God. XVI.

 

U DUBROVNIKU, 10. kolovoza 1907.

HRVATSKA

 

 

 

Cijena je lista unaprijeda: za Dubrovnik iza Austro-Ugarsku na godinu 10 K. Za ino- IZLAZI SVAKE SRIJEDE I SUBOTE m m |

gemstvo 10 K i poštarski troškovi. Ko ne vrati list. kad mu pretplata mine, smatra :se
poi ; predbrojen i za došasto polugodište. ===

Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Ivo DeGiulli.
Štamparija DeGiulli i dr. ——-

 

 

——miž——————————— ———>
Sa ————————m———=

Broj 64.

POJEDINI BROJ 10 PARA.

 

Pretplata i oglasi šalju se up

ravi, & dopisi uredništvu lista. Za izjave, priopćena, zahvale
plaća se 40 para po retku, a za oglase 30 para. Oglasi, koji se više puta štampaju, pe po
: godbi uz razmjeran popust. Nefrankirana pisma ne primaju se. — ==

 

 

mmm

Domaće nevolje.

Pisali smo o potrebi jedne srednje

 

 

škole u Šibeniku, a , Hrvatska Riječ“

je cijenila potrebnim da nam zahvali.
Harni smo joj na lijepim riječima,
premda nijesmo drugo učinili, nego
prostu dužnost. Mi barem tako shva-
ćamo budno praćenje ekonomskih i
kulturnih prilika i potreba naših
krajeva, a žao nam je, da im ne
možemo posvetiti još veću pažnju.
Dosta su tomu krivi i naši prijatelji,
koji će nas prije obavijestiti o kojoj
mu drago svađi u općini, nego o ne-
voljama kraja i izgledima u buduć-
nost. :

Zato i naša politička borba uzme
često oblik prostog nadmudrivanja i
kavganja, pa bi promatrač iz daljega,
kazao da joj ni nema podloge u na-
rodu, već da potječe iz osobnih motiva.
Nije baš tako, a najbolji je dokaz
jednodušnost u svim znamenitijim
političkim pitanjima. Tako n. pr. u
Dalmaciji nema stranke, koja bi preu-
zela zadaću, da širi oficijelno austri-
janštinu u duhu tajnih bečkih sa-
vjetnika, premda ima ljudi, koji bi
se rado u tu svrhu izložili, kad bi
imali i malo nade, da bi kod naroda
uspjeli. Zemlja je dakle složna, da

slične pokušaje suzbije, ali — re-
cimo istinu — ta sloga nije poslje-

dica toliko probuđene svijesti, koliko
žalosna iskustva, s drugim riječima,
Dalmacija znade, da ovako ne može
dalje i da je ekonomski nazadak po-
sljedica nesretnog položaja Dalma-
cije u državnoj zajednici, ali mnogi
i mnogi, kad bi ih pitao kako cijene,
da bi se zemlja mogla oslobodit toga
položaja, odgovorili bi ti na način,
koji bi pokazao u njima više fatali-
stičkog shvaćanja, nego zdrava poi-
manja vlastitih potreba.

Mnogo je krivo tomu zlu pomani-
kanje pravog političkog odgoja, i u
povodu toga slabo razvijeno čuvstvo
zajednice interesa. Naš trgovac n. pr.
uz rijetke iznimke posmatra sve sa
uskog stanovišta vlastitog interesa,
njemu ne dolazi obično ni na kraj
pameti, da je korist svijeh i njegova
korist, pa za to u njegovim očima

i spada trgovina na neku vrst lihva-
renja, te mješte da traži izvora do-
biti u dobrim konjunkturama, traži ga
u siromaštvu i, izrabljivanju klientele.
Njemu uopće fali trgovačkog znanja
i "šireg pogleda te zna samo za tr-
govce, koji će mu robu prodati, pošto
on hoće, a on će je opet gledati da
naprti svojim mušterijama, što može
skuplje.

Slično rade i naši posjednici, a
što je još gore, rasprave o uređenju
dalmatinske plovidbe dokazale su,
da tako ograničenom shvatanju ro-
buju i ljudi, koji bi po svom odgoju
i položaju imali drugim prednjačiti
u napretku. Neke parobrodare "nije
bilo moguće osvjedočiti, da je korist
Dalmacije ujedno njihova korist i
doživjeli smo ono žalosno glasovanje
u Beču, kad su se svi parobrodari
osim predstavnika dubrovačke plo-
vidbe izjavili, da sjedište društva
bude u Trstu. To su, kako čitamo,
i proveli sada, kada nemadu više
koga, da im ometa, jer dubrovačka
plovidba uz take prilike nije htjela
žrtvovati svoju neodvisnost.

