Nu jeli tim ukinuio pravo katolicima, koji ži- vu u srpskoj kraljevini i Crnojgori? Ni pošto. Srijemski biskup, pod koga spadaju 15000 katoli- ka, koji živu u srpskoj kraljevini i Barski nad- biskup mogu slati pitomce u Sv.-Jeronimski za- vod, er su ti pitomci njihovi duhovni podanici, te znadu govorit kako srpski tako i hrvatski jesik, a to je sve isti jezik. Nek se zato ne boje ni na- ši dubrovački katolički Srbi, ako ime srpsko nije bilo spomenuto u Apostolskomu Pismu Sv. Oca, te ako kojigod od onih, koji su potpisali famozni telegram želi posvetit se svećeničkomu stališu, neka izuči bogoslovne nauke i zaredi se; i presvj. dubrovački biskup, mislimo, bez ikakakva obzira na njegovo srpstvo, dobrovoljno će ga poslati u Rim da u Sv.-Jeronim. zavodu uči veće nauke. — Brzojav upravljen kardinalu Rampolli, nije drugo nego nastavak one uličarske demonstracije, koju skorih dana pred palačom našeg biskupa priredi- še složni Srbi i Autonomaši. Potpisi telegrama svjedoče, er su potpisi, ako ne svi, barem dobrim dijelom derana one demonstracije. Izuzamši neke, ostali potpisnici nijesu ni znali, za što davaju svoj potpis ili križ. Drugi su ga dali da ugode svojim gospodarima, a ostali su se potpisali jedino radi mržnje, koju nose Hrvatima, a istodobno i katoli- cima, zašto oni nijesu katolici nego samo po i- menu. Da je tako to svjedoči Dubrovnik njihov protukatolički organ. Stalo je njima i za Papu i za Sv.-Jeronimski zavod. Oni ne izbjegavaju ma nikakvu zgodu da svoju mržnju izliju proti Hrva- tima; htjeli bi da ih nestane, te da se na njiho- ve ruševine oni podignu. A sada? Ah Leo XIII što činiš, što činiš? (regbi da oni kriču). Ti ih svojom vlasti pripoznaješ i svoju im odanost i lju- bav izrazuješ. Ne bilo ti prosto! A mi ćemo njima: Poveri diavoli ! tina, Herceg Stjepanova kći pribjegne u Dubrov- nik, a odavle pregje u Rim, gdje je Pavao Il. i Siksto IV., kako sama u oporuci temelji, u sva- koj nje nevolji ugledaše, te ona iz harnosti na 20 Listopada 1478 oporuči Sv. Stolici nje pravo u slučaju, kad se ne bi povratili na pravu vjeru sinovi joj Šiško i Katarina, koji su se bili potur- čili. U istoj se oporuci ona spomene i gostinca Sv. Jerka de Lausto za slavjanski narod, jer isto- mu ostavlja svu svoju crkvenu opravu, t. j. misal, kalež, patenu, planitu sa kamižima, i sve ostale svećeničke odore, i svileni tusal, kojim se prikri- va oltar. Godine 1482 Mitar Urbani iz Vrhovca u Hrvatskoj ostavlja svoju kuću gostincu slavjan- skog naroda. God. 1486 društvo gostinca Sv. Jer- ka moli Papu Inokentija VIII, da blagoizvoli isto- mu darovati kriptu, koja je pokraj vinograda isto- ga gostinca pod Sepulcrum Augustorum, i koju je Sabinski biskup Aliver spravan njemu darovati. I ako je dvojbeno pravo tog biskupa, ipak Papa dragovoljno pristaje na prošnju, (Theiner I. 522), i svojevoljno prepdšta istomu društvu kriptu po- godbom da ostane netaknuta. Kako spomenuti Urbani bili su takogjer dobročinci za gostinac neki Allegretti Jakob, koji se u oporuci priznaje slavjaninom; Trogiranin Fantin Valle, Stjepan Galeotti, koji se takogjer priznaje slavjaninom i Andrija Grassi. (slijedi). Dubrovački Srbi katolici kardinalu Rampolli. Prošle sedmice dubrovački tako zvani katolički Srbi, poslali su kardinalu Rampolli brzojav, kojim mole Nj. Eminencu, neka se udostoji izrazit Sv. Ocu žalost njihovu, što je u svomu Apoštolskomu Pismu, kojim se dokida Ilirski kaptol zborne cr- kve sv. Jeronima a utemeljuje u Rimu zavod Je- ronimski, bilo mimoigjeno srpsko ime, koje u stra- nama, na koje se rečeno pismo odnosi, sasvijem prevlagjuje. Tim riječima dakle Srbi opominju Sv. Oca, da pošto po njihovu osvjedočenju, u Banovini, Sla- voniji, Istriji, Dalmaciji, Bosni i Hrcegovini pre- vlagjuje ime i tim srpska narodnost, Sv. Otac morao je preustrojiti Sv. Jeronimski zavod