PRN CRVENI HRVATSKA.

E je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po
tvrt godine  surazmjerno; za inozemstvo godišnje K. 9 — Ko
me vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen | za

polugodište.

U DUBROVNIKU, 4. Novembra 191l.

 

došasto |

 

IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ STOJI 10 PARA.
Brzotisa. i vlasništvo DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE.

Odgovorni urednik FRANO SCHICK.

Pretplata | oglasi šalju se

 

 

God. VII.

 

Administraciji. Pisma dopisi Uredništou. — Za

zahvale i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku
a koji se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi
nefrankirani ne primaju se, — Plativo i utužljivo u Dubrovniku.

 

 

 

S dobra na savršenstvo!

Pravašima kroz cijelu domovinu bio
je najsretniji dan, kad su pravaši stu-
pili u jedno kolo: oba krila u Bano-
vini, značajni Herceg-Bosanci, dični
Dalmatinci, osvješćeni Istrani, napredni
Slovenci. Koalicione novine su nasto-
jale po što po to osujetiti svetu slogu
i ljubav koja se je pojavila, jer je Hr-
vatska na rubu propasti; one i danas
rovare i nabacuju se svakojakim po-
žudama, izmišljotinama, potvorama; a
perjanice naše, divovi naši, ne samo
da sprezirom gledaju nemoćno kidi-
sanje hudih patuljaka, nego spješe o-
nomu jedinstvu, koji će Hrvatsku pre-
poroditi, rastrgnute djelove sjediniti,
narod u jedan tabor sakupiti. U Za-
grebu se ne pomalja niti najsitniji o-

* blačić da pomuti velebnu vedrinu slo-
žnijeh pravaša, naši protivnici da pu-
knu od jeda; a što je još značajnije,
ove je sedmice utemeljena, prisegnuta,
zapečaćena, provedena potpuna sloga
na svoj liniji, tako da svaki pravaš od
srca usklikne: »Tebi Bože hvala i sla-
va!« Najviša je to blagodat hrvatskomu
narodu! Dogovori su posve uspjeli;
prestaje zaslužno »Hrvatsko Pravo«,
prestaje ratoborna negda a u zadnje
doba umjerena »Hrvatska Sloboda«, a
mješte dviju novina, za sve pravaše
širom domovine podižu novi list, ju-
nački spobornik, milu »Hrvatsku«. Tako
će se zvati novi list, što će krčiti le-
dinu u domovini, omekotiti ju, u njoj
posaditi spasonosne rodoljubne biljke,
njegovati ih i klaštriti i rediti dok do-
nesu zrio plod, a taj je slavodobiće
pravaštva u svim hrvatskim zemljama.
Da će novi list biti posve savršen, sva-
koj plemenitoj želji i zahtjevu da će
odgovarati, jamče nam  brčna pera i
priznati spisatelji i učenjaci, koji su do
sele radili na jednomu i drugomu pra-

vaškom listu; a sdruge strane će je-|

dini list bolje biti i s materijalne strane
obezbijegjen, i tako će neodvisno i
hrabro srtati da rasprša mreže koje
pletu noćne aveti. Mi pozdravljamo
ushićeno novi list »Hrvatsku« i ako
smo se vavijek ugledali u značajno

PODLISTAK.

NA ORJENI

Utisci s puta

0 piše Ante Anić.

|A
Kakve su Krivošije? — Pripovijeda se,|n

da je jednoč neki pop držao govor o sa-
vršenstvu djela božjih. Ispod propovijedao-
nice slušao ga neki grbavi mladić, te će
najednom propovjedniku u sav glas: — A je-
sam li ja savršeno stvoren? —

— Jesi i ti — odvrati mu propovjednik
_ e si u svojoj grbi savršen, —

odgovaram na upit, kakve su Krivo-

sha — U svojoj grdobi, u svojoj divljoj |
romantici, savršene su. —

Da vidimo!,

Na Ledenicama smo — prvoj postaji kri

»Hrvatsko Pravo«: mi ćemo kako naj-
zadnji pravaški list, sitnim našim ko-
rakom slijediti vijerno orijaške stope
»Hrvatske«, koja postaje jedino pri-
znato glasilo ujedinjenih Pravaša, i či-
gov učeni i mudri nauk treba da šire
svi osvjedočeni pravaši. Zato ne samo
da se radujemo tolikom dobitku, ne
samo da obećajemo raditi po naputcima
istoga lista; nego ga srčano preporu-
čamo svim pravaškim društvima, koji
nek rado žrtvuju ono malo kruna preko
godine a da ga primaju, pax neka ih
prištede u čemu drugomu; a još ga
više preporučamo rodoljubnim prava-
šima e bi ga plaćali i primali.

