— mn dii ENI Taj novi i burni društveni i narodno-gospodars- tveni fonomen ima vrlo mnogo uzroka. Mnogo i mnogo krivo je svegjer rastuće siromaštvo. Ovo ragja se neu- moljivo. Ali naši težaci u Dalmaciji imadu svi ponešto imetka. A baš oni su, koji daju najveći postotak izseljenika. Prodavši imetak, eto nešto novca težacima. To su sreds- svoje granice i svoje uzde. put. Pak ipak, siromaštvo, štono muči našeg težaka, nije baš tako teško, da se on radi toga mora izseliti, svoj rod i svoje rodno ognjište, te zemlju, nakvašenu znojem svoga lica, napustiti. Drugi su tuj uzroci, koji potiču našeg težaka, da se izseli. On hoće, dajse proširi. On hoće, da doživi što kakvih doživljaja. Hoće u svijet. On vidi novac i zlato, što no ga je svojoj obitelji poslao iz tugjine taj ili onaj izseljenik. Čuje od izseljenika, koji se poslije nekoliko godina vrštili svojoj kući sa znatnijom svotom novaca, a otišli siromasi, kako se šepire i hvališu. To bocka i podpiruje u čovjeku strast za bogatstvom. On pomami. Na vrat, na nos, prodaje on kuću i zemljište, pa hajd u svijet. Ne pita on savjeta u pametnijih. On niti ne zna pravo, kuda ide. Al on ipak ide. Veći dio izseljenika izseljuje, laskan nadom, da će naći manje gorkog kruha, te da će obogatiti. Pote- že ga nepoznalost u tugjinstvo. Ne pitajuć ni savjeta, ni upute, prodaje sve, što ima. Većinom izseljuje u južno amerikanske zemlje Boliviju, Chile, Argentinu, Meksiko. Tuj nagje već mnogo i mnogo svojih domo- rodaca. Nagje talijanske naselbine. S Talijanima lako se razumije i sporazumi, jer svi naši primorci u Dal- maciji poznaju, manje, ili više, talijanski jezik. I sa Španjolcima i Portugizima naš se čovjek zbog pozna- vanja talijinskog jezika, koji je sličan španjolskom i portugizkom jeziku, može sporazumjevati. U ostalom naši primorci imadu i temperamenat i krv, kao svi ro- manski južajaci. Naši primorci, naseljujuć se u Južnoj Americi, izbjegavaju utakmicu Irlandeza i Njemaca, koji ponajvećma naseljuju sjevero-amerikanske zemlje. Izseljivanje u Južnu Ameriku, koje no ne pruža možda boljih zračnih i životnih uvjeta, pretpostavljeno je po našim težacima. To odlučuju ne samo gore ista- knuti uzroci, već i manji putni trošak. Jer, hoteć izse- liti se i putovati u Australiju, ili u Novu Zelandu gdje je utakmica doista mnogo manja, a plaće veće, gdje je život jeftiniji, gdje ni bolesti hijesu priljepčive, a gdje je i vlada obzirnija i čovječniju ipak zato izseljenje treba velikog i vrlo zmatnog troška. Ozbiljice putni tro- šak do Buenos-Ayresa, Montevidea, ili do Chicaga, tri put je, a i više, manji, mo li onaj do Sidney-a, ili do Victorije. Možemo približnim računom ustvrditi, da su lju- di, otputovavši n Ameriku za posljednjih deset godina, dosegli posredice brojku od 10.000 duša ma godinu. A to dodje u razmjeru prema pučanstvu u Dalmaciji 2% po prilici izseljenog puka. Taj je razmjer možda najveći, što no ga daje izseljivanje u našoj državi. Jor, cjelokupno izseljivanje u desetleću 1890.