FRAM CAH |. Četvrt godine surazmjerno; za inosemstvo polugodište. Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po me vrati list kad mu pretplata mine, smaira se da je predbrojen 1 za došasto godišnje K. 9 — Ko IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ STOJI 10 PARA. Brzotisak i vlasništvo DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE. Odgovorni uređnik FRANO SCHICK. Prošli izbori. Po njima, hoće li se, neće li se, na- meće se pokrajini novi politički život, nova orijentacija, a kako su se strasti uzvitlale sve će se preokrenuti na brzu ruku. Narodna je stranka lakoumno sklopila »Riječku resoluciju«, moljac je ušao u deblo i toči, toči, dok se iscr- votočen panj ne strovali. U ovim je izborima podlegla Spljetskom uplivu, i tim je zadobila još jedan udarac, a ne- daleka će budućnost dokazati koliko je bio za nju sudbonosan. Koliko god u ovim prilikama bili složni Dr. Trum- bić i Dr. Smodlaka, nami se čini, da je suština borbe za to jer se ta dva tak- maca nijesu iskreno smirili, nego da gledaju obojica, koji će koga lukav- stvom i taktikom nadjačati. Dr. Smo- dlaka nasukati će se u tome što neće moći svoja obećenja malomu puku iz- vršiti, a onda ostati će pobjednik Dr. Trumbić. Možda se varamo; ali mi situaciju tako shvaćamo. U tome je da- kle narodna stranka bila kratkovidna, kad je dopuštila da joj Dr. Smodlaka nametne u proglasu one rečenice, koje ili su čisto naprednjačke, ili drukčije ne imadu smisla. Cijeli je kler ustao da osudi takove ispade; a najžešće i otvorito priznati i ugledni pristaše te stranke, kako Medini, Bodulić, Miloše- vić, Ivanišević, a eto i ovih dana i isti Ribičić, i ako pod izlikom da je stran- ka krivo učinila Vukoviću. Mi smo prvi naglasili, da kad je bio kompromis a ne fuzija imala je svaka stranka izdati o sebi proglas. Ali nije to samo; mi ćemo da uništimo i onaj izgovor ko- jim se listovi stranke brane, a taj je da je stranka »ostala vijerna tradiciji svojoj: za vjeru i domovinu«. Pitamo dakle: Po izjavama u- glednih članova klera znala je stranka, kako je nemilo odjeknuo u redovima klera proglas narodne i napredne stran- ke. Videći da se je silna bura uzvitlala, PODLISTAK. Bečka predavanja (2) Prof. Foerstera. N. Sabatini-Subotić. Pošto je volja temelj neodvisnog odgoja, valja ju učiniti gospodaricom svoga djelo- vanja. Zato u uzgajanju moraju nestati is- pričavanja ili kojekakva nećkanja — ne mo- gu, teško je, boli me i slično. Tu treba da vlada autosugestija: mogu i zato ću poku- šati! U čovjeku vlada sakrivena snaga, a do nas je da ju probudimo. Pa opet: valja ci- jeniti sitan rad, dok je tankoćutna savjest najbolji suđac našeg ponašanja, Negdje je Foerster već prije napisao, da je valjda ko- risnije za život čistiti prašinu sa odijela, nego znati na izust neke gramatikalne iz- nimke; upoznati sama sebe vrlo je važnije nego znati izvore rijeka u Africi ili Europi. Naravno od djece ne možemo naprečac za- heroično svladanje sama sebe i u- - čitelj valja da pobugjuje u mladoj duši srčanost, samosvijest, slobodu vazda uz su- djelovanje same: djece. Profesor Foerster priznaje, da volji gojenčeta ima se dopuštiti neke granice samostalne inspiracije, jer bez usvjedočenja, | prirodna_čovje dužnost