Br. 817.

 

Novi zapletaji ?

Kad je Ententa bezobzirno odbila mi-
rovne ponude i centralnih vlasti i pre-
sjednika Wilsona, a izjavila da će tjerati
mak na konac, dok ne uništi svoje protiv-
nike, tad centralnim vlastima nije preostalo
drugo, već da se late skrajnih sredstava,
e da čim prije učine kraj ratnim strahota-
ma, a uzbunjenom svijetu mir povrate.

Prvim ovog mjeseca naviješten je poo-
štreni podmornički rat, zadnje a za nepri-
jatelje najstrašnije srestvo, kojim su baš u
živac pogogjeni. Oni su htjeli, da nas i
naše saveznike gladom izmore, te da nas
odasvuda željeznim obručom opašu, a sada
su sami odasvuda okruženi tako zvanom
.pomorskom kugom“. Tražili su, pak su
i našli !

Ovim činom započinje novo razdoblje
u sadašnjem ratu; rat stupa u odlučan sta-
dij, koji bi imao što skorije donijeti pOmu
mira.

Centralne vlasti, prije nego li su se
odlučile na ovaj korak, zrelo su stvar pro-
mislile i na sve se eventualnosti pripravile.
Ove uvijek računaju sa činjenicama, a ne
sa frazama, kojima se opsjenjuju narodi
Entente.

Naravno, da ovaj pooštreni podmor-
nički rat otešćava donekle i stanje neutra-
laca, premda je označena sloboda prolaza nji-
hovim brodovitna, i zato se čeka, što će na
ovo neutralne vlasti.

Najveća se pozornost svratila na Sje-
vernu Ameriku, koja je gospodarskim pro-
izvodima veoma bogata.

Ententa ima da njoj zahvali, što je do
sada mogla izdržati i hranom i municijom,
i Amerika se je uslijed toga nagrnula zlata,
kao nikad prije.

Oštre mjere njemačke na moru zabri-
nule su doista Ameriku, i ona je prekinula
diplomatske odnošaje sa Njemačkom, a da
li će doći i do navještaja rata, i da li će
je slijediti u tom i koja druga neutralna
vlast, još nije poznato.

U mnogim se krugovima ovaj korak

Pedagoški i filozofski rad

D.r* Gjura Pulića.
Dr. Josip Posedel *)

Cijeli javni životDra. Gjura Pulića od časa kad
se je ovjenčan bogoslovnim lovor-vijencem vra-
tio iz Beča d svoj rodni grad, pa do časa, kad
se je umoran i bolestan preselio iz Tirola u Rim,
ispunjen je neumornim radom oko nastave. Ne-
tom se povrati kući, bi mu uz službu bilježnika
duhovnog stola povjeren nadzor nad pučkim ško-
lama, a kad je p Jederlinić g. 1846. osno-
filozofski tečaj, imenova uz O. Čurčiju, ma-
lobraćatina, kasnije nadbiskupa Aleksand:ije, Dum
Antuna Roči-a i Dum Marka Kalogjera, kasnije
biskupa spljetskog, profesorom u ovom tečaju
D.ra Pulića,i to za vjeronauk. Kad se je zatim škol-
ske god. 1849/50. preustrojila naša gimnazija te
dotadašnja

| CIJENA JE LISTU SA DONASANJEM U KUĆU ILI S POŠTOM NA GODINU K 10
NA POILI ČETVRT GODINE SURAZMJERNO; ZA INOZEMSTVO GODIŠNJE K. 15.
KO NE VRATI LIST KAD MU PREDPLATA MINE, SMATRA SE DA JE PREDBROJEN

| I ZA DOŠASTO POLUGODIŠTE. — PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU

I

 

 

j| pušta s vida pravu

"| prema načelima religije, ali priznaje ujedno i

 

PRAVA

POJEDINI BROJ

RASLA a aL DLA Nj LA LSV BL

IZLAZI SVAKE SUBOTE

ŠTVU. — ZA ZAHVALE |

CRVENA HRVATSKA

PRETPLATA I OGLASI SALJU SE ADMINISTRACIJI, A PISMA | DOPISI UREDNI-

PRIOPĆENA PLAĆA SE 30 PARA PO PETIT RETKU

ZA OGLASE 20 PARA PO RETKU A KOJI SE VIŠE PUTA TISKAJU PO POGODĐI

STOJI 20 PARA.

U DUBROVNIKU, 10. FEBRUARA 1917.

