DUBROVNIKU, 17. kolovoza 1907. Broj 66. God. XVI. U SNA Cijena je listu unaprijeda: gomstvo 10 K i poštarski pod ovim naslovom, pogledajmo dubrov.- u članku sada, kakve su školske prilike u korč. kotaru. Tu od srednjih škola imamo im. nautiku i preparandije. O ovomu gubit riječi, jer je to uspijeh zavisi svaki put o maru i vrijednosti učitelja. Moglo bi a u prvom prenatrpanosti gradiva, koja pomaže površnost, ali nama nije ovoga puta, da zađemo u pedagogička pitanja, nego samo da ispitamo, odgovaraju li škole potrebama života dubrovačkog. U tom po- gledu dozvolit ćemo sebi neke opaske naj- prije o nautičkoj školi. Već kad se radilo 0 reorganizaciji po- morskih učiona u Dalmaciji, mi smo upo- zorivali, ali uzalud, na posljedice, koje mora dovesti za sobom povišenje obuke od tri godine na pet godina. Mi nijesmo ni onda bili protivni, da mladost, kojoj ima biti po- vjeren život momčadi i prištednje gospodara i trgovca, više uči, samo smo opazili, da se traži odviše. Pa zbilja, nastavna osnova pokazala se tako nesmislena, da se je školska praksa morala ograničiti na glavno. Drak- čije nije moglo ni da bude, t& nju nije bio sastavio školnik, koji zna što može tražiti od učenika, već nekadašnji oficir ratne mor- parice, kojem je uzor bila škola kadeta, a ta vrst škola nije baš najuzornija. U njima se ne ide za tim, da se mladost privikne samostalnom duševnom radu, već da iz djece učine dobre oficire, koji ni ne treba da is ituju, je li koja naredba pametna. Ako se šalju ih u — civiliste. Ne kažemo to mi, već se to javno go- vorilo o preustrojstvu. 'Tada se je isticalo, da državi treba dobrih pričuvnih oficira ratne mornarice. Koliko se to postiglo refor- mom nautičkih škola, ne znamo, ali već sama ta namjera pokazuje, kako su se na mini- starstva slabo ili nimalo obazirali na pri- vredne potrebe Dalmacije. Pa baš za to nije slučaj što nautičke škole ne odgovaraju svrsi, koju bi imale imati kao jedine ne hu- manističke škole u južnoj Dalmaciji. Njih se moglo na sadanji način urediti samo onda, straku. Pogriješilo da se škola ima prilagoditi kraju, školi, pa baš zato, što se nije na to reorganizačijom nautičkih škola južna Dal macija nij6 ništa dobila. Mješte škole, koja j ujedno služila, kao niže realke, i _učini pristupačnim baš onim, se doduše koješta opaziti nastavnom redixe:, kao rođeni, da budu valjani kapetani. NA HR U MA VŠS ma za Dubrovnik i za Austro-U garsku na godinu 10 K. Za ino- i i kad mu gretplata mine, smatra se plaća se 40 para po ——_—— godbi uz morstvo najsposobniji. Stupiš li sada nogom na trgovački parobrod, vidiš i sam, a svaki će ti kapetan to potvrditi, da nije potreba bit mrnar, da budeš mrnar. I jedan, koji nije nigda vidio mora, koji ne zna razliko- vati provu od krme, može služiti na paro- brodu, ali koliko se manje traži od mrnara, toliko više od kapetana. To opravdava više nauke, ali sili ujedno vladu, da taj nauk koji su A mi znamo, kako je u krajevima, otkle su se negda novačili valjani mrnari i kapetani. o dubrovačkim otocima ima Na Ratu i. malo obiteljijškoje bi mogle uzdržati sinove pet godina na naukama, a potpore i stipen- dija, koje vlada daje, ne mogu ih zaista na- mamiti, da pošlju sinove u Dubrovnik. De- set ili petnaest forinta — to je naime iznos tih potpora — može dobro doći dječaku, kojemu saijiteaitelji u gradu, ali je jako malo ononitijč;koji treba da žive barem pet godina daleko