je bila uprave narodne stranke, da razjasni u kojem se smislu imadu uzeti stanovite rečenice u proglasu, i to da bude kršćanska u pravom smi- slu, kako kaže da jest, da umiri ugledne imenovane i neimenovane svoje pri- staše u kleru, a da hudijem popovima pravašima istrgne iz ruku podesno sre- stvo i orugje da joj u narodu potko- vaju temelje. Je li to narodna stranka učinila ? Je su li barem pojedini, koji su bili nje kandidati ? Znamo vrlo do- bro da su na skupštinama iu kortešanju ispovjedali, da će častiti, dapače bra- niti kršćansku vjeru: Ali ponovno pitamo: Je li to bilo dostatno? Od- govaramo: nč! Proglas je javno pismo, javna obveza, javni zalog, a taj do- pušta pojedinim zastupnicima da mno- go škodna u slučaju urade za vjeru, kakvu ju ima shvatiti koji je pravi ka- tolik; dočim riječi u skupštinama i u kortešanju jesu privatna obveza, pri- vatni zalog, koji ne odgovara smislu i duhu javnoga proglasa. Tako ostaje prama uvigjavnosti pojedinom zastu- pniku, da se drži ili programnog 0- glasa, ili svoga privatnog obećanja. Dapače ni to jer su izbornici znali za proglas, na temelju istoga dali su svoje glasove, i zastupnici imadu slo- bodne ruke. Mogu u svako doba kazati: mi radimo po programu, vašim ste ga glasom potvrdili i odobrili! »Izdali ste narodno načelo“! To nam poručuju gospoda, koja tvrdo stoje na nagodbi, i tim ne dopuštaju da se narod osvjesti, i da izračuna sa Magjarima, koji svaki dan to bjesnije, to nemilije ukidaju sveta naša prava, nameću nam magjarske škole, magjar- ske činovnike, magjarske natpise, a sad bi hoćeli nametnuti nam i magjar- sku crkvu. Mi sami vičemo, pozivlje- mo narod na otpor, suzbijamo koliko možemo tu tatarsku navalu, hoćemo da budemo svoji u kući svojoj, pak još imate obraza podmetnuti nam _ta- |»poučiti« u odnošajima obojeg spola. Ne, \nego u mladeži valja stvoriti željeznu volju, kojom će moći lako raspolagati pri svakom nedopuštenom porivu; u seksualnom pitanju svaka intimna uputa dovela bi mladića do katastrofe. Na ćudoredan život ne djeluje nikakva uputa niti auktoritet, nego jaki i- deal, koji će sklonuti volju na uredno dje- lovanje. Prava naslada biva ondje, kada čovjek u kakvoj strastvenoj unutrašnjoj buri svlada sebe i kad neki uzvišeniji, duševni eros pobjedi tjelesnu spolnu erotiku. Ovo Foersterovo, skroz kršćansko stanovište za- služuje pažnju napose danas, kad se je ne- moralna zaraza uvriježila kod moderne »e- mancipirane« mladosti, tako da statistični iskazi glede nesrećnih veneričnih bolesti na- pose kod mladeži viših škola mame suzu na oko svakom iskrenom ljubitelju narodnog pomlatka. Pa ipak koliko ima danas učite- lja, literarnih kritičara, pedagoga, koji skoro silom turaju u ruke još nepokvarene mla- deži kojekakve prljave romane, što svojim nemoralnim pikanterijama truju srce mlada čitaoca ! ! Kad smo pripravili i uredili značajnu vo- lju, tekar sada valja da skalupimo u čovjeku religiozno biće. Foersterov se princip dade od mitoloških starina do rafiniranih kršćan- skih perioda. U starini vidite primitivna, ka bez viših duševnih potreba; u grčkom i rimskom svijetu čovjek sve više i više vapi za idealom, dok napokon ne čujemo uzdah, sveopći uzdah za religijom i sociološki pokazati. Pratite