ne pro Croatica, nego pro Serbica gente. Taki zah- tjev, koga bi htjeli Srbi dubrovački opravdat sa povijesti, narodnijem tradicijama i običajima u brzojava upravljenu Nj. Eminenci, doisto izaziva opći smijeh, er baš povijest, narodna tradicija i običaji sve protivno dokazuju. U pomenutim mje- stima, ima ne malen broj stanovnika, koji spovi- jedaju pravoslavnu vjeru, koju sada Srbi proziv- lju srpskom, ali bome ni ovi, kako svak može po statistici spoznat, ne predvlagjuju hrvatski i ka- tolički živalj, izuzam u Bosni, a uz to oni nika- kva prava ne imaju na Svet-Jeronimski zavod, er ovaj bi jedino utemeljen od katoličkih Hrvata za katoličko svećenstvo, te ni za to Sv. Otac ni- je držan bio obzirat se na srpsko ime. renju pa niti jedne same vrsti. Ona je absurdna, jer uspostavlja prelaz ex nihilo ad aliquid. (Cf. First principles, $ 182.) Glede razvitka organiz- a 8 prisvaja Darwinovu formulu ,Swurvi- vu / she test“. Pri tak Darwioo- LP NE E dijeli psihologiju u objektivnu, koja se temelji na iz- vanjskom opažanju i subjektivnu, koja promatra čnu stranu, a oslanja se na unutrnjem opa- u, Megju njegovim psihološkim teorijam poz- nata je ona 0 ljudskom umovanju, objektivnosti i kriterijuma istine. Spencer zabaca silo- Pan al ini Ua 1 di. vojo, riji o spoznaji Spencer peistijo uz tako zvani Bečiva e a si mo neku te vau egzistencij uvjetima; da ta egzistencija i sensacija nas drugo već g megj Širom domovine. Zar opet pod Tursku? Zagrebačka je »Hrvatska“ pred malo dana donijela vijest o muslimansko pravoslavnom sporazumu u Bosni i Hercegovini. Tu su vijest potvrdili i drugi hr- vatski listovi a riječki ,Novi List“ donio je do- slovni tekst ugovora sklopljena izmegju nekih muslomana i pravoslavnih prvaka u zaposjednu- tim zemljama. Pred dvije godine razmahao se je u Herceg Bosni muslimanski vjerski pokret. Pravoslavni su tomu pokretu išli na ruku. Oni su muslomanima izradili razne memorandume i pravila o autono- miji vakufa. Veći dio muslomana pristao je bio uz vjerski pokret i tek manji, inteligentniji dio ostao je vijeran hrvatstvu. ,Mladi“ — tako se prozvaše — morali su mnogo toga pretrpjeti sa strane fanatizovane mase, kojoj su Džabić i dru- govi prikazivali ,mlade“ kao bezvjerce i neprija- telje dina. Ali danas možemo zabilježiti i u tom pogledu promjenu na bolje. Mnogi od zavedenih muslomana počeše uvigjati, kamo ih neki pod pla- štem vjere hoće da odvuku. Nacrt ugovora za zajedničku akcija muslomana i pravoslavnih mno- gim je otvorio oči. Evo u kratko sadržaja tog u- govora : Obvezuju se raditi, da Bosna i Hercego- vina dobiju svoju samoupravu pod vrhovnom vla- stencije duhova i božanstva. (Cf. The principles of sociology, III. 474.). — Kod morala Spencer boja. uz racijonalni wtilitarisam, dok je nasu- prot Mill pristaša empiričkog utilitarizma. Utili- tarizam je onda racijonalan, kada se moralni fe- nomeni slažu sa općom evolucijom. (Cf. The data of ethics, $. 21. 24.) Spencer pita, koji se uvjeti zahtijevaju, a da ljudsko djeluvanje može se nazva- ti moralnim sa biološkog, psihološkog i socijal- nog DE ovjek moralno djeluje sa biološkog gledišta — veli on — kada znade upotrebiti sve svoje funkcije uvjetima svojeg bivstvovanja; — sa psi- hološkog što i čovjeka. potiču nepoznati korelativi na- i usobnih njihovih odnošaja. (Oh, principles of paychology, IL. $. 471.) U olo- ŽU tvedi, da e droicg.podvošese MG RSS Bo lome, o s prići sarma ml a (sne) sa realnošću zamijenili. Vlast je postala 3-02. 