Dan“ je pisao, da se neke stavke iz tog Motu propria
odnose na Talijane: ali ,samo neke“ jer inače zašto bi
»savjestni“ ,Dan* bio pisao u br. 16.: ,Većina ovih
pravila su za sve kršć, demokrate cijelog svijeta“.
Jasno je dakle, da je papa time svim katolicima za-
branio nedopušteno mješanje politike s vjerom
ili izrabljivanje vjere za svrhe političke
stranke; drugim riječima on je zabranio katolicima
da se bave politikom ,kao katolici“, dočim je u dru-
gom djelu te tačke zabranio talijanskim katolicima ne
samo da se bave politikom ,kao katolici“ ali ni ,kao
gragjani“. Eto dakle što govori Motu-proprio! Ipak ja
se paumice nijesam na nj pozvao. A nijesam ni tre-
bao: papine su izjave u tom pogledu tako jasne, da
ih se ničim pobiti eda, a negmo li razgovorom bis-
kupa Jeglića, za koje veli ,Vrhbosna“ da ga prenaša
iz ,dičnog“ ,Dana*, premda i sama ima ,Slovenec“
iz koga ih je mogla direktno prenieti; ali ona kao da
je hotjela reći: A gdje si ti ,Danu“, ti naše ,privre-
meno glasilo?“ A ,Dan“ kao da odgovara : da ti znaš
u kakvim sam ja vodam; da ti znaš kakvi su liberalci
ti svećenici Spljetske biskupije, koji i o samim dokto-
rima oko mene imaju srca da javno reku: ,da oni ne
mogu i neće jurare in verba magistri, koji zaostaju za
njima ... Da, da, ,dični“ ,Dan“ neće biti ovog puta
»Vrhbosni“ za taj krasni epiteton ornans, ni najmanje
zahvalan.

Nadbiskup Jeglić u svojoj izjavi ne govori nig-
gdje ni o katoličkoj stranci, ni o klerikalnoj stranci,
kako to čini ,Vrhbosna“, ni o popovskoj stranci, kako
to čini ,Dan“. On samo spominje ,pučku stranku“.
Jasno je dakle, da je tako govorio i papi jer i sam
veli: da je papi ,očitovao sudjelovanje svećenika“ u
pučkoj stranci, te po tome to već nebi bila jedna ona-
kova stranka kako ju zagovara ,Vrhbosna“ i ,Dan“
koju moraju popovi pokrenuti, nego to bi bila jedna
stranka sekularaca, ukojoj svećenici!,samo sudjeluju“.
Stoga je papa posve naravski morao i odgovoriti, da
je on samo talijanskim katolicima zabranio mješati se
u politički život: ali druga je stvar mješati se
u politički život, a druga opet mješati vje-
ru s politikom. Mješati se u politički život nije
drugo nego sudjelovati u političkom životu kao svaki
gragjanin. Ako je papa i to zabranio talijanskim ka-
tolicima radi osobitih razloga, nije a i nije mogao da
to zabrani katolicima po drugim zemljam; ali zato
čvrsta kao hrid stoji misao papina: da se politika ne
smije mješat s vjerom, dotično niti osnivat političke
stranke u ime vjere.

