muaeoo (ZLAZI SVAKE SUBOTE. zaaou

CIJENA JE LISTU UNAPRIJEDA: ZA DU
BROVNIK I ZA AUSTRO-UGARSKU NA GO-
DINU KRUNA 10.— ZA INOZEMSTVO
KRUNA 12.— KO NE VRATI LIST KAD MU
PRETPLATA MINE — SMATRA SE PRED
BROJEFN ZA DOŠASTO POLUGODIŠTE.

=: ZA PO I ČETVRT GODINE RAZMJERNO, :- Dubrovnik, 22. marta 1913.

Novo doba na vidiku.

ni.
»

Da se bolje shvati i potpuno objasni značaj
ove nove ere u Dalmaciji, ne smiju ostati nedo-
voljno opažene i neke sitnice, koje najljepše ka-
rakterišu istinitost ovog fakta i koje u ovom slu-
čaju mogu da posluže kao dobra argumentacija
za općenitost.

Poznato nam je dobro, da sve naše stranke
broje svoje pristaše, ako uzmemo relativni raz-
mjer, veoma slabo po čistoći i dubokom shvaća-
nja programa i zadataka jedne stranke, već po
besvijesnosti i po nekoj sugestiji, kojom pojedini
vođa zna da oduševi i zanese mnoštvo, Malo
ima intelektualaca u stranci (a ako ih ima, rela-
tivno su u velikoj manjini), koji potpuno shva-
ćaju ideale jedne stranke: u vrijeme izbora, kada
korupcija gospodari masa kao delinkvent, bez
kriterija i kritike, bez shvaćanja i bez svoje volje,
dađe se izrabljivati na najgojusniji način, Onda
njezina intrasigencija postajo silna, do nevjerojat-
nosti velika, i ona uvijek slavi pobjedu, oma je
uvijek direktan uzrok da je nekakav mandat us-
pio. Osim ove besvijesne akcije gomila naše stranke
nemaju drugih pomoći od svojih pristaša. Ne
znamo po čemu se ta masa dade nazvati, da
pripada nekoj stranci. Onaj malen broj moral
nijih me može da potkrijepi ovdje pravilo, ne
može da rapresentira kolektivnost. I ako je uopće
to osebina svake psihološke gomile, kod naše na-
ročito, pored ovako slabe svijesnosti pripadništva
i zbog čega pripada jednoj stranci, pokaznje se
u najboljem svijetla, kako je ovakova, nekulturna
i primitivna, najpodobnija da je izrabljuje svako.

Ta činjenicu treba uvažiti i ona znači mnogo.
Značajna je osobito naša masa, pak i u kornpciji,
u svojoj intolerantnosti, svugdje ipak pokazuje
neki primitvni, ali izrazit osjećaj nacijonalističkog
ideala, i u tome možemo da uočimo jedan dobar
uzrok, zašto je maš narod znao onako hrabro i
borbeno da posvuda manifestiše svoje osjećanje
za balkansku braću.

To se ispoljava vrlo često, na naše oči oče-
vidno, u jasnoj formi. Samo treba da to opazimo.
U jeku bilo koje stranačko sovinističke demostra-
cije, pri najvećoj i pri najmanjoj političkoj de-
monstraciji, pa to ne bilo od zamašite i duboke
vrijednosti, čujete gdje se instinktivno više puta
na prekid razliježe kakva patriotska pjesma, od
ne baš prolazne i odredne važnosti, a onda skoro
pomamno cijela masa prihvaća i taj jako karak-
terističan momenat izrazito ocrtaje psihu, našu
psihu, ovog našeg seljaka, koji, i ako ga razoča-
ravaju obično i dapače čine indefereninim sve
izborne borbe, ipak u tome gleda nešto nova i
boljega za svoj kolektivni i pojedinački probitak.
Momenat tipične i rasne zajednice dosta je duboko
osvjetljen u duši našeg naroda i to ga nadasve
plemenjaje. Taj momenat u ovo doba imao je
važnu ulogu, i taj momenat uvjerava nas, da je
mnogo doprinio ovoj nedavnoj trećoj borbenosti,
ta karakteristična crta bila je jedan jako dobar
uvjet, da se je u mnogome utjecaj balkanske na-
cijonalne vojne osjetljivije opazio.