Kad su izgledni rodoljubi uklonili
sve ono što je moglo smetati jedin-
stvenoj radnji, sad pristupaju organi-
zaciji, koja će blagodatno uplivisati u
dva smjera: sakupiti, uvrstati u redove,
ujediniti sve pravaše a tako moralno
provestit ujedinjenje mile domovine;
drugo doprinosima sakupiti one svote
bez kojih nije moguće ni krenuti se
a kamo li vojevati ljute novinarske,
saborske i narodne borbe.

Kako »Hrvatsko Pravo« konstatuje,
došlo se je do konačnog faktič-
nog ujedinjenja obiju pravaš-
kih stranaka u jedinstvenu stran-
ku pod imenom stranka prava,
na temelju već odregjenom po vr-
hovnoj upravi. Do saziva zajednič-
kog stranačkog vijeća postoji poslovni
odbor sa šest članova dosadanje stran-
ke prava i tri člana dosadanje Starče-
vićeve stranke prava. Taj odbor sasta-
vljaju odlični i iskusni rodoljubi: Ce-
zar Akačić, Dr. Karlo Bošnjak, Dr. A-
leksandar Horvat, Josip Lončarić, Dr.
Fran Milobear, Dr. Josip Pazman, Dr.
Mile Starčević, Mijo Tkalčić i Stjepan
Zagorac.

Poslovni se je odbor odma konsti- |:
tuisao, izabravši privremeno svojim pro-
čelnikom g. Dra. Milu Starčevića a taj-
nikom g. Dra. Karla Bošnjaka. Još je-
dan eklatantni dokaz tvrde volje i že-
lje, da se sloga utvrdi i postane nera-
zriješiva. Sretno bilo, a vrlim perjani-
cama sućutno naše priznanje i harnost.
Naprijed do konačne pobjede !

le, što ih pritisnuše, ko kacige glave juna-
ka. Blago iz svojih torba ne vadimo, jer
ko zna, što nas čeka, a planina je i gla-
dna i hladna. A hoćeli vreća doći? — sko-
to i mi počeli sumnjati — kao da nas je
Lujo sugestijonirao.

Iz crkvice dopirali su glasovi: Gospodi
pomiluj -- Gospodi pomiluj! — Bila je
ljelja, narod došao na liturgiju. Osijećao
sam nekako sjetno pri duši. Ili je ona pu-
stoš djelovala na mene, ili je onaj melan-
konični, u drugim akordima rastegnuti crkve-
ni poj hvatao se srca tajinstvenim dojmom,
»kao tajni glas duhova, kojim sbore višnji
dusi«, I sjedoh na hladni kamen dirnutim
srcem, da slušam sveti poj — da čujem uz-
dahe nebeskih nada ljudske duše, što stoji
[pouzdano i vijemo poniknuta pred Onim,
»koji nebom trese«, | uzbudiše se u mom
srcu sjetni osjećaji i zaredaše se pred pa-
meću mojom, sred duboke šutnje, koja me

misli, uvijek svježih uspomena. Preda mnom
se otvorila povjesna knjiga junačkih djela

Ne [naroda onoga, ispisana »perom svetim i

zlatnim, kojim nebo za unučad poznu djela
otaca bilježi viteška«, i činilo mi se je, kao
da vijerni narod vapi Boga vojski za sreću

na bojnom megdanu, a da svećenik četu o-

 

 

lpominje, da »desnici podoba se vilnjoj«.

 

je milovala hladnim svojim dahom, daleke|u

 

Stranka prava i — vjera.

O stanovištu stranke prava u vjerskim i
kulturnim pitanjima pisale: su domaće no-
vine posljednih dana u više navrataka, pa
neka bude i nama slobodno u predmetu ne-
koliko iskrenih riječi; tim ragje, što se po-
nosno ubrajamo megju mnogobrojne prista-
še stranke prava, pa to smatramo i dužnošću
da pravaška načela branimo i megju naš
hrvatski narod širimo.

Prije svega da navedemo doslovno izjavu
vrhovne uprave naše stranke. Ta glasi:
»Stranka prava nije vjerska stranka, s to-
ga ostaje u kulturnim i vjerskim pitanjima
na svom dosadašnjem stanovištu, koje je
izraženo u programu od g. 1894. Stranka
prava uvažuje naime i štuje svačije vjer-
sko osvjedočenje; osugjuje s toga najstroži-
je svaki protuvjerski istup u javnosti«.

