Strana 2. »CRVENA HRVATSKA“ +» Broj 32. rr rem gp LDL o neee anna puno znamenita, ali konačna odluka nije učinjena. Pa i naravno je, da pitanja od take zamašitosti iziskuju dugog i trijeznog promišljanja, ta ,,fantae molis erat romanam condere gentem“. — U našoj dakle neposrednoj blizini odi- gravaju se opet veliki događaji. Oni su na- stavak onih od nazad dvije godine. Na nama je da te događaje izrabimo što bolje, ali sa svoga zakonitog stanovišta da nepopuštamo. Blizu je god. 1913. Bdijmo, jer može svaki čas za nas bit sudbonosan, a ne zaboravimo, da ključ našeg pitanja nalazi se u Pešti. Nastojmo da 1913 ne bude za nas Judin broj! — J — Okultizam nije proučavanje svega onoga što je tajno, nego onih pojava, koje još ne pripadaju znanosti — mislimo na pozitivnu znanost u smislu A. Comtea — ali mogu jednoga dana pripasti. Proučavanja tih predmeta pokazuju, da je ljubav za čudovišta još jednako u životu, te da se ta čudovišta mijenjaju prema na- predku kulture. U istinu većina pojava, koje su pred pć vijeka držani bili tajinstve- nim, danas spadaju pod znanost: tako je astrologiju i alkimiju danas zamijenila astro- nomiju i kemija. Životinjski magnetizam postao je znanstven pod imenom hipnotizma; pomični stolovi prestaju biti tajnim feno- menima, iza proučenja nehotičnih pokreta i podređenog psihizma. & Pometnja te vlada u kritici okultizma mnogo o ovome zavisi: teorije i činjenice nijesu ponapose proučene. Temeljne su teo- rije: ona o spiritizmu i ona sijevajućoj du- ševnoj sili. Spiritizam je nauka koja pripisuje ne- poznate pojave prizivu duhova. U korist ovoj teoriji nema ni jedan stalan dokaz: teorija se po sebi ne održava, pa se radi toga mora odbaciti. Krumacher : Partbole. Slikar | njegov učitelj. Neki mladi slikar bio je dovršio krasnu sliku, koja mu je uspjela najbolje od svih do- sadašnjih. Mladi slikar bio je uskičen nad njom, ta je neprestano promatao djelo svog umjeća, zanemarivajući daljnu studiju. 'T% on je mislio, da bolje slike ne može izraditi, Jednog jutra, kad se je mislio opet di- viti svojoj slici, nađe, da je njegov učitelj cijelu sliku izbrisao. Srdeć se i plačuć po- hiti k njemu i zapita ga za uzrok groznog prestupka. Učitelj odgovori: ,Ja sam to počinio mudrim naumom. Slika je bila dobra, kao dokaz tvog napretka, ali je uz to bila i tvoja propast“. mjetnik. ,Dragi, odgovori učitelj, nijesi više ljubio umjetnost u svojoj slici, već samoga " sebe. Vjeroj mi, nije bila dovršena i ako mora biti u tebi, dok se povjeriš kistu“, Srčano i pun povjerenja u se i u svog učitelja prihvati kist i dovrši svoje veličan- Naprotiv teoriji o spiritizmu stoji teo- rija o ljudskim osijevima, .koja je u svom savremenom obliku zaista manje proturaz- borita i manje protuznanstvena. Ova teorija čini se, da je nešto upotpunjena nedavnim iznašašćima novih osijeva, kao zraka N, koje su u ostalom ispitane. U tim osijevima neki su okultiste htjeli naslutiti novih do- kaza za svoje ideje. Ali se to ne može do- kazati: nije dosta otkriti novih ljudskih osijeva, nego treba i označiti djelatnost tih osijeva u slučajevima izravnog prenosa misli, i u slučajevima materializacije; a to još nije bilo označeno. I teorija o duševnim osijevi- ma je, dakle, znanstveno netemeljita. * U času kad bude izvanjska djelatnost psihične sile dokazana, biće je lako i pro- tumačiti, ali prije svega treba ustanoviti znanstvenu stvarnost činjenica. Ovo ustano- vljenje je li za sada moguće? Ovo je veliko pitanje. Sadanja nauka o okultizmu ne smije biti prikazba različitih teorija, nego analiza i kritika činjenica. Dobro kaže Richet: ,či- njenice same nijesu nikad bezumne; one opstoje ili ne opstoje; ako opstoje, tad prou- čavanje fenomena mora ići pred kritikom teorije“. Sve činjenice koje mi nazivljemo tajnim svode se na pojavu duševne vanjske pri- kazbe, bilo u obliku misli (čitanje misli, umna sugestija), bilo u obliku pokreta (uz- dignuće, pokreti bez doticaja), bilo u obliku iznenađenja (udarci, materializacija, svijetla tjelesa). Kad svi ovi pojavi postanu znan- stveni, valda će biti u te skupine uvrstani. Ali za sada, u predznanstvenoj periodi, bit će ih najbolje