Dr. 35.

(RVEMA H

U DUBROVNIKU",

27. Augusta 1904.

RVAISKA

Godine XIV.

 

 

Cijeva je listu uusprijeda: za Dubrovnik

ler
štarski truškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata
polugodište.

Italija i naša monarkija.

Po novinama se od nekoga vremena raspravlja o
nešto napetijim odnosima, koji da vladaju izmegju na-
še monarkije i Italije. Imade dosta spornih tačaka. Tu
je u vanjskoj politici pitanje iredente na jednoj, a
pitanje Albanije na drugoj strani. Tu su u gospodarskoj
politici trgovački ugovori, tu su svaki čas demonstra-
cije u nas i preko mora Kažu upućeni, da je Italija
već kod obaove trojnoga saveza stavljala prigovore
proti držanju Austro Ugarske, u nekojim pitanjima. Oso-
bito je sa nepovjerenjem pratila svaku osnovu, svaki
korak naše monarkije, koji se ticao Balkana, a osobito
Albanije. Italija da je tražila neka se zajamći, da ni-
jedna strana vlast neće okupirati Albanske luke, iz kojih
bi se flotom lako moglo zatvoriti Jadransko more. Nje-
mačka, pa i Austrija ua napokon umiriše Italiju, ali da
je sporazumno ustanovljeno, da neće ni jedna vlast
trojnoga saveza proširiti svoga teritorija a da ne do-
bije i druga vlast takodjer neki novi teritorij. Austrija
pako da je tražila, da Italija vogje iredentizma, koji
nijesu njeni podanici, pritisne i ušutka grožnjom izru-
čenja. Italija se nećka. U novije doba su došle nove
komplikacije: Crna Gora je takodjer predmetom nepo-
vjerenja. Crna Gora je ustegnula dozvolu gradnje že-
ljeznice od Spića do Skadra Austri iji, a sve više dozvo-
ljava Italiji. Austrija prijekim okom gleda talijansko-
crnogorske osnove o gradnji željeznice od Bara na
Solun, jer bi time njene željeznice, ogobito ona ma
Mitrovicu, izgubile od važnosti.

Napokon pitanje klauzole, a osobito pitanje doz-
vole ribarenja Čozotima po našemu moru predmetom
su nešto napetijih odnošaja. O klauzoli se mnogo govori,
ali se o ribarenju mnogo radi. Proti klauzoli su i Ma-
gjari, a proti Čozotima svi, osobito za to, jer svojim
mrežama uništuju .svu riblju mladinu. Pogagjanja ne-
maju ni kraja ni konca.

Megjutim se čini — tako barem nekoji tumače
— da su se dale obje države na_neke demonstracije,
što li? Ponajprije imade i Markonijev brzojav izmegju
Urne Gore i Italije i strategičko znamenovanje, osobi-
to za budućnost. Sada ne može ni jedan brod proći
prama jugu neopažen i nedojavljen. Prije nekoga vre-
mena pričali su ljudi u Spljetu o nekim — valjda tali-
janskim — ratnim lagjama što su se pojavljivale u na-
šim vodama. A ovih dana dolazi: iz Rijeke senzacijo-
nalna vijest, da je nekoliko talijanskih ratnih brodova
doplovilo sa utrnutim svjetlima pred Pulj, malko krs-
tarilo — te opet otišlo.

Sa druge strane opet nekoji tumače i ovogodiš-
nje vježbe naše mornarice nekim rekognosciranjem
obrambene sposobnosti naših, osobito nezaštićenijih
južnih obala. Prošle sedmice - kako kažu — da se je
izgubila jedna naša torpediniera, kasnije da se je usta-
novilo, da joj se je pokvarilo kormilo, te ju je našla
kod Brindisa talijanska mornarica i »uslužno“ natrag
dovela.