Ovom izjavom eto precizirala je stranka
prava svoje stanovište u vjerskim i kultur-
nim pitanjima, koje je obvezatno za njezine
sve članove. Koliko članovi vrhovne uprave,
toliko ostali pravaši znadu da to stanovište
potpuno i odgovara u programu i tradiciji
stranke a ujedno pravici i faktičnom stanju
i potrebi hrvatskoga naroda, pa ga i prigr-
liše. To stanovište veže samo pristaše stran-
ke prava, pa ih za prigovore izvan stranke
ni najmanje ne boli glava. Vrhovna uprava
stranke niti se obazirala na druge stranke,
niti na skupine tobože izvan ili »iznad« stra-
naka. Nikakovo dakle čudo da to stanovište
naše ne odgovara stanovištu dotičnih, i da
ga jedni natežu na jednu, drugi na drugu
stranu : jedne »ne zadovoljava« (a ko bi ih
zadovoljio ! #), a drugi bi rado iz toga na-
pravili kapitala (slab posao !).

Možda, o tome ne ćemo da se prepire-
mo, dade se u kulturnim i vjerskim pita-
njima zauzeti i boljih stanovišta; možda o-
nako o sebi i izvan stranaka, ali to bi bilo
u našem slučaju naklapanja besposličara !
Mi to pitanje riješavamo u suglasju sa na-
čelima stranke prava, o tome je riječ, i tvr-
dimo, da je naše stanovište jedino ispravno
i moguće sa svakog gledišta. To ćemo vi-
djeti podrobnije u koliko nam danas prostor
lista dopušta.

1.) »Stranka prava nije vjerska stranka«.
To stoji, i to je stranka: morala da naglasi,
jer stranka prava niti je, niti može, niti smi-
je biti vjerskom strankom, Još više trebalo
je to izričito kategorički naglasiti, jer su
neki iz zlobe i da naprave kapitala, a neki
iz želje ili neznanja nazivali stranku prava
ili umišljali »katoličkom strankom« ili »kr-
šćansko-socijalnom«, dapače monstrumom:
»klirikalnom« strankom. Stranka prava pa-
ko niti je katolička, niti kršćansko-socijalna,

onda, kao nešto ugodna doima se sveti poj...
i redaju se krvave slike zadahnute dahom
stoljetnih tradicija — prosjane nekim  veli-
čajnim svijetlom, koje ti toplinom ktv oža-
ruje i otkrivajuć ti žalobne istine, otvaraju
ti tolike nove vidike o potrebi uzajamnog
rada za srećnu narodnu budućnost. Pusla
prolivena krv naše krvi, okovanog balkan-
skog roblja, stvorila je takovu junačku €e-
popeju, kakovu nije historija svijeta zabi-
lježila; i u toj krvi okupane naše nade pro-
niknut će novom sviješću bratstva i slobo-
de, koju neće ni vjekovi uništiti, I u mom
srcu rasplamsala se je istog maha žarka
ljubav — jaka i tvrda — kao i one stijene
— za svoj narod, za njegovu sreću — ko-
ji je ispisao više stranica u toj krvavoj knji-
zi — a koji nakon iskušanih muka — još
prolazi stazama novih, ali isto teških jada.
Nu narod, koji ljubi prah djedova svojih,
zadojen sviješću vlastitog života — podiže
svom srcu tako jake i čvrste kule, koje
će odbiti prije ili kasnije sve pokušaje i
navale tugjinskog zaposjednuća...

— | dok sam pustio maha razgrijanom
srcu i slobodnoj misli, dolje iz uvale za-
mnijevala je pastirska pjesma vesela i ja-
sna — drugi akordi — drugi zvuci — smi-
rena svijeta.

a po gotovo nikako klerikalna stranka; ona
nije ni semitska ni antisemitska, ni musli-
manska, ni . . .; ona je politička stranka
cijelokupnoga hrvatskoga naroda, a kao ta-
kova radi za jedinstvo, neodvisnost i slo-
bodu svoga naroda, bez obzira kojem sta-
lišu ili kojoj vjeri on pripada. To treba već
jednom da upamtimo !