To i jest razlog da mnogi onim izjavam biskupa
Jaglića dodavaju po jedan: ma zašto, ali kako i t. d.
Nu ja neću tako, nego velim da na onake upite i uz
onako stanje stvari kakvo je u.Sloveniji, papa pije mo-
gao apsolutno drukčije govoriti, a onda mi znamo do-
ista za onaj dio razgovora, koji je izašao na javu, ali
i samo toliko! Jer najprije treba da imamo na umu,
da je ta borba u Sloveniji već od petnaest godina ,go-
tov čin“, a onda da se tu, sudeć bar po glasilu slo-
venskih liberalaca ,Slovenskom Narodu“ radi upravo 0
borbi izmegju vjere i nevjere. Nego rekoh da ,dični“
»Dan* ovog puta neće sigurno ,Vrhbosni“ biti zahva-
lan. za onaj krasni, kako bi ,Vrhbosna“ rekla, kompli-
menat. Poznato je da je ,Danu* namjenjeno, da pri-
vremeno bude glasilom te nove stranke, čim joj ,Vrh-
bosna“ otvori put: jer počet to je uvijek i svugdje
najteže, a u Dalmaciji pogotovo ! A znate i to kako je
»Vrhbosna“ pisala, da bi to glasilo u politici se slaga-
lo sa ,opozicijonalnim novinam“ dotično da bi i stran-
ka bila opozicijonalna ! Da vidi belaja i kad pročitah
one tačke iz Jeglićeva razgovora u ,Vrhbosni“, činilo
mi se da tu nešto manjka. Dobavih ,Dan“, ali ni s njim
nijesam bio zadovoljan, i onda listaj stare brojeve ,Slo-
venca“, i vidi sudbine jarac; ,Dan“ je donio te tačke
na prvom mjestu pod zvučnim naslovom: ,Pio X. i lju-
bljanski Biskup“. I gle: donio prvu, donio drugu, donio
treću, ali... četvrta mu... ostala u peru! Vi-
dite taj ,grozni opozicijonalac“ ,Dan“, to privremeno
glasilo te nove express-stranke, pa ni sama »Vrhbosna*
koja sigurno ima i sam ,Slovenec“, nijesu se usudili
da donesu ni ono, o čemu je Jeglić govorio s papom:
t. j. nijesu imali snage, da svojim čitateljima reku, da
je Jeglić rekao papi: da on opstrukciju nije odobrio.
ali da ju nije ni osudio, i da je on sam svećen-
stvu dopustio da sudjeluje u ,pučkim skup-
štinam“. Eto sad nam je jasno sveto opozi-
čijonalstvo te nove stranke; sad nam je jasno
tko tu express-stranku tako živo želi! Kad evo spome-
nmuh Slovence, moram kazat još nešto, da pokažem kako
ovi naši nemaju apsolutno nikakva prava, da se na Slo-
vence pozivlju, t. j. hoću da reknem nešto u pitanju
Marjanovićevih Fragmenata, koje ,Vrhbosna“ u pole
miku sa mnom upliće, a koji u to ulaze, koliko Pilat u
Vjerovanju, jer za Fragmente odgovara sam Marja-
nović, a ne ja. Ali da hotjela je valjda ,Vrhbosna“
reći kako je rekla i ,Straža“ kad je pisala: ,Kako je
nenaravno društvo jednoga prečasnoga Ivekovića sa
Stjep. Radićem ili M. Marjanovićem“. I onda se još ta
gospoda ljate, kad im se reče da im je glavni cilj, da
odjele svećenike od sekularaca! Ali ako je to nena-
ravno da se jedan svećenik nagje u društvu s Marj-
novićem ili piše u lista, kome je Marjanović urednik,
pomislite kako je morao urednik ,Straže“ i ,Vrhbos
ne* iskočit iz kože, kad je vidio, da je najuglednija
Slovenska katolička smotra, izdavana od samih sveće-
vika i profesora bogoslovlja, posvetila tom Marjanoviću
i njegovim Fragmentima punih dvanaest velikih stra-
nice ; i taj ,klerikalni“ list nije se bojao da o njemu
napiše i ovo: ,Kak fin opazovavec narave je Marjano-
vić! To poosebljanje narave nas spominja naivnih, čar-
nih bajk. Tu si tih ironičkih crt, s kojima Cankar
kvari svaku stvar, ma kako ju savršeno zasnuje. Tu
ni kontrastov i hlepnje po poduti“. ,U Marjanoviće-

, nego
, koje se pojavljuju ovdje ili ondje
u njegovim crticama. To su lijepe, doisto pjesničke mis-
li, koje Marjanović s neobićno upodabljajućom moću

- a ia -
diti; Ustao ncaidii UVA. Aidi U O GD A OG +

 

na kratko skicira, a da se ne zaplete u duge i mučne
refleksije, kako čini kadgod ,naš“ Cankar“, ,Naš Gan-
kar!“ Vidite, te Slovenske profesore i svećenike kato-
lički princip ni najmanje ne smeta, a da i o samom
Cankaru reknu i napišu: ,naš Cankar“. A to je onaj
Cankar, koji je pred koje vrijeme napisao knjigu, koja
je imala u čitateljima takav efekat probudit, da je nad-
biskup Jeglić mislio da će najbolje učinit ako cijelu
nakladu sam kupi, i tako ne dopusti da drugima u ru-
ke dogje. I tom  Cankaru ne boje se oni kazat
naš“ Cankar! Pomislite dakle kolika je ta razlika iz-
megju njih i naših, koji to pitanje rješavaju s jednim :

