj neobični pri- zor njemu osobito služio za zaštitu. On bi- jaše čovjek, koga niko nije mogao poniziti, koji se sad eto sam ponizio, a to je pre- tvaralo mržnju njegovih protivnika i protiv njihove volje u udivljenje. Uvrijegjeni do- biše i preko očekivanja i bez ikakove po- gibelji zadovoljštinu, kakovoj se nijesu mo- gli nadati niti od najpotpunije osvete, Mno- gi, koji za mnogo i mnogo godina jedino željeli, da doživu prigodu i vide toga sil- nika kažnjena za počinjene nepravice, sa- da, kad bi ga susreli onako sama, bez oružja, bez pratnje, morali su mu, i ako nehotice, odati čast. U ovakovom svojevolj- nom poniženju steče njegova osoba i ličnost neki plemenitiji i uzvišeniji harakter. Sve- opće je udivljenje i poštovanje vezalo i raz: bijalo i najljuću mržnju. To poštovanje bi- čanosti. Mjesni oficirski zbor imao je u svojim prostorijama u Arsenalu za- jednički objed, preko kojeg je bilo i- zrečeno nekoliko biranijeh zdravica. Finis sanctificat media! Zagreb, Kolovoza 1910. Hrvatskoj žurnalistici iznova pružana je prilika baviti se sa ličnošću Dra. Mozesa (Hinkovića), auktora brošure pod naslovom: »Financijalni položaj Hrvatske«, pa i ko- jekakvih drugih knjižica i rasprava. — Akciju, koju je u Pešti zapodjenuo bio ovaj fata- lan čovjek, a o kojemu je učeni spisatelj knjige: »Dr. Hinko Hinković i.... istina«, na str. 48. ovako doslovce kazao: ».... Ne, »ne, veleučeni gospodine Dre. Hinkoviću, u- »zalud vam je sve; vi ste postali smiješnim, »a mi koji ćemo tu vašu smiješnost sad »pokazati, mi vas žalimo, jer žalimo svakog »nesretnika.... To nije samo lakoumno, »to je nesavjestno, to je drsko, to je šarla- »tanski.... Ovako zlorabiti ustrpljivost pa- »pira, ovako javno, bezobrazno lagati, o- »vako cijelu javnost za nos voditi, ovako »rabiti ne restrikciju, već pravu pravcatu, ja- »vnu, očevidnu laž, ne može dakako nije- »dan Isusovac sa svojim moralom, ali može »veleučeni i poglaviti doktor juris i odvjet- »nik, gospodin Hinko Hinković«, -— jeste od nedoglednih ubitačnih posljedica po hr- vatski narod. I doista ovaj tugjinac u Hrvatskoj, ovaj šarlatanski političar i nazad malo dana bla- mirao se je, kad je ono u »Pokretu« obje- lodanio poznate smušene državopravne član- ke o odnošajima Hrvatsko-Slavonije prema Ugarske, a o kojima su se »Narodne No- vine« ovako izjavile: ».... ne može da »svlada strastvenost jednoga D.ra Hinkovića »ma da je ovaj gospodin svojim nedavnim »člancima pred cijelim svijetom posvjedočio »nestašicu političke spreme«. Nema sumnje za isticanje ličnosti D.ra Hinkovića u političke poslove Hrvatske, srpsko-hrvatska koalicija počinila je tako- gjer jedan od njezinih običnih neoprostivih i djetinjastih pogriješaka. Isto je tako ne-' pobitna istina, da je ovaj zloduh imao zna- ini udjel prilikom izbivanja spora izmegju jaše tako veliko i tako sveopće, da se je morao čuvati, da se odviše ne pokazuje u javnosti, eda se tako ukloni svim iskazima simpatije sa strane naroda. U crkvi bijaše odabrao sebi najzadnje mjesto; niti mu je bilo bojati se, da bi mu ga kogod mogao oteti, jer je to bilo kao oteti komu poča- sno mjesto. Uvrijediti takovog čovjeka, ili mu iskazati manju počast, značilo je ne sa- mo bezočnost i podlost, već i svetogrgje. Na ovaj način navedeni su