Da stranka prava mije vjerska stranka to
eto ona naglašuje, to cijela povijest njezina
svjedoči. Niti može da postane, jer se vjera,
ma koja to bila, ne smije da veže uz jednu
političku stranku': za vjeru je svaka stranka
i svaka politika dobra (jedna 'bolja, druga
lošija) dok ta ne ide protiv vjerskih usta-
nova. A niti smije! Hrvatski je narod poci-
jepan u tri (da glavne spomenemo) vjere :
katolička, grčko-istočna i muslimanska. Pri-
druži li se stranka prava ma kojoj od tih,
protivna je drugim; uzme li zajedničko sta-
novište prve dvije (kršćansko) protivna je
trećoj. Sve tri ne može! U svakom slučaju
stranka prava radila bi protiv glavne tačke
svoga programa : jedinstvu zemalja i cije-
lokupnosti naroda hivatskoga. Tim časom
prestala bi biti strankom prava i ujedno po-
činila najpodlije izdajstvo na vlastitom na-
rodu i na sebi samoj. Izdajstvo tim strašnije,
što je hrvatski narod od svakoga gnječen
i jedina mu još uzdanica — stranka prava.

2.) Radi toga, naglašiv izrično da stran-
ka prava nije vjerska stranka, vrhovna u-
prava dobro nastavlja: »s ćoga ostaje u kul-
turnim i vjerskim pitanjima na svome do-
sadašnjemu stanovištu, koje je izraženo u
programu od g. 1894«. Drugčije nije ni
mogla da zaključi, ako nije htjela da i svoj
program izmjeni, da prestane biti strankom
prava. Ostavimo se mi bučnih i bezkori-
snih fraza i nekih tobože učenih rasprava ;
a moramo ipak priznati, da je tim jedino
opravdanim svojim stanovištem stranka pra-
va najljepše riješila to pitanje, da je uništi-
la u zametku svako vjersko trvenje i u o-
nako već iscijepanom našem narodu; pri-
znala je i pojedinom i skupinam slobodno
vršenje svojih vjerskih dužnost', a ona kao
politička stranka poštuje vjerska čuvstva
naroda.

Ko zna program stranke, njezine tradici-
je i načela, u opće njezinu povjest i ima
pred sobom današnju izjavu, koja u kratko
precizira njezino stanovište u vjerskim i
kulturnim pitanjima, odmah mu je jasno:
a.) da je to stanovište ispravno ; b.) da ni-
je jednako onom drugih stranaka; c.) da
nije »protuvjersko«; d.) da nije ni »ojerski
indiferentno«; e.) napokon da nije protiv-
mo »ogromnoj većini naroda« — kako bi
to neki htjeli. Sve to će se bolje razabrati

 

kad naveđemo treći dio izjave, koji glasil:

još tu. Narod izlazi iz crkve. Divan narod
visokog rasta, vitka stasa, širokih pleći, ve-
likog i odmjerenog koraka, ponosnog ho-
da, svijetlog sokolovog oka živog, a crno-
manjastog, — osobita karakteristika tamnog
tipa čiste slavenske rase, — ozbiljnog izra-
žaja lica, te, »proz mrazne živce vruća, rek
bi krvce vri mu rijeka«. Jakom te simpati-
jom privlači taj seljak, navlastito onim po-
nosom u hodu i govoru, koji je nastao u
samosvijesti vlastite snage, kad je raskidao
dušmanske okove, rikao po razboju, svetio
se i junački ginuo. »Kako munja što udara
s neba — sine, pane, sprži, pa je nije —
tako hajduk u zlotvore bije«. (Radičević).
Lak je i okretan; odijelo, crnogorske nošnje,
pristaje mu struku i mišicam. I djevojke su
stasite i pristale. Bijele i malo rumene, a

kao no ti kćeri vrletnih planina.
Krivošijanac veoma ljubi svoj planinski
dom. S Turčinom borio se je nečuvenim
junaštvom, a nikad se nije htio podvrći ni
crmogorskoj vlasti, premda je šnjom vezan
vjerom, rodbinskom krvlju i neprestanim
saobraćajem. Hotio je biti samosvojan. Au-
strija je nastojala po što po to, da uzdrži
to prirodno krilo Crnegore, odakle i nastaše
poznate bune 1869, i 1882., te je i uspjela,

 

Sveto je bogoslužje dovršilo a mi smo|

 

3.) »Stranka prava uvažuje naime i štu-
je svačije vjersko osvjedočenje i osugjuje
s toga najstrožije svaki protuvjerski istup
u javnosti.«

a.) Stanovište je ispravno, to smo već go-
ri dokazali a kasnije će se još bolje utvr-
diti iz onoga što slijedi :

b.) Stanovište stranke prava nije jedna-
ko onom drugih stranaka, jer one ili su
protuvjerske (naprednjaci) ili vjesski indife-
rentne (Hrv. stranka u kompromisu)...

