govora bio je tako naperen proti sve-
-ćenstvu, da je izazvao ogorčenost i me-
gju svećenicima većine. Vjerojatoo je,
da dok Vam ovo pišem, svećenik Šnap,
odbija u saboru Vukmanićeve napadaje.
Zast. Barlović pak pretvorio je sabor u
cirkus, te je zabavljao i zastupnike i
galerije. Rek bi, da je opozicija pogo-
dila time, što se ograničuje na marki-
ranje svoga stanovišta, te prama tomu
ne sudjeluje u raspravi, Ona razvija u
ostalom vanrednu djelatnost na polju
interpelacija i predloga, te raskrinksva

nepravednu i pristranu djelatuost u-
pravnih organa. Zabilježiti ću Vam je- |

dan predlog zast d.ra Vrbanića, koji
ide zatim, da obrani čistoću izbornih
listina i da stane na put zloporabi o-
blasti. Tom predlogu dale su povoda
* gruzne zloporabe, koje se već ljetos o-
pažaju toli pri sastavljanju izbornih li-
stipa, koli pri njihovoj reviziji. Jasno
je, da upravni činovnici imaju već sa-
ća pred očima izbore, koji će #e ovr-
šiti za pet godina, te pripravljaju zem-
ljište vladinovcima isključenjem iz li-
stina svih onih elemenata, koji bi mo-
gli za opoziciju glasovati. Osobito se
isključuju seljaci.
nMatica Hrvatska“ imala je  preko-
jučer vaorednu skupštinu, da na mje-
sto odstupivšega blagajnika g. Kostren-
čića izabere novoga blagajnika, te je
izabrao računarski savjetoik g. M. Stun-
ković, Izabran je doduše jednoglasno ;
ali se proti tom izboru čuje prigovora

od strane onih, koji drže, da je uputni- /

je bilo imenovati jednoga književnika.
Možda nemaju krivo. Ovom je prigo-
dom predsjednik predstavio skupštini
novoga tajnika d.ra Antu Radića, brata
spomenutoga Stjepana Radića. Dr. An-
te Radić bio je profesor na ovdješnjoj
gimnaziji, te je pred šest godina lišen
službe radi toga, što je glasovao za o-
poziciju. On je ostao sebi dosljedan. Ja
sam Vas već pred nekoliko tjedana u-
pozorlo na njegov izbor. Dr. Radić je
mlada sile, talentirana i značajna, te
će doprinijeti mnogo preporoda ,Ma-

tice“. On pozna takogjer kao i njegov '

brat sve slavenske jezike.

Jučer je bio sprovod četniku Marku ,
pi. Trbuhoviću, koji je umro na svom '

imanju u susjednoj Kranjskoj, dočim

mu je mrtvo tijelo preneseno u Zagreb -

i uz vojničke počasti pokopano na skup-
nom groblju. Vrijedi spomenuti da se
je on kao mlad časnik g. 1848 borio
uz bana Jelačića, te svojom odvažnom
četom zapriječio, da ban ne bude op-
koljen od Magjara i tim ga spasio. Od-
likovanje, koje ga je za to išlo, nije
nikada dobio; al narod ipak danas po-

hvalom spominje taj [čin i pokojnika
odlikuje svojom zahvalnošću.

U ugarskom saboru ministar domo-
branstva Fejerviri odbio je napadaje
»Budapesti Hirlapa“ proti hrvatskom

bio utekao Herakliju, njemu Srbi ni-
jesu; oni naprotiv Zahumljani, te poti-
ču od nekrštenih stanovnika rijeke Vi-

gle, & Mihaj

 

njemu su označeni kao Pugani, & to ,

drugo nijesu nego još do onda nekr-
šteni primorski Hrvati, jer rijeka Visla
bila uprav središte Konstantinove
»Velike Hrvatske“, sjeverne pradomo-
vine Hrvata, koja se je u VIL. vijeku
pružala na zapad do Magdeburga, na
istok do Rusa i Pečeneza

