žavod za odgoj mladih hrvatskih svećenika. Lav
XIII. primi osnovu i lanjske godine raspusti ka-
pituo. Papinu odluku priopćio je hrvatskim bisku-
pima kardino Vanutelli ovim pismom :

Prejasnoj i visokocijenjenoj gospodi nadbiskupima i bis-
kupima zadarske, zagrebačke i vrhbosanske pokrajine. —
U audijenci, koju je potpisani kardino imao dne 16 marta
o. g. sa sv. Ocem, blagoizvolio je papa Lav XIII. odredi-
ti, da se davno namišljena odluka što prije izvede, da se
naime gostinjac sv. Jeronima u Rimu promijeai u crkve-
mi kolegij, & njegov predstojnik i pitomci imat će iste
dužnosti, koje ih je do sad imao kapituo. Da se to što
prije izvede, Njegova Svetoat želi, da se pošlje u Rim
svećenik, slavenskog roda, kog će izabrati biskupi crkve-
nih pokrajina Zadra, Zagreba i Vrhbosne, Taj će duhov-
nik stanovati u gostinjcu i uzdržavat će ga zavod. Dužnost
će mu biti, da — imajuć pred očima svrhu zavoda i u
neposrednoj odvisnosti od kardinala protektora — sasta-
vi pravila za zavod i pospiješi ustanovu istoga. Potpisani
kardino smatrao je potrebnim, da ovo dojavi spomenutim
biskupima, eda savjesno sve izvrše, za što moli Boga, da
im udijeli sreću i prosvijetljenje. — Rim 19 Marta 1900.—
S. kardinal Vanutelli, protektor i apoštolski vizitator za-
voda sv. Jeronima.

Hrvatski biskupi izabraše Dra. Pazmana, pro-
fesora zagrebačkog sveučilišta, koji je sa kardi-
nalom Vanutelli sastavio pravila za zavod. Lav
XIII. ovih je dana kako spomenasmo potvrdio
pravila, ukinuo gostinjac i kapituo i osnovao je-
ronimski zavod za hrvatski narod. Svi posjedi i
prava kapitula prelaze na novi zavod, koji odvisi
samo od sv. Stolice. Zavodom će upravljati tri
svećenika, po jedan iz nadbiskupija zadarske, za-
grebačke i vrhbosanske. Jedan od njih bit će glav-
ni zavnatelj, koji će ujedno bit odlikovan rimskom
prelaturom. U zavod će se primati mladi sveće-
nici, po jedan iz svake biskupije u Banovini, Bo-
snoj i Dalmaciji, iz biskupija krčke i tršćanske i
iz nadbiskupije barske. Ukupno dvadeset ih.

Ovakove zavode ima u Rimu gotovo svaki
narod, pa eto imamo ga i mi. I to je tro u oku
onim nekim ,Dalmatincim“, o kojim smo govorili
u uvodu. Megju njima su i neki članovi ukinutog
kapitula, koji su takogjer ustali proti oiluci Pa-
pe, ne zazirući što tim podkapaju crkvenu slobo-
du. Lijepa družba !

Stranke.

VIL.

Svak je kod nas tko više, tko manje uvjeren,
da narod danomice propada, pak u mjesto, da kod
nas svaki svojim alatom teše i blanja rad za hr-
vatsku slobodu; da zamre i zadnja nota u disa-
kordu našega političkoga vrludanja, mi usuprot je-
dan na drugoga upiremo, kao na glavnoga krivca
narodnih zala.

Ovakova borba, ovakov rad, ovakovo  nasto-
jauje oko narodnoga boljitka podsjeća me na onu
priču o dva Ličanina, koji su, vrativši se iz Itali-
je, sjedeći kraj vatre, zapodjenuli prepirku o to-
me, koji od njih dvojice bolje zna talijanski. Jed-

uszsDpm=m=m=m=m=m=nmm=m=m=mmmm
se podsli očajnoj filozofiji, da u opće nema sreće.
Leopardi je bio takav duh, koji je zapao u tmine
ove očajne filozofije; a u Evropi nalazimo a isti
mah i po drugim zemljama, da ponajveći umovi
mišljahu više ili manje onako kao i ,Leopardi. By-
ron, Platen, Lenau, Heine, A. de Musset, Puškin,
Lermontov, Miczkiewicz, Schopenhauer pokazuju,
da Leopardi nije bio osamljen tumač — svjetske
boli. — U to je doba svjetska bol upravo sje-
dila na prijestolju poezije. (Usp. Slike
ske knji. i, Matica h .) Bezvjerje nije
bilo prirodno njegovom duhu, ni
njegove nauke. Leopardi već za

 

književnom po
ključivo posvetio na uštrb vjere i filozofije. Sen-

sizam je tada — kao filozofski sistem — vladao
u južaoj Evropi, a nauka Locke-a i Condillaca
bijaše zahvatila maha kod inteligencije talijanskog

 

 

