| | i Strana 2. , Ukinuće komesarijata ? U subotu je do-. šao u Peštu kemesar Cuvaj te je podulje vi- jećao sa ministrom predsjednikom Lukacsem. Doznaje se, da je komesar Cuvaj stavio mi- nistru predsjedniku svoje mjesto na dispo- ziciju. Ostavku Cuvajevu, da je Lukacs prihvatio te da će kroz dva itri dana biti imenovana nova hrvatska vlada. Akcija naših zastupnika u Beču. Naši zastupnici nastavljaju svoju akciju za Hr- vatsku. Dok pravaši šute, naši upotrebe svaku priliku da izvedu hrvatsko pitanje na tapet. Tako je na koncu sjednice od petka upravio zast. Biankini upit na ministra pred- sjednika. Rekao je da diktatura u Hrvatskoj traje i nadalje, premda je ministar predsjed- nik izjavio, da ova djeluje pogibeljno i des- truktivno na unutarnje t vanjske prilike mo- narhije, te premda je parlamenat jednodušno izjavio, da je iznimno stanje u Hrvatskoj neopravdano i protuustavno. Jednomu. či- tavomu narodu otimlje se bez ikakva raz- loga sloboda. Narod ostaje uzprkos neoprav- danih hapšenja i izgona miran. 'Tako se Pisačića tri dana mučilo u tamnici, onda ga se istjeralo iz Zagreba, a konačno prognalo iz njegovog zavičaja preko granice. U Aus- triji, gdje on živi sada, prste ga , nepres- tano detektivi. Žalostne prilike u Hrvaskoj odjeknule su i u Dalmaciji i za to je uve- denje komesarijata u Hrvatskoj imalo za posljedicu dokinuće slobode štampe i prava sastajanja po Cuvajevom receptu. Govornik protestira protiv toga i traži tome lijeka. Danas je u kući predana peticija jednog dalmatinskog pučkog društva. On moli pred- sjednika, da nastoji, neka peticija dođe još dojduće sjednice na ruzpravu. Ako se već ta sramota .'uvajeve diktature u Hrvatskoj ima dalje : inašati, ne smije se dozvoliti, da ona ' đe i u Dalmaciju. Njihovo djelovanje i korist, osobitim obzirom na Dalmaciju. Piše: Jedan stručnjak. (Nastavak) 1I1. Zemljopis i povijest s osobitim obzirom na domovinu i njezin ustav. A. Zemljopis. Svrha : Tačnije poznavanje domovine i Austro-Ugarske monarhije. Pregledno pozna- vanje Evrope i ostalih djelova svijeta s osvr- tom na proizvode znamenite za gospodar- stvo, trgovinu i obrt. Poznavanje onoga što je najznamenitije iz fizičnog i matematičnog zemljopisa. Prvi razred. Temeljni pojmovi fizičnog i matematič- nog zemljopisa, koliko mogu da se steku opažanjem i zrenjem polazeći s uže domo- vine. Uputa u razumijevanju zemljovida. Domovina i Austro-Ugarska monarhija po prirodnom i političkom sastavu, pazeći potanko na najznatnije proizvode zemlje i na kulturne prilike. Drugi razred. Nastavak razvitka temeljnih pojmova fizičnog i matematičnog zemljopisa, po ze- mljovidu i globusu. Opis evropskih država, poglavito onih što graniče s Austro-Ugar- ri s obzirom na proizvode, obrt i trgo- u, CRVENA HRVATSKA“ Treći razred. Popunjanje temeljnih pojmova fizičnog i matematičnog zemljopisa. Pregled prirodnog i političnog sastava ostalih djelova svijeta i diobe mora što ih okružuju. Pregled najznamenitijih grana pro- izvoda Austro-Ugarske monarhije, u odnosu i prispodobi s ostalim kulturnim državama, osobito s onima Evrope. Najznamenitije pro- metne pruge. B. Povijest. Svrha: Povjest domovine i Austro- Ugarske. Poznavanje najvažnijih događaja iz opće povijesti. Ono što je najbitnije o pravima i dužnostima državljana. Najvažnije uredbe domovine s obzirom na ustav i upravu Prvi razred. Prva tri mjeseca: Ono što je najvažnije iz povijesti staroga doba s osobitim obzirom na kulturne prilike, navlastito Grka i Rim- ljana. Ostalih mjeseca: Slikeliz povijesti sred- njega vijeka do 1273, obzirući se osobito na povijest Austro-Ugarske i domovine. Drugi razred. Slike iz povjesti srednjega i novoga vijeka od 1273 do 1740, obazirući se osobito na povjest Austro-Ugarske i domovine. “ Uredbe vrhu uprave i blagostanja u zavičajnoj općini, u kotaru i u domovini. Treći razred. Slike iz povjesti novoga i najnovijega doba od 1740 do sadašnjosti, obazirući se osobito na: povjest Austro-Ugarske. Država. Zakonodavstvo i vlada. Prava i dužnost državljana. . Primjedba: U svim razredima treba primjereno paziti na prikazivanje kulturnih slika. Prigodomice treba poučiti učenike o pučkom gospodarstvu prama njihovoj shvatlji- vosti. IV. Prirodopis. Svrha: Pobuditi čuvstvo i ljubav za prirodu. Poznavanje najvažnijih predstavnika triju prirodnih carstva zrenjem i opažanjem s obzirom na njihovu praktičnu znamenitost u građanskom životu i u ekonomiji prirode. Pouka o čovječjem tijelu i njegovoj njezi. Pouka o zaštiti životinja i biljaka. Prvi razred. 