Mi nećemo pripisivati ovome bog znao kakove
važnosti. Ali da se pokazuje neko spremanje za svaki
slučaj, to je izvan sumnje. Javile su novine i 0 ope-
tovanom prelaženju megje izmegju naših ili talijanskih ,

sa donašanjem u kuću, za Austro- Ugarsku, Bosnu i
cegovinu s poštom : pa godinu 10 kruna, na po godine 5 kruna. Za inosemstvo :
mine, smatra se da je predbrojen i za došasto

10 kruna i po-

četa, tobož s neopreza i nepažnje, u vježbanju. Kad bi
u istinu svi ovi incidenti imali neko namjerno značenje
mi bi ih tumačili radje kao neku malu igru demonstra-
tivne presije jedne oblasti na drugu, a sve u povodn
sadanjeg trgovačkog pregovaranja.

Primjetili bi još, da — po informacijama nekojih,
koji mogu biti upućeni — postoji namisao i sprema-
nje, da se, kao najzgodnija i najzadnja otocima zašti-
ćena točka na jugu, Gruž i Rijeka dubrovačka  pola-
gano prirede za ratnu luku.

Sve ove, stvari i nas se tiču. Ne vjerujemo da će
doći tako skoro do većih komplikacija a kamo li do
rata. ali da je tako,*kako jeste, krivnja je politike i
diplomacije onih u Beču. Da je bila tamo druga po-
litika prama južnome slavenstvu ne bi ni Crna Gora
bila ovako odlučno prešla na talijansku stranu, ne bi
bilo došlo do sporova koji sada uznemiruju, ne bi Ita-
lija mogla da se plete sve više i više u Balkanske stva-
ri, te da s vremenom preko sebe i Albanije navrne
istočnu trgovinu.

Ali i ovo i buduće stanje osjećati ćemo najteže
baš mi. Ne bojimo se doduše okupacije — kad bi do
toga i došlo sa strane Italije, jer bi se i opet odhrvali,
ali žalosna je igra koju nekoji s nama igraju. Ne daju
nam ništa, a računaju dobro, da ćemo mi već u našem
interesu braniti svoje obale i obraniti tako njihove in-
terese, a da i opet ne budu trebali da se za nas brinu.
Ova situacija je bijedna i žalosna po nas, jer smo pre-
pušteni na milost i nemilost. Sa Dalmacijom je danas
(i ako u manjoj mjeri) ono što je za turskih ratova
bilo sa Banovinom. Naši su se borili i branili za druge
braneći sebe — a ti drugi su ih oslabljene izrabljivali,
Ali sudbina Zrinjskih morala bi da nas čini opreznima.

DOE SEEK
.. .. .. ._..

Hrvati i Srbi i zadnji dogogjaji.

Zadnji ,Dubrovnik“ pun je ,hrvatskih stvari“, I
predbacuje nam, da smo ga kritizovali i savjetovali.
Proti kritici valjda neće imati ništa, ali što- se savjeta |
tiče — nama nije bilo na umu. da dijelimo savjete. U-
pozorili smo tek na nekoje opasnosti koje mogu nasta-
ti — s obzirom na naše prilike i elemente, upozorili
smo, dakako, samo za onaj slučaj, ako se hoće izbje-
ći svem onom što bi moglo dati povoda željnima raz-
dora, da opet započmu kavge. A takovih ima na obim
stranama. Ni mi nijesmo za zabašurivanje, ali mi zna-
mo i to, da nijesu naše prilike još toliko. zrele, da ne
bi trebalo i tu nekoga takta. Ne bi u ostalom ovoga
ni spominjali, da nije u ,Dubrovniku“ izbio neki za-
grižljivi ton. Mi nijesmo pisali ni zagrižljivo ni sa visoka.

»Hrvojeva“ slava je u istinu postala nekim ka-
menom smutnje. Istina je, da su tamo igrali frankovci
veliku, dapače i glavnu ulogu, pa je po tom — bar po
izvještajima u stranačkim novinama — dobila slava o-
na više stranački karakter nego li narodni. Ovo nije u
redu. I mi osugjajemo ovakovo izjednačivanje stranke
sa narodom, ovakovo izrabljivanje u stranačke svrhe,
Ali akoprem je ovo jasno, ipak se i sa srpske strane

[izjednačuje hrvatstvo sa frankovlukom — barem u o-

 

Izlazi svake suboto. |

Pojedini broj 20 para.

i

| fraukirana pisma ne primaju se.

