dak kaohoti puki siromasi sašav ova-
mo stadoše mrzjeti stare stanovnike ka-
toličke i muslimanske, kojim ne ostaje
drugo nego se iseliti, i u istiou svaku
godinu odlaze.

Crna Gora radi svog siromašnog fi-
nancijskog stanja hoće da se raširi, te
traži da zadobije trgovački i grad Sku-
tari i bogatu mu okolicu, nu u tom
preduzeću, prama 40 hiljada oružanih
albaneških katolika i toliko turaka ar-
nauta, neće uspjeti ni uz svu pomoć
Italije.

Rusija pak kao pravoslavna vlast, te
jednake vjeroispovjedi, a i prijateljica
Crne Gore nije do sada te neće nika-
da steći simpatije kod Albaneza, pa se
regbi baš s toga nije nikada ni bavila
tim narodom jer je katolički i  musli-
manski.

Austrija naprotiv iza pada Skender-
bega uze u zaštitu kršćane u Albaniji
podupirući kler, gradeći crkve, samo-
stane, škole i ostalo i to još onda, kad
sadašnja Italija nije ni sanjala, da će
se ikad moći ujediniti kao sada. Pa
hoćeš dakle, da se ovaj marod toliko
haran Austriji pusti odnaroditi i razdi-
jeliti izmegju Italije i Crne Gore? —
To nikada! pa će voljeti živjeti pod
sultanom, ili, uzmora li promijeniti go-
spodara, primiti austrijsko gospodstvo,
kad mu ne bi pošlo za rukom  uspo-
staviti svoju staru knjaževinu.

Ima i ta, da je trgovina u onoj zem-
lji sva u rukama trgovačkih kuća Tr-
sta i Beča, koje odavna davaju vjere-
sije trgovcima albaneškim, od kojih pak
dobivaju sirove proizvode, kako se ra-
zabire iz trgovać. statističkih podataka.

Primorje se albaneško proteže od
Spića do rta Linguetta sa pristaništima
i trgovačkim gradovima, Bar, Ulcinj,
Medua, Skutari, Drače, Šemani i Valo-
na, koja zadnja leži na ulazu u jadran-
sko more, te ima takvu dršigu, da mo-
že primiti najveće ratao brodovlje. Ho-
ćeš dakle da Austrija i Ugarska dopu-
ste, da ta luka bude zauzeta od itali-
je, te da jadransko more postane lokva
u talijanskim rukama, na štetu i raz-
lučenje hrvatskog primorja Dalmacije i
Istre od albaneških zemalja, s kojim je
od vajkada moralno i materijalno bila
združena.

Bilješke.

Iseljivanje muslimana.

Iseljivanje muslimana iz Bosne i Her-
cegovine, koje je zadnjih godina u ve-
ke poraslo, počelo je odmah s okupa-
cijom. Neki su se iseljavali iz vjerskog
čuštva, neki opet jer su bili pali u ne-
manje & konačno neki da izbjegnu voj-
GHSEREESSE SZ SENJPSJ SZE EI SSNNNSJNSSNNJ SNJ
vijesti Kassi, čija (vrdoja zaslužuje to-
liko manje važnosti, što njega, kao tu-
gjina, moglo je lašnje prevariti pučko
neizvjesno predavanje“*). A da ih je
taj: Razzi u svojoj povijesti rekao  de-
belijeh, dokazom je i gornja njegova
tvrdaja o Stjepanu Nemanji, po kojoj
izlazi da je Republika dobila Ston pri-
je Župe!! A to je taki apsurd, Kako
reći da je filius ante patrem. Pomisli-
te. Republika je godine 1233. kupila
Ston i Rat sa gotove pare od srpskih

nakon ustupa Stona, Nemanja ,per i
beneticii ricevuti“ darovao Dubrovčćani-

+) Moćnik, str. 50.

o se čuje izraz ga darovšti-
ne“. To nije nego prosta fraza, konveucijo-
nalna laž. Te tobožnje darovštine bile
prave pravcate kupovine, i stari Dubrovčani
tražili su od srpskih vladara namirnicu sa
eni novac. Na potvrdu tome evo j

dokumenta is god. 1834; ,Die XX

, la consilio Captum
+... curaro debeat taliter, quod do-
rex Raxiace haberet se bene solu-

 

 

|

ništvu ili sudbenim kaznama.

pretprošle godine njihov broj silno na-
rastao. Računa se naime, da se je te
godine iselilo kakvih 7000 muslimana
Žalosna zasluga za to ide Ali ef, Dža-
biću, vogji srbofilske muslimanske stran-
ke, koji je varajući bijedni narod, da
mu je vjera u opasnosti, nagovarao ga
da se seli u tursku carevinu. Najviše
ih se je iseliloliz kotara Bos. Novi, Pri-
jedor i Bos. Gradiška. Vlada je bosanska
iz početka ravnodušno gledala iseljiva-
nje, tek kad se je agitacija bila straš-
no razmahala, izdala je negdje prošaste
godine naredbu, kojom se izdavanje
putnih listova veže na neke uslove, u-
sljed čega je donekle iseljivanje mnogo
otešćano.