"pkako je nenaravno“! Ali Slovenci s tim svojim širo-

kim vidikom, s tim širokim horizontom imaju i uspje-
ha: jer baš o spomenutom Cankaru mogoše oni u zadnje
vrijeme pisat: rado priznajemo, da se je otresao te
namire“. Eto uspjeha, kad se pred očima ima samo
vjeru i narod! Prema tome biva jasno, što sam hotio
kazat, kad sam u ,privatnom pisniu“ pisao, da se ne
smije dopustit da itko hrvatskom svećenstvu suži nje-
gov dosad široki horizont mišljenja. ,Tko hoće da bu-
de pravi katolik, treba da znade vladati se prema crkvi
onako, kako se vladaju djeca prema majci. Ali zato ne
treba da bude slijep te ne vidi pljesan, paučinu i dru-
ge stvari, koje nagrgjuju crkvene zidove“, ,Uzgojenje
katolika do samostalnog sopstva dandanas je od najve-
ćeg značenja. Pitanje dali i kako to treba učiniti, sa-
činjava životno pitanje katolicizma“, Eto tako je pisao
pred malo, ne liberslac jedan ili liberalni katolik, nego
glavom dobro poznati biskup Dr, Augustin Egger.
Oni oko ,Vrhbosne“ ćute potrebu da govore o libe
ralnoj revolti (bum !) oholosti protiv vjere“ već zato jer
nijesam hotio da budem tako slijep, a da ne vidim pa-
učinu, ne na crkvenim zidovima, kako dopušta ,pra-
vim“ katolicima biskup Egger, nego samo na strani-
cam ,Vrhbosne“ ! Što se pak tiče njenih napadaja, re-
ći ću joj još ovo: ,ono neznanje, utvara i zlo-
ba“, ono da sam ,gori od vragova komunarde“, ono
»liberalna revolta“ i t. d. sve sam to brižno upisao na
papiru i objesio u svojoj ćeliji ispod svetog Križa, da
mi bude vječni memento, do čega sve čovjek dolazi,
kad nasli da govori u ime božje, a govori u ime —
strasti; te se još više divim novom duhu novog pape,
koji je tako glasno izjavio, da za obnovit sve u Hristu
— nije potrebito ,posredništvo politike“ ! — Katolik
sa strane.

Opaska Ured: — Donijeli smo ovu polemiku
za to, da dademo piscu zgode da razbistri svoje tvrd-
nje i da suzbije neosnovane podvale  ,Vrhbosne“. Ali
pošto vidimo, da ,Vrhbosna“ ponovno sa kilometričkim
člancima hoće da vodi i nadalje polemiku, odlučili smo
ne osvrtati se više i ne priopćivati dalnje polemike o
ovom predmetu. Sa političke strane je pisac osvjetlio
pitanje u zadnjim člancima, a mi dalje ulaziti nijesmo
nakani. Ovo na znanje ,Vrhbosni* i svim drugima.

Hrvatsko društvo -za namještanje
naučnika u obrt i trgovinu.

Upozorujemu sve rodoljube na ovo društvo, koje
je u kratko vrijeme pokazalo osobitu ustrajnost.  Pre-
poručamo ga imućnicima za materijalnu potporu, a svoj
inteligenciji za to, da uputi narod na njega da mu po-
vjeri svoje sinove, te tako dobijemo što više i što bo-
ljega obrtničkoga narodnoga podmladka. Da se vidi pa-
predak drušiva donašamo ovdje izvještaj o njegovom
dosadašnjem radu:

Hrvatsko društvo za namještanje naučnika u obrt
i trgovinu u Zagrebu (Jurišićeva ulica broj 5) obavješ-
ćuje p. n. gg. trgovce i obrtnike, da se je kod našega
društva izdašan broj naučnika za namješćenje najavio.
Ako koji trgovac ili obrtnik naučnika treba, neka se u
tom slučaju na gore označeno društvo bud usmeno, bud
pismeno obrati, te će mu dotični naučnik bezodvlačno
otpremljen biti.