Amerike ne uzimlje ozbiljno i ne dava mu |
se velika važnost. Jer svak pita: što može
Amerika više pomoći Ententi, nego li joj;
je i do sada pomagala! A ni kopnenom voj-'

skom, ni svojum flotom neće doista doći

na evropsko ratište, da se bori proti Nje-
mačkoj, jer i Amerika ima s druge strane
svog neprijatelja i takmaca, lukavog Japanca, |
na koga ima više da pazi nego li na Evropu. |

Hoće li doći do novih zapletaja, i ka-
ko će se stvari dalje razviti, to je pitanje
nedaleke budućnosti. Sa svih strana živo.
se radi pripravama za nove bitke, koje bi
imale biti već jednom odlučne.

Zima je spriječila za sada veće borbe
i napredovanje pobjedonosne vojske cen-
tralnih vlasti u Rumunjskoj, Ententa je pak
u velikim konferencijama, tamo i amo, a
podmornice centralnih vlasti imaju sad glav-
nu riječ. Njihova djelatnost ima da uništi
osnove naših neprijatelja. Kad nijesu htjeli
da prihvate humanitarno djelo poštenog |
mira, sada će imati da oćute posljedice po-
oštrenog rata. |

Blokada Engleske, Francuske i Italije.

Radi bahato odbijene mirovne ponude sre-
dišnjih vlasti od protivnika i radi toga što je tim
nastala potreba, da se rat dalje vodi s pojačanim |
silama, zaključila je autro-ugarska vlada u spo- |
razumu s berlinskim kabinetom, da će od 1. ve-
ljače započeti voditi podmorski boj u žešćem o-/
bliku i da će u stalnom opsegu oko Vel. Brita- ,
nije, Francuske i Italije spriječiti svaki pomorski |
promet. O tom je ministar izvanjskih posala grof
Czernin upravio na sve neutralne države notu,
gdje se veli, da je Austro-Ugarska i njezini sa-
veznici u kolovozu g. 1914. prihvatila nametnuti
im boj, da obrane svoj posjed i svoje životne
interese, te da su saveznice trideset mjeseci rata
polučili takove uspjehe rata, da su uništeni svi
planovi neprijatelja, koji su išli za osvajanjem,
te da austro-ugarska i njezini saveznici mogu
smatrati, da su potpuno postigli svoje čisto de-
fensivne nakane. |

Ta je spoznaja i želja, da se ukloni daljnje
nepotrebno prolijevanje krvi, urodila mirovnom
ponudom četiriju središnjih vlasti. Naši su pro- |
tivnici, zaslijepljeni bjesnilom, bahato odbili tu ,
ponudu, nadajući se, da će se sudbina okrenuti |

 

 

snije bi imenovan stalnim direktorom istoga za-
voda. Iz Zadra bi godine 1863. premješten u
Spljet, a odanle nakon malo mjeseci u Trento,
gdje ostade do svojega umirovljenja g. 1877.
Pulić je odmah u početku svoje učiteljske
karijere započeo svoj književno-pedagoški rad,
i nije prestao marljivo raditi na tom polju za
vrijeme cijele svoje učiteljske službe, te je uz
dva oveća djela napisao oko trideset većih ili
manjih znanstvenih rasprava. Prva mu je radnja.
bila ocjena nove privremene osnove za javnu
nastavu uvedene početkom školske godine 1849/50.

 

Ovu je ocjenu objelodanio pod naslovom: »Qsser-
vazioni sul progetto di riforma dell istruzione
pubblica in Austria« u časopisu »Avwvenire«, što
ga je onda izdavao u Dubrovniku Dr. Ivan Au-
gust Kaznačić, U svojim pedagoškim opaskama
k novoj osnovi Pulić se pokazuje pronicavim i
već iskusnim pedagogom, koji uvažuje potpuno
zahtjeve vremena i nove socijalne potrebe, ali ne
idealnu svrhu  uzgoia.
Polazeći s načela da je svrha škole uzgojiti čo-
vjeka za društvo, a da je jedino pravo i
čvrsto društvo ono koje se osniva na duševnoj
zajednici vjeiovanja, jer iz ove izvire jednako shva-
ćanje dužnosti, on dolazi do zaključka, da du-
hovna vlast jedina ima pravo da uredi uzgoj

državi kao oruđu providnosti u vremenitom redu
civilnog društva pravo, da obzirom na najviše vre-

 

za njih povoljno, te da će nas moći satrti. Sta-
vili su takove zahtjeve mira, koji pretpostavljaju
kano da su četiri savezne sile potpuno svladane,
a idu za tim, da mas posvema unište. Bog je
svjedok i cijeli svijet, ko je kriv, što se rat i da-
lje nastavlja. Radi nakane protivnika, da vojske
austro-ugarske i njezinih saveznika svladaju, a
njihove mornarice unište i pučanstvo im izgladne,
mora se boj nastaviti na kopnu i na moru sa
svim oružjem, pa i najžešćim. Upotrebivši sva |
bojna sredstva u većoj mjeri moći ćemo skratiti rat.