čovječanstvo | kovu podvalu ? Zar se Kranjci, ti naši kako vi hoćete saveznici, nijesu čisto i bistro izjavili da stoje na progra- mu pok. Ante Starčevića? A kad su se pošteno obvezali, zašto da odbijemo takovu izdašnu pripomoć i savezništvo? Ako nami ne vjerujete, poslušajte ba- rem što vam ovih dana poručuje sla- vljeni vaš Frano Supilo. On vas po- zivlje da ustanete na Ugarsku svim dopuštenim ustavnim srestvima. | mi to želimo, jer smo uvjereni da sama skupna narodna sloga moći će suzbiti surovo i nepravedno nametanje Ma- gjara. Malo statistike. Ona će nas najbolje obavjestiti, ko- ja stranka u pokrajini napreduje, akoja pada: ona će nam dokazati, koja se može ponositi da je materijalno brojem napredovala; a koja moralno, kad se promisli da je uz udružene stran- ke stalo činovništvo, ogromno osoblje na Zemaljskom Odboru, u Općinama, na Vjeresijskom Zavodu, na Bankama, Trgovačkim Komorama itd. Svi su ti glasovi unaprijed kaparirani i mo- raju glasovati po paroli. Kako podloga ovoj statistici jesu oficijozni brojevi, izvagjeni iz »Smo- tre Dalmatinske« za godine 1907 i 1911. Ta vam dakle statistika kaže ovo: Godine 1907: 1. Narodna stranka imala je ukupno glasova 27.691; 2, Hrvati izvan stranaka (Iljadica, Bu- lić, Crnica, Vranjican) 6559; 3. Izvan stranaka Franić 611; 4. Demokratska stranka 3969; 5. Srpska stranka 11.783. Udružene sad stranke g. 1907 ima- le su ukupno glasova 50.613. Pravaši su iste godine 1907 imali ukupni broj glasova 19.096. Ukupni broj svih glasova 1907 go- dine: 69.709. otkupljenja. Ovu metodu -- historičnu — treba primjeriti u vjerskoj pedagogici. Mi- lost treba da nagje izorano polje u našoj volji, narav treba da izagje iz svog okružja i da se razlije u moru božje milosti. Sada treba da pitomac dovede u sklad svakdašnje djelovanje sa vjerskim istinama, s Bogom. Tu treba da vlada psihološka metoda, ali u svakom slučaju valja da se religijozno o- sjećanje postepeno u djetetu razvija. »Pelo: ne ubij!« — to je previsoko za shvaćanje dječije. Treba gojencu orisati motive, što vode do ubijstva duše ili tijela, valja da se vjeroučitelj posluži, kako veli Gotthelf, ge- ografijom srca. U tom pravcu može se n. p. govoriti o dječijoj srditosti, o njezinim pogibeljima i teškim posljedicama ; tek sada može shvatiti dijete ono, što veli evangjelje: »što koristi čovjeku, da steče vas svijet, kad upropasti svoju dušu? 1« — Mali sukobi i svagje u dječačkom svijetu dobro će doći religijoznom uzgojitelju. Ako želimo, da vjerska snaga oživi u čovjeku, valja da re- ligija svlada prirodni život. Samo bez kon- kretnih uputa može mladić doći do samo- ubijstva, o čemu nas na žalost danas no- vine svako malo izvješćuju. Ustrpljivošću, vlastitim poznavanjem sama sebe, poniznim Osjećanjem može nezrela još mladost oda- Ječiti od sebe samoubojničke namjere — veli Dr. Foerster. Vjerski uzgojitelj će se dobro znati poslužiti svakim momentom iz dječijeg života, da u pitomica izgladi i ote- še sirovi prirodni život, Dr. Foerster je iznio ovom zgodom lijepih primjera, da pokaže, Godine 1911: 1. Udružene su stranke, ubrajajuć bro- jeve ponovnog izbora u IV. srezu, i- male ukupno glasova 45.994; 2, Pravaši su imali ukupno glasova 28.765. Svega je dakle glasova bilo 