ramnmesf ru DORE.

M
li
i

 

A 2 masama. — ua.

 

igda doći na pamet, da se natje-
čemo za prvenstvo i vodstvo među
dalmatinskim gradovima — i to nam
se podmeće — ali za to ne čemo
zatomiti nikomu za ljubav svoje mi-
šljenje.

Fulsifikovanje historije.

Postavismo sebi za temelj io načelo, da
je svaki narod sposoban i vozvan da sam
sobom upravlja“. 'Tim smo se uzdigli nad

 

sve prerasude o sposobnosti i nesposobnosti
rase, o pozvanju nekih da vladaju, a dru-
gih da služe. Tome načelu ne dadosmo ap-
solutne vrijednosti : historija prošla, a oso-
bito najnovija prisili nas, da mu primetnemo
i ovo to načelo vrijedi samo u totiko u ko-
liko se može ostvariti“. 'T& zanago nije dosta
biti narod, da sam sobom upravljaš; nego
znati, da si kao narod na to pozvan: raz-
vijen nacijonalizam; treba to htjeti: rad za
oslobođenje; te konačno moći: snaga do-
statna za izvršenje oslobođenja.

Ima li narod tu snagu u sebi, tad je
blizu čas svanuća, nema li je, tad je dužan,
da je upotpuni, ili posluživši se neprili-
kama, koje slučaj, on sam, ili kogod drugi
ukroji onome, te mu zapriječuje ropskih se
negva riješiti, ili potraživši saveznika. Na-
rav nas sama upućuje, da se rukujemo u
savezništvu s onima, te ih je zlosud istim
igom uprtio kao i nas; barem s onima,
kojima je naše oslobođenje korisno.

Dante, Giusti, Grossi, Pellico i Gio-
berti, Humbold, Uhland, Vineke i Goethe,
Homer, narodne pjesme i gusle probudiše u
Talijana, Nijemaca, Grka, Bugara i Srba
narodni osjećaj. Rasplamsaše u njima misao
narodnog jedinstva i propale slave. Carbo-
nari, mazziniste, pa i sanfediste, borbe za
ustave i ustanci; Jermania i Arminija te
Sprewitzov savez mladića, kao i carinske
unija, ustanci za ustav u njemačkim drža-
vama poslije — elektrizatornog srpanjskog
francuskog prevrata; heterija filika i borba
svete čete“ kod Dragačana, te sigetskog
stila obrana Paleokestra; borbe za Beograd
i čuvena junaštva Šumudinaca, kao što i
osvete bugarskih uskoka: sve to bijaše
stvarna pojava razbuktane narodne svijesti
i sraslog vapaja naroda tih za slobodom i
jedinstvom, ali sve to ne bi dosta: moć
onih te su stiskali slobodu tih naroda, bi-
jaše jača, opsežnija.

Nedostatak snage u sebi za zbačenje
sa leđa svojih tuđinskog jarma i osujećenje
mrske protunarodne spletke trebalo je upot-
puniti tuđom pomoći, a spletke trebalo je
sa spletkama drobiti. Umni Cavour uvidje
da sami Talijani ne dostajahu, da izbace
Austriju iz Lombardo-Mletačke pa stoga
sklapa u Plombieresu s Napoleonom ugovor:
Udružene francusko-talijanske čete pročistiće
austrijske orlove iz Lombardije i Mletačke,
a te će se dvije pokrajine sajediniti se
Sardinijom, Francuska će pak za svoj rad
dobiti Savoju i Nizzu. Sa 150.000 vojske
iskrca se u Genovi Napoleon, a pridruži
mu se 70 hiljada Talijana. Prvi je glavniji
sukob kod Magente, a s njime je i prvi

odlučniji poraz Austrijanaca; drugi će sli-.

jediti kod Solferina, gdje se ono po prvi
puta car Franje i Napoleon sukobiše. Ovo
sve dovešće do mira u Ziirichu, gdje se
dosudi Napoleonu Lombardija, a on je po
Plombierskom ugovoru predade Sardiniji.

