ENA JE LISTU UNAPRIJEDA: ZA DU-
ROVNIKI ZA AUSTRO-UGARSKU NA GO-
KRUNA 10.— ZA INOZEMST Vo
UNA 12.— KO NE VRATI LIST KAD MU

RETPLATA MINE — SMATRA SE PRED-
ROJEN ZA DOŠASTO POLUGODIŠTE.

Visoka delegacijo!

Baš pri omaku prošle godine bile su
pozvane delegacije za dva dana na vijećanje,
tražeć od njih odobrenje privremenog pro-
računa za četiri mjeseca. Kad su nalog
izvršile i u hitnji službu obavile, krenusmo
kućam svojim zaželivši sebi sretnjije novo
ljeto. Baš sretnije nije bilo. Pri samom
omaku četirimjesečnog roka, i u glavu zad-
nji dan, pozvaše nas i naložiše nam da tr-
simo provizorij za novih šest mjeseca.

Uvjeren sam, gospodo moja, da se u
sebi svaki od nas za to buni, ali ne znam
hoće li svaki dolično to svoje negodovanje
da izrazi.

Nijesmo ni proljetos na redovito zasje-
danje pozvani, ;;r se nije račilo gospodi
preko Litave, bo; i se da im delegacije jada
ne zadadu.

Držim da , jasno da to nije niti mo-
gao niti smio biti valjan razlog, i ako je
već svak na to tako obikao, da se žesti kad
se to i spomene.

Nedopuštenost saziva delegacije.

Ali što je novo i čudno, to je da nas
zovu na zasjedanje baš u času, kad su pri-
like u drugoj poli monarkije tako upriličili,
da nas zazvat nijesu smjeli, i mi zakonito
vijećat ne možemo. No baš ono što je nevje-
rojatno, to je kod nas pravilo. Tim što je
na predlog ug. min. predsj. grofa Khuena
Hedervary ukinut ustav u Hrvatskoj, nemo-
guće je raspravljanje zajedničkih poslova,
Pokušat ću da ovu svoju tvrdnju i dokažem.

Državnopravni odnošaj jedne državne
pole prama drugoj uređen je aust. drž. te-
meljnim zakonom od 21 Dec. 1867 LDZ.
146 s jedne strane, a ugarskim zak. čl. XII
godine 1867 i zak. čl XXX gud. 1868
8 druge strane, Zadnji zakon, naime ugarsko-
hrvatska nagodba, jest sastavni dio austro-
ugarske nagodbe, jer je ova sklopljena između
Austrije i zemalja ugarske krune“ a ne
Ugarske, pa tim zakonom zemlje ugarske
krune, naime Ugarska s jedne, a kraljevina
Hrvatska i Slavonija s druge strane ugovo-
riše paritetno sklopljenim ugovorom, koji je
označen kao zajednički temeljni zakon, mo-
dalitete za uređenje zajedničkih poslova sa
Austrijom. Mora se smatrati kao sastavni
dio tim više što je $ 69 zak. čl. XII. 1867
određeno da način i razmjer po kome Hr
Vateka ima da učestvuje u delegaciji, mora
s utvrditi poznijim zakonom.

I SVAKE SRIJEDE 1 SUBOTE. EC

 

DUBROVNIK, 8. MAJA 1912.

 

(Po stenograiskom zapisniku).

Po $ 6 zakona od 21 decembra 1867,
dotično 29 z. č. XII 1867, vrše obje pole
zakonodavstvo u zajedničkim poslovima pu-
tem delegacija. Iz same naravi stvari izbija,
da toliko kod ispitivanja glavnih uvjeta na-
godbe, koliko zakonitosti sastava pojedinih
delegacija, svaka delegacija ima da se osvrće
me samo na zakon koji je izdan u odnosnoj
poli monarkije, već na sve zakone što se
na to odnose. Pače za zakonitost sastava
delegacije, isključivo je normativan zakon
dotične pole. Prama tomu ima se smatrati
da postoji delegacija ugarsko-hrvatskog sa-
bora, ako je sastavljena prama zakonskim
zahtjevima druge pole.

Odraz komesarijata na austro-ugarsku
nagodbu.

Polazeć sa tog stanovišta, koje se jamačno
ne može smatrati pogrešnim, moramo i mi
one prilike koje su u ugarskim zakonima
postavljene kao glavni uslovi, smatrati tako-
vim. To izbija već iz načela paritetnosti,
koji je tako konsekventno proveden, to pro-
izlazi logično i iz obzira, što nagodba ne
može da vrijedi nego za obje pole ili za
nijednu, Pa za to ne samo što imamo pravo
već je naša dužnost istražiti, da li je što
nastupilo što bi moglu po odredbama nagodbe
krepost nagodbe ukinuti. .

Ugarski zakon imperativno spaja valja-
nost nagodbe sa sačuvanjem ustava u obje
pole. To je uvjet same nagodbe kao što
jasno izbija iz $8$ 24, 25 i 26 odnosnog
zakona.

