|
|
i

 

Strana 2. ,

 

Ukinuće komesarijata ? U subotu je do-.

šao u Peštu kemesar Cuvaj te je podulje vi-
jećao sa ministrom predsjednikom Lukacsem.
Doznaje se, da je komesar Cuvaj stavio mi-
nistru predsjedniku svoje mjesto na dispo-
ziciju. Ostavku Cuvajevu, da je Lukacs
prihvatio te da će kroz dva itri dana biti
imenovana nova hrvatska vlada.

Akcija naših zastupnika u Beču. Naši
zastupnici nastavljaju svoju akciju za Hr-
vatsku. Dok pravaši šute, naši upotrebe
svaku priliku da izvedu hrvatsko pitanje na
tapet. Tako je na koncu sjednice od petka
upravio zast. Biankini upit na ministra pred-
sjednika. Rekao je da diktatura u Hrvatskoj
traje i nadalje, premda je ministar predsjed-
nik izjavio, da ova djeluje pogibeljno i des-
truktivno na unutarnje t vanjske prilike mo-
narhije, te premda je parlamenat jednodušno
izjavio, da je iznimno stanje u Hrvatskoj
neopravdano i protuustavno. Jednomu. či-
tavomu narodu otimlje se bez ikakva raz-
loga sloboda. Narod ostaje uzprkos neoprav-
danih hapšenja i izgona miran. 'Tako se
Pisačića tri dana mučilo u tamnici, onda ga
se istjeralo iz Zagreba, a konačno prognalo
iz njegovog zavičaja preko granice. U Aus-
triji, gdje on živi sada, prste ga , nepres-
tano detektivi. Žalostne prilike u Hrvaskoj
odjeknule su i u Dalmaciji i za to je uve-
denje komesarijata u Hrvatskoj imalo za
posljedicu dokinuće slobode štampe i prava
sastajanja po Cuvajevom receptu. Govornik
protestira protiv toga i traži tome lijeka.
Danas je u kući predana peticija jednog
dalmatinskog pučkog društva. On moli pred-
sjednika, da nastoji, neka peticija dođe još
dojduće sjednice na ruzpravu. Ako se već
ta sramota .'uvajeve diktature u Hrvatskoj
ima dalje :  inašati, ne smije se dozvoliti,
da ona ' đe i u Dalmaciju.

Njihovo djelovanje i korist, osobitim obzirom
na Dalmaciju.

Piše: Jedan stručnjak.
(Nastavak)

 

1I1. Zemljopis i povijest s osobitim obzirom
na domovinu i njezin ustav.

A. Zemljopis.

Svrha : Tačnije poznavanje domovine i
Austro-Ugarske monarhije. Pregledno pozna-
vanje Evrope i ostalih djelova svijeta s osvr-
tom na proizvode znamenite za gospodar-
stvo, trgovinu i obrt. Poznavanje onoga što
je najznamenitije iz fizičnog i matematičnog
zemljopisa.

Prvi razred.

Temeljni pojmovi fizičnog i matematič-
nog zemljopisa, koliko mogu da se steku
opažanjem i zrenjem polazeći s uže domo-
vine. Uputa u razumijevanju zemljovida.

Domovina i Austro-Ugarska monarhija
po prirodnom i političkom sastavu, pazeći
potanko na najznatnije proizvode zemlje i
na kulturne prilike.

Drugi razred.

Nastavak razvitka temeljnih pojmova
fizičnog i matematičnog zemljopisa, po ze-
mljovidu i globusu. Opis evropskih država,
poglavito onih što graniče s Austro-Ugar-
ri s obzirom na proizvode, obrt i trgo-

u,

CRVENA HRVATSKA“

Treći razred.

Popunjanje temeljnih pojmova fizičnog
i matematičnog zemljopisa.

Pregled prirodnog i političnog sastava
ostalih djelova svijeta i diobe mora što ih
okružuju. Pregled najznamenitijih grana pro-
izvoda Austro-Ugarske monarhije, u odnosu
i prispodobi s ostalim kulturnim državama,
osobito s onima Evrope. Najznamenitije pro-
metne pruge.

B. Povijest.

Svrha: Povjest domovine i  Austro-
Ugarske. Poznavanje najvažnijih događaja
iz opće povijesti. Ono što je najbitnije o
pravima i dužnostima državljana. Najvažnije
uredbe domovine s obzirom na ustav i upravu

Prvi razred.

Prva tri mjeseca: Ono što je najvažnije
iz povijesti staroga doba s osobitim obzirom
na kulturne prilike, navlastito Grka i Rim-
ljana.

Ostalih mjeseca: Slikeliz povijesti sred-
njega vijeka do 1273, obzirući se osobito
na povijest Austro-Ugarske i domovine.

Drugi razred.

Slike iz povjesti srednjega i novoga
vijeka od 1273 do 1740, obazirući se osobito
na povjest Austro-Ugarske i domovine.

“ Uredbe vrhu uprave i blagostanja u
zavičajnoj općini, u kotaru i u domovini.
Treći razred.

Slike iz povjesti novoga i najnovijega
doba od 1740 do sadašnjosti, obazirući se
osobito na: povjest Austro-Ugarske.

Država. Zakonodavstvo i vlada. Prava
i dužnost državljana. .

Primjedba: U svim razredima treba
primjereno paziti na prikazivanje kulturnih
slika.

Prigodomice treba poučiti učenike o
pučkom gospodarstvu prama njihovoj shvatlji-
vosti.