Oružanom rukom Priska je provela
ujedinjenje Njemačke. Snovima željeznog
kancelara na putu je Austrija. Pruska će
za to sklopiti savez obrane i navale s lta-
lijom, a zatim će navijestiti rat Austriji uz
koju pristaju južno-njemačke države, da tim
potvrde svoj patriotizam, koji bi bio do
svega prije doveo, samo ne do njemačkog
jedinstva, da je u sebi imao i onoliko snage
koliko li kukavičluka. Pruske čete ubrzo
obračunaše s tim ,novim 'Tirtejima“, a za-
tim će kod Sadove Austriji . dati takav
udarac, da će ju zauvijek proći želja pačat
se u njemačke stvari. Prije nego se je ono
Sadova u krvi okupala, nudi Austrija Na-
poleonu Mletačku, e bi ovaj odgovorio 'Ta-
lijane od rata, a ona mogla i ono 100 hi-
ljada vojske, te + je. ležalo na talijanskoj
granici, poslati protiv Prusa. Italija ni da
čuje o tome, pa premda je bila poražena
kod Custozze i Visa, ipak — rad prnskih
pobjeda — dobije u bečkom miru od Napo-
leona Mletačku. Pa i pravo je, jer da ne
zadrža dolje ono 100 hiljada austrijske vojske
i da prista na Napoleonovo posredovanje,
na sadovskoj poljani bilo bi se našlo 305
mješte 205 hiljada Austrijanaca i 230 hi-
ljada Prusa, a Sadova tad — mislimo —
ne bi značila ono, što danas znači.

Već tamo od 21. ustaju vrli Hele i
da se otresu turskoga silništva. 1  uspije-
vaju u janačkim podvigama, t& već i iz
Moreje, pa i iz Helade protjeraše nezvanog
nametnika. Al sve to u zao čas, jer se slo-
boda opet pomrači, turska im sila preotme
Moreju, a osvojenjem Akropole 27.* g. i
Heladu bajoslovnu. A već se je i tursko-
egipatska mornarica usidrila pred Navarinom
I bila bi dosta muke rad bezdušnog klanja
i palenja začala izmorenim Grcima, da ono
ne doplovi trovlasno brodovlje Rusije, En-
gleške i Francuske, te neočekivano izvo-
jeva pobjedu nad turskom eskadrom. Oso-
koljeni Grci opet će da gone Turke iz do-
maje svoje, a i lako im je uspjeti, jer je
eto Rusija Tursku sasvim zaokupila uda-
rivši na nju sa dvije strane. Nebrojena su
junaštva Paskievića i Diebića, a ovaj zadnji
čak i do Drinopolja prodre, gdje posredo-
vanjem Pruske: utanači mir, a u njem —
zna s: — Grčka bi proglašena nasljednom
monarhijom.

Spomenusmo nešto unatrag Bugarsku
i Sbiju. Prvi ono 76. g. latiše se oružja,
ali ustanak njihov u krvi bi ugušen. Ni
godina ne će od tog vremena proći, a Ru-
sija će mavijestiti Turskoj rat. Osvojenje
Šipke 1 Plevne lovorom okiti vrlu rusku
vujsku, tako te se je knez Nikola mogao
slobodno prošetati i utaboriti u Drinopolju,
a zitim se još bliže Carigradu približiti, te
sklopiti u San Stephanu mir _ s , Turskom.
Uvjete toga mira doduše će zavidna Evropa
stegnuti na korist Turske, ali će ipak oni
donijeti Bugarskoj slobodu, a Srbiju pro-
glasiti nezavisnom i proširiti je za četiri
okružja.

