Strana 2.

»CRVENA HRVATSKA“

+»

Broj 32.

rr rem gp LDL o neee anna

puno znamenita, ali konačna odluka nije
učinjena. Pa i naravno je, da pitanja od
take zamašitosti iziskuju dugog i trijeznog
promišljanja, ta ,,fantae molis erat romanam
condere gentem“. —

U našoj dakle neposrednoj blizini odi-
gravaju se opet veliki događaji. Oni su na-
stavak onih od nazad dvije godine. Na nama
je da te događaje izrabimo što bolje, ali sa
svoga zakonitog stanovišta da nepopuštamo.
Blizu je god. 1913. Bdijmo, jer može svaki
čas za nas bit sudbonosan, a ne zaboravimo,
da ključ našeg pitanja nalazi se u Pešti.
Nastojmo da 1913 ne bude za nas Judin
broj! — J —

 

Okultizam nije proučavanje svega onoga
što je tajno, nego onih pojava, koje još ne
pripadaju znanosti — mislimo na pozitivnu
znanost u smislu A. Comtea — ali mogu
jednoga dana pripasti.

Proučavanja tih predmeta pokazuju, da
je ljubav za čudovišta još jednako u životu,
te da se ta čudovišta mijenjaju prema na-
predku kulture. U istinu većina pojava,
koje su pred pć vijeka držani bili tajinstve-
nim, danas spadaju pod znanost: tako je
astrologiju i alkimiju danas zamijenila astro-
nomiju i kemija. Životinjski magnetizam
postao je znanstven pod imenom hipnotizma;
pomični stolovi prestaju biti tajnim feno-
menima, iza proučenja nehotičnih pokreta
i podređenog psihizma.

&

Pometnja te vlada u kritici okultizma
mnogo o ovome zavisi: teorije i činjenice
nijesu ponapose proučene. Temeljne su teo-
rije: ona o spiritizmu i ona sijevajućoj du-
ševnoj sili.

Spiritizam je nauka koja pripisuje ne-
poznate pojave prizivu duhova. U korist
ovoj teoriji nema ni jedan stalan dokaz:
teorija se po sebi ne održava, pa se radi
toga mora odbaciti.

Krumacher : Partbole.

Slikar | njegov učitelj.

Neki mladi slikar bio je dovršio krasnu
sliku, koja mu je uspjela najbolje od svih do-
sadašnjih. Mladi slikar bio je uskičen nad
njom, ta je neprestano promatao djelo svog
umjeća, zanemarivajući daljnu studiju. 'T%
on je mislio, da bolje slike ne može izraditi,

Jednog jutra, kad se je mislio opet di-
viti svojoj slici, nađe, da je njegov učitelj
cijelu sliku izbrisao. Srdeć se i plačuć po-
hiti k njemu i zapita ga za uzrok groznog
prestupka.

Učitelj odgovori: ,Ja sam to počinio
mudrim naumom. Slika je bila dobra, kao
dokaz tvog napretka, ali je uz to bila i
tvoja propast“.
mjetnik. ,Dragi, odgovori učitelj, nijesi više
ljubio umjetnost u svojoj slici, već samoga
" sebe. Vjeroj mi, nije bila dovršena i ako

 

 

mora biti u tebi, dok se povjeriš kistu“,
Srčano i pun povjerenja u se i u svog

učitelja prihvati kist i dovrši svoje veličan-

Naprotiv teoriji o spiritizmu stoji teo-
rija o ljudskim osijevima, .koja je u svom
savremenom obliku zaista manje proturaz-
borita i manje protuznanstvena. Ova teorija
čini se, da je nešto upotpunjena nedavnim
iznašašćima novih osijeva, kao zraka N,
koje su u ostalom ispitane. U tim osijevima
neki su okultiste htjeli naslutiti novih do-
kaza za svoje ideje. Ali se to ne može do-
kazati: nije dosta otkriti novih ljudskih
osijeva, nego treba i označiti djelatnost tih
osijeva u slučajevima izravnog prenosa misli,
i u slučajevima materializacije; a to još nije
bilo označeno. I teorija o duševnim osijevi-
ma je, dakle, znanstveno netemeljita.

*

U času kad bude izvanjska djelatnost
psihične sile dokazana, biće je lako i pro-
tumačiti, ali prije svega treba ustanoviti
znanstvenu stvarnost činjenica. Ovo ustano-
vljenje je li za sada moguće? Ovo je veliko
pitanje.

Sadanja nauka o okultizmu ne smije
biti prikazba različitih teorija, nego analiza
i kritika činjenica. Dobro kaže Richet: ,či-
njenice same nijesu nikad bezumne; one
opstoje ili ne opstoje; ako opstoje, tad prou-
čavanje fenomena mora ići pred kritikom
teorije“.

Sve činjenice koje mi nazivljemo tajnim
svode se na pojavu duševne vanjske pri-
kazbe, bilo u obliku misli (čitanje misli,
umna sugestija), bilo u obliku pokreta (uz-
dignuće, pokreti bez doticaja), bilo u obliku
iznenađenja (udarci, materializacija, svijetla
tjelesa). Kad svi ovi pojavi postanu znan-
stveni, valda će biti u te skupine uvrstani.
Ali za sada, u predznanstvenoj periodi, bit
će ih najbolje razdijeliti u dvije skupine: u
prvu ćemo uvrstiti one pojave, koji su uda-
ljeniji od znanstvenog dokazanja ; a u drugu
one, koji će se valjda prije znanstveno otkriti.
U prvu spadaju telepatija i predviđanje,
prenos predmeta i materializacija;;. a u drugu
umna sugestija, izravno priopćenje misli,
premještanje, dizanje predmeta, udarci i
bistrovidnost.

stveno djelo: Žrtvu Ifigenije! — T& ime
umjetnika bijaše Timant.