Ne treba bit osobit: pravnik, a da ti to
bude jasno. A kad je tako onda logično
slijedi da je obustavom ustava u Hrvatskoj
otpao taj glavni uslov nagodbe austr, ugarske
a po tom utrnuta i njezina valjanost i pre-
stala funkcija delegacija. 'To proizlazi i lo-
gično i gramatikalno iz zakona. :

Mučno da će ko ustvrditi, da suspensija
ustava u Hrvatskoj ne tangira ustav Ugar-
ske. Gdje zakon ne pravi razlike, nikomu
ne može biti dozvoljeno da prama pri-
likama po volji razlikuje, a u ovom slu-
čaju još se manje opravdano može što tako
prigovoriti, što & 25 navedenog zakona go-
vori o potpunoj ustavnosti, a Madžari su
baš oni koji pošpuni paritet svagda i svagdje
baš ističu.

Ali tako pogrešno shvaćanje ponajjače
pobija sama ug. hr. nagodba. =:

RVENA HRVATSKA

ODGOVORNI UREDNIK: IVO ARSETE
MT S O SN

PRETPLATA I OGLASI ŠALJU SEUPRAVI A
DOPISI UREDNIŠTVU LISTA; ZA IZJAVE
PRIOPĆENA, ZAHVALE PLAĆA SE 30 PARA
PO RETKU,A ZA OGLASE 16 PARA. OGLASI
VIŠE PUTA ŠTAMPANI PO POGODBIuzRAZ-
MJERAN POPUST. NEFRANKIRANA PISMA

EsNsGeONGOUNDONSOS EF EOEOEOD
ggea POJEDINI BROJ 10 PARA 6898  NEPRIMAJU SE. RUKOPIS SE NE VRAĆA

IZDAJE ŠTAMPARIJA DEGIULLI I DR.

Broj 37.

===

s“.

Govor delegata D.ra Melka Čingrije

izrečen u IV. plenarnoj sjednici austrijske delegacije dne 1. svibnja 1912.

Iz cijele sadržine nagodbe jasno izbija
državni harakter Hrvatske U tom pogledu
dosta je spomenuti banovu odgovornost pred
hrv. saborom, činjenicu da hrv. zakoni
imadu jednaku vrijednost kao i ugarski, i
da moraju imati protupotpis odgovornog
bana. Paritetni položaj Hrvatske kod sklapa-
nja nagodbe, odredba $ 70 da se nagodba
bez pristajanja Hrvatske ne može mijenjati,
te jednaki položaj Austrije, Ugarske i Hr-
vatske kao držsva u S 4 dokazuja da je
Hrvatska svoj državni harakter upravo
prama vani potpuno pridržala, i tom harak-
teru htjelo se je pače vidljiv biljeg udariti
i taj se je udario kad se je u S 63 ugovo-
rilo, da za vijećanje o zajedničkim poslovima
ima da se na vijećnici uz ugarsku i hrvet-
ska zastava vije. Ugarska je to upotrebila,
da ugovornu vjeru svoju vidljivo dokaže,
te je zastavu hrvatsku, koja upravo ima
paritet da iskaže, promakla u kukavni bar-
jačić, kojemu se svaki od vas i danas u
Bankgasse može da divi.

Uzme li se još u obzir da po $ 1 tog
zajedničkog temeljnog zakona Ugarska i
Hrvatska napram ostalim pod vladom N. V.
stojećim zemljama sačinjavaju jednu te istu
državnu zajednicu, i da se po tom samo ta
zejednica kao drugi ugovornik prikazuje
tada više ne može da bude sumnje, da
obustava ustava u Hrvatskoj imade se sma-
trati kao pomanjkanje ustavnosti drugog
ugovornika i da je po tom otpala glavna
predpostavka nagodbe te da ona pravno više
ne postoji.

Nezakonitost ugarsko-hrvatske delegacije.

No i sa jednog drugog pravnog i za
konskog stajališta nije moguće raspravljanje
zajedničkih poslova radi ukinuća ustava u
Hrvatskoj. Kako sam već prije istakao pr6-
pustilo se je $ 69 z č. XII. 1867 da se '
poznijim zakonom ustanovi način i razmjer
u kom će Hrvatska u delegaciji učestvovati.
To je bilo učinjeno po $ 41 ug. hrv. nagodbe
i određeno da između zastupnika Hrvatske
i Slavonije zastupnička kuća. ima da bira
četiri, a velikaška jednog člana u delegaciju
Po 8 34 istog zakona biraju kraljevine Hr-
vatska i Slavonija svoje zastupnike na za-
jednički sabor iz sredine vlastitog sabora.

Obustavom hrv. ustava, ukinuta je i
svaka krepost hrv. sabora, dotično svaka
pravna i stvarna njegova posljedica, a u
prvom a in genere provo zastupanja

SE

€