Sad se mnogi iseljenici vraćaju opet
u staru domovinu i pripovijedaju, što
su sve pretrpjeli. Većina ih je došla
kući iz Angore u Maloj Azili pješke,
bez pare u džepu, goli i bosi. Velik je
dio iseljenika podlegao gladu, oskudici
i ubitačnoj klimi, U početku su dobi-
vali od turske vlade na dan po 22 tur-
ske pare (naših 9 para) na glavu, ali
im je i ova neznatna potpora bila ob-
ustavljena. Turska je vlada bila nare-
dila, da se sagrade kućice za iseljeni-
ke, jer je baš radi pomanjkanja stano-
va smrt harala izmegju iseljenika, koji
su morali po danu i po noći na otvo-
renu stati. Taj posao povjeri vlada ne-
kom Kašumu, koji pronevjeri cijeli no-
vac i materijal. Iseljenici, da se uzmo-
gu gdje sklonuti i da ne noćivaju na
ledini, iskopaše u zemlji jame i pokri-
še ih granjem. Nedavno u selu Medži-
dije kraj Sivri Hisara oluja sruši 150
ovakovih koliba i pod ajihovim  ruše-
vinama našlo je smrt mnogo staraca i
djece.

Iseljivanjem su u Bosni i Hercego-
vini mnogi učinili dobar posao. To su
ponajviše grčko-istočajaci, koji su i naj-
više agitirali za iseljivaoje, pa bi ku-
povali u bescijenje muslimanska  ima-
nja. Iseljenici se sad, kako smo spome-
nuli, opet vraćaju u domovinu, ali na
njihovim imanjima sad drugi gospodare.

Ruske naseobine u Bosni i
Slavoniji.

Od nedavna počeli su se u Bosnu i
Slavoniju naseljivati galički i bukovio-
ski Rusini. U Bosni u okružju  Prije-
vora ima 8 rusinskih kolonija sa 1212
duša; u Banjojluci 1 kolonija sa 42 du-

še; u Derventi 1 kolonija sa 13 duša;
u Bos. Gradišci 1 kolomja sa 29 duša;

u Bos. Novom 1 kolonija sa 42 duše;

ma Župu, to izlazi da je Župa stoprva
oko polovice četrnaestog vijeka postala
dubrovačka | Ako ćemo pravo, ovo su,
što no riječ, ,stvari za ne izvjerovat“,
biva kako progresivno idemo nase! A-
damovićeva srpskoga kralja pobija Rač-
kijev zetski župan, dok  Adamovićev
srpski kra) tjera u laž Niksina srpsko-
ga cara. Prvi goni drugoga, a Nema-
nja i jednoga 1 drugoga! Na ovaj na-
čin, gosparu moj, ne bih se ništa ču-
dio, kad bi ti sutra meni izaio kakvu
povelju pokojnog Milana Obrenovića,
srpskog raz-kralja, kojom dariva Župu
uSrpskom dubrovačkvm opštestvu“, ob-
zirom na zasluge od njega stečene za
uunapregjenje vascelog srpstva“,

A sada, ng smo vidjeli, za
po drugi put komprometio (gospara Vi-
cu, da vidimo kako si Kkomprometio i
ulezemrtnog Meda“.

Medu Pucić u svojoj povjesnici Du-

 

brovnika, na strani 7 piše: ,Stjepan,
bielohrvatski kralj, a irov sia
++. darova Republići Župu burasku,

Rijeku, Gruž, Zaton i duo doline Šu-

Broj je
iseljenika do nedavno bio neznatan, od
100 do 300 najviše na godinu. Tek je