74.759. Udružene su stranke po tome godi- ne 1907 imale 50.613, a ove godine 45.994. Manje dakle glasova 4619. Pravaši su imali godine 1907 sve- ga 19.096 a ove godine 28.765. Više dakle glasova 9669. Takav sjajni ispadak bolje govori nego sve bacanije i naklapanja. Stran- ku prava htjeli su utuči, a ona je po- brala 9669 glasova više; navještali su da će njihova pobjeda biti glasna i sjajna, a tamo su okupili 4619 glaso- va manje. Ovo je činjenica, koja sa- ma po sebi govori. Za takav zname- niti ispadak pravaši imadu najviše za- hvaliti vrlim Šibenčanima; nadasve Du- libiću, Krstelju i Drinkoviću. Bog ih poživio i dočekali sretni dan, da svu pokrajinu okupe u pravaško kolo! Ži- vjeli! Pozdrav pravaša akademičarai stranci prava u Dalmaciji. Dalmatinska starčevićanska akademska o- mladina na hrvatskom sveučilištu u Zagrebu, oduševljena, pozdravlja pobjedu pravaške misli u Dalmaciji. Patriotskom je zebnjom, ali pouzdanjem u svijest našega naroda pratila upravo div- sku borbu »stranke prava« prigodom ovih izbora protiv nemorala i nepoštenja udruže- nih utvaraša i t. zv. naprednjaka pod pro- tekioratom c. kr. vlade i njoj na raspolaga- nje stojećih državnih i autonomnih aparata. Čisto hrvatstvo triumfira nad bezbojnim i bezimenim Slavjanstvom ili bolje rečeno nad srpstvom, kojemu kao krinka služi t. zv. narodno jedinstvo Hrvata i »Srba«, da lakše zavede hrvatski narod, prozirnom svr- hom, da mu onemogući njegov individualni državni i narodni život.; kako je uporaba djetinskog. iskustva potre- bita za uzgoj gojenca u pravičnosti i samo- stalnosti. Ima se n. p. govoriti & osam bla- ženstva, treba da pripravimo dijete sa kon- kretnim izgledima. Zgodno razlaganje o na- gradi, o kazni itd. bit će prelaz k samoza- taji, izbjegavanju svijeta, stupajući iz fizi- kalnog djelovanja u duševno. Tako ne će presahnuti u srcu djeteta evangjeoska istina, nego će ono steći širi, bolji vidik za valjano, neporočno djelovanje. Djecu ne smije se na to sklonuti, da svoje načelo ili nazor o svi- jetu (Weltanschauung) steče iz pisanih knjiga, nego iz života. Danas se više puta omalo- važuje osobitost ili originalnost u čovje' u i tako propadaju lijepe i valjane misli iz svog iskustva stečene. | tako mnogi, koji ne pozna sebe, koji nije plakao u životu, ne može da shvati mnogo pojava u društvenoj zajednici. Čovjek, koji ne misli prema životnom iskustvu, nego je strpao u glavu nešto fra- za iz knjiga, , ne može biti karakter; tako- va vrsta ljudi samo su kuriozna čeljad, što hlepe za novotarijama, dok se sasvim ne raskrste sa idealom, kao nekada i Nitzsche. Težnja k Hristu, lijepo veli Dr. Foerster, potječe iz dobro uzgojene i isklesane ljud- ske prirode. Ovdje se Foerster slaže sa Tertulijanom, koji je nekoć, u prvim dani- ma kršćanstva, rekao, da je ljudska duša po sebi kršćanska. Prof. Foerster se obara na prirodnu etiku, koja da je prosta iluzija. Ima i naravnog morala, o komu je lijepo govorio Aristotelj, ali on nema snage da Pretplata 1 oglasi, šalju se Administraciji. Pisma dopisi Uređništva. — Za zahvale i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi nefrankirani ne primaju se. —- Piativo i utužljivo u Dubrovniku. Novo doba sviće našoj užoj domovini. U bolju