—1900. ćemo moći učiniti samo onda ako ga društveno, gospo- preduvjet gospodarske, a po tom i političke emancipa- cije našega naroda. m tt ,Gospari“ i narod. U ,Hrv. Kruni* već u tri broja izlaze članci pod naslovom: ,Amo tamo po Dubrovniku“. Prigovara se i ovo i ono, navode se pojedini privatni razgovori u za- tvorenom društvu, optužuju se pojedince a i općinu, a sve je to upereno poglavito proti »gospodarima“ koji da ne mare za narod i hrvatsku stvar. Ne kanimo ov- dje braniti nikoga. Ako budu dotičnici smatrali potreb- nim će sami odgovoriti. Ali proti čitavoj tendenciji tih članaka moramo baš u interesu hrvatstva najodlučnije ustati. Tendencija tih članaka je ta, da se digne rad- ništvo i ostali širi slojevi protiv »gospara“. U tu se svrhu ove kudi a one hvali. Mi smo prvi, koji ćemo priznati širokim slojevima najveću važnost u narodnom životu. To je nužni postulat demokratskoga načela ko- je propagujemo i u kojemu vidimo temelj narodnoj bu- dućnosti. Ali smo ujedno prvi, koji ćemo baš radi te budućnosti narodne ustati proti poticanju razdora iz- megju ,gospodara“ i tih slojeva, a osobito na ovakovim točkama kao što je Dubrovnik. Svaki razdor u narod- nim redovima je do kraja ubitačan po hrvatstvo. A ova- kovo pisanje dovodi do razdora. Ne kažemo da treba za volju sloge sve premučati i slijepo slušati. Ali pra- vi demokratizam i ustavna svijest treba da idu upore- do. Demokratizam nije isto što i demagogija. Vlada pu- ka nije isto što i huškanje puka, A ustavnost zahtjeva, da se sve tegobe rasprave putem ravnim najprije u onoj samoj skupini u kojoj se javljaju. Tko ima što proti komu pojedincu ili korporaciji neka kaže ravno u brk dotičniku i neka nastoji da izbjegne huškanje i sablazan. Ovo je pravi, mirni put. Put pako kojim se udarilo preko ,Hrv. Krune“ je put demagogije i ne vodi dobru. Ali najružnije je to, da se sva ova hajka vodi — anonimno. Ako je netko uvjeren o zlu, duž- nost mu nalaže da se javi otvoreno, svojim imenom. Pucanje iza plota je zasjedničko. Tako ne vojuju ljudi kojima je ozbiljno stalo do poboljšanja prilika, tako ne vojuju ni pravi demokrati ni ljudi ustavne svijesti. Kod ovakovih jest prvo što se traži —- nek jamstvo. A tko će jamčiti ? Zar urednik ,Hrt, Klune*? "| Ako imađe toliko tih nezadovoljnika, zar da nema me- . 4 : o .. [glu njima ni jednoga čovjeka, koji bi imao smjelosti P #9 8 zet ovo, namiće o MI izaći otvoreno sa optužbom ? Ako u istinu nema, onda > A , u sta "i PJ _ i to nezadovoljstvo nije tako duboko, niti tako opravdano ! i : , Ali ovo zapletnjaštvo govori i u ime raznih kor- seljivanje nije ni jedno dobro, & ni jedno zlo. Al je i sivi E A poracija, zato je još potrelnije da se zna ko to govori. istina, da ono može, i to prema uzrocima, što no ga Ali mi opetujemo ono što smo toliko puta nagla- izazivaju, postati i zlom i dobrom, ako se potanje po- sq s rm. sili: ovakovim se postupkom samo škodi hrvatstvu & sagskii način, kuke so to izoeljivanje zasvija, te sko s0| 22 zorisi Valjda ća muka uvigjeti, da će otići do bi- jesa sva muka, ako pukne razdor izmegju ,gospara“ i puka, a tim prije ako se u narodnim redovima pojavi ovakovo demagoško anonimno objegjivanje. Time se stvara metež, a ne bistri se ni malo. Do sada je u hrvatskim redovima vladao sklad i mir. I baš zato smo napredovali. Ali dajte, pobunite glazbare proti upravi i općini, ovu nahuškajte proti glazbi, zadrugare proti ,gosparima“, ove proti radni- tima, mlagje proti starijima, starije proti mlagjima, publiku proti listu, slagare proti tiskari, mušterije proti trgovcima i t. d. Šta će izaći? Hoće li onda ići napri- jed ili natrag? Zato, prije nego se dalje porazgovorimo, mislimo da imamo pravo da radi tako važne stvari same, zatražimo od anonimnih pisaca da nam kažu ,s kime imamo čast“, & uredništvo ,H. Kr.