S tog gledišta možemo jedino da najrazumlji-
vije shvatimo sve ove novije pojave. Radi toga
lakša je uočiti ove jasne konture nekog novog
kuita, koji je u srcima našeg puka već našao do-
sta obožavanja, a jamačno dosta toliko, da bismo
i s manjim mogli biti prezadovoljni. Taj specialni
kult, to je taj nacijonalni inicijal: to je duk Me-
štrovićevih statua, to je onaj duh kosovskih ju-
naštva, starih i najnovijih: to je ono rasno i za-
jedničko svima nama: našoj duši.

I tako, u času, kad je cijelom Dalmacijom,
a i ostalim našim zemljama, samo nacijonalna ra-
dost, nacijonalna borbena radost, općenita, srp-
skohrvatska obuzela sva naša srca, stranaka me-
gju nama nije postojalo, nije ih bilo više, jer —
nijesu ni prije postojale kod te mase, koja žarko
i onako jako zna ljubiti jedino općenitu nacijo-
nalnu korist, ,

Ovaj značajan proces do sada valjda nikada
nije se pokazao kod nas još onako naravan, o.
vako razumljiv i osobito lijep.

Još nikada do sada Dalmacija nije pokazala
sigarno svoju svijesniju nacijonalnu kulturu. Kao
što ,Riječke Novine“ u svojoj reakcijonerskoj mi-
siji znaju postupati u dva različna i protivna na.
čina, bilo je i ovamo, ovdje među nama špeku-
lanata: biće bilo i previše, ali fakat stoji, neobo-
riv je: Daimacija je danas naša nova Dalmacija.

Objasnismo to i ma nekoliko lijepih mome-
nata, kako to u početku obećasmo. Poznam ne.
koliko, a od tih osobito jednog mladića, koji je
do jučer bijesnio u bijesu svoje stranačke zagri-
ženosti: pljuvao na svo srpsko, mrzio Srbe (da se
poslužim našom običnom lingvistikom) iskonskom
mržnjom. Došao je balkanski rat. On je danas, —
treba pomenuti da je to jedan čestiti radnik —
naš najbolji i najmoralniji nocijonalista, on ništa

CRVENA HRVATSKA

izdavatelj i odgovorni urednik: IVO ARSETE. Godina XXII. — Broj 12.

manje od mene obožava i ljubi srpske svetinje i
junački temperamenat srpskog tipa: on je danas
bolji srbin od sigurno mnogo i mnogo drugih na-
ših učenih patriota“. 'To je jedan od tolikih li-
iepih rezultata, koji su slijedili usljed probuđenja
ovog zajedničkog osjećaja,
i jedino nepatvoren u našoj duši. Taj mladić član
je (,pristaša“) stranke prava... +

Ovaj "prosti primjer, a tih ima na hiljade, vi-
dljivo pokazuje, što sve znači današnje shvaćanje
ovih naših stranaka. Stranke u toliko postoje i
postojale su u Dalmaciji, u koliko je jedan izvje-
sni dio naroda znao da zaveden nekim momen-
tom bude za Dr. Smodlaku, Dr. Krstelja ili Dr,
Čingriju; on je bio zato pravaškog načela, jer |
mu je tog časa bio idol jedini pravaš, a inače

mogao je da bude jedan drugi om bi jednako -

bio njegov pristaša. Ko je bolje znao izrabiti
masu, bolje je uspjevao. Sada pak, kad je bio
iščezao sdnevnog reda taj partajski kampanili-
zam, kad su bili u vidu samo opći, nacijonalni
interesi, cio narod osjećao je jednako, do jučer
najveći dušmanin srpskog imena, osjećao se
je jednako Srbinom kao i Hrvatom, — jer se je u
njemu, kod svih, zajednički, probudio nacijonalni
osjećaj.

Taj nacijonalni osjećaj do sada nije se većom
snagom nikad ispoljio: on je sada trijumfovao.
To označuje ovo novo doba «u Dalmaciji.