Ovo je društvo osnovalo iza svog razmjerno krat-
kog opstanka svoje podružnice do sada u Bjelovaru,
Bakru, Brodu n/S. i Bosanskom Brodu, Djakovu, Glini,
lioku, Jaski, Koprivnici, Karlovcu, Krapini, Križevcima,
Karlovcima (Srijem), Kukujevcima, (povjereništvo :)
Mitrovici, Ogulinu, Osijeku (gor. gr.), Osijeku (donji
grad) Petrinji, Petrovaradinu, Požegi, Sisku, Senju,
Sušak-Rijeci, Samoboru, Vinkovcima, Vukovaru, Zlata-
ru i Zemunu (p.) u svemu 29.

Gospoda trgovci i obrtnici, koja stanuju u gore
navedenim mjestima ili u blizini istih, mogu naučnike
i kod dotičmh podružnica (povjeren) zatražiti, a cen-
tralni odbor u Zagrebu pobrinut će se, da dotični za-
tražitelj naučnika u najkraćem roku dobije, Ostali, gdje
podružnica ili povjereništvo ne postoji i koji su od
ovih udaljeni, mogu se izravuo svojom željom ne cen-
tralni odbor obratiti.

Isto tako upućuju se oni roditelji, koji su voljni
svoje sinove u dobi od 18--16 godina u ugovinu ili
koji zanat dati, da to kojoj od gore navedenih podruž-
nica (povj.) prijave, a gdje ovih nema neka se izravno
centralnom odboru prijave. Isti odbor davaće daljnje
upute, a najavljeno, uslovom za namješćivanje odgova-
rajućo dijete u predbilježbu uzeti i spremno na odre-
gjeno mjesto držati.

Siromašnijim mladićima namaknut će odbor cen-
tralni, odnosno dotična podružnica, putne troškove, a
po mogućnosti nekojima i odijelo.

Od strane društva umoljavaju se napokon svi ro-
doljubi, da u svojem okolišu po kojega mladića i za
pekarski zanat zainteresuju, pošto za ovu granu obrta
ima još izdašan broj nezapremljenih mjesta.

Konačno se umoljavaju svi rodoljubi i prijatelji
ovog eminentno za napredak i boljak našeg trgovaćko-
obrtničkog staloža radećeg društva, koje sa samoprije-
gorom svoju uzvišenu i patriotičnu dužnost vrši, da ga
isti svakom prigodom sa pristupom novih članova, te
tako moralno i materijalno potpomoguu. — O ražvoju i
napretku ovoga društva ovisi i dalnja, produbljena i sa-
vršenija naobrazba našega podmladka i u drugim na-
s krajevima izvan naše domovine, poglavito u

koj, Moravskoj itd. te će ovo društvo staviti se sa
poslodavcima tih zemalja a tijesni saobraćaj i našem
podmladku, koji svoje nauke u domovini dobrim uspje-

ra ERE I OD ez pi + Se

DOM VE ON

hom dokonča, pripomoći do potpuno usavršene stručne
naobrazbe, te takovima po mogućnosti i putne troško-
ve namaknuti.

Isto tako preduzelo si je ovo društvo, do skora
baviti se i sa namještajem trgovačkih i obrtničkih po-
moćnika (kalfa), pa naravno takovima, koji po mašoj
kojoj podružnici ili povjereništvu preporučeni budu, i
bolja i unosnija mjesta ishoditi. —

Prigodom upozorujemo naše članove, da ćemo u
buduće svakog naučnika, koji se ne može iskazati do-
brom svjedočbom o svršenoj nauci na nižim pučkim
školama, prije ispitati, dali ima toliko znanja, da jedno-
stavnije bilješke bez pogriješke napisati i u opsegu

| propisanog znanja u računstvu zadane računske zadaće

riješavati može. Naše podružnice umoljavamo, da isti
postupak na oku imadu i samo ovim zahtjevima odgo-
varajuću djecu za obrt predbilježe; a za trgovačku stru-
ku traži se veća naobrazba školska, jer se dogagje, da
trgovci naučnike, koji ni četiri glavne računske opera-
cije nepoznaju, kao nesposobne otstranjuju i time druš
tvu uzaludne troškove i neprilike nameću.