4 Slike iz života odnosno pojedina pro- matranja životinja, biljaka kamenja i ruda, osobito onih domovine i Austro-Ugarske monarhije, osvrćući se na potrebe mjesta gdje je škola i njegove okolice, kao što i na posebni značaj građanske škole, pri čemu treba se što više osvrćati na godišnje doba. Drugi razred. Životinje, biljke i rude sabrane u vrste i redove, obzirući se postojano na praktičnu porabu onoga što se je učilo. Pouka o prvoj pomoći u nenadnim ne- rećama. Treći razred. Životinje i biljke, s obzirom na njihovo rasprostranjenje i čovječju kulturu. Kamenje i rude s obzirom na njihov postanak i nji. hovu promjenu, ograničujući se ha najpo- trebitije, Uputa u shvaćanje sustavnog gru- piranja proučenih životinja, biljaka i ruda primjerno svrsi građanske škole. Najznamenitije o građi i životnim funk- cijama čovječjega tijela i njegova njega, na- dovezujući na pojedine djelove nastavne Broj 35. građe. Ponavljanje onoga što se je učilo g prvoj pomoći u nenadnim nesrećama. Pri. mjedba. Pri obrađivanju pojedinih individ valja se primjereno osvrćati na biološka pri. like; isto tako treba dostojno paziti na uza. jamnost među predstavnicima različitih pri. rodnih carstva. U svim razredima valja uče. nike živo poučiti o koristi i šteti proučenih individua, kao što i o potrebitoj zaštiti životinja i biljaka. Na otvorene biljke valja se na svim stupnjevima osobito osvićati, Gdje se može, valja po osnovi u svim razredima podeti važnosti sudjelovanju djece u školskom vrtu, te se dječaci imaju upotri- jebiti poglavito za radnje u gojenju voćaka i u pčelarstvu. Katkad treba u poučne svrhe prirediti izlete u okolici školskog mjesta. Treba se uvijek osvrćati na osobite pri- like mjesta gdje je škola i mjegove okolice, kao što i na posebni značaj građanske škole, Gradska kronika + Zrinjski i Frankopan. Jučer se je navršila taman 241 godina, da su u Be čkom Novom Mjestu bila smaknuta +od kr vničke ruke dva hrvatska velikana ban Pe- tar grof Zrinjski i njegov šura knez Krsto Frankopan. Ovaj dan hrvatski narod smatra historičkim 'danom te se sjeća smrti svojih velikana, da u njihovom smaknuću traži pobude za svoju akciju. Jučer su bile priređene svečane zadu- šnice u crkvi sv. Vlaha, kojima je prisu- stvovalo mnogo građanstva, kao i odaslan stva mjesnih društava. Rasprava radi demonstracije. Pre kosutra u petak biti će na mjesnom okruž nom sudu javna rasprava proti nekolicini naših mladića, koje državno odvjetništvo tuži radi poznatih demonstracija prilikom spalje- nja madžarske zastave, a u kojima je uče stvovalo sveukupno naše građanstvo tako- đer i gospođe. Čišoo da je u gradu veliki interes za ovu raspravu. + Kap. Ivo Giorgi. Na osvit nedjelje nenadano je preminuo c. k. umirovljeni lu- čki podkapetan Ivo kap. Giorgi. Njegovaje smrt došla nenadano. Umro je bez boli i bolovanja. Otišao je mirno spavati, a u ju- tro ga nađoše mrtva. Vijest o njegovoj smrti munjevitom se brzinom raširila po gradu t je svakoga duboko potresla, U ovoj golemoj nesreći, koja je zade sila njegovu svojtu, a osobito njegovu jedi- nicu Viku, saučestvovalo je cijelo građan stvo. Jučer je pokojniku bio priređen lijep sprovod praćen hrvatskom općinskom gla? bom. Bila laka pokojniku zemlja, a rodbini naše duboko saučešće. Radnički dan. Danas je prvi svibnje To je radnički dan. I u našem gradu ra+ nici će proslaviti svoj blagdan na osobiti način. Kako čujemo, danas ne će raditi, % na večer u ,Savezu među radnicima“ prie ređuju ,Prvu radničku zabavu“. Ovu: st bavu priređuje socijalistička omladina uz su djelovanje mandolinističkog kluba. Zabavs počinje večeras u 7%, sati, a sastoji se od tri dijela. I. dio je akademija, koja sastoli iz sviranja, deklamovanja i pjevanja; 11. di je razno vučenje glasovite amerikanske tom bule, a III. dio su razne igranke, pošta, bi canje koriandola. Ulaznica je za ovganisi rane 60 h, a za neorgonizirane 1 K. De brovoljni se prinosi primaju sa zahvalnošću.