[afirmaciji isključivoga srpstva, govori se o importira-
nom hrvatstvu (u Prčanju) itd. Ovo je donapokon ista
metoda nepriznavanja, ista metoda stranačka.

»Dubrovnik“ govori u. uvodnom članku o tom ka-
ko su sve one slave makinacija klerikalizma i frankov-
luka, te da bi se morali proti ovome boriti zajedno svi
Hrvati i Srbi bonae voluntatis. Na lanjskome saboru su
sve glavne stranke najavile i obrazložile novi kurs. Do
sada nijesu toga opozvale. Mi smo onaj preokret po-
zdravili i nemamo razloga da promijenimo stanovište.
Tamo su ljudi dobre volje udarili takav smjer našoj po-
litici koji nije ni frankovski ni klerikalan. Istina je --
kako kaže ,D.“ — da se sada mjestimice ulica nami-
će. Ali s time nije i ne može biti u savezu samo hr-
vatstvo i hrvatska ideja. Treba biti ma čistu.

Istina je da ,novi kurs znači sustavljanje i po-
bijanje spletaka frankovstva i klerikalizma. pa se u to-
me mogu naći složni ljudi dobre volje na jednoj i dre-
goj strani. Ali drugo je to, a drugo je pitanje hrvat-
stva. Novi kurs hoće da dade hrvatstvu drugi, narodni-
ji sadržaj i smjer, ali treba biti na čistu, jeli Srbi i
nadalje stoje na stanovištu negacije Hrvatstva u juž-
noj Dalmaciji, te u okupiranim zemljama. Dobra volja
ima da se pokaže i na drugoj strani. Dotle dok Srbi
budu šutke odobravali svojim ,steklišima“, dok budu
smatrali hrvatstvo tugjinstvom, dotle nijesu ,d&bre vo-
lje“. Svi ljudi dobre volje na hrvatskoj strani — a i-
made ih dosta — priznali su napokon ono isto što i
sve srpske stranke traže: da neće podupirati ekspan-
ziju monarkije na Balkanu, držeći se devize: ; Balkan,
balkanskim narodima. Ovo vrijedi i glede okupiranih
zemalja, u političkom smislu. Proti pokatoličivanju su i
naši ljudi. jer ne vezuju narodnost o vjeru. Za to je i
pisanje ,D.“ o tom, da će biti preko hrvatstva musli-
mani pokatoličeni baš onakov narodnosni proselitizam,
kakav on Hrvatima predbacuje. U ostalom od ,Trebe-
vićeve“ proslave su se i u nas prilike promijenile baš
u pitanju klerikalizma i liberalizma.

+Opetujemo, treba doći na čistao 0 stanovištu : ili
se smatraju i nadalje Hrvati i Srbi protivnicima i tu-
gjincima ili ne ? Ili se napušta teritorijalni nacijonali-
zam ili ne? Hrvati dobre volje ne negiraju Srba i ne
smatraju ih tugjincima. Oni ne propaguju teritorijalni
nacijonalizam, a još manje vjerski. Od Srba prema to-
me traže da učine to isto i to u jasnoj i “otvorenoj for-
mi, A da ne bude potreba raznih reserava, naši su lju-
di bili jasni i u političkoj strani pitanja. Od Srba tra-
že da napuste i uvjetni autonomizam Dalmacije, te uz-
rade prema prilikama sa Hrvatima za sjedinjenje. Tra-
žeći pako Slavensku i ne ekspanzivnu politiku monar-
kije stoje na istom stanovištu na kojem i austro-ugarski
Srbi. Prije nego se bude u ovome na čistom, mučno je
ići dalje, a još mučnije pobijediti protunarodne stru-
je. Tražiti kao garanciju slogeda nestane u nas stran-
čara i ekskluzivista, a istodobno stajati na stanovištu,
da je na teritoriju okupiranih zemalja, u Dubrovniku i
Boci hrvatstvo tugjinsko i da nema domovinskoga pra-
va, znači davati zaire našim strančarima, podupirati
srpske ekskluziviste i — odgoditi ad infinitum pitanje

 

vom slučaju. U ,Dubrovniku“ se govori na pr. 0 ,0-|
nima koji se nazivlju Hrvatima“. govorilo se je opet o,