U Šibeniku bila je priređena ona sjajna i
majestozna manifestacija za balkanske pobjede, u
kojoj su imali najvidnijeg učešća mjesni pravaši.
Manifestanti se zaustaviše na ,Gospodskom Trgu“.
Na hiljade naroda. Tu se je zgrnuo skoro cio Ši-
benik. Čovjek do čovjeka. Ustaje Dr. Krstelj i
govori u ime građanstva, govori kao Srbin. Da-
nas možemo biti veli, biti, poučeni najnovijim is-
kustvima, Hrvati jedino: ako budemo dobri Srbi,
Bićeme dobri nacijonaliste, ako budemo znali o-
nako osjećati za svoj narod kao što to Srbi dje-
lom sada pokazaše. Bili smo, jer nesvijesni, igra-
čka u rukama drugih, bili smo sredstvo imperija-
lističkih švapskih ciljeva: danas to više ne
smijemo biti. Svanula je zova na Balkanu:
vjerujte, svanuće i nama — sa Balkana!
Ovo je idejni smisao govornikovih riječi. Bilo je
još žešćeg i iskrenijeg izražavanja. Nalazimo se
eto pred jednom jasnom činjenicom: mi znamo
biti — ujedinjeni — vrlo dobri i vrlo svijesni
nacijonalisti. Dr. Krstelj govorio je kao nacijo-
nalista, ne kao partajičar; govorila mu je duša,
naša duša, naša srpskohrvatska duša.

U ovome tražimo simbol ovog novog vre
mena.

Šibenik 15/11 1913.
M. Bartulica

 

Povijest dubrovačkog teritorija
do osnovanja Dubrovnika.
Napisao Prof. Dr. Božo Cvjetković.
a) llirsko-feničko-jelinsko doba.

O najstarijoj povijesti zemalja istočne jadran-
ske obaio slabi su izvori, Ali i ovi izvori tako
sa prekriveni velom tame i priče, da je teško iz
njih iskresati iskru istine. No jer nas u ovoj rad-
nji iz dubrovačke prošlosti specijalno zanima
samo teritorij bivše dubrovačke republike, to ćemo
se s ovim i pozabaviti. Ovaj teritorij teče od Oštrog
Rta pri ulazu u kotorski fjord i hvata Neretvu uz
ostrva Mrkan, Bobara, Lokrum, Elafitski arhi
lag (Daksa, Koločep, Lopud, Ruda, Šipan, Jakljan),
Sv. Andrija, Olipa, Mljet, Korčula, Hvar, Brač.
Sav teritorij, to ga nanizasmo, naseliše u drevnoj
starini Iliri, kojih riječ prekri krajeve od srednjeg
Dunava do Epira, Ovaj narod, koji je odvajao,
po Mommsenovim riječima, crnom kosom &a tmas-
tim očima te bio vrlo slabo pristupačan kulturi
ali vrle desnice, cijepao se je u mnogo plemena,
a plemenska se imena jako mijenjala. Među ilir-
skim plemenima nose barjak Liburni, vrsni brodo-
graditelji i vični plovidbi po moru pa Daorzi na
Neretvi, koji su kovali bakreni novac sa likom
lađe i natpisom dadpgowv, dakle isto što nalazimo
na prvim novcima grada Rima. No isto ka rečena
dva plemena bili su izvrsni pomorci i Ardijeji,
te se prostirahu u glavnome od Neretve do ko-
torskog fjorda. Ali od ovog fjorda do današnjeg
Cavtata a starog Kpidavra bili su pomiješani sa

inheljanima, narodom ribarskim, koji se  prosti-
rao sve do rijeke Škumbi. Ovi su predjeli dakle
po svojim geografskim koordinatama već od dre-
vne starine pa do danas osuđeni, da budu tač.
kama miješanja raznih narodi, plemena i interest.
Ardijeji i Enheljani sačinjavahu dakle u glavnome
pučanstvo kašnjeg teritorija dubrovačke republike.