razlozi služili ovom nekadašnjem silniku kao sveta zašti- ta. Većina sluga ne mogući se prilagoditi novom redu malo po malo zapustiše kulu. Oni pak, koji ostadoše, kao da su bili pre- porogjeni, sprovagjahu sa svojim gospoda- rom gotovo sveti život, ne čineći niti pri- majući uvrede, od svakoga poštovani. Kada u milanešku krajinu sigjoše njema- čke čete, te neki bjegunci banuše u njegovu kulu, da pitaju utočište, on ih primi sav bla- žen, gledajući u tome novi dokaz milosti božje koja nam je pružala tako povoljnu prigodu, da popravi svoja prva zla djela. Sakupivši slu- ge, koji bijahu ostali u njegovoj službi, u- pozori ih na prigodu da se postave u slu- žbu bližnjega, koga bijahu do tada tlačili i strašili, te im naloži, kako da se ponašaju prama čeljadi, koja će ondje gori tražiti zaklona, eda u njima vide samo prijatelje i branitelje. Oboružavši svoje ljude i utvr- divši kulu, mirno je čekao prolaz neprija- teljske vojske. Isto tako naloži svim svojim slugama, da priprave u kuli stan što većem broju ljudi, rastvori sve dvorane u spava- lišta, sakupi obilato živeža, da uzmogne — kako je sam često opetovao — prehraniti goste, koje mu je Bog slao, čiji je broj po- stajao svaki dan sve veći. Preko četiri sedmice ostadoše bjegunci u »pandura«, grofa Khuena (D.ra Tomašića) i zloglasne koalicije, dapače njegov udjel kod nesporazumka bio je ubitačan i za po- jedine ličnosti koalicije. Qu — Dr. Hinko- vić — igrao je znatnu ulogu i u doba skla- panja izdajničkog »pakta« u Pešti: imao je velikog upliva i.... ugleda(?!) megju po- litičare koalicije, a koje je ličnosti opet F. Supilo njihov duševni otac, onako krasno orisao u br. 183. »Riječkog Novog Lista«, t, j. prestavio nam ih je, sve skupa, još je- dan put, kao ono šarlatane, nevrastenike, šeprklje, egoiste i kruhoborce! Divni baš karalteri!... Mi sa stanovišta zdravog razuma moramo | osugjivati cijeli problematični rad prvaka | srpsko-hrvatske koalicije, kao što i sa naj- | većom indignacijom odbijamo državopravne | zaključke jednoga D.ra Hinkovića. Njegovo | je djelovanje, ne samo na štetu i sramotu Hrvatske, nego je i logična posljedica svih | posljednjih političkih dogogjaja, kao i po- | glavito one sramotne kampanje, koja je iz- | bila i naperena bila protivu ličnosti D.ra J. Franka i njegovih političkih jednomišljeni- ka, pa i naročito protivu katoličkog klera. Ako je došlo do oštrih oprijeka i do ličnih sukoba izmegju pojedinih političkih lično- sti u Hrvatskoj, kakav se je ono zbio iz- megju koalicije i bana Tomašića, to, u pr- vome redu, imademo zahvaliti intrigami o- voga tugjinca; a sličnih njemu problemati- čnih političnih elemenata, na žalost, u Hr- vatskoj i odviše veliki broj imade. Oni su upravo ona grozna inora, koja je tiskala i tišče dušu naroda, i u opće svaki patriotski osjećaj. Dok naš narod ne bude, muževnim korakom i silom, svalio sa sebe ovakovu grdnu političku i etičko-moralnu moru, do- prava naroda i da »pandur« grofa Khuena u Hrvatskoj (Dr. Tomašić) ne provagja svoju samovolju sa urogjenom mu nasilno- šću i drskošću, dotle političari, 4 la Dr. Mo- zes (Hinković) i suludni Pribičević, nastoje sačuvati svoje unosne položaje u Hrvatskoj i u Pešti, koje iznose prihoda do 16.000 kruna na godinu !... Kriza i borba nastala