Veleučeni Dr. Petar Klaić, biranim riječima se zahvaljuje dobroti

konačnoga sporazuma, na osnovu kojega bi onda lako
bilo obračunati sa nenarodnim elementima, kud im se

 

Pretplata i oglasi jlaćaju se upravi aCrvene ll: vatske“
ve, priopće1a, zahvale plaća se 40 para po retku, a za oglase 20 para. Oglasi koji se više puta ti-
skaju po pogodbi i uz razmjerau popust. Dopisi

 

u Dubrovniku gdje su utužljivi, Za isja-
salju se Uredništva. Rukopisi se ne vraćaju, a ne-

izlika opstanka i agitacije oduzme. Ali ovako izlika ra-
gja izlika i borbu, koja ne vodi ničemu. Jer stajati na
teritorijalnom macijonslizmu u pitanju Hrvata i Srba i
pobijati opravdanost eksistencije narodnosne j.olitičkim
smjerom, ragja samo još veće konfuzije, svadje i oteš-
čava napredak.

Ako je spor u političkoj misli hrvatskoj i srpskoj,
onda bi se nužno moralo priznati, da pošto to nije na-
rodnosni spor, imadu jednako narodno opravdanje i
jedna i druga narodnost, samo da su to dvije stranke,
A kad se ovo prizna, pa kad se spozna da ljudi dobre
volje stoje u političkom smislu na istome stanovištu,
onda istom može biti govora o zajedničkom pobijanju
ekstremnih elemenata — ali na obim stranama. Onda
neće biti ni nesporazumaka, pa neće ni Srbi naći ani-
moziteta u Hrvata, ni ovi u Srba, ako budu jedni i
drugi uzajamno pobijali prećerane. Inače će uvijek i
najmanja trica ragjati animozitetom kao eto i u ovom
slučaju i u ovim danima.

Napisali smo ovo jedino za to da razjasnimo —
kako nas moli ,D“, kakovo je naše raspoloženje, pa
da se ne bi opet iz ovih stvari izlegla stara borba. Jer
— badava — u politici često puta igra daleko veću i
usudniju ulogu psihologija nego logika.

mamo

Proti hrvatskom krštenju.

Javljaju nam iz Starogagrada :

Prošle sedmice rodoljub Petrić iz sela Selca želio
je da mu župnik starogradski krsti dijete hrvatski. Ža-
pnik i ovoga puta, kao i ostale, stao je odvraćsti oca
djeteta sa najprostijim dokazima ; ali videć da ga sklo-
nuti nemože, reče mu da dogje u četvrtak. Došavši o-
vaj u četvrtak stao ga je nanovo župnik odvraćati ali
videć da ovaj ustraje, uzrujano mu reče: Dakle i ti si
proti viri, i ti hoćež utopiti svoje dijete. Petrić mu od-
vrati kao pravi muž: Kad krstiti hoće reči utopiti svo-
je dijete, tad ga ragje nosim kući.

Župnik videć da mu dalje nije, uzme molitvenik
i stane mučeć krstiti dijete, a od velike uzrujanosti
zaboravio metnuti štolu.

Videć primalja što još nije vidila od kad nosi
dječicu na krštenje, da se bez štole krstiti može, a dk
je već jedan dio krštenja obavljen, upozori tada reme-
tu da mu štolu. metnu oko vrata. 1 evo krštenje kao
što i ostala dosada, bude obavljeno, kako mislim da se
nigdje ne krštava, rak

U nedjelju dogje kod župnika drugi rodoljab Pe-
trić iz istoga sela moleći ga da mu dijete hrvatski kr-
sti. Ovaj obećavao dok je otac donio dijete u crkvu,
tad ga stane kao i sve druge odvraćati, ali viđeć da
ne uplivisaju na oca njegove prijetnje, tad mu  080rno
reče: ,U nedjelju neću ni tebi ni nikomu drugomu ve-
će hrvatski krstiti, pa sve da bi mi biskup. naredio.
Dakle ako nećeš da ti krstim latinski slobodno nosi di-
jete kući“. Što da učini jadan otac? Kako da preko-
rači, pa da se opet drugi dan vrati, sa djetetom od
malo dana, onako daleki put po ovako žestokom / sua-
ću? Takogjer, kako da čini dangubiti kumove? Prekr-
sti se dobar seljak i pusti nek mu dijete krsti kako
hoće. M

S govornikom svi se obradovaše i nazdraviše mu.