Već su mnogo stotina godina brodili Feni-
čani po Sredozemnom moru, dok i njima ne dođe
Prvim dolaskom je-
epirsko-dalmatinsko luke po-

koji je jedino prirođen '

 

čimlje trgovačka povijest ilirskih zemalja. U doba
kad prvom poče Klija, da baca varnice sa svoje
zublje u jadranske zemlje, bili su prvi Feničani,
a za njima Fokejci pa dorski naseljenici otoka
Krfa, koji prodriješe u unutrašnjost Jadranskoga
mora. Ovi su dolazili u jadranske krajeve, da na
rukavima rijeke Pada kupuju jantar ili elektron,
koji su Germani snosili u Panoniju, tu ga proda-
vali ilirskim Venetima, koji su imali napomenuta
padska tržišta. Dorska kolonija Epidamn, danas
Drač, koji je bio u rimsko doba preteča Veneciji,
pa Apolonija, radile su već u V. stoljeću pr. Hr.
živahna trgovinu sa susjednim ilirskim plemenima.
Trgovački emporij svih ovih plemena bio je grad
Naron, na mjestu današnjeg sela Vida blizu Met-
kovića a na istoimenoj rijeci, današnjem Norinu,

“Ovaj emporij bio je udaljen od mora 80 stadiji.

Ali pošto su Feničani, a tako isto Jelini (Grci)
malo trli glavu za unutra-kopneno strane i
udaljene od mora, to se oni posve ograniče na
jadranske obale. Tako nalazimo već u rano doba
među ilirskim pučanstvom koliko na tvrdo-kop-
nenim obalama toliko na ostrvima feničke i jelin-
ske naseobine. Tako osnovaše Parijci, pomognuti
od Dijoniza Sicilskog, koloniju na otoku Hvaru
(Pharia). Razne iskopine, osobito nađeni stari
novci kažu, da je ta kolonija bila na mjestu da-
našnjeg Starog-grada. No i prije Parijaca nijesu
isključene feničke i jelinsko kolonije na ovome
vrlo znamenitome ostrvu u svakom pogledu.
Tamo nađeni ciklopski bedemi sudaraju se, po
sudu arheolog, sa onim starih Pelazga u drev-
noj Heladi, tome i danas glavnome stupu evrop-
skog panteona. Apolonije Azodijac hoće, du se
je Hvar zvao u drevnoj starini Pethyca poradi
velikih šuma omorike. Ali na Hvaru ne nađoše
samo jelinske novce grada Lampsaka, Herakleje,
Korinta i Drača no i one, te su se kovali na
samome Hvara. Po ovim numizmatičnim nalas-
cima upozna historija ilirskoga kralja Baleja
(Ballaeus), koji je valjda imao u svojoj vlasti ovo
ostrvo. No historički je ovo dokazano samo za
ilirskoga kralja Agrona te za njegovu ženu Teutu,
koja je tamo imala za svoga namjesnika Dimit-
rija Hvaranina.

Također i najveće te majnapučenije ostrvo
Dalmacije Brač, bilo je kolonizirano od Feničana
pa Jelin&. Ovi zadnji zvahu ga, da uzmemo riječi
Polibija, Bretia ili, po riječima Stjepana Vizan-
tinca, Elafusa, Bretanis. Jelinsku koloniju na os-
trvu Braču udari grad Ambracija u Artskom
zatonu. Farlati ide dalje pa baca smjela tvrdnju,
da su Jelini avtohtoni na ovome ostrvu, što nije
ispravno. Za ratova, te su ih vodili Iliri sa Dijo-
nizijem Tiranom o posjed Hvara pa za krvavih
ispada te ih imađahu Višani sa Agronom i Teutom,
ostade Brač većinom u miru, što je osobito dobro
djelovalo na razvoj trgovine, brodarstva i dobro-
stanja.