u Tešnju 1 kolonija sa 50 duša. Ukup-
no ima u Bosni rusinskih kolonija 13,
razdijeljenih u 237 ogojišta sa 1394
duše. Svi su ovi Rusini naseljeni na
državnim zemljištims, koja su im u-
stupljena za 10 godina, Osim ovih i-
ma u Prijevoru 120 kuća sa 708 ru-
sinskih naseljenika, koji posjeduju vla-
stita zemljišta. Naseobine graniče jed-
Da s drugom. U Prijevoru, gdje maj-
više Rusima žive, njihov je svećenik
ugarski Rusin otac Segedij, koji je
došao iz Križevačke grčko-sjedinjene
biskupije, te je sad pod jurisdikcijom
katoličkog nadbiskupa u Sarajevu. Pred-
stujaik je suda u Prijevoru galički Ru-
sin g. Feodor Davidčak, te se tako
rusinski naseljenici i u sudu mogu
služiti svojim materinskim jezikom Oni
u ostalom brzo nauče hrvatski, — $S
druge strane rijeke Save, u Slavoniji
okolo Broda, žive oko 2000 rusinskih
naseljenika iz Galicije i Bukovine. U-
nijatski biskup u Križevcima,  Jalij
Drohobecki imenovao je ugarskog Ru-
sina oca Emilijana Kocakova biskup-
skim vikarom. Otac Kocakov prebiva
u Osijeku, ali češće pohodi ruske na-
seljenike.

Srpska Atena. Sibi su naš Du-
brovnik do sad proglašivali ,srpskom
Atenom“. Ali ih je ovih dana desauvi-
rao glavom Nj. kraljevsko Visočaastvo
kojaz Nikola. Čitamo naime u jednom
od zadojih brojeva službenoga ,Glasa
Craogorca“, da je, prigodom proslave
u Novom Sadu pedesetgodišnjice smr-
ti vladike Rada, kaojaz Nikola poslao
A. Hadžiću, predsjedniku , Matice Srp-
ske“ u Novom Sadu, ovaj brzojav:

»Puno vam zahvaljuje: na saopšte-
nju, da će se danas prvi put predstav-
ljati ,Gorski Vijenac“ moga velikoga
Strica. Uvjeren sam da će vašom vje-
štiaom udešen za pozornicu uspjeti.
Žalim, što ne mogu biti prisutan, da
aplaudiram geniju srpske Sparte na
pozornici srpske Atine. Nikola.“

Kako je pozaato, kaojaz je Nikola
veliki auktoritet našim Srbima i eto
on je sad izjavio, da se srpskom Ati-
pom ima zvati ne Dubrovnik, nego No-
vi Sad. Nadamo se s toga, da će i
njegovi privrženici sad bataliti misao,
da je Dubrovnik srpska Atuna, jer je
ova) naš pitomi grad bio uvijek i bit
će kruna hrvatskih gradova.

Afera u travničkom sjemeništu.

Primamo 1 istim! na Čast uvraćuje-
mo ovo pismo ;

Veleučeni gosp. Uredniče !

Veoma mi je žao, što je ,Crvena
Hrvatska“ u zadnjem broju donijela,
nasukana od dopisnika, debelu klevetu
i _atlijši či O S SES iš ii iii [uo
str. 35 spomioje Stjepana Urvša i ,vi-
nograde u Župi“, ali ti vinogradi, o
kojima je ovdje riječ mijesu ono sto ti
misliš; to su, brajo moj, tako zvani
»Deceni Astaroo“, brdovii predjel iz-
više Župe (terrenum quod est supra
Brenum, ili (errenum quod eut super
omnes vineas hominum de Ragusio,
kako je označen u Reformacijam), koji
predjel, nabavljen kasnije, nema sto
da čini 84 ono Župom, koja je od sta-
rina dubrovačka bila. Eto vidis kako ti
Meda Pućića činiš, sto se reće, i luda
1 mahnita, ko da je kadar pisat sad
jedno sad drugo, a svemu je uzrok to,
Sto tu nijesi još stekao bistar pojam o
onome o čem hoćeš da pišeš, ti
se pojmovi malo rašbisštre, hoću da ti
stavim pod oći izvadak 12 ,Syllabus
Regionum sub Ragusinae BReipublicue
potestute degeniium“, sastavljen od Mat-
tei, loga izvrsnog posnavaoca dubro-
vačkih starina“, kako ga nazivlje go-
spar Nodilo. kivo:;

1050 — Vallem Breni, Umbia, Gravo-
slum et Malphium a Stephaoo Re-
ge Crvatiao ot Dalmatiao Rigusi-
ni accepere cum parte vallis Juncati,