c.) Nije protuvjersko, jer baš vjerski prin-
cip ističe i uvažuje.

d.) Nije vjerski indiferentno, jer štuje vjer-
sko osvjedočenje i osugjuje svaki protuvjer-
ski istup. Ko tako veli i čini nije zaista vjer-
ski indiferentan.

e.) Napokon nije to stanovište protivno
»ogromnoj većini naroda«. Stranka koja u-
važuje i štuje svačije vjersko osvjedočenje,
dapače osugjuje svaki protuvjerski istup,
sigurno nije protiv većine, nego tim jasno
označuje da će većinu veće i uvažit — a
ne biti protiv nje.

Tim svojim zaključkom vrhovna uprava
stranke prava dala je normu svojim prista-
šama ne časovitu ili vezanu na koju zem-
lju, stališ ili vjeru, već trajnu i obvezatnu
za sve zemlje i sve članove. Temeljeći je
pako na svojim načelima te principima lju-
bavi i pravice a pogotovo vjerske snošlji-
vosti, nije bilo moguće da se bolje, jedno-
stavnije i tačnije izrazi.

Niti je »bolje izraženo« to u resoluciji
lani prihvaćenoj u Šibeniku (11 rujna) a
niti u Zagrebu (15 rujna). U Zagrebu se
stranka postavila na katoličku: u Šibeniku
uzela je širju podlogu: kršćanska načela.
Nu treba da dobro zapamtimo: i u Zagre-
bu i u Šibeniku bile su tek frakcije stranke
prava, a nipošto jedna stranka prava za sve
hrvatske zemlje; te su frakcije imale pred
očima faktično ondašnje stanje i svoje pri-
staše koji bijahu — uz vrlo rijetke izuzet-
ke — pripadnici katoličke vjere. (Mimogred,
po njihovom umovanju, opravdanije je Za-
grebačko nego Šibeničko stanovište!) Te
skupštine pako bijahu prvi koraci za sve-
pravašku slogu — koju eto Bogu hvala do-
živjesmo. Nu što su pojedine frakcije stranke
prava mogle da prihvate, to ne može cijelo-
kupna stranka prava, koja ima pred očima
ne jednu zemlju, ne jednu vjeru ili jedan
stalež već sve hrvatske zemlje, sve vjere
sve staleže.

Stranka prava svojom resolucijom ozna-
čila je svoje stanovište u kulturnim i vjer-
skim pitanjima da bolje nije mogla. Nagla-
sila je odriješito potrebu vjere, zajamčila je
nedvoumno slobodu vjere, napokon je i po-

 

imaju gospodujuću formu života. Lake su/a

šla dalje i (što joj se kao političkoj stranc:

važno zalegje Boke, silne žrtve ljudi i novaca

Cijele Krivošije ne broje punih 2000 sta-
novnika. Pusto, neplodno tlo porazbacalo
je amo-tamo, koju osamljenu kućicu po u-
valama, uza škrape, gdje je pedalj plodna
zemljišta zgrnula priroda. Ne možeš je ni
opaziti, ako te baš noga ne nanese na nju
jer, kao sirotica osamljena, stoji u kakovom
zapećku

Ušli smo u jednu takovu tužnu sirotinj-
sku kolibu, da u njoj pijemo mlijeka. Bože
mili, da mene tu ko prisili mjesec dana da
stojim, mislim, da bi poludio. Mala potle-
ušica slamom pokrivena, U sredini je o-
gnjište, a na njemu verižnjača, o kojoj visi
kotao. Po stranam na niskim daskama spa-
vaju ljudi, a u drugom dijelu iste kućice
živine. Kroz ista vrata izlaze ljudi i živine,
ipak, izlazi zdravlje, i svi su izgledali
zdraviji, čiliji i ugojeniji nego svi mi — i
otac i majka i kćeri i sinčić, — Kad sni-
jeg zamete zatrpa im i vrata od kolibe.
Mlijeko i krumpir piće su im i hrana. A
ipak tu živu ljudi — tu su razumna bića
— tu se osijeća — tu je život, Ništa zato
što kultura mora da trpi u toj pustoši —
jer za njezin razvoj bezuspješan je bio i
pokušaj ustanovljivanja škola sbog velikih
dalečina — oni su ipak zadovoljni — &

 

žrvujući za to golo kamenje, ali za vrlo|

zadovoljstvo je sve.