+ , Glavna zadaća ,Orvene Hrvatske“ jest, za- govarati ku državnu misao, braniti ime i svetinje hrvatske u svim onim krajevima, gdje se njek i pod vlastitim kraljem sterala ,Crvena Hr- u svim ovim južnim hrvatskim ini s Primorjem, Dubrovniku . Pri ovoj obrani i segovaranju ,Crvenoj Hr- ( poe očima veliki jedan cilj, velika boa misao, misno bez koje Hrvat a te misao jest : Ujedinjenje! narodnog i državnog hrvatskog prava; i u prvom redu sjedinjenje Dalmacije s materom zemljom Hrvatskom : Kad smo jednog oca sini I jednu nam majku daj; o Bože živi i sjedini rt Jednog roda troji kraj! 3 Da, ova molitva slavnog Prerada jest vršak političkih aspiracija ,Crvene Hrvatske.“ Divna molitva] Dugotrajni, očajani vapaj svakog Hrva- a, sudbom ljudi i vremena otrgnutog od svoje gemlje i od središta svog narodnog života. Proklet # svaki koji se tom molitvom ruga, a vječno grizo- dušje svakome onome Hrvata, kome ona nestane iz srca i iz ustiju! gOrvena Hrvatska“ po tome razgovaraće -trijezno i revno sve što bi moglo dovesti do če- stitog i spasonosnog ujedinjenja svih Hrvata, a 'boriće se odlučno proti svim neprijateljima ime- ;ma i državne misli hrvatske. ,Svakome svoje“ to :je njezino geslo. U južnim ovim crveno-hrvatskim -stranama, čije interese list ima osobito zastupa- ti, ne treba ,Crvenoj Hrvatskoj“ da se buri to- liko proti talijanskom iredentismu, koliko proti već gori napomenutome srpskome ekskluzivizmu, «koji dovodi do odijeljenja i vječne nesloge. U toj borbi ,Crvena Hrvatska“ stoji čvrsto na načelu .da Srbi, jeli im do sloge, imadu, pokle sa u ma- mjini, braniti i rasgovarat hrvatsko državno pra- wo, kao nješto svoga, biva kao baštinu svoga bra- ta. Oni treba da pripoznadu da su hrvatski dr- žavljani u hrvatskoi dzzavnoj zajednici. Ništa se drugo ne ište od njih. Dokle god manjina Srba me bude pristala na ovaj naravni i pravedni za- htjev Hrvata već nasuprot bude nastojala da sve posrbi, kd što i čini, i u tu svrhu bude kumova- Ja s tugjincima ; dotle s njima neće o slozi moći biti razgovora. uči taj kobni srpski eksklugivizam, slogom što mu da još u dublje prokopa veliki božiji ugodnik, spasio ju je toliko puta od propesti. Zahvalnost Dubrovnika napram njemu bila je sa to i biće uvijek neizmjerna, a štovanje napram njemu neće nigda nestati iz srca svakog dubrovčanina, nalazio se on na najdaljem kraju svijeta. Sebastijski Mučenik, bio je i biće uvijek galog tmegjusobne sloge i ljubavi dubrovčaua, i kolikogod se oni razilazili u političkom mišljenju, je- dno će ih ipak svegjer sljubljivat, a to je : sv. Vlaho ! . Blagdan svečev, za Dubrovnik i okolicu pi- je samo crkvena, nego i narodna svećanost. Za ; svo da način na koji se danas blagdan svetkuje, _ _pricili ga da spovije da grad koji takove svoča. 1 mosti sprema, mora da ima cijelu svoju povijest, . mješto individualna, čim se osobito ističe megju = uttalim hrvatskim gradovima, — I zbilja, ne bi čovjek vjerovao! Dubrovnik, grad tako tih i mi- ran preko godine, na domaku dana sv. Vlaha ću- IME: uševljen. Niko dru- 2 ši no moše se isporediti s načinom kako je prije 4 tilo svetkovan, to ipak dosta je i ono šte se da: % nas vidi da čovjeka zanose, i, ako je inostranac, 13 g ego sv. Vlaho ima da ga preobraci ! jod maloga djeteta do stare bake ostavlja + w pTERNReRODROGSE--nAO-OIJINR NaS OP Kmm:) boot SSR rnnnnnEnePrS RR ES OT, postoji megju braćom. Njoj je do toga da brani