jlom Viševićem na čelu, po ,

domobranstvu. Ja sim Vas već o tim
napadajima obavijestio, Ministar je to
učinio, pošto seje jedan član opozicije
pozvao na onaj člavak. Tako su i ,N.
Novine“ bile prisiljene baviti se s 0-
vim pitanjem. |Karakterističan je način,
na koji se bave, jer je njihov članak
više krovika no drugo. One u dosta
širokom izvadku prenašaju sadržaj član-
ka ,Budapesti Hirlapa“, zatim doslov-
ni communiq"ć službenoga lista ,Bu-
dap. Corr.“, napokon u kratkom izvat-
' ku riječi ministra Fejerviry-a, pa ova-
ko svršavaju: ,Time ;je, mislimo, za
uvijek skinuto s dnevnoga reda , pita-
pje“, što ga je lakoumno stavio inače
ozbiljan i uvažen organ ugarskog jav-
nog mnijenja“. Ovaj zaključak je vrlo
| čudnovat, te baca neko posebno svjetlo
| ma razloge, radi kojih ,N Novine“ ni-
jesu odmah ustale proti pisanju ,Bu-
dapesti Hirlapa“, nego su čekale, da
pitanje bude doneseno pred sabor, da
se one s njim pozabave, prenašajuć 0
njemu jednostavno kroniku, ali dovr-
, šujući sa pohvalom ,Bud. Hirlapu“.

 

Baška vjera, baška politika.

U

Što pak da rečemo o Srbima rišćan-
ske vjere? Ta već i vrapci zuadu, da
su ovi tako pomutili vjeru s politikom,
da je više kod njih nemoguće jedno
od drugoga odlučiti, i uprav je smi-
ješno, kad od njih čuješ: baška vjera
— baška politika. Ne samo da su vje-
i ru s politikom pomutili već mogu ot-
prto kazati i dokazati, da u njih vje-
| ra nije drugo nego naprosto srpstvo ili

širenje srpstva. Da počnemo s glave

Prvo pastirsko pismo pravoslavnog e-
- piskopa Dalmatinsko-Istrijskog Nikodi-
ma, izdano u Beču 16 Rujna 1890,
ništa manje nego šest puta veživa srp-
stvo s pravoslavljem, ističuć, da je
jedno potpora drugome, da jedno bez
drugoga ne bi moglo opstojati, te pre-
poručuje jedno radi drugoga: srpstvo
radi pravoslavlja a pravoslavlje radi
srpstva, dok u uskršnjem pozdravu iz-
danom u Zadru 1892 doslovno kaže:
Blagodareći toj (se. pravoslavnoj) cr
kvi mi smo mogli da se kao Srbi o-
čuvamo.

Premetnite, katolički Srbi, sva pa-
stirska pisma katoličkih biskupa, pa
kojemudrago narodnosti bili, pa ako
igdje nagjete da su ovi katoličku vje-
ru istovjetovali hrvatstvu ih kojoj mu
dragoj drugoj marodnosti, mek imate
pravo, inače doviknite šebi i svojoj
družbi: baška vjera — baška politika.

Rišćanski pak popovi ne grde u tome
vladike svoje; u njih sve vam ie srpsko:
srpsko-pravoslavna crkva, srpsko pravo-
slavni paroh, srpsko-crkovno tutorstvo,
srpska škola, i same mislim crevlje,
biće im od kože kakvog srpskog vola.
Ištite Srbi-katolici nebi li kod nas gdje-
god ušli u trag sličnoj megalomaniji,
izim naprostom nazivu — katolički —
pa nek imate pravo, inače prikričite
sebi i svojim: vjera -— baška
politika.
| — Da rišćanska vjera nije kod nas dru-
, go već naprosto srpstvo i tjeranje srp-