IV. Prirodopis.

Svrha: Pobuditi čuvstvo i ljubav za
prirodu. Poznavanje najvažnijih predstavnika
triju prirodnih carstva zrenjem i opažanjem
s obzirom na njihovu praktičnu znamenitost
u građanskom životu i u ekonomiji prirode.

Pouka o čovječjem tijelu i njegovoj
njezi. Pouka o zaštiti životinja i biljaka.

Prvi razred. 4

Slike iz života odnosno pojedina pro-
matranja životinja, biljaka kamenja i ruda,
osobito onih domovine i Austro-Ugarske
monarhije, osvrćući se na potrebe mjesta
gdje je škola i njegove okolice, kao što i
na posebni značaj građanske škole, pri čemu
treba se što više osvrćati na godišnje doba.

Drugi razred.

Životinje, biljke i rude sabrane u vrste
i redove, obzirući se postojano na praktičnu
porabu onoga što se je učilo.

Pouka o prvoj pomoći u nenadnim  ne-
rećama.

Treći razred.

Životinje i biljke, s obzirom na njihovo
rasprostranjenje i čovječju kulturu. Kamenje
i rude s obzirom na njihov postanak i nji.
hovu promjenu, ograničujući se ha najpo-
trebitije, Uputa u shvaćanje sustavnog gru-
piranja proučenih životinja, biljaka i ruda
primjerno svrsi građanske škole.

Najznamenitije o građi i životnim funk-
cijama čovječjega tijela i njegova njega, na-
dovezujući na pojedine djelove nastavne

Broj 35.

 

građe. Ponavljanje onoga što se je učilo g
prvoj pomoći u nenadnim nesrećama. Pri.
mjedba. Pri obrađivanju pojedinih individ
valja se primjereno osvrćati na biološka pri.
like; isto tako treba dostojno paziti na uza.
jamnost među predstavnicima različitih pri.
rodnih carstva. U svim razredima valja uče.
nike živo poučiti o koristi i šteti proučenih
individua, kao što i o potrebitoj zaštiti
životinja i biljaka. Na otvorene biljke valja
se na svim stupnjevima osobito osvićati,

Gdje se može, valja po osnovi u svim
razredima podeti važnosti sudjelovanju djece
u školskom vrtu, te se dječaci imaju upotri-
jebiti poglavito za radnje u gojenju voćaka
i u pčelarstvu.

Katkad treba u poučne svrhe prirediti
izlete u okolici školskog mjesta.

Treba se uvijek osvrćati na osobite pri-
like mjesta gdje je škola i mjegove okolice,
kao što i na posebni značaj građanske škole,

Gradska kronika

+ Zrinjski i Frankopan. Jučer se
je navršila taman 241 godina, da su u Be
čkom Novom Mjestu bila smaknuta +od kr
vničke ruke dva hrvatska velikana ban Pe-
tar grof Zrinjski i njegov šura knez Krsto
Frankopan. Ovaj dan hrvatski narod smatra
historičkim 'danom te se sjeća smrti svojih
velikana, da u njihovom smaknuću traži
pobude za svoju akciju.

Jučer su bile priređene svečane zadu-
šnice u crkvi sv. Vlaha, kojima je prisu-
stvovalo mnogo građanstva, kao i odaslan
stva mjesnih društava.

Rasprava radi demonstracije. Pre
kosutra u petak biti će na mjesnom okruž

nom sudu javna rasprava proti nekolicini
naših mladića, koje državno odvjetništvo tuži
radi poznatih demonstracija prilikom spalje-
nja madžarske zastave, a u kojima je uče
stvovalo sveukupno naše građanstvo tako-
đer i gospođe. Čišoo da je u gradu veliki
interes za ovu raspravu.

+ Kap. Ivo Giorgi. Na osvit nedjelje
nenadano je preminuo c. k. umirovljeni lu-
čki podkapetan Ivo kap. Giorgi. Njegovaje
smrt došla nenadano. Umro je bez boli i
bolovanja. Otišao je mirno spavati, a u ju-
tro ga nađoše mrtva. Vijest o njegovoj smrti
munjevitom se brzinom raširila po gradu t
je svakoga duboko potresla,

U ovoj golemoj nesreći, koja je zade
sila njegovu svojtu, a osobito njegovu jedi-
nicu Viku, saučestvovalo je cijelo građan
stvo. Jučer je pokojniku bio priređen lijep
sprovod praćen hrvatskom općinskom gla?
bom. Bila laka pokojniku zemlja, a rodbini
naše duboko saučešće.

Radnički dan. Danas je prvi svibnje
To je radnički dan. I u našem gradu ra+
nici će proslaviti svoj blagdan na osobiti
način. Kako čujemo, danas ne će raditi, %
na večer u ,Savezu među radnicima“ prie
ređuju ,Prvu radničku zabavu“. Ovu: st
bavu priređuje socijalistička omladina uz su
djelovanje mandolinističkog kluba. Zabavs
počinje večeras u 7%, sati, a sastoji se od
tri dijela. I. dio je akademija, koja sastoli
iz sviranja, deklamovanja i pjevanja; 11. di
je razno vučenje glasovite amerikanske tom
bule, a III. dio su razne igranke, pošta, bi
canje koriandola. Ulaznica je za ovganisi
rane 60 h, a za neorgonizirane 1 K. De
brovoljni se prinosi primaju sa zahvalnošću.