od svoga doma. Naukovna reforma postigla je dekle s jedne strane, da je nautična škola skoro zatvorena okolici dubrovačkoj, a s druge da je sam grad izgubio školu, koja je jedina kroz toliko i toliko godina odgajala u Du- brovniku trgovački scališ. Taj odgoj nije da- kako bio potpun, ali bolje išta, nego ništa. Potrebama Dubrovnika i okolice više je dakle odgovorala nautička škola, kakva je bila prije, nego kakva je danas. To bi se dako lalo ispraviti, i to jako jednostavno. Ono, što su digli, mogli bi nam deseterostruko povratiti, kad bi htjeli u gradu otvoriti jednu trgovačku školu. Ako u Du- brovniku nema uvjeta za to, ta gdje ih ima. U samomu gradu ima do stotinu privatnih činovnika namještenih po raznim zavodima i trgovinama, a potrebama još nije zadovo- ljeno, one su svaki dan veće. Trgovačka škola mogla bi po tom uspijevati, ali ni vlada ni naši ljudi reklo bi se, da ne shva- taju još, koliko je ta škola potrebna za Du- brovnik. Ko potrebu ne ćuti, ne možeš mu je ni dokazati, al i ovo malo, što smo kazali, do- sta je, da se vidi, kako srednje škole u Du- brovniku apsolutno ne odgovaraju potrebi svagdanjeg života. Gimnazija nam daje či- novnike, svećenike, profesore, advokate, a kolikogod priznavali njihove zasluge, to su stališi, koje treba hraniti, hrani ih pak trgovina, poljodjelstvo, obrt. A baš za te IZLAZI SVAKE S 0 ĆE Pretplata i oglasi šalju se upravi, & dopisi uredništvu lista. Za izjave, priopćena, zahvale retku, a za oglase 30 para. Oglasi, koji se više puta štampaju, pe po razmjeran popust. Nefrankirana pisma ne primaju se. se ona u to odviše upliće, jer smo uvijek u pogibli, da nam ne osvane jednog dana kakav novi e. k. oficir kao spasitelj naših škola. Tražimo pomoć od vlade, ali uprimo u prvom redu mi. Mi znamo bolje svoje po- trebe, nego kojekakvi bečki inšpektori i hofrati. Ne smiju škole kod nas biti ure- đene po njemačkoj šabloni, ne smije se do- goditi, da u brizi za višom trgovačkom li obrtnom naobrazbom zaborave se obziri na po- trebe svakoga dana. Jer nama ne služi samo ljudi, koji će znati, već koji će i raditi. germanizaciji u Bosni. smo o promjenama u upravnom činovništvu, koje bi za brzo imale nastati. ' Sada javljaju o madžarizaciji u srednjim školama u Bosni: Dok se je prije svim silama nastojalo za germanizacijom, ide se sada velikim koracima za madžarizacijom- I u srednje škole na silu hoće da se uvlači madžarština. Do početka minule školske go- dine bio je madžarski jezik neobvezatan predmet na bosanskim srednjim školama. Učenju madžarskoga jezika bili su prepu- šteni đaci domaći tek u višoj gimnaziji, & oni iz preko Drave već od drugoga razreda. Lani početkom školske godine izdalo je bosansko ministarstvo naredbu, da madžar- ski jezik postaje obvezatan. Roditeljima po- jedinih đaka stavlja se na volju, da pri upisivanju u gimnaziju ili realku odabera, hoće li im dijete učiti madžarski ili njema- čki. Osim toga se madžarskim državljanima dozvoljava da ispite pa i maturu polažu u madžarskom jeziku. (?) R vatskog sabora za sad teško da će biti, jer bi oboje zadalo današnjoj vladi smrtan ude- Hoće li se taj naći! upiru prstom Tac. Komesarom da će po svoj prilici biti na vladu, neka ona uradi, to nije sasvim imenovan zborni zapovjednik Gerba. ispravno; a nije ni u našem interesu, da Neki proglasuju ovu vijest fantastičnom. NARODNA REPUP KA HRV? A NAUČNA BI&LIOTEKA, pu GINIK i ilo