 

ski“ gdje ostaje tada Konstantinova
rimorska Paganija ? Car — pisac na-
i lazi Srbe-Zahumljane stoprva iza brda
Huma. pak i opisuje to brdo veleć:
ler ima ovdje veliki brijeg, na čijem
vrhuucu nalaze se dva grada: Bona i
' Hum; a iza toga brijega rijeka Bona
 (»Quandoquidem magaus inibi collis est,
in cuius vertice urbes duae suut: Bo-
na et Chlum; retro autem hunc collem
flaumen Bona*). Po tom nema se čini
da ti Puifirogenitovi Srbi-Zahumljani
' pemadu što činit sa M haljevim pri-

Po tom ako ljetopisac Ivan Mletač-
ki, sovremenik Porirograla. sile | om ima se bit nalazio negje u Har:
a ta rijeka Bona svoj pri-
jem ima pravo, jer je takva tr ze q i:
Adsmović piše: ,Ista se oblast | protiče nedaleko Mostara. Nu kakogod
(Zahumlje) pružala iza visokoga brda, a go e SON
di ang PR i detitila 08 Župljani nijesu ,iza brda“ nego
9 ći ci _ | na moru (ora maritima), kao i svi nadi
došel: | si ia pri. o
Bum maii | Dom Gaia kai
sti“ jer da to tvrdi ma Nek | Viševića oni srbi nijesu, pisao ti, moj

stva, dokazuje nam i rad njezin. Srp

ski Sion organ Beogradskog patrijar-
ke, koji bi odgovarao našem diocezan-
skom listu, što čini? Upućuje li, po-
dučava li svećenstvo svoje ? Razglaba
li mu vjerske istine ili što slična ? Ni
najmanje. Taj list ne čini drugo nego
najpogrdnijim načinom napada sve, što
nije srpsko. Svaki mu je broj okićen
običnim klepetanjem: Rimska propa-
ganda, latinsko farizejstvo, jezuvitski
šovinizam it.d. Kose ti se pak ježe, kad
vidiš, gdje drugi list ,Mir“ organ si-
nova pravoslavne-srpske crkve, javlja-
jući smrt nepr:ž«ljenog Starčevića do-
glovce piše: ,Oa je — Starčević —
poreklom od stare plemićke familije.
U Senjskoj semisariji fanatizovan je
katoličtvom on je jvš u mladim godi-
nam postao najzakletiji dušmanin pra-
dedovske (sc. srpske) vere kao i sva-
ka poturica. Bez preterivanja se može
reći, da je bio fanatik, koji je patio
od verskog ludila. Cio svoj faoatički
život ovaj odmetnik proveo je jedino u
donkišotskoj borbi protiv Srpstva i nje-
gova pravoslavlja“. Zivršuje pak ova-
ko: ,Proklet bio ovoga i onoga sveta
izmećar narodnim dušmanima Srba i
Hrvata.“ Recite mi, Srbi katolici, bili
poganski list, da ga kod nas ima piso,
što piše pravoslavni srpski list uregji-
van od rišćanskog svećenika, koji je
ujedno profesor bogoslovije i protosin-
gjel — a to sve u ime načela: baška
vjera, baška politika ? Zašto njima ne
prišapnete kršćansku ljubav, koju him-
beno hoćete da spočituete katoličkom
svećenstvu, pa čak i katoličkim bi-
skupima ?