1080 — lasulas Elaphutas & rege Syl-
vestro dicu S patruvlis tilo,

1100 — Juachetam, sive magnam ejuš

proti Isusovačkom sjemeništu u Trav-
niku. U tom se dopisu govori, da Isu. /
sovci uzgajaju svoje gjate u dubu pro-
tuhrvatskom. To je bezlušua kleveta.
Ja, kao Arhidjakon Vrhbosanski i ge-
neralni Vikar presvijetloga gosp. Nad-
biskupa D.ra Stadlera, više sam puta
pohodio Travničko sjemenište; te ni-
kada nijesam opazio, ma ni najmanju
stvarcu, koja bi se protivila duhu hr-
vatskomu, dapače sam vazda i u svem
našao najeminentniii hrvatski duh Zad-
nji put iznenada sam stigao u Travnik
sa preuzvišenim gosp. Biskupom Dr.
Jeglićem pa 21 Januara, u samo pod-
ne. Preuzvišeni je gospodin otputovao
isti dan u 4 sata po podne; a, i ja
sam hotio s njime. Nu, pošto je za o-
nu večer bila priregjena zabava u pro-
slavu dvadesetgodišnjice biskupovanja
presv. D.ra Stadlera, ostadoh da pri-
sustvujem toj zabavi. Tu se je dekla-
miralo, tu se je pjevalo, mislim, pre-
ko dvadeset komada, i sve samo hr-
vatski, & na$ jezik nebrojeno se je pu-
ta naglasio, bez ijedne pritrušine i
izvrtanja, jedino: hrvatski. Da je to
čista i sama istina pozivijem se na
svjedočanstvo prećasnoga 0. Opata Tra-
pista, koji je sjedio meni s desne, i
velečasnoga gosp. Travanjskoga Župni-
ka, koji je sjedio s lijeve. Neka kaže
i Vaš dopisnik, a i svi prisutai nije li
to živa istina, i neka me iko ućera u
laž, ako ga je snijka rodila. Isusovci
u Jravniku uzgajaju mladež ima 20
godina. Tu vam ulazi mladež od 10 li
od malo više godina. To vam je bosan-
ska mladež, a i dalmatinska, prosta,
nevina, poslušaa, u koju uzgojitelj mo-
že lako uliti koji hoće narvdni duh;
pa neka mi kaže Vaš iskreni dopisnik,
kolike je izroda izašlo iz toga zavo-
da? Nijesu li to svi najčeličaiji rodo-
ljubi? Pa da bi se napokon i našla
kakva tuga, što mislim da je nema,
pa što za to? Zar sve ovo neće zaa-
čiti ništa, a samo će vrijediti svjedo-
čanstvo jednoga protjerana gjaka, koji
se nabacuje blatom na svoje uzgojite-
lje? Ta u dubrovačkoj literaturi je
poznato, kako je mekih živina, koje,
kad se dobro najedu, gaze korito iz
kojega su jele i zasiplju ga gnojem.
U lšusovačkom sjememeništ. u Trav-
niku samo je šest otaca, koji su  ro-
gjeni hrvati, a svi su ostali Nijemci,
koji govore čisto hrvatski; a pozaato
je učenomu svijetu da ti zoadu i do-
bro pisati hrvatski, dapače zaada i jav-
no pohrvaćivati svoja njemačka prezi-
meaa: Ormanović (Hormann), Miroslav
Waatz (Friedrich Waitz). Ovo će sve
biti, za poštenoga dopisnika iz Trav-
n.ka, njemškutarski planovi Jezuvita?
Ako mužda plemeniti dopisnik misli da
je njemšskutarstvo i samo učiti u ško-
li njemački jezik, a i drugda se izvan
škole u njem vježbati, ada ima pravo.
Slobodno mogu reći, da nema zavo-
da nigdje u hrvatskim zemljama da se
u njem uzgaja mladež u čistijem  hr-
vatskom duhu, nego sito se uzgaja u [-
susovačkom sjemeništu u Travniku. Ta,
to je zavod nadbiskupa Stadlera. I dosta.
Ovo sam napisao, i kao Dubrovčanin,
neka bi osvjetlao lice uzvr dubrovačko-

m a Bodino Slavonise
reke filio. -

1164 — Bielo sen Scjaraovizam, Bre-
num inter et Epidaurum a De-
cussio agri Canalitaoi Domino.

1323 — Decenos Astareae seu
moutsnvs surpra Brenum ab Oro&-
sio Rassiae rege.

 

Dao Bog da ti ovo p izbije
arpski šovinizam iz glave! voj
D. V. Medini.

 

Auto da fo.
Prije šive palili su ljude,
tikvrnitelje vjere 1 domaje,
Danas vidim sve drugčije sude,
Jere za njih već niko ne haje,
S tog ću samo uspomenu b
Kad svakoje sbijaju se or
Us poklade maknite i lude,
Na dvoličnost da prezir iskale.
No namjera isto že,
Jer pred svietvm S tu
Koja hoće da u tmim guiže,

Narav hoće da se tako zbiva,
Jer otkriti vuhaeno mišljenje,

Naravi je iste objavljenje,
Prodest *)

 

a Ovo je