Pa se tad tužimo, da nam ide
zlo! Poslije stotinu godina došao je

čas, kad bi se moglo što postići, a

ono, što se postiglo, predaju naši
ljudi Trstu, nek nas ta stara naša
pijavica uzmogne unaprijed još bolje
sisati. Ljudi pak koji tako rade ni+
jesu narodni neprijatelji, neki su se
od njih dapače isticali u borbama,
da se Dalmacija pohrvati; ako dakle
griješe, ne griješe hotimično, nego
iz prostog neznanja. Oni nijesu kadri
ni zamisliti to, da Dalmacija može i
mora biti ekonomski neodvisna, pa
tad kako će da za to rade.

Mnogo bi mogla pomoći štampa,
ona bi dapače bila zvana, da te pred-
rasude tamani, ali reklo bi se, da je
nekim listovima preči posao klevetati
i ništiti političkog protivnika ; dapače,
kao da im je to jedini posao, pa ga
tjeraju i ondje, gdje ne bi trebalo.
Borili smo se, da se Zadruge udruže
u jednu domaću svezu, da se ne
predaju na milost “i nemilost Ljub-
ljanskoj svezi, a.na nas su ti listovi
bacili klevetu, da branimo interese

a «e

IAUČNA BU

LIOTEKA, DUGOVA

 

==———=========

Hrvatske Vjeresijske Banke. Upozo-
rivali smo na pogibao, koja bi bila
za ekonomsku nezavisnost Dalmacije,
kad bi uspjelo židovsko-bečkim nov-
čanim zavodima zasjesti u Dalmaciji,
a rekli su nam, da pogibelj umišljamo,
da Dalmaciji treba tuđeg kapitala.i
sve drugo, samo da bude zadovoljan
Kredit i Bankverein. Zagovarali smo
jedno jako dalmatinsko parobrodar-
sko društvo sa sjedištem u Dubro-
vniku, a na nas su vikali, da otim-
ljemo Spljetu, što ga ide. Pa što se
dogodilo ? Je li Spljetu uspjelo ba-
rem da zaustavi kod sebe parobro-
dare, koji su se sada fuzijonirali ?
Ne rekriminiramo, već samo ho-
&emo da upozorimo na pogrješku,
e da im u buduće izbjegnemo te se
ne ponovi onaj sablažnjivi primjer u
Beču, da su zvali Dalmaciju, pitali
je, što hoće, a ona nije znala kazati.
To je ruglo, koje na svijeh pada, a
za političare je lekcija, da nije dosta
učiti narod političke programe, već
treba nastojati, da se narod po njima
i ravna. Nema naime žalosnijeg po-
java, nego kad vidimo ljude, koji
javno ispovijedaju politički program,
koji ide za političkom samostalnosti,

a rade proti ekonomskoj samostal-

nosti pokrajine, kako je svijet imao
prilike vidjeti u ovo zadnje doba.

Narodna misco,

U opreci prama našim legitimistima —
pravašima — koji uvijek ističu samo dr-
žavno pravo — što im je alfa i omega nji-
hovog političkog kreda — našlo se je dru-
gih, koji su kazali da mije državno pravo
ono, koje dava snagu potlačenom narodu, a
još manje ono, koje mu dava potpore u
borbi za proširenjem starih i stečenjem novih
prava. Narodnu snagu treba tražiti u miši-
cama  rarodnim, a potporu u narodnoj bor-
bi treba tražiti u razvijenoj te budnoj narod-
noj svijesti. Historičkom državnom pravu
suprotstavili su živo prirodno pravo. Naš
narod ima pravo na slobodu i ujedinjenje, ali
ne za to, jerbo je on nekada bio slobodan i
jer je imao svoju državu, nego za to, što
svaki organizam postoji samo za to, da se
može slobodno razvijati. Tako svaki indivi-
duum ima pravo na osobnu slobodu, a
konsekvencija je toga, da i svaki narod ima
pravo na svoju narodnu slobodu.