GIJENA JE LISTU UNAPRIJEDA : ZA DUBROVNIK | AUSTRO-UGARSKU NA GODINU K 10. ZA INOZEMSTVO K #0 i POŠTARSKI TROŠKOVI. KO NE VRATI LIST, KAD MU PRETPLATA MINE, SMATRA SE PREDBROJEN ZA — >. DOŠASTO POLUGOJ | === 62 Biskupska Konterencija. HVAR, 15. — Danas je posebnim parobrodom došla deputacija od 116 Su- ćurana šve otaca obitelji, da intervenira kod ovdje sakupljenog epishopata radi uporabe hrvatskog ježika u crkvi. Depu- tacija je od sveukupnog episkopata pri- mljena veoma hladno. Zahtjevi su depu- tacije posvema odbijeni. Narod ogorčen nastavlja borbu odlučnije. Ovaj smo kratki brzojav primili u srijedu na večer iza kako je već bio štampan i raspačan naš list, Tako dospijevamo, da se tek sada na isti osvrnemo i da prstom upremo na jedno naše narodno zlo. Široj je javnosti i onako _ dobro poznat sukob koji je nastao ju Su ćurju na otoku Hvaru radi hrvatskog , pjevanja u crkvi. Tamošnje je pu- čanstvo od vajkada. kod crkvenih obreda pjevalo bogoljubne pjesme na hrvatskom jeziku. Taj je običaj bio poštovan i od crkvenih poglavica te nikomu nije nikada ni došlo na pa- met, da ovaj bogoljubni narod smeta u njegovom zaista bogoljubnom izvr- šivanju svojih vijerskih osjećaja. No kako kod nekih sada sve ide nao- pako, došlo je i do toga, da su Su- čuranima zabranili nadalje pjevati u hrvatskom jeziku. 'Ta zabrana, kako je pošvema razumljivo, silno je ogor- čila tamošnje pučanstvo i ovo se nije htjelo pokoriti toj neopravdanoj, da- pače protunaravnoj naredbi. I tako je došlo do crkvenog sukoba između pučanstva iz Sućurja na otoku Hvaru i crkvenih poglavara. Proti goloru- kom narodu stala je uz crkvu i gruba državna sila, jer se crkva i država uvijek slože, kada se ima postupati proti narodu, koji uzdržava poglavice i jedne i druge. I narodu nije preo- stalo drugo, nego da izide iz svojo wlastite crkve, te da pođe na brdo poput starih Hrvata te da pod etvo- renim nebom udovoljuje svojim vi- jerskim osjećajima. Ovaj sukob, koji dolazi poslije Ricmanja, sakupio je dalmatinske bi- , skupe na otok Hvar i ponukao ih ODGOVORKI UREDNIK: IVO ARSRBTE. Se išao PRETPLATA 1 OGLASI ŠALJU SE UPRAVI, A DOPISI UREDNIŠTVU LISTA ZA IZJAVE, PRIOPĆENA. SAHVALE PLAĆA SB 30 PARA PO RETKU, A ZA OGLASE 16 : OGLAS:, VIŠE PUTA ŠTAMPANI PO POGODBI UZ RAZMJE- RAN POPUST. NEPRANKIRANA PISMA NE PRIMAJU SE m === = = = S S S oR RR mnm = IZDAJE ŠTAMPARIJA DEGIULLI I DR. je, da održe biskupsku konferenciju o tom sukobu. Uslijed toga došla je pred biskupe, kako nas gornji brzo- jav obaviješćuje, deputacija sućurskih poglavica obitelji, da interveniraju za svoje i narodno pravo. No toga prava kod propovijednika pravde i istine nisu mogli naći. Njihovi su zahtjevi odbačeni a limine, a narod je prisiljen, da nastavi borbu za svoje pravo jače i odlučnije. Brzojav nam jošte javlja, da je narod ogorčen. Ovaj postupak dalmatinskih bi- skupa govori rječitije nego sve na- vale na crkvenu hijerarhiju. Ovaj po- stupak karakterizira sav onaj sistem, koji u crkvi vlada. Najelementarnije pravo našega narodi, da se kod cr- kvenog pjevanja sliliši svojim jezikom krši se i oduzimlje silili denuncijacija jednog svećenika. Biiikad či rod reklamira to sto oji pamtivijeka služio, onds su matinskih biskupa gluhs za narodne želje i za narodna prava. I to su krv naše krvi, to su djeca hrvat- skoga naroda, dapače oni hoće da vode hrvatsku politiku, jer oni su jedini tobože zvani i kadri, da vode onako politiku hrvatskoga naroda, kako će najbolje odgovoriti probit- cima i interesima narodnim. A evo ovdje, gdje su zvani, da reku riječ u korist naroda, oni se narodu oglu- šuju i postupaju proti najsvetijim osjećajima naroda, proti onim _ osje- ćajima naroda, koje su oni zvani, da štite, čuvaju i razvijaju. A zašto, sve to, pitati će se mnogi, Za to, jer tako hoće Rim i jer tako hoće oni faktori, koji su nepomirljivi ne- prijatelji hrvatskoga naroda. Ovaj postupak dalmatinskih bi- skupa neka nam bude rječiti me- mento, gdje ne možemo naći prija- telja ni zagovaratelja naših narodnih a pa i najsvetijih prava. Naš je kler zarobljen od tuđinske vlasti. 1 što mu ta tuđinska vlast naredi, on mora to učiniti, inače se mora proglasiti bolestnim i poći u samostan ili kamo ' drugamo, odakle ne može smetati, kako :se to dogodilo nadbiskupu Dvorniku. uši dal-. +I odovle svak može jasno i ne- dvoumno razabrati, kada se mi bo- rimo proti plitanju klera i to viso- kog klera u politiku, da to ne či- nimo radi toga, jer smo tobože proti vjeni, nego jedino iz uvjerenja, da takovi ljudi ne mogu biti slobodni u svom političkom djelovanju. Visoki kler zarobljen je dvostruko t. j. od papinske i od državne vlasti. Te su obje vlasti neprijateljski raspoložene proti našem narodu i za to narodna politika mora se klonuti utjecaja ta- kovih ljudi, jer njihova politika ne može nam donijeti nego samo novih razočaranja, novih kušnja i novih nedaća. Takovi su elementi proti na- rodu i onda, kada narod traži od njih, da ih zaštiti u onom, što su po principima svoga stališa dužni , učiniti, samo ako ti narodni zahtjevi ne idu u račun momentanom raspo- držaca. Tko to do sad rovati, sadanja ga je biskupska kon- ferencija naučila pameti. Kralj Petar u Rimu. Odkada je kralj Petar zasio poslije one krvave lipanjske noći godine 1903. na srp- sko prijestolje, išla je stanovita diplomacija za tim, da kralja Petra izolira, da ga ne pusti u dodir sa ostalim evropskim vlada- rima. Na njega je gledala kao na začetnika onih kobnih događaja u beogradskom ko- naku i htjela ga je za iste kazniti učinivši ga zarobljenikom u vlastitoj zemlji. No srp- skoj diplomaciji, osobito sadanjem srpskom ministru vanjskih posala D.ru Milovanoviću pošlo je za rukom, da uništi intrige stano- vitih diplomata i kralj Petar izišao je iz svoje zemlje te kao jednakopravan suveren