“ da li ne objelodanjuje ovakove anonimne članke ili naročito preuzme potpunu odgovor- nost za nje, Ovo zahtjeva javni moral bez koga nema poštene borbe, a još manje napretka narodne hrvatske stvari. Ovo tražimo odlučno, jer ne bi rada da tim propustom padne sumnja na one, koji nijesu možda upleteni i da se bezimeno govori u ime cijelih skupina. Neka kaže otvoreno i javno što hoće a što neće. tinskom. Al bi trebalo tome puku bolje poduke, Tre- balo bi mu dostatnih novčanih glavnica. Imajuć to, on bi već svojom umnošću i svojom marljivošću upriličio sebi svoj život, svoje blagostanje i svoju budućnost uspješnim i naprednim načinom. Izselba iz Dalmacije, motreć ju sa gore rečene točke, ne ima zbilja nikakvog razloga, da postoji. Pro- motrivši stvar dublje, ona dapače prouzročuje mnoge i silne štete. Dosta da spomenemo povišenje zemljo- radvih dnevnica. Te su zbog pomanjkanja mišica već pretjerane. Zemlje postupice omršavljuju. Njihova vri- jednos pada. A čudo je megju čudesima, da se doga- gja jeduostran umištaj dotičnih ugovora, a uz to ne može se nikako postići udovoljenje ni sudbenim putem. svijetljena vlada ne smije da bude više mirnim motri- ocem. Izseljivanje može, kako vidjesmo, da bude i do- brom i zlom. Ali, kad je izseljivanje, kao eto u našem slučaju, zlom, tada je dužnost vlade da posreduje i providi. Lijepa je i dobra je sloboda! Ali i ona ima Iz ovoga će svak lasno razabrati, ds ;je jedan od najprečih zadataka prosvjeta puka i to u svakom prav- cu, Treba mu dići svijest prosyjetnu i gospodarsku ako hoćemo da ojačamo, sačuvamo i podupremo njegovu svijest narodnu, te razvijemo svijest političku. A to darski i kulturno uputimo i prosvijetlimo. Za to se sada mora posvetiti osobita pažnja pučkoj prosvjeti kao Dogagja se dakle posve protivno onome, no li što je to slučaj u industrijalnim zemljama, gdje radnika, koji se izseli, ili ode, nadomjesti odmah drugi radnik, koji traži posla, pa može i veću plaću zahtijevati. Ako je izseljenik muškarac, šteta sastoji u gubitku jednog po- jedinca. Ali, ako je izseljenik žena, dočim od najnov- ljeg doba izseljuju se baš i mnoge djevojke, slijedeć muškaraca, onda gubitak postaje osjetljiv, ko kad se izgubi čitava obitelj. + U Dalmaciji ne ima poslovnica, ni drugih čimbe- nika, xa izseljivanje. U Dalmaciji nigda se nije pojavio kakov Arch, poznati agitator poljodjelskih slojeva u Fuglezkoj, koji pripovjedale poljodjelcima, da ostave nezahvalnu zemlju, koja ih ne hranjaše; — koji želja- Sedmični pregled. Delegacije. Dne 3. o. mj. u javnoj sjednici aus- trijske delegacije, Biankini je govorio mal ne tri puna sata, Iztaknuo je državopravno stanovište hrvatskoga naroda prama Bosni-Hercegovini. Ove zemlje monar- hija