Proslava posvete barjaka
hrv. pjev. društva »GUNDULIĆ“,
UR

Pitavši riječ, odvažni i učeni akademičar Alfirević Silvije po pri-
lici kaže:

Sestre! Braćo!

Kao presjednik hrv. akad. društva »Zvonimir« u Beču ćast mi je
zastupati ovo društvo. U ime njegovo donosim pozdrave današnjem
mladom barjaku, koji se eto već ponosno razvio na svom dijelu na-
šeg primorja kao znak opstanka i borbe za svete ideale naše domo-
vine. | on se je zbilja razvio megju tisućama oduševljenih srdaca, koja
su kao jedno njemu veselo klicala. Evo! i zaleprša na grebenima gra-
da Dubrovnika još jedna zastava hrvatskog naroda. Da, zastava, koja
se ne smije, da prestane viti s ovih slavnih zidina. Ona je jedina po-
zvana, da kaže cijelom svijetu, da na obalama jadranskog mora od
Rijeke do Spiča gospodari jedan narod, narod hrvatski, narod muka i
patnje, borbe i žrtava, ali zato narod plemenit, uzvišen i ustrajan,

Dok bude opstojati ovih dubrovačkih stijena naša mila zastava
mora ponosno svojim svetim bojama sjati, a tek tada će je nestati,
kad i ova brda nestanu u dubinama morskim.

U svojoj kući, gospodari mi. Kao Hrvati spravni smo sve pris-
taše drugih narodnosti u ovom gradu gostinski častiti, i neka živu
megju nami, ali nek znadu, da gost ostaje do smrti gost. Mi ćemo
rado svakoga primiti, ali onoga, koji bi htio u našoj kući, da gospo-
darom bude, mi ćemo znati pozvati bratski na red, 4 volja će naroda
znati da odoli, kao što je i tisuću godina već sjajno odoljela. A da
budemo jaki i moćni treba megju nami sloge, rada i ustrajnosti.

Tebi pak slavni odbore, koji si tu, da dižeš naše društvo na
procvat pod novo posvećenim hrvatskim barjakom donosim naklon i
pozdrav svog odbora i svih članova uz ozbiljnu opomenu, da ovaj
novi barjak mora ostati neokaljan, čist i uvijek svet Tebi, članovima
i svim Hrvatima. Nek živi i ponosno se vije Gundulićev barjak. Živio!

Njegove su čestite riječi pozdravljene gromornim povlagjivanjem.

\

 