Pri odašiljanju djetića u trgovinu i obrt nužno je.
da dotični roditelji ili skrbuici iste na poslušnost, rad
i vjernost upute, da im preporuče tom prigodom us-
trajnost u poslu, čistoću u svakom pogledu, da izbje-
gavaju zločestom društvu. poglavito pako onakovim
osobam, koje bi im u svojoj zlobnoj duši savjetovali,
da se kući svojoj vrate i nauke napuste it.d.

Završujuć, apelujemo na patriotizam našega do-
broga naroda, da se otrese ravnodušja i  mlitavosti u
ovom našem pothvatu, te svim silama uznasioji, da
nam se naš trgovačko-obrtnički stalež do one visine
podigne, kojim se ponose svi kulturni i napredni na-
rodi, čime će se dosljedno tomu, ako i polagano, ipak
svojedobno i materijalno stanje naše mile domovine
podići. Nadamo se, da će ovaj naš poziv naći u našem
narodu lijepa hvalevrijedna odziva.

Članarina iznosi za članove redovite 12 K za ci-
jelu godinu, za podupirajuće samo 2 K, a za utemelji-
telje za sva vremena 100 K. Sve ove pristojbe mogu
se i u mjesečnim obrocima ili kod koje podružnice, ili
kod centralnog odbora ovgje u Zagrebu uplaćivati. Gdje
još podružnica nema, tu će pomoći naši rodoljubi i sa-
mi takove osnovati, članarinu sabirati i to odboru do-
javiti. U to ime pomoz Bog!

Do sada je naše društvo namjestilo širom domo-
vine do 150 mladića u obrt i trgovinu, a javljaju se i
dolaze takovi i iz naše bratske Istre. što je svakako
lijepa i hvalevrijedna pojava i zasluga tamošnjih rodo-
ljuba. Nami se namiće ovom prigodom ugodna dužnost
da na ovom mjestu izjavimo javnu zahvalnost patriot-
kinji gospogji Gašparini Lovrić dz Malog Loši
nja, koja je ne samo dala odijelo i putni trošak peto-
rici mladih Lošinjana, već iste osobno amo dopremila
i društvu našem predala. Nuzgredno nioramo spomenu-
ti, da je ista gospogja u svojoj kući hrvatskoj čitaoni-
ci i školi besplatno mjesta ustupila. Živila! i množile
se ovakove Hrvatice,

e CAR a — —-

Novi kr. sud na Pelješcu.
L

Pitanje o ustrojenju novog kr. suda na Pelješcu
(Ratu) pobudilo se iznova, te se za nj zainteresovaše
ne samo Rćani. nego i zanimani faktori.

Mislim, da nigda nije bilo veće agitacije, ujedno
i spletaka, kao ovog puta: e bi se to pitanje jednoć
privelo kraju.

Poznato je davno nastojanje. da se sud prenese
iz Slanoga na poluotok Rat; što je konačno i uspjelo.
Time se donekle i udovoljilo opravdanoj želji rćanskoga
puka. što je postavljen odista bio kr. sud u Orebićima ;
no velikoj većini Pelješćana bilo je ipak teško i pre-
daleko, jer su Orebići gotovo na skrajnoj jugozapadnoj
strani poluotoka Pelješca. Toga radi je nustalo pitanje
o prenosu suda iz Orebića u središte poluotoka. '

Općina Janjina tražila je prenos suda iz Orebića
u više navrata. Znamenita je molba god. 1857., u kojoj
je i šest dubrov. plemića potpisano. Tražila je tad od
Mamulove vlade, da uspostavi kr. sud ili u Janjini ili
u Trsteniku, janjinskoj luci i trgovištu. U njoj se n&-
vagjalo, da je i za republike naše bio kroz vijekove u
Janjini sud. Knez janjinski (conte) vršio je sudbenu i
političku vlast. Knežev dvor sa slikom sv. Vlaha op-
stoji i danas u Janjini. Područje kneza janjinskoga pro-
stiralo se u koežiji Janjini, varošima Trpnju i Kuni i
njihovim odlomcima.

No ta, kao i sve ostale molbe Janjize, pa i Kune
i Trpnja bijahu uzaludne.

u.