 

nomtu od njih, koji se je bio malo bliže prima-
kao k vatri, odjedared se zapali skut od kabani-
ce, našto ga onaj drugi upozori, rekavši mu tali-
janski; ,ej digo! ti brusa il tabaro !“ Na ovo o-
naj drugi, ne razumjevši šta mu drug kaže, pro-
sto odgovori: ,si, si!“ A onaj će opet: ,ej digo!
ti brusa il tabaro!“ — ,Ma si, si!“ odvrati pogo-
relac. — Kad onaj prvi zaviknu: ,ta Bog te ne
ubio, eto -ti gori kabanica.“ Ovaj drugi skoči, te
uze koriti druga: ,O puška te ubila, pa što mi
prije nijesi kaza ?“

U mjesto da težimo za iluzornim i vrluda-
njem, želimo u svakoj javnoj stvari prije svega
bistre pojmove i zdravo shvaćanje, a klonimo. se
svake nejasnoće, pomutnje pojmova i obsjenjiva-
nja. Svagdje tražimo čine i po njima sudimo jav-
no djelovanje, te učimo i hrvatsko općinstvo, da
u javnim stvarima pazi na svačije čine, a riječi
da ne uzima svagda kao gotovu stvar: neka uvi-
jek ragje pričeka, dok na riječi i obećanja ne pro-
slijede čini, a tada nek odsijeće, kako je pravo.

Ne upuštajmo se u nekakove maštanije, koje
nas samo mogu raspadati, poput pogubne crvoto-
čine izjedati; koje naše redove stvaraju sve to
regje, a oni protivnički bivaju sve to gušći. Ako
uslijedimo današnjim radom, mi ćemo samo jed-
no jedito postići: da hrvatskomu narodu ništa ne
izvojštimo, nego da narod smutimo; da ga zapanji-
mo praznim riječima i da nakon neispunjenih o-
betanja i nastupivšega razočaranja  izazovemo u
narodu stanje letargije, u kojoj će odporna suaga
narodna spasti na minimum; u kojoj će biti pu-
sto groblje ljubavi i snošljivosti; u kojoj će se bra-
niti surova mržoja; u kojoj će se takmiti kleveta
s klevetom; u kojoj će se kočiti laž do laži, kri-
votvorenje do krivotvorenja, potvora do potvore,

ocrmjivanje do ocrnjivanja — a sve na štetu hr-
vatske stvari.

Laboremus geslo onoga starog mudrog rim-
skoga cara, neka postade i hrvatsko geslo. Hrva-
ti, koji se naslagjuju u gazenju samih sebe, neka
rade, neka rade bez vike, neka ćute, da si stvore
budućnost sinovim i zemlji radom, koji istodobno
unapregjuje obrt i trgovinu. Ova današnja politi-
ka, helas notre misčre/ kao što je to govorio Al-
fred de Musset, ne ogrijava Hrvate: to treba o-
petovati. u to treba vjerovati, o tomu se treba o-
svjedočiti.

Ili zar današnja politika ogrijava Hrvate?

Dvojim, dok se mi svegjer gubimo u pusto-
mu, beskorisnomu cjepidlačenju i u bistrenju poj-
mova. Navesti ću 0 tomu najnoviji dogagjaj.

U Hrvatskoj“ tiskao je Dr. A. Radić slije-
deće : ,Sam je utemeljitelj ,stranke prava“ u ko-
bnom jadnom i vedrom času izjavio, da »Stranke
prava“ — nema, da su to ime izmislili neprijate-
lji hrvatskoga naroda — a on i njegovi sumišlje-
nici: to su samo prijatelji hrvatskoga naroda, ko-

svrnuvši pogled k mrtvačkom ovom polju, morao
bi uskliknuti: ,Na ovoj kruglji, mnogo pravednih
sijena uzdisalo je i plakalo: sada vječnim mukom
sve je prekriveno.“ Ne, crv bi Svevišnjem upra-
vio: Ti me nijesi smio samoj boli stvoriti, ti me
ne smiješ sada uništiti.“ (Jean-Paul Richter, La
Vallće de Campan).

Pesimizam — kako shodno kaže Šrepel —
nije čedo modernoga vijeka, Ass mu se klice jav-
ljaju u najdavoijoj starini io ijanskoj i vedra poe-
zija grčka nije bez njega, Shakespeare ga je pun.
No u ovih raznih pjesnika pesimizam nije stalno
svojstvo, nego samo na mahove potamajuje njiho-
vo obzorje. Istom u ovom našem stoljeću postao
je pesimizam potpuna filozofija nekih umova. Leo-
pardi je drvi od pjesnika sva poeziju posvetio sa-
mo pesimizmu. Schopenhauer veli, da nije niko
ovaj predmet o  ništetnosti svijeta i života ta-
ko temeljito i potpuno iscrpao kao Leopardi. Dok
neki drugi pesimistični pjesnici bježe u carstvo
prirode, da slakšaju svoje boli, Leopardiju je i
neprijateljsko i besćutno biće, koje se po-
ne mari za naše boli,

zra re da

  

ji se bore za njegovo pravo“ (“),

Je li imao pravo toliko šta ustvrditi dr. 4.
Radić? Ja mislim i tvrdim ječno, premda »Hrvat-
sko Pravo“ piše: ,Slavni Ante Starčević uvijek
je nazivao stranku, koju je utemeljio i kojoj bio
prvak imenom: stranke prava“ (*),

To svakako ne bi pobijalo, da dr. A. Starče-
vić nije u jednom času izjavljivao, da stranke pra-
va nema (?).