i napitnici, milo mu je da progovori u ovom gradu kojeg zastupa, i
raduje se velikom napretku i sreći tog grada, koji je na jugu uvijek
sjajao kako vanredna zvijezda. Om slijedi stope svoga dobroga oca,
te se je navlaš posvetio dobrobiti i preporodu glavnoga grada naše
pokrajine Zadra, koji posve otugjen miloj Hrvatskoj, kroz tolike godi-
ne zaduje najviše briga onim pregaocim, koji žele da sva pokrajina u
jedan glas zaište najviše naše dobro: sjedinjenje sa Materom zemljom.
Tamo se ide postepeno naprijed, i Hrvati koji su bili pusta kap, po-
stadoše napornim radom važni faktor, te razložito goje nadu da će i
dočekati dan slavodobića. Nabraja društva koja su se utemeljila i koja
svaki dan to bolje napreduju, te sačinjavaju danas vojsku, vojsku od-
važnu i mnogobrojnu, koja se sakuplja bez razlike stranaka oko svog
barjaka, na komu je napisana Hrvatska, Preporuča da se svud i u po-
krajini tako čuvstvuje, da se bace na stranu razmirice i strančarenja,
to se može podnijeti u narodu silnomu i posve slobodnomu, ali mi
naše pravice tek vapimo, nijesmo silni narod, a naši su neprijatelji i
brojni i moćni, zato treba da usredotočimo sve naše snage, da se oslo-
bodimo jarma, da smetnemo tutorstvo, dotle nijesmo i nemožemo biti
nego Hrvati, a kad to dostignemo onda nam prosto slijediti razne
stranke po čuvstvovanju. U želji da hrvati dubrovački budu uvijek jed-
no srce i jedna duša završuje sa poklikom: Živio Dubrovnik. Dugo i
dugo se je pljeskalo i vikalo: Živio naš zastupnik! U ime Trebinjskog
društva »Slavulja« prep. Angjelko Glavinić drži birani govor, u kojem
ističe koliko dobra i sreće donaša toli Dubrovniku, koli Trebinju uski
vez ljubavi i srodstva, jedinstveni cilj i želja, što se više puta glasno
izjavilo i pri posveti crkve u Trebinju i pri blagoslovu njihovog bar-
jaka, i eto sada pri ovoj velebnoj svečanosti. On želi i napija tijem
gradovima da i unaprijed koracaju nerazdruženo kako dva blizanca,
kako dvije ćerke u matere, da budu djelili u veselju svoje sretne i
čestite dane, a nadodjeli kakva pogibelj ili .nevolja da se nagju na
braniću jednakom odvažnosti jednakim pregnućem. Napija Dubrovač-
kim Hrvatima koje će uvijek Trebinjci ljubiti, častiti, slijediti, podupi-
rati do konačne pobjede, sjedinjenja mile domovine.

 

Ustaje osredni mladičak, garave bradice i brčića, izrazita lica, ubo-
jitih očiju, resi ga samur kapa sa čelenkom, hrvatska šubara, o pasu
mu ćorda krivošija, pravnik musliman g. Kurt. Govori osječito, ožeto
ali oduševljeno, kaže koliko ga raduje ova narodna, dva hrvatska sla-
va. On kako i svi muslimani ne obziruć se na različite vjere koje po-

stoje, zavjetovaše se hrvatskoj trobojnici, dobru i čestitosti mile te ze. ,

mlje naše. Drago mu je gdje se je osvjedočio da ga svud u domo-
vini a sad eto i u Dubrovniku bratski dočekaše, te su se uvijek uka-
zali spravni sa bratom muslimanom ispod ruke, kako da ih jedna
majka porodila neprestano tražiti svoja prava, glasuo ih isticati, mu-
ževno se za njih boriti. Tako će vojska, koja se ne luči vjerom, dris-
kati i sretni i blagoslovljeni dan ujedinjenja. On diže svoju čašu si na-
pija slozi svih sinova mile nam Hrvatske.

Svi u jedan glas odvratiše: Živjeli Hrvati muslimani, živio Kurt!

Za njime je držao krasni govor g. Topanić, koji živom nam ri-
ječi prikaže golemu borbu u zaposjednutim zemljama, i kako žilavo
i neustrašivo tamošnji Hrvati osvajaju svaki pedalj zemlje, i ne oba-
zrijevši se na poteškoće i mučnoće, svaki dan proširuju svoje redove,
vježbaju ih, upućuju da ne zaostanu za ostalom braćom. On nas uvjera-
va da će oni tim spasonosnim putem dok ne izvojšte što želimo 'svi
i što glasno a svaki dan to višim jekom tražimo. Živjela Bosna, živje-
la Hercegovina! Viče se i kliče neprestano.

Preuze riječ g. Jukić i veli, da je nami Hrvatima iz Banovine i
iz Dalmacije pjevati, gostovati, veseliti se, jer smo u takovoj
možemo neprijatelje i prezirati, ali da je tužnoj Istri veoma
ju dušman gnječi, pritiske gotovo da ju zaduši. Opišuje tu
borbu više divova nego Hrvati, te pozivlje nas da sakupimo
ticu, koja će doći kako najbolji melem da te sokolove oh
ruža u nesmiljenoj borbi koju podnašaju. Kliče se Istri s
kupi se dobra svota koja je namjenjena polovica Istri,
vom hrvatskom domu u Sarajevu.

ži
nl

i

a polovica
(Slijedi).

tite

!

6