Ako ovako l'stovi, koji su sasvim ili
dobrim dijelom crkovni, što rade osta-
li srpski listovi? Nemojmo daleko, za-
ustavimo se kod nas. I u nas izlazi
srpski list , Dubrovnik“ podržavan od
šake mjesnih rišćana i k njima usko-
čenih Srba katolika. Drži li se ovaj
list devize, baška vjera — baška po-
litika ? Ni malo; uzmite u ruku koji-
god hoćete broj i brzo ćete se uvje-
riti, Jeli do potrebe taj ti list pripije-
va lijepe himne pravoslavlju, znajuć da
ih tim pripijeva srpstvu, dok su mu
svi stupci puni najogavnijih bljuvotina
proti svemu, što je katoličko. Tu se
izvrću i krivo tomače katoličke dog-
me (želite li dokaza?) daju zakoni cr-
kvi i papi, ukori dijele b skupima i
svećenstvu, tako da uema broja, a da
se u njemu ne pojavi ime kojeg kato-
ličkog svećenika. A zašto sve to; Od-
govara kolega im Stražičić: ,Ni Vrče-
vić ni pop Jovo (mutatis mutandis) ne
istiću otvorenu risćanluk, jer ondje ži-
vu u ogromnoj većini katolici, Ne mo-
gu propali bi. Oni se zadovoljavaju da
uvijek — ispod ruke — u ime — li-
beralizma — (biće zdravoga valjda) ši-
re mržnju proti katoličkim popovima.
Dok ki list na milost i nemilost
stavlja katoličku crkvu i nje svećenstvo
na sito i rešeto, kako se vlada mjesni
list hrvatske stranke? Zalazi li naš list
u rišćanske hramove, otreša li kalu-
gjersko-popovske maotije, čistu li vla-
dičine mitre? Možda nema što da o-
tresa i čisti? Ima i previše, pa bi se
dalo i u našem Dubrovniku lijepih pri-
ča ispričati, ali smo drugoga uvijek
štedili i štedit ćemo, doklegod nam
moguće bude.

Da rišćanskim srbima nije do ikakve
vjere, ako ne do srpstva, i da misija
njihovih osveštenih lica ne postoji u
drugomu, nego u širenju srpstva, to
se svak po njihovom plodu uvjeriti mo-
že. Jedna je jedina prava vjera Bogom
ustanovljena, a njezina je sveta zadaća
nastojat okupit svakoga u svoje krilo,

ijat krivovjerstvo, bistrit zablude.

katoličke strane više su puta riš-
ćanski poglavice bili pozvani, & i da-
pas se pozivlju, ebi ozbiljnim razmi-
šljaujem i učenjem, jediustvo od kojeg
su otpali, opet prigrhh. God. 1896
svjetlo je ugledao i =. my ke.
mijenjen jedinstvu 1 brackoj
DR u
u kome su Da
prvom listu pozvani bili sljedbenici i-
stočne crkve, e bi objektivnim SVO,
m došli u susret braći : a
e, učenjem te sporazumjeli,
bolje uskorili slogu i bracku ljubav u
Hristovoj vjeri. kako se odazvalo
merei svećenstvo ? ZR ze
vački prijetnjom oumunikacije
zabranjuje svećenstvu 1 čitati , Balkan“
a rek bi, da i u nas u Dalmaciji pije
,Balkan* bio bolje sreće, pa ipo tome

slobodno je zaključiti, da njims nije
do viere, nego do srpstva.