Svakomu je pozoato, da je naš Stari pisao o
federaciji južno-istočnih naroda u svojoj raspravi
»Stranke u Hrvatskoj“, da na Balkanu nema mi-
ra, jer se tugje vlasti ondje pletu. ,Kada znamo
— nastavlja on — izvor onih spletakah, lahko
nam je tražiti lek proti njima. Pervi i najsigurnii,
možda jedini lek, bio bi taj, da svih osam naro-
da načini jednu deržavu. Ime, oblik te deržave
nespadaju na stvar“. (%). Dotične narode on na-
braja u istomu članku, te kaže, da su to Rumu-
nji, Magjari, Slovaci, Rusini, Grci, Bulgari, Ski-
petari i Hrvati. (5)

Evo kako je on za sreću svoga naroda na
sve bio spreman. Može li se stoga osuditi pisanje

d.ra A. Radića? Ne znam, jer bih morao da ni-
ječno uztvrdim.

Nego: je li se vrijedno u tomu gubiti, dok
nam domovina propada; dok nam narod strada?
Ne. Mješte beskorisnih, protuhrvatskih cjepidla-
čenja, vrijeme bi bilo, da mi svi Hrvati, ma ko-

Joj stranci pripadali, ustanemo na noge, da se

na zemlji otaca naših obnovi, zajedničkom stran-
kom, i vjera i ljubav, koja će nam izvojevati cje-
lokupnost i samostalnost majke Hrvatske.

U ovom odlučnom času mi se svi moramo
naći na okupu. Našla se je Austrija nakon bitaka
prvog i drugog carstva i nakon Sadove; našla se
je Rusija nakon Sebastopola; našla se je Prusija
nakon Jene, Eylaua, Friedland-a; našla se je Fran-
cuska nakon Sedana, te se danas sve te države
dovinuše do prve vlasti i ujihov je narod moćan.
Čemu ih ne bi slijedili ?

Mješte megjusobnoga gloženja nas čekaju op-
ćine, da popravimo, što je u njim gnjilo; čekaju
nas izbori, da kroz nje šaljemo u sabor prave za-
govornike naroda; čeka nas Hrvatska — ta maj-
ka naša čemerikom opojena, da ju tješimo ljuba-
vlju, kojom nas je na svijet rodila.

Zar da se nemamo zašto boriti? Zar da
borbi našoj nije odregjen pravac?

1) »Hrvatska“ od 25 svibnja t. g. — 2) ,Hrvatsko Pra-
vo“ br. 1664 tg. — 3) Ko je proučio spise D.ra A. Star-
čevića, taj mi me će krivo dati, ako sam toliko ustvrdio.
Navesti ću jedan takav slučaj. Do 1878 Stari je pre-
zirao Slavene, u koliko, da se Hrvati imaju madati spasu
od njih; dok se je god. 1878 svojom brošurom Na čemu
smo“ (str. 20) odrekao svoga pravca, te očito oto
da Hrvatima nema spasa nego od Slavena. Ti, o bi
se rekla, politička bista slaži na diku našem u-
čitelju, kao što ću dokazati u idućim člancima, jer su se
t& nedosljednosti držali svi politički velikani, te po njoj
samo ujedinili; podigli na glas svoju domovinu. — 4)
»Djela“ str. 111 — 6) ,Id.“ str, 109.

je Darwinova nauka uzdrmala stoljetne, tolikim
znojem slijepljene sustave; i to ne samo na po-
lju prirodoznanstva, nego i filozofije. Ko bi bio
kadar, pa i samo nabrojiti sve ono, što se je na-
pisalo u prilog i proti Darwinovoj teoriji. ,Otka-
da postoji čovjek — veli Haeckel — nikada ni-
jedna nova struja nije tako duboko dirala u za-
mršene poznaje u opće; nijedna nije naišla na ta-
ko žestok otpor, a nijedna e nije uz tako
ko vrijeme svladala.“ Uzrok tome pojavu, što je
Darwinov nauk ux tako kratko vrijeme, a uz ta-
ko žestok otpor uspio, treba tražiti uzroka u tom,
što su mu sve vanjske okolnosti osobito prijalo ;
a velikim dijelom u značaju i naobrazbi istog

wina. Jer u Charlesu Darwinu — kako
Šulek — prikupilo se je veliko
svojstava duha, koja se obično samo
POSE: on je bio ne samo učen i
prirodozaanac, nego i opsežan filosof.
motrionosti Darwiaovoj pridružiće