mora pridružiti samostalnoj i zadovoljnoj skupini hrvatskih zemalja, ili će one naći svoje središte u srod- nim nezavisnim susjednim državama. Budu li tad te hrvat- ske zemlje postavljene pred dilemom: utopiti se u nje- mačko ili magjarsko more, voliti će baciti se u sla- vensko more i spasiti svoje narodno biće. To će se še propast avim posjednicima, što no vrijegjahu poljo- | dogoditi, bude li se hodilo i unaprijed dosadašnjim djelce sjajem bezobraznog bogatstva: — koji učaše, da | pravcem, bude li se i dalje siromašilo i iznarogjivalo samo | Dalmaciju, tjeralo Khuenovu politiku u Hrvatskoj, & u Bosni-Hercegovini njemačko-magjarske protuslovlja i mnoge nedokučive čine Kallayeve politi- ke u Herceg-Bosni. Posljedica te protuslovne politike jest današnje opće nezadovoljstvo. Monarhija mjesto da nagje u Bosni-Hercegovini Arhimedovu točku za Balkan, o kojoj je neke godine Kallay toliko govorio, našla je svojom ladom politikom Ahilovu petu. Govori opširno o općinama i svemogućnosti kotarskih pred: osjetiti svu težinu i sve najteže posljedice njegove. Ne treba se niko zalugisvati. Oblik klasičke eko- nomije lasciar faro, Iesciar passare (pusti, pa mek ide) iztrošio se posve. Sad ga pripoznaju svi onim, što je u istina i bio, pustom ideologijom. Mudra i pro- stojnika. Pita, neka se ta ukine i uvede zakon o štampi. Govori na dugo o zakupinama, favoloznim milju- nima, koje inostranci crpe iz prašuma bosanskih, dočim narod ne smije zasjeći ni naručaj drva, a da ga se ne globi i ne zatvara. Za tim razlaže o agrarnom pitanju. Pita ukinuće desetine i uvedenje poreza zemljarine. Zahtjeva, nek se u Hercegovini plaća duhan barem kao po raznim zemljama monarhije. Govori o dosadašnjoj kolonizaciji, koja nije nego stopa za ,Drang nach Osten“. Zahtijeva, da se grade pruge Banjaluka-Jajće i Knin-Novi. Prelazi na škole i podvrgava ih strogoj kri- tici. Veseli se, što je vlada glede crkvene autonomije došla do sporazuma sa pravoslavnim, a zahtijeva, da se takogjer sporazumi sa muslimanima i sa katolicima, poštujuć njihove starinske pravice. Zahtijeva ukinuće drakoničke naredbe 30. studenoga 1901, koja je mnoge muslimane nepravedno riješila slobode, pa i same do- movine. 1z Zagreba. U nedjelju je bila proglašena osuda u procesu Potočnjak-Korač. Potočnjak je riješen od optužbe radi pomanjkanja dokaza o subjektivnoj kriv- nji, a Korač je osugjen na 14 dan& zatvora radi pre- stupka razdraživanja, U Srijemu Nijemci postaju sve to drzovitiji. U nedjelju je u Rumi provalilo oko 500 pangermana iz mjesta i okolice u župni dvor, Slovenci i vlada. ,Edinost“ doznaje, da će se u istinu ustanoviti u Trstu talijansko sveučilište, Isti list kaže, da kad vlada ne daje istom zgodom nikakovih prava Slovencima, Slovenci 'će povući konsekvencije i u Trstu i na primorju neće ni u kojem slučaju koope- rirati s vladinim intencijama, a ujedno će se dati i na ulične demonstracije, kad se njima više postizava — kako se eto vidi! —— družbe sv. Čirila i Metoda! = : " ..e e Domaće vijesti. Jesmo 1! zbilja pri sobi? I dati ću, da im djeca vogje budu (Izaija). Spljetski je biskup za- branio čitanje ,Socialiste“, — i dobro je učinio ! Na Krku izlazi ,Hrvatska Straža“, časopis za krš- ćansku prosvjetu. Nedavno joj se predbacilo, što udara u polemikama u osobne i nesnosljive žice. ,Straža“ se opravdava 1 eto što piše na strani 561., čitam: sz dopustite mi, da Vam još navedem dva tri primjera nekojih uglednijih kršćanskih apologeta i kritičara, eda vidite, kako su oni pogledom na kritiku shvaćali Augu- stinovu: ,in omnibus charitas!