budućnost možemo da gledamo pobjedom predloženika »stranke prava«: D. I. Prodana, Dra. Dulibića, Prof. Perića, Dra. Sesardiča, a ako bude i malo nepristranosti sa strane vlade, i Dra. Krstelja kod užeg izbora, tih značajnika, samoprijegornih, po- štenih, nesebičnih i spretnih ljudi, koji će sve svoje sile uložiti u rad oko podignuća hrv. naroda na kulturnom i ekonomskom polju, u koliko to bude moguće u ovom nesnosnom i pogubnom dualističnom susta- vu, inauguriranom devizom vlastodržaca »di- viđe et impera«. Stranka prava nek ne sustane na putu purifikacije našega javnoga života na svim područjima, uzev za podlogu svoga rada samo čisto hrvatstvo, kao oznaku našu na- cijonalnu i državnu, e da se tako u buduće zapriječe mnoge sablažnjive pojave kod kuće i u stranome svijetu. Treba sustavnog i organizovanog rada, da što bržim tempom maknemo sa političkog poprišta unutarnje protivnike, da nam na taj način bude borba lakša i uspješnija za prijatelja. Pozdravljajući pobjedu pravaške misli, po- zdravljamo slogu dalmatinskih pravaša, u koju neka se ugledaju i ostali diljem hrvat- skih zemalja! Za hrvatsku pravašku omladinu iz Dal- macije : Ramov, Cuzzi, Machiedo, Kožul, Jurin, Vi- dović, Sokol, Lesić, Katalinić, Moscatello, Dahčević, Marinković, Dražić, A. Jurjević, I. Knežević, Dobud, Matković, Šimunović, Ba- čić, Bartulica, Marić, Sisarić, Škarić, Bajlo. Gospodo, u pameti Zgagjeni uprav trivijalnim načinom pisa- nja, koji se nada sve ovo zadnje doba o- paža skoro u svakom broju »Crvene Hrvat- ske«, ne možemo nego jedino gornjim i- zrazom da apostrofiramo njezine gospodare. Naglašujemo, da naš poklik upravljamo go- spodarima i gospodi, kojima je »Crvena Hr- vatska« glasilo. Jer da i ocmjuju po naj gadnijim novinama pojedine ličnosti i cije- le stališe: to je, na žalost, stvar obična i kod velikih naroda, pa i kod nas. No na ne obaziru ili putem zakona pokažu zube Rousseau-voga Emila pokazuje bjelodano potrebu vjerskog uzgoja. Nego ako uzgoji- telj želi uspješno raditi, on mora raspusti- ti priručne knjige i sebe najprvo uzgojiti i upoznati. Teorija, apstraktnost ne pomaže ništa ili sasvim malo, jer u tom slučaju, samo na temelju pročitanih teorija, vjerski učitelj bi samo uzlovoljio dijete, Najprije tama, a onda može nastupiti čisto vjerska obuka; ovo treba paziti osobito kod trinae- stogodišnje i šesnaestogodišnje mladeži, jer u ovim godinama obično se pojavlja kod mladeži odvratnost prama religiji. Najveći bi od šest do deset godina. Tu vjera mo- že razviti svoju potpunu mističnu moć i djelovanje. Ovo su snažne, opravdane misli jednog strukovnjaka od glave do pete, koji nije ni katolik, a još manje »klerikalan«. Njego- va riječ visie od vjerske obuke, bez pozitivnog kršćanstva i tako uvedu mladež na livel beznačajnih, revolucionarnih, propalih indi- vidua. (Svrka.) g Jurjević, Hropić, Korlaet, pl. Finetti, Vežić, takove uvređe ozbiljni se ljudi ili uopće . potpuno uzgoji čovjeka. Uzgojiteljni fiasko | valja započeti naravnim poticajima i upu- ' upliv na djecu biva sa strane religije u do- glasi kao jaka opomena u vijeku, _ | kada stanoviti ljudi, zavedeni iluzornim i- : dejama, sve nastoje, da proglase škole neod- : oživotvorenje narodnih [ideala vanjskih ne- KD! \