I ostrvo Korčula bilo je naseljeno jelinskim
kolonistima, koji mu udariše ime Corcyra Melaina,
valja poradi gustih šuma, te je imao. Seymnus
sa Kiosa, Strabo i Plinije spominju ovo ostrvo
kao koloniju Kniđana. Drugi hoće, da je glavom
Trojanac Antenor ovdje udario temelje prve ino-
stranske kolonije o čemu kaže natpis: Hic Ante-
noridae Coreyrae Melanae fundamenta locant. No
i prije dolaska jelinskih kolonista na ovaj otok,
vladaše na njemu velika trgovina pa i sa okolnim
mjestima te jako razvijeno brodarstvo u čemu su
Ilivi, naosob Liburni, bili izgledom i samim sino-
vima Romulova grada. Dolaskom Jelina sve krenu
odlučno naprijed i u brzom tempu, što je i razu-
mljivo, jer se trgovački horizonat jako raširi, a
jelinska kultura sve poplavi. Znameniti natpisi te
drugo arheološko blago jasno o tome govori.

Kuo jelinske naseobine dotično trgovačke
tačke izbiše i ilirska ostrva Lastovo te Mljet sa
Elafitskim arhipelagom u kojemu opet odvoji
Šipan (Siparis). Jelini osobito razgraniše na Ela-
fitima gojenje maslinova stabla, a narodna pre-
daja na ostrvu Šipanu hoće i danas, da pokaže
dva takova stabla te prvom pustiše žile na ovome
ostrvu. Skilaks Karijanđanin daje prve vijesti o
ostrvu Mljetu, te je bio slobodna općina kao
Hvar.

Sva je prilika da je i prije osnovanja pozni-
jega Dubrovnika na onim liticama bilo naselište
ilirskih ribara, koji poslije zamijenišo Jelini ili se
s njima stopiše, I samo ime Ragusium spada po
sudu Jirečeka u predrimsku nomenklaturu, a u
jezik starih Ilira.

Većina napomenutih jelinskih kolonija do.
može se u malo vremena jakog cvata i dobro-
stanja, trgujući sa materom-zemljom i izvrsnim
mornarima Ardijejima. Za vrijeme krvavih ratova
između ilirskih plemena Avtarija i Ardijeja po-
radi trgovine soli, trgnu trgovina jelinskih kolo-
nija znatno natrag. Kad napokon svršiše ovi ra-
tovi sa potpunim porazom Ardijeja, podigoše se
opet jelinske otočne kolonije pa i ma obližnjoj
obali tvrdog kopna podigoše svoje faktorije i ko-
lonije kao n. pr, Trogir (Tragurium) i Stobreč

POJEDINI SRO) ZAPADA 20 PNRA.

PRETPLATA I OGLASI ŠALJU SE UPRAVI, A
DOPISI UREDNIŠTVU LISTA;

(Epetium). U ovo doba počimlje da stupa u po-
vjesnicu i staro ilirsko naselište, koje Jeli
zvaše Epidavrom (Epidsurum) na
šnje Tihe i Cavtata, pa Molunat,
poluostrvo Pelješac, nazvano
Ako ćemo da gledamo stare i
sjene davno nestale realnosti to bismo
zati, da je Epidavar jednom bio ili
koju su najprije zauzeli Feničani pa
Priča kaže: kad protjeraše iz Tebe

i
si

! ili
pl

Agenora i Telefase, zajedno sa
monijom, nađe ovaj utočište kod Enheljana, te su
bili u ratu sa Ilirima (Ardijejima). Kadmo im po-
stane vođom po savjetu proročišta, svlada Ilire i
dođe na kraljevsko prijestolje. Priča hoće još, da
je Kadmova grobnica kao i njegove bolje polo-
vice tamo negdje u pećinama i hridinama ili Sni-