0 eki individui dru- gim znali nametnu primitivnih individua dadoše povoda teoriji ogzi- Hil ne osebine nekih sti svog suverenog Sultana ($ 1). Kad se to po« stigne narod će po svojim zastupnicima urediti unutrašcje stanje zemlje ($ 2). Zajamčuje se slo- boda i jednakost svih vjera ($ 3). Guvernerom slobodne Bosne i Hercegovine bit će na izmjenice jedan musliman i jedan pravoslavni ($ 4). Agrar- no pitanje riješit će sam narod ($ 5). Dok traje sadašnja uprava, radit će i jedna i druga stran- ka: da svaka vjera udesi svoju upravu i uregje- nje u narodnom duhu ($ 7), da se iz Bosne i Hercegovine ukloni svaka vjerska i nmarodnosna propaganda ($ 8), i za to imaju se uklonuti iz javne službe svi oni, koji su se istakli kao pro- pagatori u jednom i drugom smjeru ($ 9). Iz zem- lje se imaju izagnati svi duhovni redovi rimske crkve osim franjevaca, a isto tako i svi duhovni funkcionari te crkve, koji nijesu rogjeni Bosanci i Hercegovci ($ 10). Narodni jezik zvat će se »Srpskim“ ($ 11). U svim će se školama tako zvati i pisat će se isključivo ćirilicom ($ 12) Sve oblasti imadu se služiti svagda srpskim jezikom i ćirilskim pismom ($ 13). ,Pošto danas tugjinci i doseljenici ne dadu da se čaje pravi glas naroda Bosne i Hercegovine to izjavlivjemo da ne prizna- jemo niti ćemo ikada u buduće priznati pravo zavičajnosti u Bosni i Hercegovini onim osobama, koje dogjoše sa okupacijom ili poslije nje, ni pji- hovim potomcima, makar bili rocjeni u Bosni i Hercegovini“ ($ 14). Obvezuju se raditi svim mo- gućim sredstvima protiv aneksiie ($ 15). Smatra- ju za najsvetiju dužoost upozoriti braću u Make- doniji i Albaniji na svoje stanje, da ne padnu i o- ni u istu bijedu ($ 16). Obvezuju se, da ne će nijedna stranka sklopit ma kakav ugovor sa da- našojom vladom ($ 17). Dalje se utvrgiuje, da je svaka vjeroispovijest vlasna otvoriti svoje konfe- sionalne škole, a u tu svrhu vlada je dužna iz zemaljskih sredstava dati potpore u razmjeru bro- ja naroda dotične crkve te isto tako vlada ima dati potporu u bogoštovne svrhe, a sve te potpo- re imadu se uručiti dotičnim autonomnim organi- ma. Paragrafom 22 osniva se fond, kom će biti zadaća, da u stranom novinstvu podupire njihove zahtjeve. U tai fond ulagat će podjednako prama potrebama ($ 23) a s njim će sami rukovati ($ 24). Konačno obvezuju se vjerom, poštenjem, lju- bavi prama otadžbini i vjeri njenoj, da će se gor- njih uvjeta i završuje: prokleto mu sjeme i ple- me ko iznevjeri! To je u kratko sadržaj ugovora, koji je, kako kažu, bio sastavljen u Novom Sadu. Ten- denca je očita, pa ne treba komentara. Liberalni »Slovenski Narod“ piše da se ,Srbi u Macedoniji otresaju s rukama i nogama turske vlade a izo- braženi Turci bježe u srpsku kraljevinu, otkle a- gituju proti Sultanu u Carigredu. Geslo macedon- skih Srba je: ,Daleko od Turske!“ — bosanskih n»Srba“ naprotiv: ,Natrag u Tursku!“ Srbi u kraljevini i_u Crnoj Gori su jednako protivnici Turske, u Bosni se uduševljuju za polumjesec i za tursku vladu. Agitacija Srba i muslomana je gotovo sablazna, nečuvena i nevjerojatna. Ali je danas sve moguće! Vlada će najuspješnije pobijati nelojalnu agitaciju reakcionarnih Srba i muslima- na ako podupira hrvatstvo, ali barem ako mu ne bude stavljat više zaprijeka.“ Ovako piše glasilo liberalne slovenske stranke, s kojom se je bio počeo Dubrovnik grliti, ali je ona brzo spoznala kakvo je liberalstvo naših Srba. Iz Sinja, 16 septembra. Od nekoliko vre- mena, naši su se činovnici talijanaši ugzobijestili u pravom smislu riječi. Neki dan poslaše brzo- javku onom famoznom Titu Alačeviću. Na čelu SEMENI ŠESTERO ći do toga, da će se ljudi prilagogjivati zahtjevi- ma i okolnostima društva, egoistične težnje će popustiti sve više i više, te će se podrediti sve- općem dobru — socijalnom dobru. Kada se ma- vrši ova evolucija, takovo će socijalno e po- stati, da pojedinac, slijedeći težnju ma privatnu svoju korist, podupirat će tim i sv dobro, zavladati će d no hermonija i u egoisma i altruizma, etika će postati apsolutna, a prestati će da bude relativna, kao što je do gada bila. (Cf. O vrhovnom načelu etike. O. U. Talija. p. 18). dijeli znanosti: 1. Zaanosti, jav-