Nepravedno je, a i narodu teško, da je
sud ia skrajnoj točki kotara; morao bi bi-
ti u sredini poluotoka; pa bi svakome bilo
pravo.

No da u sredini Pelješca nije sud, krivi smo mi
Pelješćani ili opet niko od nas. Krivi smo mi u toliko,
jer se ne ćemo da složimo za središte: općenita žalo-
sua mana sviju Slavena, a pogotovo nas Hrvata; opet
nijesmo ni mi toliko krivi, ako taj sud traži svaka op-
ćina za se, već vlada sama, proučivši pelješke Iprilike,
odredila jednu varoš za sijelo tog novog suda.

Pokušaćemo razložiti, kako stvari stoje; pa mi-
slimo, da će se svatko, tko je nepristran s nama  slo-
šiti. Današnji sudbeni kotar pelješki sačinjavaju opći-
ne: Orebići, Trpanj Kuna i Janjina, Od ove četiri op-
ćine Janjina je najveća, dva put gotovo koliko općina
Trpanj, koja je najmanja. Najveća varoš na cijelom
Pelješcu je Janjina. Sve podatke crpimo iz najnovije
službene statistike u Beću,

Sve do danas je sud u Orobićima, općine su
molile, da ga se odstle digne; ali ne uspješe. Kad bi
ove četiri općine morale sačinjavati sudbeni pelješki
kotar, kao i dosada, a vlada bila sklona, đa ga u sre
dište stavi, to središte prilično bila bi Kuna. No, kako
je poznato, varoš je Kuna na visoka i nezgodna za
činovništvo ; « u istoj općini nema ma ni jedne luke,

 

da bi se tu. iso u središtu mogao smjestiti sud; uz

 

bo oR EVRA pri RR.

to nijesu druge općine pristale za Kunu, i tako je sud
ostao opet u (Orebićima.

u.

Što sada? Narodu treba odmoći ; ali kako? Pro-
mislilo se, da se zabaci pitanje o prenosu kr. suda sa
Orebićk; a da se radi o tom, kako bi se ustrojio novi
kr. sud za same općine Janjinu, Kunu i Trpanj.

Općina Trpanj iznijela je prva ovo pitanje na ja-
vu. Novi sud se nije mogao osnovati u Trpnju, jer je
Trpanj na skrajnoj granici sjevero-zapadnoj Pelješca,
kao Orebići, jer druge općine nijesu mogle na to pris-
tati, jer Orebići imaju sud; ali zato bi bilo najlakše.

Dva suda vlada ne bi dala, kao što i nije Pe-
lješćanima. Tada bi Orebići morali pod Korčulanski
sud, jer korčulanski sud imaće vremenom manje posla,
pošto će jedan dan morati vlada, da udovolji  Blaćani-
ma, te im ustroji sud.

U slučaju, da ova kombinacija ovako ispane, te
doista općina Orebići dogje pod Korčulu, moći će se
tad ozbiljnije i još većim pravom tražiti sud za pome-
nute tri općine,

Pitanje nastaje, koje bi ga mjesto dobilo, dali
Trpanj, Kuna ili Janjina.

Trjanj pozitivno ne bi tim više, što evo i sad
nije, jer je na kraju kotara, jer ničim ne prednjači
drugim varošima. Veli se da ima trgovine; ali danas i
Trstenik i Janjina rade sigurno jednako, ako ne više
nego Trpanj. Trpanj ima svoju jednu luku, dok Janji-
na ima više. osobito Drače i Trstenik, u ovoj se usre-
dotočuje gotova sva trgovina, koju vodi općina Kuna
i dio Janjinske općine.

No svakako je pohvalno nastojanje općine trp-
ljanske, da pokreće pitanje, bilo o ustanovljenju ili
prenosu suda. S pogleda pravice mora se priznati, da
Trpanj nije nikako podoban za sijelo suda, baš isto,
kao i Orebići.

I Kuna ne bi bila podesna za sijeio tog novog
suda, jer je na nezgodnom položaju.

tv.