Protivnici su i do sada išli za tim, da spri-
ječe svaki pomorski promet austro-ugarske i nje-
zinih saveznika, te im prerežu svaki dovoz, Kao
što su na drugim morima, tako su i na Jadranu
torpedovali bez prethotne opomene dapače bol-
ničke parobrode, kao i neoboružane putničke pa-
robrode. Austro-Ugarska će i njezini saveznici
od sada i sa svoje strane uzeti istu metodu, te
će Vel. Britaniju, Francusku i Italiju odsjeći od
svakoga pomorskoga prometa, pak će u tu svr-
hu od 1. veljače 1917. u jednom stalnom pcdru-
čju zapriječiti svim sredstvima svako brodarenje.

Nota označuje na temelju priloženih karata
točno to područje oko Vel. Britanije, Francuske,
Italije te u Istočnom i Sredozemnom moru, gdje
će se od 1. veljače hez daljnjega smetati svakim
oružjem svaki promet na moru, te izjavljuje, da
oni neutralni brodovi, koji vozeći u luke toga
područja, to na vlastitu pogibelj čine. Premda je
uregjeno, da će u stalnom roku biti poštegjeni
oni neutralni brodovi, koji vozeći u luke toga
područja na 1. veljače dogju blizu njega, to se
ipak prešno savjetuje, neka ih sa svim sredstvi-
ma, koja stoje na raspolaganje opomene, da se
vrate. Neutralni brodovi, koji leže u lukama to-
ga područja, mogu ga još do 5 veljače ostaviti,
te se imaju najkraćim putem zaputiti na slobod-
no područje.

I tu je odluku stvorila Austro-Ugarska, hti-
jući moćnim ratnim sredstvima skratiti rat i pri-
bližiti se tako miru, za koji je spremila umjere-
ne uvjete za razliku od svojih protivnika, koji
su puni misli o uništenju, te je sada kao i prije
te misli, da konačni cilj ovoga rata nijesu ni-
kakova osvajanja, nego slobodan i  osigu-
ran razvitak svoje kao i drugih država. Pot-
puno se uzdajući u svoje čete, koje su se iska-
zale i na kopnu i na moru, stupaju savezne sile
s gorkom odlučnošću no i sa sigurnošću u ovu
fazu boja, da ih ovaj privede k uspjehu, koji će
konačno odlučiti hrvanje, što traje godine i go-
dine i tako opravdati žrtve krvi i blaga.

Američkom je poslaniku predana ta nota
s dodatkom, gdje se kaže, da je austro-ugarska

 

menite svrhe društva, koje ona predstavlja, te
na svoje vremenite potrebe, utječe i ona na uz-
goj, a to osobito organizovanjem obuke. Zato
povlađuje osnovi, sto zahtijeva od učitelja vjer-
sko čuvstvo, ali joj zabavlja, što u načelu pri-
znaje emancipaciju škole od crkve i hoće da
zaštita pučke škole bude posve oteta svećenstvu.
U tome naime, što sjedne strane učitelj mora
da bude zadojen religijskim čuvstvom a s druge
strane škola mora da bude emancipovana od
crkve, on nalazi protivurječje. Stoga pozivlje

UZ POPUSTRUKOPISI SE NE VRAĆAJU. LISTOVI NEF

 

biskupe, da vindiciraju sebi pravo na npravu sje-
meništa, ua uzgoj i obuku svećenstva i na cje-
lokupni vjerski uzgoj civilnog društva, pače neka
zahtijevaju, da se i u samim sveučilištima goji
znanstvena obuka u vjeri.

U pogledu opsega slobode poučavanja na-
lazi on, da je osnova odveć tjesnogrudna, jer
namećući obuci teške uvjete, usprkos liberalnim na-
čelima, koja izbijaju iz preliminarnih opasaka,
hoće da monopolizuje obuku, dok on smatra
monopol u obuci jednako despotičnim i pogi-
beljnim koliko neobuzdanu i neumjerenu slobodu.

Što se tiče samih nastavnih osnova, on za-
bavlja osnovi za pučku školu mnogobrojnost i
raznovrsnost predmeta, koji se imaju poučavati,
te nalazi, da ne budući svi predmeti pristupni
umnom razvitku male djece, mogu lako otupiti
prirođeno oštroumlje, tu zvijezdu sjevernicu pu-

 

čkih masa, paralizujući fizičku snagu, koja je

NEPRIMAJU SE

LR tS SAA al SS SSL Apt ESL
God. XIII.

vlada brižno proučila sadržaj poruke presjednika
Wilsona senatu, koja je puna uzvišene i moral-
ne ozbiljnosti. Austro-ugarska vlada ne omalo-
važava uzvišenih ciljeva, što ih je Wilson imao
pred očima, no prije svega mora ustanoviti; . da
je njegova želja osujećena već tim, što su pro-
tivnici odbili mirovnn ponudu Austro-Ugarske i
njezinih saveznika.