Ovako povijest. A ako se još nađe
koji Diplomaticus, te napiše ,narod koji se
povjerava u svoje duševne sile, u svoj na-
rodni genij taj narod i bez tuđinske po-
moći, mora slaviti svoje narodno uskrsnuće“
te ovo primijeni na Italiju, Njemačku,
Grčku, Bugarsku i Srbiju, nek se ne uzvi-
polji, ako mu ponovno rečemo, da tazopi-
sati znači historiji ćuške davati, Mi se me-
đutim ne čudimo, što se je Diplomaticusu
prohtjelo rad prozirnih svrha izvrtati histo-

riju, kad eto on i naše pisanje izvrće, kad
hoće da smo mi ustvrdili, e ,malenu Hele-
niju ne spasi razvijena narodna svijest, već
milost Rusije i Evrope“. 'To mi ne rekosmo,
dok tvrdimo općenito, da je nemoguće pro-
misliti narodno oslobođenje bez razvijenog
nacijonalizma, kao što ni slobodu Helena
bez tuđe pomoći; a onaj te htjede o nas
gornju potvoru zavjesiti, zaista daje pre-
slabu svjedodžbu svom poznavanju historije

kad se već i varanjem — da ne rečemo što
gore — služi.
# *
#

Već smo zadnji put opazili, da Diplo-
maticus izvrće historiju, e bi osovjen o nju
dokazao, kako će Hrvatsku razvijeni naci-
onalizam i bez tuđe pomoći osloboditi, pa
da se zatim obori na riječku resoluciju. 'To
i u odgovoru ponavlja. On nam baje, da se
riječka: resolucija isključivo temelji na do-
broj volji Franje Košuta. A umre li sutra
Košut, madžarski narod mogao bi.nam pred-
baciti; Franjo Košut nije madžarska država.

Ako Dizplomaticus ima u sebi išta di-
plomatskoga, mor&o bi znati da se riječka
resolucija ne temelji na ničijoj volji nego
na čistoj političkoj nuždi : Maažirima je do
toga da im Hrvati ne prave zaprijeka; pe-
go da ih pomažu u borbi za rastrgnućem
realne sveze s Austrijom; Hrvatima zanago
da im Madžari pomognu srušiti khuenov-
štinu u zemlji i puste ih slobodno se raz-
vijati. Podlog dakle riječkoj resoluciji s
jedne strane nije Košut, nego program nje-
gove stranke. Dok se god Madžari budu
borili za taj program, dotle smo im mi po-
trebiti : dotle je riječkoj resoluciji podlog
čvrst. Hoće li se Madžari odreći svog  pro-
grama narodnog, ne treba odgovoriti, jer
čak i Diplomaticus zna, da ne će.

Dozvolimo “pak, da je ovaj mir između
nas i Madžara privremen, dakle da smo u
primirju, a zatim da će se opet stara borba
zapodjenuti. Pitamo Diplomaticusa, da li
bi se nama bilo lakše održati u borbi s
Madžarima bez slobode izbora, bez porote,
bez nezavisnosti sudaca, bez zakona 0
štampi, bez općeg izbornog prava itd. itd.
ili s tim uzakonjenim zakonima, te su se
za vrijeme primirja proveli? Je li nam se
lakše uzdržati u borbi, imajući Srbe proti
sebi ili za vrijeme primirja izjednačiti ih
sebi, ili bolje došavši do stvarna uvjerenja
da smo jedan te isti narod? Neka odgo-
vori Diplomaticus na ovo, a u odgovoru će
naći najbolju osuđu svojim tvrdnjama.

* Glede pitanja ,koja je razlika između
politike riječke resolucije i Nikole Crnko-
vića“, odgovaramo : ista koja izmeđa Khu-
enove i današnje Hrvatske, ista koja iz-
među verbalizmom  prikritih golotinja Di-
plofaaticusa i naših tvrdnja historijom pot-
krijepljenih.

# “w
*

Diplomaticus nije načelno (?) proti sje-
dinjenju. On je samo za dada protivan
tome jer su ,popustljiviji okovi bečki od
okova madžarskih“, a njegova diviza nije
,sjedinjenje ? nego : sjedinjenje i nezavisnost
Hrvatske ;:“ Zaustavimo se na okove. Grdna
je opsjena reći da sa bečki okovi popustlji-
viji od madžarskih, jer ako mi Slaveni u Au-
striji uživamo mnogo više slobode od ugar.
skih narodnosti, nije za to jer je Beč po-
pustljiviji, nego za to što smo od 80 godina
unaprijed tako silno u sveniu napredovali,
da smo znali i mogli, uz sva progonstva,