svoje, i ponuka Srba da poštuje Hrvata onako kako on zaslužuje, jer je uvjerena da sloge i lju- bavi nema bez zamjenite časti, i poštovanja brat- skih prava i svetinja. Na to poštovanje, ako Srbi nijesu naučni, treba da ih Hrvat nauči. Al n ujedinjenja sv « Crvena Hrvatska“ boreći se za hrvatska na- rodna prava ne smije i neće nigda smetnuti s u- ma da se bori za prava onoga naroda, koga po- vijest punim pravom nazva ,antemurale christia- nitatis“ ; niti će biti indiferentna napram onim koji nastoje da otmu Hrvatu blagodati one vjere, kojom se je uvijek pred svijetom ponosio, i bez koje bio bi stoput propao ili očajao. S druge pak strane, pokle je uvjerena, da bez ćudorednosti i društvenog poštenja ne može nijedan narod da ga dugo uspijeva, ona se neće ustručavati da ošine, bude li potreba, beznačajnost i nećudorednost, prekazala se ona na ma kojoj strani, i pod kojim mu drago plaštem. ,Crvena Hrvatska“ jest i ostaće list mesavi- san. Ona ufa da dobro shvaća dužnosti što je vežu napram narodu čije interese zastupa, i na- pram zamisli, koju je pregnula da zagovara. Za tisuću ljeta slobodni Dubrovnik nju evo iznosi na svjetlost. Nenarodne i mračnjačke ideje niti se igda dohvatiše, niti će se igda moći dohvatit je- dnoga grada koji je okušao što zmači sloboda, i koji je dao narodu pjesnika ,Dubravkel“ Svi hrvatski listovi, spobornici hrvatskih prava u Monarhiji, moljeni su da prime ,Crvenu Hrvatsku“, onako kako im srce ćuti, i da joj ne zamjere ako nije odjevena onim ruhom, koji bi se htio listu što izlazi u hrvatskoj Ateni. Srce je ve- liko. ali sile izdavaju; a ,Crvena Hrvatska“ na- da se da kako ju je hrvatski narod podigao, tako da je neće ni u radu ostaviti, već da će je uvijek svakojako potpomagati. Ona pak od svoje strane nastojaće da zadovolji željama naroda, obaviješ- ćujući ga o raznim svjetskim dogogjajima, koji bi ga osobito mogli zanimati, i prateći narodne nje- gove borbe, i borbe cijelog slavljanskog svijeta. Mimo toga ona će u svome podlisku rado pružati narodu što i za zabava i pouku, donoseći pripo- vjedaka iz domaćeg života, ili prijevoda iz stranih jezika itd., a posebnom rubrikom neće zapustiti ni seoskoga gazdu, ni prostoga radnika, pružaju- ći mu gospodarskih pouka, i upućujući ga u ono- me što bi mu moglo biti korisno ga svakidanji život. A ti, o slavni i mučenički marode Hrvati, kuću i hiti da se pomoli svetitelju, da se naslu- ša gruvanja mužar& i sviranja glasbe, da se na- gleda divne većernje rasvjete i vijanja barjak4. Vas je grad na okupu; na svačijem licu vidi se neopisiva radost i veselje, koje niko ne može potpuno okušat, nego ko se je rodio i živio u Dubrovniku. Dao Bog, o Dubrovniče, da veselje i ra- dost, što ti sv, Vlaho donosi, nigda ne odbjegne od tebe! Svečeva uspomena, kako dosad tako i unaprijed, bila ti sveta i upasonosna. Slijedi sla- vit svoga zaštitnika onako kako si ga uvijek do- sad slavio, ne obzirući se na sve što bi mogao reći kakav tugjinski dopus, koji ne razumije niti tebe, niti samašaj domaćih tvojih svetkovina. Pa- si! tugjinski duh činio ti je da pometne# malo po malo sam božitoji badnjak ; taj isti dub ne- prestano radi kako da ti iznenarodi i način svot- kovanja tvog dičnog Obranitelja; ali kad bi i u ovome, ne dao Bog, uspio, znaj da onda ti bi prestao biti Dubrovnik ! primi ovim oduševljeni pozdrav što ti iz ove pro- slavljene dubrave upravlja mlada ,Crvena Hrvat- ska !