 

Gospodarsko značenje

jadranskih zemalja,
(Piše c. i kr. pukovnik Emerich v. Buchwald.)

Što do sada nije našemu neprijatelju uspjelo
oružjem, trebao je učiniti glad. Podmukla osnova
naših neprijatelja, da nas izgladne, nije uspjela,
hvala svijesti i požrtvovnosti našega pučanstva i
naših vojnika. Ali to nam je najbolja nauka, da
se pobrinemo za budućnost. Treba iskoristiti
svaku i najmanju produktivnu snagu naših ze-
malja, podići takovu produkciju i stvoriti toliko
bogatstvo, da neprijatelju ne padne nikada više
slična osnova na pamet i da se uopće ne usudi
ni pomisliti na to da nas izgladni.

Ovdje u prvom redu dolaze u račun one
zemlje, koje su do sađa bile glavnim područjem
uvoza žitarica, a to je Dalmacija, Crna Gora,
Arbanija i južna Hercegovina. Ove zemlje moraju
učiti, da se same opskrbljuju i da najmanje za-
jedno s Istrom pokriju potrebu južnoga voća.
U položaju ovih zemalja, u njihovoj klimi i pri-
rodnim pogodnostima leže ogromna bogatstva.
Pučanstvo ovih zemalja je radino i pošteno i
bavi se od vajkada poljodjeljstvom i stočarstvom.
Rasa dalmatinskih goveda je malena i krave da-
vaju godišnje oko 2000 litara mlijeka. Tu bi se
moglo mnogo učiniti križanjem rasa, racional-
nim hranjenjem blaga, koje je većinom vezano
na gorske pašnjake, jer je gojenje hraniva za
blago nepoznato. Isto bi se moglo podići tovlje-
nje svinja. Prometna srestva u ovim zemljama
su malena, a ratom još više ograničena. Tu bi
trebalo mnogo toga učiniti, kao i podizanjem
gospodarske organizacije, uvažanjam strojeva za

, obragjivanje zemlje i umjetnog gnojiva. Tako bi

se mogli učiniti upotrebivima veći kompleksi do
sada neobragjene zemlje. Tisuće hehtara neo-
bradive zemlje moglo bi se tako naseliti invali-
dima i oštećenima ratom. lsušenjem močvarnih
predjela kod Zadra, Župe i Kotora, nađalje ur-
barizovanjem Krivošija moglo bi se u unutraš-
njosti zemlje dobiti mnogo plodonosnog tla i
nadoknaditi nestašicu cerealija. Trebalo bi na-
dalje usavršiti gojenje maslina i vinove loze,
smokava, naranča i limuna i tako na visoke po-

prva poluga poljodjelstva i obrta, vremenitih te-
melja svakog društva. S toga primjenjujući svoje
nazore potrebama naše zemlje cijeni, da bi na-
stavna osnova za naše pučke škole morala uzeti
u obzir naše osobite ekonomske prilike i veliku
razliku izmegju Primorja i Zagorja, te podređu-
jući obuku uzgoju pružati trijezno i umjereno
onoliko umne hrane, koliko je treba, da se poste-
peno oplemeni značaj po naravi muževan i srce
po sebi velikodušno Dalmatinca, e da mu bude
lakši rad njegovih ruku i miliji znoj njegova
čela, u jednu riječ da bi ga morala uzgojiti tako,
da bude ljubio i blagoslivljao gruđu, koju krči,
i valove, koje siječe.

Glede srednje škole ne slaže se
slosnovom u vrlo važnoj tački. On je naime od-
lučno protivan učenju klasičnih jezika u nižim
razredima, jer cijeni, da nije moguće odmah
nakon svršetka pučke škole odlučiti, je li dijete
sposobno za zvanja, za koja se zahtijeva najviša na-
obrazba, a s druge je strane uvjeren, da se od djece
između 10 i 14 godina ne može zahtijevati, da
shvate ustroj klasičnih jezika i misli staroga svi-
jeta, kad nijesu još uvježbala i učvrstila dovoljno
sposobnost da shvate i sude o pojavima, koji im
svaki dan stoje pred očima. S toga je on mni-
jenja, da bi sveopći prvi stadij srednje obuke
imala sačinjavati niža realka, a istom nakon
svršetka ove da bi imalo započeti intensivno uče -
nje onih predmeta, koji su podlogom budućoj

 

 

 

 

E