“ Eto Vam Ivana Chri- zostoma. Uzmite govor njegov proti Eutropiju, kako tu sve vrvi krupnih a i osobnih navala! Jedino Cicero- o novi govori proti Katilini i Verru dali bi se s tim go- vorom isporediti. Tako sveti (kursivna su slova ,Hrv. Straže“) Krizostom. I ,melifluus“ Bernardo kako on poznatoga heretika Arnolda od Breše bez promišljanja označuje kao zavodnika, bestidnika, krutog vuka, škor- pijona! Pa i ozbiljni, hladni mislilac, kakav je sv. Toma Akvinski, kako se i on u svetoj srdžbi raspali na Vil- helma de 8. Amour i pristaše mu, nazivajuć ih ,ne- prijateljima božjim, lugjacima, zaslijepljenima, bezo- braznima“. Sv. Bonaventura obasiplje Geralda slijede- ćim epitetima: ,zloduh, bezbožac, besramnik, ludak, budala, varalica, zločinac, izdajica, maknitac“. Jeli tu po srijedi medijumitet, manija, što li? Hoće li se naći i biskup, koji će zabranit i to na kom- promitovanje, nego javno prostituiranje ugleda crkve i crkvenih otaca — a za koje svrhe?!! — Jedan od mnogih sablažnjenih. Na putu kroz Ljubuški. Početkom prosinca 190$., zaputih se u Hercegovinu. Kad sam došao u Ljubuški, otkup duhana još je trajao, te me je i to interesiralo. Jednog dana sjedio sam pred kafanom kod otkupnog ureda i gledao kako seljaci progone duhan, da se kla- sificira. Na jedan put se pomoli grupa seljaka, noseći du- hanske dozvole u rukama, te zamole ondje jednog, da im pročita dozvole i rastumači za što im je novac obustavljen. Znatiželjan ponudim im se ja, da im pročitam i raskažem i od njih 8-4 dadoše mi svoje dozvolnice, — Uzmem i saberem sve kg., te razdijelim sa cijelom svo- tom i iznosom duhanskim, i pronagjem, da im je du- han poprečno plaćen: prvom 56 h., drugom 60 h., 'tre- ćem 61 i četvrtom 65 heler&. Dok sam se ja ovim ba- vio, molili su me seljaci da im kažem koliko im je za agu obustavljeno. — Privrnem dozvolu i nagjem u prvoga ,8 K aga“. Čim izustih, a glas: ,Ajme!“ ja šta je bilo s novaca. Aga mi traži novce i dozvolu da sračuna i odračuna svoju pravu četvrtinu, jer kaže da mu nije pravo obustavljeno. Od 100 K dolazi ga čet. vrtine 25 K, a njemu obustavljeno samo 8 K — Kuku, lele, šta ću sad! Nijesam mu ni drugih bakova platio, pa eto ni duhanskih, zavadiše me i s agom, koji mi je zadnji otpor bio!!!“ Ovo kukanje seljaka, baci me u višu znatiželjnost, i ja se upustih malo šire u raz- govor sa seljacima. Počnem ih najprvo pitati: je li im kakov duvan bio i je li imao izgleda. Na to mi oni počeše pokazivati onaj duhan što su ga dobili za vla- stitu porabu, a koji oni zovu ,kile“, Pogledam u ,ki- logramicu“ i vidim gdje piše IV. b., a to je po 60 h, Sad odem duvan promatrati. Duhan -— Bog stvorio hi- mun, jeo bi ga čovjek, — Zapitam ih kako to oni mo- gu pristati na tu cijenu i kako se tom me protive, A oni: ,Progji se gospodine dragi! Jučer je jedan aga vagao svoj duvan i pošto nije bio zadovoljan od pro- cjene, doveli su direktora i išpektora, a ovi gori nego prvi, Aga opet nezadovoljan, a išpektor okosito na nje- ga: ,Podmoran si ga dat i pod moranje ga primamo !