je izmegju bana Tomašića i prvaka srpsko-hrvatske koalicije, ne radi toga, što je onaj prvi pokušavao podjarmiti Hrvate k politici grofa Khuena i što hoće da zadre u političko-državna prava Hrvatske, već što on nije htjeo zadovoljiti strastvenim prohtjevima onih posljednjih ; naime, da ostrani sa svoga položaja pre- stojnika pravosudnog odsjeka zemaljske Vla- de g. Aranitzkoga, i da time obezbijedi polo- žaj Dru. Hinkoviću (Mozesu), koji se je i onoliko komedijaški isticao prilikom sudbe- nih rasprava veleizdajničkog procesa u ko- tist braće Pribičevića i drugova. Zvanično mjesto g. Aranitzkoga Dru. Hinkoviću mo- ralo je biti i značiti kao nagrada za njego- vo harlekinsko razbacanje, umjeslo oveće svote novaca; a kao što mu je i bila data nagrada politički položaj hrvatskog delega- ta u Pešti i narod. zastupnika u saboru. — Deveta je briga političarima hrvatske koali- cije, što će grof Khuen još jače podjarmiti Hrvatsku i što će ban Tomašić još čvršće skučiti prava hrvatskog naroda; njima je glavna svrha, da za sebe i svoje rogjake iz- biju u Pešti i na Saboru u Zagrebu, što u- nosnijih prihoda i ličnih probiti. Ako je došlo do oprijeka megju banoin i nekih ma- tadora srpsko-hrvatske koalicije, da je svako pomirbeno nastojanje i nagagjanje danas već uzaludno, to nije došlo stoga, što bi bili tle će uvijek zdvajati, a to će se političkih šina, množiti. političkih pitanja, dotle, velimo, pojavljuju. jedaju samo riječima, bez da svoja uvjere- Innominatovoj kuli, a da se u onoj veli- | čaja, dobe i spola nije dogodio nikakav ne- | red. U tu svrhu bijaše postavio na razna' mjesta straže, da paze i gledaju, da se ne dogodi kakova neprilika, a morale su mu davati svaki dan račun. K tomu bijaše za- molio crkovnjake i uglednije osobe, što se. nalazile megju zaklonjenim, da idu i oni naokolo i da nadgledaju. On je sam obila- zio, na sve pazio, tako da je bilo gotovo, nemoguće, da se dogodi kakav nered. Kad. su čete napokon zapuštile kotar, ostaviše i bjegunci /mnominatovu kulu. Pokušali smo evo da prikažemo misli, čuvstva i djela /mnominatova prije i poslije njegovog obraćenja, a sad će nam biti lakše da označimo njegove harakteristične crte, a iz toga će izbiti sva važnost tog obraćenja. Despotično i silovito zapovjedanje, čuv- stvo apsolutne neodvisnosti, osjećaj neo- graničene vlasti i moći, to bijaše krv nje- gove krvi, psihički njegov patrimonij. Am- bijenat društveni, u kojem mu je bilo ži- vjeti, bijaše sastavljen od tirjanina, nasil- nika i gnjavitelja, a budući je on u ta- kovom ambijentu morao djelovati i raditi, eto se svima nameće, svi se boje njega. U drugom ambijentu i on bi bio drugi. Ra- zumije se po sebi, hoteći biti nad svim sa- vremenim nasilnicima, da je morao izvršiti i koje dobro i pravedno djelo, budi da se je postavio uz slabijega, pribavio pravo o- nomu, komu igjaše, ili da je i najveće silni- ke prisilio da prignu glavu pred njegovom voljom. Kad je Don Rodrigo zatražio od njega pomoć, na jednom oćuti onu neku mržnju na počinjena zlodjela, koju mržuaju bijaše oćutio kod punih zločina, a kasnije se ljudi a la Dr. Mozes i društvo im, koji svoje hrvatske osjećaje i rodoljublje ispovi- nja i djelima posvjedoče. Dok ljudi hrvatske stranke prava i naročito socijalno-kršćanske