Sedmorica.

Ranim jutrom, kada je tame nestajalo,
podiže se boguljubni domaćim sa svojom
ženom s noćnog ležišta, te zahvale Bogu za
novi dan i okrjepu sanka.

> Jutarnje crvenilo pak sjalo je u sobici,
a sedmero djece ležaše u svojim posteljama
i spavaše.

Tada pregledaše djecu po redu, i majka
reče :

»Ima ih sedam na broju! Ah, bit će
nam teško odhranit ih“ ! — Tako se je tu-
žila majka, j6r je u zemlji bila gladna go-
dina.

Otac se nasmije i reče: ,Gle, ne leže
li i ne spavaju li sva sedmorica ? Svi imaju
crvene obražčićo, a jutarnje crvenilo lijeva
se na njih, da još ljepši izgledaju, kao se-
dam ražica . . . . Majko, to nam pokaznje,

da je Onaj, koji pribavlja jutarnje svijetlo i

šalje san, vjeran i nepromjenjiv : .

A kada su izašli iz sobe stajalo je na

vratima 14 postola u jednom redu sve ma-:
nje i manje, po dva svakom djetetu. Kada

*

 

atta učiš z žal RS (VRT e izbiDeE na! AA

*

Telepatija je ono osjećanje jednog in-
dividua utisnuto rad meke nesreće pretr-
pljene od drugog individua, koji nema s pr-
vim nikakvih psihičnih veza do sada pozna-
tih. Ako je osjećanje nastalo pred nesrećom
kojoj ono odgovara, tad je to predviđanje.

Premda je mnogo poznato pojava tele-
patije i predviđanja ipak još nijesmo došli

do znanstvene potvrde telepatije. Zna se,

da neki ljudi imadu osobit njuh; zna se,
da su u našem besviesnom ili nižem pam-
ćenju položene mnoge spoznanje, kojih
uzrok mi ne poznamo, te koje nam se u
nekim stalnim okolnostima mogu prikazati
iznašašćima ili otkrićima. Sve ove činjenice
su povučene na polje telepatije, i predvi-
đanja. Ali ostaje još mnogo pojava, koji
još dobro ne ispitani, ne mogu potvrditi,
da je telepatija i predviđanje znanstveno
dokazano. Neki, po analogiji tvrde, da
brzojav bez žica potvrđuje telepatiju. To ne
stoji; brzojav bez žica samo dokazuje, da
je telepatija moguća.

*

Iza pojava iznenađenja dolaze oni?po-
kreta u daljini, koje izvađaju mediumi. Oni
donose cvijeće, knjige i t. d. iz velikih da-
ljina. Ali u ostalom, kad se je dobro pazilo
na rad mediuma, našlo se je da oni varaju.

A što se tiče materializacije, svijetlih
predmeta, prikaze slika i slično, stalno su
to sve puki utisci, te ozbiljan promatrać ne
može protumačiti halucinacijom, jer je ona
moguća samo kod promatraoca, koji nijesu
priučeni znanstvenom istraživanju.

Naprotiv ovdje igra veliku ulogu svije-
sna ili ne svijesna varka. Istina, da kod
svih pojava nije se mogla ustanoviti varka,
ali jest kod tolikog mnoštva slučajeva, da i
ostali postaju sumnjivi. Za to se može za-
ključiti: da još nije dan dokaz materializa-
cije, te do ona još nije dozrela za znan-
stveno ispitivanje.

*

Mnogi misle da je umna sugestija do-
kazana stvar: da naime hipnotizator može

m—————mmm—mmmmEIŠIIIIIIINIE ENI

 

majka ugleda- toliki broj uzdahne i zaplače.

Otac pako odgovori i reče: ,Majko,
zašto plaćeš? Zar nemaju sva sedmorica
okrugle i hitre nožice, zašto bi se žalostili
za odjeća ? Kada imaju djeca u nas povje-
renja, kako ne bi smo mi imali u onoga,
koji više daje, nego li mi molimo i razu-
mijemo.

&le njegovo sunce dolazi! De, da započ-
men dan, kao i oni vesela lica!

Tako govorahu i radijahu, a Bog bla-
goslovi njihovu : radnju, da su dosta imali

s djecom. Ta vjera poma srce, a ljubav
priskrbljuje jakost.

Adam | nebeski Kerub.

Kada je Abel ležao u. svojoj krvi a
Adam stajao kraj ubijenog i plakao, pristupi
k ocu ljudskog roda kerub s neba i sjede
mučko pokraj njega, njegovo je čelo bilo
ozbiljno. Adam podigne svoje lice i reče :
»Zar je to slika koljena, koji će proisaći iz
mene ? A

Zar će opet krv braće, prolivena od .
ruke bratske natopiti zemlju 1.

Kerub odgovori: ,Ti kažes.!“ — sah!
s kakvim imenom & eo nanivt, to strašno

djelo ?“ e Adam.

toč : A KAI
: .