“ A osim toga. ako se pretiviš, ne ćeš ga više raditi, pa sto gore muke. Ti ne znaš kako je u nas, piira se ne da ni otklen zaraditi, da se plati desetina i porez, jer ako ne plati ode ona kravica, koja je majka ono pe tero nejake djece, a ovako do sad bi se barem država i aga naplatio, te se ne bi bojao onoj kravici, nu sad na žalost ete vidiš kako je ozurilo, da ne možemo ni & agama, a s njima nas zavadiše, 'To malo par& od te kukavne procjene dok se porez, desetina, cestarina plati ne ostaje ni bilica para, s čim da prizimimo ? — Nemaš obraza agi na ambar dok nijesi ni staro platio, kao što smo to do sad činili“. Kto, tako ovi bijednici ku- bure, a kao što je s duhanom tako je isto i s drugim stvarima, te bi i dobar pisac imao pune šake posla da opiše kukavno stanje; ali prvom prilikom ćemo se s o- vim malo opširnije pozabaviti. — Pravdoljub. Na uvaženje. 40% u dobrotvorne svrhe, Obzirom već na to, što je tako veliki dio — 20% za kninsku tvrgju i 20% Družbi sv. Ćirilja i Me- toda za Istru — dobiti dao u dobrotvorne svrhe. Izdavač lijepih i zanimivih pripovijesti J. I. Kraszew- skoga: ,Morituri“ i |,Resurrecturi“ preporuča se svakomu da ih si nabavi i tim podupre gornja do- brotvorna društva i samog izdavača u njegovu radu. Cijena je svakom djelu samo 3 K, sjajno uvezano K 4.25, s poštarinom svako 30 fil. više. Djela se jdobiva- ju u Hrvatskoj knjižarnici u Zadru, kojoj je vlasnik i provodioc djela dao takogjer znatniji rabat obzirom na plemenitu svrhu knjižarnice, pa se poradi toga prepo- ruča najtoplije svakomu, da djela u spomenute knji- žarnice naruči i tako nju [podupre. Iz Janjine nam pišu, dne 2. Februara: Imali smo sreću da ne rečemo nesreću, upoznati se sa pečatom e. k. Kotarskog Poglavarstva na Korčuli:| na zapečaće- nim službenim spisima imamo jedino švabski nat- pis, evo ga i divite mu se k, k. Bezirks Haupt- manschaft in Ourzola. Je li tako gospodo na Poglavarstvu? Zar smo Švabe ? “ Pravodnost pobjegjuje. Ljekarnik Schneider u Reziczi bio je od Lugaškoga sudbenog stola osugjen na 400 K globe i 500 K troškova, jer je patvorio »Felle- rov biljevni fluid“ sa zašt. oznakom ,Elsa-Fluid“ te je pod nazivom: ,Luisa-Fluid“ stavio u promet patvoreni 1 | preparat; sve sprave su ljekarniku Schneideru bile dva pata zaplijenjene. Upozorujemo općinstvo, da se čuva patvorina! Tko hoće da rabi ,Fellerov Fluid“, koji djeluje proti najvećem dijelu boli, kao trganju u udi- ma, boli u mišicama, bodcu, zubobolji, rheumatizmu, nahladi u vratu, grčevima, očnim bolima, glavobolji, bolima u ruci i nozi, umornosti, slabini i t. d., neka naruči izravno kod jedinoga proizvadjača ljekarnika Eu- geaa S. Fellera u Stubici, centrala br. 300. (Hrvatska), odakle se šalje 12 boca ili 6 dvostrukih boca za 5 K franke. Opet Prodan o Bosni. U broju 3 našeg lista bili suto upozorili na ono što je zastupnik ,čisti“ D, Ivo Prodan kazao u saboru o Hrvatima i Srbima pogledom na Bosnu. On je kazao (kako sama ,Kruna“ bješe štam- pala) da Bosna ,ne bi imala biti klin koji nas odvaja, nego bratska zemlja, koja bi, davajući Hrvatima što je hrvatsko, Srbima srpsko, a Švabama ništa, stvorila komšiluk izmegju dva bratska naroda.