razdijeliti u dvije skupine: u prvu ćemo uvrstiti one pojave, koji su uda- ljeniji od znanstvenog dokazanja ; a u drugu one, koji će se valjda prije znanstveno otkriti. U prvu spadaju telepatija i predviđanje, prenos predmeta i materializacija;;. a u drugu umna sugestija, izravno priopćenje misli, premještanje, dizanje predmeta, udarci i bistrovidnost. stveno djelo: Žrtvu Ifigenije! — T& ime umjetnika bijaše Timant. Sedmorica. Ranim jutrom, kada je tame nestajalo, podiže se boguljubni domaćim sa svojom ženom s noćnog ležišta, te zahvale Bogu za novi dan i okrjepu sanka. > Jutarnje crvenilo pak sjalo je u sobici, a sedmero djece ležaše u svojim posteljama i spavaše. Tada pregledaše djecu po redu, i majka reče : »Ima ih sedam na broju! Ah, bit će nam teško odhranit ih“ ! — Tako se je tu- žila majka, j6r je u zemlji bila gladna go- dina. Otac se nasmije i reče: ,Gle, ne leže li i ne spavaju li sva sedmorica ? Svi imaju crvene obražčićo, a jutarnje crvenilo lijeva se na njih, da još ljepši izgledaju, kao se- dam ražica . . . . Majko, to nam pokaznje, da je Onaj, koji pribavlja jutarnje svijetlo i šalje san, vjeran i nepromjenjiv : . A kada su izašli iz sobe stajalo je na vratima 14 postola u jednom redu sve ma-: nje i manje, po dva svakom djetetu. Kada * atta učiš z žal RS (VRT e izbiDeE na! AA * Telepatija je ono osjećanje jednog in- dividua utisnuto rad meke nesreće pretr- pljene od drugog individua, koji nema s pr- vim nikakvih psihičnih veza do sada pozna- tih. Ako je osjećanje nastalo pred nesrećom kojoj ono odgovara, tad je to predviđanje. Premda je mnogo poznato pojava tele- patije i predviđanja ipak još nijesmo došli do znanstvene potvrde telepatije. Zna se, da neki ljudi imadu osobit njuh; zna se, da su u našem besviesnom ili nižem pam- ćenju položene mnoge spoznanje, kojih uzrok mi ne poznamo, te koje nam se u nekim stalnim okolnostima mogu prikazati iznašašćima ili otkrićima. Sve ove činjenice su povučene na polje telepatije, i predvi- đanja. Ali ostaje još mnogo pojava, koji još dobro ne ispitani, ne mogu potvrditi, da je telepatija i predviđanje znanstveno dokazano. Neki, po analogiji tvrde, da brzojav bez žica potvrđuje telepatiju. To ne stoji; brzojav bez žica samo dokazuje, da je telepatija moguća. * Iza pojava iznenađenja dolaze oni?po- kreta u daljini, koje izvađaju mediumi. Oni donose cvijeće, knjige i t. d. iz velikih da- ljina. Ali u ostalom, kad se je dobro pazilo na rad mediuma, našlo se je da oni varaju. A što se tiče materializacije, svijetlih predmeta, prikaze slika i slično, stalno su to sve puki utisci, te ozbiljan promatrać ne može protumačiti halucinacijom, jer je ona moguća samo kod promatraoca, koji nijesu priučeni znanstvenom istraživanju. Naprotiv ovdje igra veliku ulogu svije- sna ili ne svijesna varka. Istina, da kod svih pojava nije se mogla ustanoviti varka, ali jest kod tolikog mnoštva slučajeva, da i ostali postaju sumnjivi. Za to se može za- ključiti: da još nije dan dokaz materializa- cije, te do ona još nije dozrela za znan- stveno ispitivanje. * Mnogi misle da je umna sugestija do- kazana stvar: da naime hipnotizator može m—————mmm—mmmmEIŠIIIIIIINIE ENI majka ugleda- toliki broj uzdahne i zaplače. Otac pako odgovori i reče: ,Majko, zašto plaćeš? Zar nemaju sva sedmorica okrugle i hitre nožice, zašto bi se žalostili za odjeća ? Kada imaju djeca u nas povje- renja, kako ne bi smo mi imali u onoga, koji više daje, nego li mi molimo i razu- mijemo. &le njegovo sunce dolazi! De, da započ- men dan, kao i oni vesela lica! Tako govorahu i radijahu, a Bog bla- goslovi njihovu : radnju, da su dosta imali s djecom. Ta vjera poma srce, a ljubav priskrbljuje jakost. Adam | nebeski Kerub. Kada je Abel ležao u. svojoj krvi a Adam stajao kraj ubijenog i plakao, pristupi k ocu ljudskog roda kerub s neba i sjede mučko pokraj njega, njegovo je čelo bilo ozbiljno. Adam podigne svoje lice i reče : »Zar je to slika koljena, koji će proisaći iz mene ? A Zar će opet krv braće, prolivena od . ruke bratske natopiti zemlju 1. Kerub odgovori: ,Ti kažes.!“ — sah! s kakvim imenom & eo nanivt, to strašno djelo ?“ e Adam. toč : A KAI : .