oni, možda, uvjereni, da će time osujetiti nepoštenih mešetara, lopova i prodanih mje- pogibelj i koji prijeti Hrvatskoj od grofa | Khuena; jer su dievnice baš stvarali takove Dok hrvatski patriote zatražuju od mje- zaključke i živo su isticali u »Pokretu« i u rodavnih viših faktora, da se konačno pri- | stupi uregjenju unutrašnjih tekućih narodno- »Srbobranu« svoje miroljubive želje, nada- jući se, da će se sa onakovom nečuvenom pokornošću i podlošću u popuštanju i preko skrajnih granica ljudskog dostojanstva, ipak \uplivati sklonuti okorjelu dušu Tomašića na smilovanje prema njima. Nego, svi ego- \istični obziri, svako tlačenje ličnog i domo- 'ljubnog dostojanstva im, rek bi, nije moglo \partije, rade na to, da se sačuvaju stara do danas sklonuti Tomašića na popuštanje te se evo nakon toliko i toliko godina, po- koj kupi ljudi raznoga stališa, raznih obi- slije takovih i tolikih zločina, na novo iz-, nenada javlja u njegovom sicu, tu leži prvi i fajglavaiji povod svakoj susljednjoj dvojbi, onom nehotičnom ispitivanju samoga sebe i svoje prošlosti, što može uzdrmati onaj jaki i silni duh. Da je u duši osjetio ka- janje ili grizodušje, bio bi se možda u svojim djelima pokazao neodlučan, bio bi se za čas zaustavio na stazi svojih zločina, ali ga to ne bi bilo dovelo da razmišlja o Bogu, o smr- ti, o budućem životu. Ova razinalranja po- tresoše njegovu psihičku zgradu, te utrše slazu novim idejama i odlukama. Nego mr- žnja na zlodjela, kajanje, grizodušje, razmi- šljanja o životu preko groba, i to bi bilo jedva slomilo onu tako silovitu narav, prignu- lo napokom i obraćenje ono titansko srce, da nije bilo posredovanja s neba. To posre- dovanje božje to je čudo, što Manzoni pri- znaje u Innominatovom obraćenju. Prateći pomnjivo svu duboku analizu, što nam pi- sac podaje o tome izvanrednom čovjeku, dolazi se do zaključka, da se obraćenje /r- nominata nije moglo dogodili u granicama psihološke evolucije, kako to misle mnogi kritičari. Čudo se pak dogagja pomoću Lu- cije. Taj silnik, koji je tako hladnokrvno umorio toliko ljudi, koji je uživao u njihom plaču, naricanju, u njihovim mukama, osje- ćao je neku grozu, neki strah, što se tako lako odlučio da ugrabi jednu prosiu seljan- ku. Stvar je čudnovata, dapače je i nepoj- mljiva, ako se računa samo s ljudskom vo- ljom, ako se tako znameniti preokret u sa- vjesti smatra kao posljedica racijonalnih ravna sila. gotovo sasvim izgubio. I baš u toj mržnji, Moglo bi se doduše opazili, da Manzoni i smilovanje, te, tako i ostadoše Dr. Mozes (Hinković) i Pribičević, pa i cijelokupna ko- alicijonaška sekta praznih ruku; a, što je upravo po njihov politički i lični ugled i dostojanstvo, —- otkrili su karte pred na- rodom. Bolno se je dojmilo naroda, kad je upoznao golotinju ljudi, u kojima je ipak bio postavio neko povjerenje. Danas narod napokon znade, ako će ove današnje podle i zakulisne ubitačne političke razmirice do- vesti Hrvatsku do još zlokobnijih odnošaja, ako samo patriote stranke prava i oni so- cijalno-kršćanske partije, ne budu energično poduzeli korake, da te opasnosti nestane, i da se megjusobni sukobi izglade, a zavlada jednodušan i složan uspješan rad izmegju prvaka opozicijonalnih stranaka. — Bude li raspušten hrvatski Sabor, kao