“ Mi smo ove riječi shvatili onako kako se imadu škia- tit, naime da je Prodan htio ovim reći da u samoj Bosni hoćemo li da ne bude klimom, nema se dati Nijemcima ništa, nego da se ima dati Hrvatima što je hrvatsko, a Srbima što je srpsko. Ali ,stekliši“ u »Kruni“ br. 6. tvrdo uvjereni da se Srbima u Bosni nema dati ništa, ustaše ma ,obranu“ Prodana, te vele da ondje Prodan nije ,ni u snu“ mislio na bosanske Srbe i Hrvate nego na Hrvate i Srbe u kraljevini. Po njima dakle smisao Prodanovih riječi bio bi ovaj : Bosna ne smije biti klinom koji razdvaja Hrvate i Srbe, nego ima biti ,bratska zemlja“, i kao takova da ima davati“ Hrvatima što je hrvatsko, to jest cijelu Bo- snu, a Srbima što je srpsko, to jest Srbiju (kraljevi- nu), a Nijemcima ništa; po čem bi se ,na Drini“ stvo- rio ,komšiluk“ izmegju ,dva bratska naroda.“ — Ta- man ovako, Što vam se čini od ove hermeneutike ? Nama se čini da je ena — luda. Bosna ,bratska ze- mlja“, u ime ,bratstva“, dava Hrvatima cijelu Bosnu. Ne samo, nego ona ,dava“ Srbima sadašnju srpsku kra- ljevinu, kao da ju Srbi već i tako nemadu! Ko dobro promisli, valja da zaključi: ili Prodan nije znao što je govorio, ili ,stekliši“ ne znadu što pišu. U saboru, kako već napomenusmo, označio je Pro- dan Srbe i Hrvate kao ,dva bratska naroda.“ Mi smo kazali da je taj maziv u protuslovju sa onim što isti Prodan piše u ,Obračunu“. gdje ne samo tvrdi, nego uprav dokazuje da Hrvati i Srbi nijesu nipošto ,dva bratska naroda“, kao što bi to bilt n. pr. Česi i Hrva- ti, Srbi i Bugari, nego da su oni uprav jedan jedin- cati narod. A znate li što ,Kruna“ piše: ,Jest —- veli — reko je, ako je brzopisno izvješće tačno, dva, ali bratska, a još nijesmo čuli, da su braća Petar i Pa- vao jedan Hrvat, drugi Kinez. ,Dva“ se, jasno k0 sun- će (chiaro comela pegola) odnosi na posebnost države, teritorija, ne na posebnost narodnosti ,, .“ — Eto, sad znamo što dosad nijesmo znali, biva da poseb- nost države, teritorija mogu činit da od jednog ma- roda, postanu dva... naravno jer kad bi bio jedan »bokun* mogao bi lako kome prisjesti; nu kad ga raz- dijeliš u dva, ,skuri“ lako kroz grlo, et in seces- sum demittitur. Hrv. Akadom. društvo ,Zvonimir“ u Beču na 29. Januara 1904. izabralo svoju novu upravu na izvan- rednoj skupštini: I. Presjednik: cand. phil. Silvije Al- firević. II. Potpresjednik : stud. ing. Ante Stuparić, III. I. Tajnik: stud. phil. Božo Cvjetković, II. Tajnik: stud. phil. Frano Fanc. IV. Blagajnik: squd. iur, Franjo Grims. V. Knjižničav: stud. phil. Jakov Giaconi, VI, Gospo- dar: stud. phil. Niko Milačić. VII, Novinar: stud. phil. Vjekoslav Gržinić. = Uredniku ,Hrvatske Krune“. Do sada su proti meni Vaši dopisnici iz Dubrov- nika na temelju krivotvorenja mojih riječi i laži napa- dali proti meni, a sada ste i Vi počeli da me na teme- lju sličnoga pozivate na red! Vaši dopisnici su me na temelju podmitanja / proglasili megalomanom i iguo-