Da stvar stoji t+ko, dokaz nam i
samo rišćansko svećenstvo. Ovo kod
Srba možemo podijeliti u dvije kate-
gorije. Viša većina srpskog svećenstva,
osobito po zabitnim gorskim predjeli-
ma i u nekom djelu Srbije, to su na
prosto seljaci, koji iza kako kod kojeg
kalugjera nauče natucati liturgiju, od-
mah bivaju rukopoloženi. Taki sveće-
nici, u Nedjelju vam otčakle liturgiju,
a ostale se dane u sedmici oramene
motikom, pa hajd, da rade. Kakovo je
po tome pjihovo znanje i izobrazba,
svakome je, ko ima dva oka u glavi,
jasno. Drugi dio srpskog sveštenstva,
u posve malom bro'a, nesto je izobra-
ženiji, ali kako ti ljudi nemaju svojih
viših bogoslovuih škola, pa ni školskih
knjiga. dok se katoličkih, a ne znam
za što, boje, prisiljeoi su pohagiati pro-
testanske bogoslovne škole i njihovim
se auktorima služti, a od tuda izlaze
steiste ili racioaaliste Pitanje je sada:
da je rišćanima do vjere a ne do srp-
stva, ne b li ovi nastojali, da im prvi
dio sveštenstva ostavi motiku, a steče
bar danas u dvadesetom vijeku prilič-
nu izobrazbu, a da im se onaj drugi
napaja na bistrom izvoru kršćanske
vjere, a ne na mutnim potocima sva-
kojakih sekta i krivovjerstva? Ali aji-
ma do vjere nije, oni rukopolagaju a-
postole srpstva, pa jesu li dotičnici
iole sposobni da vrše srpski apostolat,
stvar je gotova. Može li se dakle s o-
vim ljudima štogod u vjeri postići, s nji-
ma do razglabanja doći i naukom ih
privesti. da istinu prigrle a zabludu
odbace? Eto vam, srbi katolici, velike
zapriieke, koja uniji smeta, a ne zlob-
ne podvale, koje je vaš , Dubrovnik“
više puta katoličkom svećenstvu pred-
bacio, kao da bi ovaj htio tobože vje-
rom, da sve pohrvati, jer da ne luči
vjeru od politike. Ovdje se zaustavite,
malo promozgajte, i onda će te sigur-
no doviknuti vašoj srpskoj braći: baš-
ka vjera, baška politika. Ali uz to je
zamolite, da časom, pred vjerom, ko-
jom se ne treba igrati, zaboravi srp-
stvo, da iz vjerskog neznanja podigne
svoje svećenstvo. i eto ispunjenih bar
za sada na dobrom dijelu Slavena Hri-
stovih riječi: jedaog pastjera i jedaog
stada. Hristova pak vjera neće ih si-
gurno od srpstva otugjiti, jer po sve-
mu svijetu raširena, od nijednoga na-
roda to učimla mije. Vama pak kato-
lički Srbi, da je prosto srpstvo, ali ru-
ku na dušu u pogledu vjere i svećea-
stva svoga. V. 7.

Naši dopisi.

Gruda, 21 Januara. (Odlazak žup-
nika kanonika Crnice). Nakon tride-
set i dvije godine otkad, je župnikom
na Grudi, odijelio se je od nas naš
nezaboravni Don Jozo. Imenovan ka-
nonikom Stonog Kaptola preseli se u
Dubrovnik. Ko žalosniji od nas, kad
čusmo nazad tri mjeseca, da će nas
ostaviti otac, prijatelj i dobročinite.j
naš. Ko želi znati & ne sna, što je kroz
vrijeme svoga župnikovanja učinio Ko-
navlima, nek dogje amo pak će se svo-
jim očima uvjeriti o mnogobrojnim do-
brima, kojima je podigao narodno bla-
gostanje u Konavlima u moralnom i
materijalnom smislu. Nije nam se dalo
vjerovati, da će nas ostaviti, ali eto mo-
rali smo dočekati dan njegova odlaska.
Na 12 tek. dohriilo sa svih strana Ko-
navala na Grudi mnogobrojan narod,
da čuje ojegovu oprosnu riječ i udio-
ništvuje blagoslovu u crkvi. Svak je
plakao na njegove riječi, koje su iza-
zvale najganutljiviji prizor kako se do-
bar pastir oprašia od svoga stada. Su-
tradan zaredao Cijeli 012 svečanosti nje-

 

'| mu namijenjenih Najprije držalo mu

je Konavosko svećenstvo oprosni objed
u Čilipima u kući župnika Tvrdeića,
gdje mu bi predan krasni srebrni ta-
panj na dar, Treći dan iza toga prire-
diše mu domaćini Grude, Tušića i Ba-
čevdola oprosnu večeru. Načelnik Ma-
to Magud pazdravivši zahvali mu u ime
svih ma radu, što ga je uložio sa pro-
erat Konavala 1 pitao oprost, ako mu
štu na šao učiniše, Prečasni se tada