* Vjeruj da ona za te diše i žive, ona s to- bom uspijeva il gine, ona se s tobom ima boriti na život il na smrt! Uredništvo.“ Zašto ,Urvena Hrvatska ?“ I. Maogi će kazati, a jur su i kazali; usijane su glave izmislile tu Crvenu Hrvatsku, izmišljo- tinu Popa Dukljanskoga, čigovo - povijedanje i tvrgjenje ne vrijedi ni boba. Daj dakle, da se najprije otresemo te potvore. Ko je taj pop Dukljanin? To je ljetopisac Barske Nadbiskepije, koji je sastavio svoju kro- niku u polovici XII. vijeka, upotrebivši za svoje djelo nešto stare knjige, a nešto pričanje starijih ljodi. — Ova je kronika za nas Hrvate drago- cjeni spomenik, osobito s toga, što nam je saču- vala vijesti o Hrvatskoj kakova je bila u X vije- ku i prije. Ljetopisac pripovijeda da je u ono vrijeme Hrvatska obuhvaćala cijelu današnju Dal- maciju, Hercegovinu i Crnu goru dopirući na ju- gu do Drača, a na sjeveru do rijeke Une. Ova se je Hrvatska cijepala na dvoje: na bijelu Hr- vatsku ili donju Dalmaciju (,Croatia alba quae et inferior Dalmatia dicitur*), kojoj je pripadala i Bosnazi u crvenu Hrvatsku ili gornju Dalmaciju (,Croatia rubea . .. . quae et superior Dalma- tia dicitur“). Srednja granica megju Bijelom i Crvenom Hrvatskom činilo je Duvno (locus Dal- ma= Dimno). Od ove dvije skupine, Bijela Hr- vatska i Crvena Hrvatska, popu Dukljaninu po- znata je potanje ova posljednja. U njoj navodi on ove pokrajine (regionea): Zahumje ili Hum (,Chelmania = Hlmania = Himno“), Travunju (,Tribunia“), Podgorje (,Podgoria, latine submoa- tana*) i Zetu. Zatim spominje razne župe, koje su se nahodile u pojedinim pokrajinama ili kne- ževinama. Po položaju onih župa možemo szaklju- čiti kakav je bio opseg rečenih četiriju pokrajina. Zahumlje i Travunja ležahu posvema u današnjoj Hercegovini i obližnjoj Dalmaciji u kojoj leži za- humski Ston i travunjsko Konalje s Risnom, a Podgorje i Zeta obuhvatahu pored današnje Crne gore bližnji dio Dalmacije okolo i niše Kotorskog zatona do Bara, zatim sjevero-istočnu čest Her- cegovine pri sadašnjoj Crnoj gori, i Arbanasku od Gusinja do Skadra. Dr. Rački, koji je u ,Književniku* god. I uzeo prvi da ocijeni historijsku vrijednost du- kljanske kronike, dijeli je na tu svrhu u dva dijela. Prvi dio opisuje i pripovijeda zgode naše- ga baroda uopće, od prilike sve do polovine X. vijeka. Ovaj dio čini se da je prijevod iz latin- skog jezika, pa kako je tu u staroj etnografiji, povijesti i geografiji koješta pobrkano, Rački se neustrućava tvrditi, da ta čest ljetopisa nema baš nikakove vrijednosti za hrvatsku povijest pi- ti u materijalnom niti u formalnom pogledu. Ali nije tako s drugim dijelom, koji pripovijeda go. tovo jedino zgode Crvene Hrvatske od god. 980 do 1160, i o kojem dr. Rački veli da se razbo- rit povjesnik može njim poslužiti za historiju onih krajeva, koje taj dio opisuje, dakako & ra- zborom. Pita se sada; vrijedi li ono što pop Du- kljanio kaže o Crvenoj Hrvatskoj? Mi tvrdimo da vrijedi i da po tomu naslov našeg lista ima tvr- dog povjesničkog temelja, jer po svjedočanstvu tog ljetopisca Crvena se je Hrvatska prostirala od Dubrovnika do Bara u Arbaniji. A dokazi? — Neki dopisnik Srpskog Glasa (Br. 49. 1890.) kaše doslovce: spa na ta svrhu i sam preučeni dr. V, Klaić do mu je (popu Du- kljaninu) posve lošu svjedodžbu u skorašnjem svom brošurku o Hrvatima.“ Dakle dršimo se i mi V. Klaića kad je proučen i kad je tako ne-