Mirne duše možemo i moramo ustvrditi, da bi za
sijelo tog novog suda. najzgodnija bila varoš Janjina.
Ona je najveća i prva varoš Pelješca. Leži u sredini
poluotoka i to taman, gdje je ovaj najuži, tako da ju
sa oba mora vežu prometne ceste i luke, Time je s je-
dne strane spojena direkte sa Spljetom i Metkovićima,
a 8 druge strane sa Dubrovnikom i time dalmatinskim
brzoprugama. Kroz samu varoš prolazi »kraljev put“
to je državna cesta od Orebića preko Kune, Janjine,
Stona, put Dubrovnika. Opstoji od vreinena Napoleono-
vih, za cijelih sto godina austr. vlade nije bila poprav-
ljena. I druge razne ceste vode do Janjine.

Komunikacije kakve ima Janjina, nema takih gi-
jedna varoš rćanska, jer nijedna nije sa oba mora
spojena.

U Janjini ima mnogo trgovine, osobito duhana,
ulja i vina; racijonalno gojilište kamenica, veliki mlini.

Janjinska luka Drače udaljena je od varoši če-
tvrt sata, a cesta je kolna. Od Drača do Sutvida opet
vodi kolna cesta, što ju je izgradio pok. kap. Stj. Bje-
lovučić do svoje vilie ,Sutvid“.

Drače je na granici do blizu Kleka-Neuina, Za
okupacije Bosne u Janjini je bila vojka da čava gra-
nicu, U Klek bi mogla jednoć i to skoro, veoma lako
doći željeznica, i tu bi vlada pristedila silne troškove,
koje ima za čišćenje Neretve. A mogao bi Klek postati
i ratnom lukom, čim se definitivno pripoji Bosna mo-
narhiji, jer je Klek najbolja naša luka. Ako bi Klek
postao ratnom lukom nema dvojbe, da bi se probila i
prevlaka stonjska. Naravski, ako se to u daleko budu-
ćim vremenima ispuni, procvala bi Janjina i Draće,
Svakako vlada mora da računa sa Klekom, pa tom pri-
godom mora da i Drače, odnosno Janjina, dobiju neku
Veću važnost.

Toliko moradosmo istaći važnost ovih luka. I ta-
ko što se tiće komunikacija, Janjina prednjači ostalim
mjestima.

Najglavnije je ipak, da li bi Janjina bila središte
po udaljenosti pojedinih mjesta i dali je Janjina bli-
ža većem dijelu pučanstva, nego li možda drugo koje
mjesto. To su glavne stvari i doista sasvijem govore
za Janjinu.

Počevši od Dube, zadnjeg sela trpljanskoga, do Ko-
zla, zadnjeg sela općine Janjine, onda je taman Janji-
na u sredini tog kotara.

Stanovništvo općine Janjine i dvaju odlomaka op-
ćine Kune, naime : Pijavićina i Osobljave, kojima je
svima Janjina blizu, sačinjava većinu pučanstva tog no-
voga kotara. Obe općine Kuna i Trpanj imaju samo
nekoliko stotina duša više, nego sama Janjina.

Uvaživši sve ove prilike i položaj varoši Janjine,
njene ceste i luke, trgovinu, zgodne komunikacije, na-
predak mjesta, pravu sredinu novog kotara. većinu pu-
ka, komu je Janjina najbliža, moramo ustvrditi da bi
jedino pravedno sijelo tog novog sudbenog kotara bila
Janjina.

Naša vlada morala bi jednoć ovo uvažiti i  udo-
voljiti pravednoj molbi puku, da stvori sud u Blulu i
novi u Janjini, pridruživši Orebiće Korčuli,

V.

Pošto razložismo ovako stvari istinite, moći će
svatko, ko se je tim pitanjem zanimao, dobiti bolji po-
jam o uašim varošima; a osobito dubrovačka trgovačka
komora, koja je naginjala, ili se dapače izrazila za
Trpanj. Ona je gledala za cijelo kroz prijateljske, & ne
kroz nepristrane naočale. A je li to pravo?

Dvojim, da li dotična gospoda u opšte poznaju
naših mjesta i luka? Et hoc olim meminisse  uivabit.
Sa poluot, Rata, 20/III. Pravica Reanin.

Op. Ured.: Poznato nam je, a iz ovoga se vidi,
koliko je nesloga kriva.

Zato i prepuštamo piscu odgovornost.
Najbolje bi bilo da se slože svi po pravu i općoj koristi.

 

 

Slijedi u prilogu.