što se tvrdi, tada će, nema dvojbe, opozicijo- nalne stranke, upriličiti njihovo posebno sta- novište u harmoniji o težnjama ogromne ve- ćine hrvatskoga naroda; naime, da se nasta- vi junačka borba protiva sviju onih pokva- renih političkih elemenata u Hrvatskoj, koji bi htjeli ubiti svijesti Hrvatske i kojima je politika.samo pučka izlika za oživotvorenje njihovih ogoističnih planova, recte posebnih mračnih materijalnih interesa. — Ako se je srpsko-hrvatska koalicija tobož zaratila do noža sa Tomašićem, dogodilo se je to stoga, što im ovaj nije mogao do- voljno napuniti želudac i što su se kruto prevarili u svoje zakulisne egoistično-lične račune! — Dr. Tomašić u prvake koalicije našao je slabiće, pa se i zaletio u kršenju »poštene riječi«, nadajući se, da će sramo- ini »pakt« i nadalje ostati tajnom. Ali je već danas javno i nepobitno ispostavljeno, što je sve na stvari, naime, da je zlokobni »pakt« uglavljen bio stoga samo, da se lag- lje do krnjenja prava Hrvatske doći može. Megjutim, prava je sreća u nesreći po Hr- vatsku, što je Dr. Tomašić silnik, i što su prvaci koalicije sinje kukavice, a što su po- litičari opozicijolnih stranaka uspjeli ipak narod uvjeriti o izdajstvu koalicije u korist \ maglovite politike grofa Khuena. | Ako je koalicija osramotila i ponizila sa sklopljenim »paktom« Hrvatsku, sreća je o- \pet po narod, što nijesu voljni politiku ba- na Tomašića podupirati ljudi stranke prava \i oni kršćansko-socijalne stranke; jer su ovi u svojim fPromessi Sposi hotimice izbje- gava navagjanje čudesa, dapače da i ono što kapucinski laik fra Galdino pripovijeda Anjezi o orasima nije drugo nego prikladno sredstvo da se lijepo nasmije narodnim le- gendama o tobožnjim čudesima. To je i- \stina; ali se s druge strane mora priznati, da je temeljna misao cijelog romana sasvim \religijozna, kršćanska; da je to proslava svih \onih uzvišenih i plemenitih načela, na ko- jima čvrsto počiva katolička crkva. Idealni \cilj cijelog književnog rada Manzonija bi- \jaše da pokaže, kako ne može biti napretka, \civilizacije, ustanova ljudskih, uopće pra- \voga i temeljitoga znanja a da to istodobno ne bude odraz velikih i nepobitnih istina, filozofskih i umanitarnih nauka katoličke crkve. A u svojem je književnom radu baš iza tim išao, da ovim etičko-religiojoznim |duhom nadahne i pojedinca i društvo, te \se kreću, djeluju, napreduju po vjeri i u \vjeri Hristovoj. Čini se, kao da je Manzoni hotio dokazati, da vjera mora djelovati na \pojedinca i na društvo, kako je djelovala ina njegovu savjest, na njegov rad. Važnost \i djelovanje molitve, pokajanja, odanosti volji božjoj, opraštanja, ljubavi prama bli- | žnjemu, žrtvovanja samoga sebe, rada i si- romaštva, osugjivanja svakojeg nasilja, pri- znanja svake zasluge, društvene jednakosti izmegju svih ljudi, sve je to veoma jasno, neoborivo dokazano tijekom cijeloga ro- mana, Zašto dakle ne dokazati moć milosti | božie nad ljudskom savjesti? I tu je moć htio Manzoni da dokaže u obraćenju /nno- minata, koje će inače ostati nepojmljivo i uzroka; veoma razumljiva i jasna, ako pri nerazumljivo, ako se u obzir uzme jedino tome posreduje jedna nadčovječna, nadna- psihološki fenom, naravne sile i harakterna svojstva onoga zločinca od prigode. (Slijedi).