»Ježnice ili Konavojskih stijena, a može: biti i u

pećini Sipunu na cavtatskom poluostrvu. U ovim
su se pećinama, hoće priča, legle zmije osobite
veličine i strahote te da se i sam Kadmo sa Har-
monijom prometnu u zmije poslije smrti. Ova le-
genda, koja je samo ljuskom priča a jezgrom
istina ima da kaže, kako se Feničani, protjerani
od Jelina iz Helade, silom probiše među Ardijeje
i Enheljane te se namjestiše na mjestu današnjeg
Cavtata, a predobiše za sebe i rodne Konavle.
Poslije pak, kad dođoše Jelini Partenci iz Pelo-
poneza i tu osvojiše feničku koloniju, dadoše joj
ime Epidavr po imenu svoje postojbine na južnoj
obali Argolide u Saronskom zatonu. Na to se Fe-
ničani povukoše u današnje Konavle i tamo ne-
gdje na konavojskom polju udariše svoju naseo-
binu sa ishodištem na more kod Sutorine. Pogla-
vito božanstvo grada Epidavra u Peloponezu bi-
jaše Eskulap, bog ljekarstva, komu je posvećena
zmija. Partenci ne zaboraviše da donesu u svoju
novu postojbinu štovanje boga Eskulapa, a oda-
tle i poteče brkanje pojmova o tome bogu sa
pojmovima o zmijama cavtatsko - konavojskoga
kraja, a odatle i rečeno prometnuće Kadma i
Harmonije u zmije. Uspomena na sve ovo ne po-
metnu ni do danas, jer cavtatsko-konavojska op-
ćina ima na svom štitu boga Eskulapa, a kapitel
jednog stupa u arkadi kneževskog dvora u Du-
brovniku pokazuje i danas toga boga ljekarstva.
Kad je bila udarena ova jelinska

zvana Epidavr ne može se tačno uglaviti, ali bit

će to bilo oko V. stoljeća pr. Hr. I ako je možda
Epidavr bio s početka, kako umuje prof. Zore,
trgovačka i donekle narodna jelinska naseobina, a
nikako politička, te tu Partenci ne osnovaše svoju
nezavisnost no se namjestiše kao došljaci u ta-
dašnju ilirsku državu, valjda od Ilira i pomogauti,
da protjeraju Feničane, pa se baviše trgovinom
i brodarstvom, ipak se čini, da je Epidavr bio
kasnije nezavisna republika, čija bi vlast tekla do
današnjeg Trebinja pa obuzimala grad Asamum
(kod Trebinja), Molunat i druge varoši.

No i sami Ardijeji, te stanovahu oko sada-
šnjega Dubrovnika, nijesu vazda bili slobodni te
su oko godine 300 pr. Hr. pod kraljem Berdili-
sem pripoznali vrhovnu vlast maćedonsku. Po-
slije se Ardijeji izrodiše, osobito pod kraljem Pleu-
ratom, u žestoke gusare, a tako isto pod njego-
vim sinom kraljem Agronom, kad ono počeše da
žestoko udaraju na jelinsko-dalmatinske otočne
kolonije, a osobito na Vis (Issa), koloniju Sira-
kužana. Kad je Vis bio osvojen od Ilira za Agro-
nove udovice i kraljice Teute te kad Višani za-
moliše za pomoć Rimljane, a Teuta dala ubiti je-
dnog rimskog poslanika, kad ovi protestiraše na

njezinih ljudi, pukne rat između Iliri i Rimljana,
Teute i Ičima, Italije i Balkana. Teutina vojska
bi poražena, a ona ista vrlo ponižena, osobito
uslijed nevjere Dimitrija Hvaranina, Mir bude
sklopljen god. 228. i tim uhvatiše Rimljani čvr-
ste stope na Balkanskome poluostrvu.

Stari Partenci u Peloponezu imali su hram

šte, nalazio se je u toj daljini na polju, te je bio
opasan sa svih stran4 gorama i šumom, te je ka-
zala sveti gaj. I nova postojbina Partenaca, naime
Cavtat-Tiha sa Konavlima ima, po kazivanju sla-
vnog juriste D.ra V. Bogišića, posve sličnu fizi-
jonomiju sa materom-zemljom, Možda da su ovi
kao i u svojoj otadžbini uz svoj grad imali negdje
tamo u konavojskome polju hram boga Kskulapa,
a uza nj jako naselište, što poslije kazuju i neki
natpisi, što ćemo vidjeti u poglavlju rimske dobi,
Možda da su Jelini potisnuli Feničane i sa ko-
navojskoga polja, a na njihovoj postojbini stvorili
novi svoj grad sa svetištem Kskulapa kao i
domovini. Ovaj novi grad nazivaše se možda
svetišta Kskulapa Asklepitanija ili Sklepitanija,
jer Tito Livije nazivlje uopće Kpidavrano Skle-
pitans)
(Svršit će se).

a