Nu jeli tim ukinuio pravo katolicima, koji ži-
vu u srpskoj kraljevini i Crnojgori? Ni pošto.
Srijemski biskup, pod koga spadaju 15000 katoli-
ka, koji živu u srpskoj kraljevini i Barski nad-
biskup mogu slati pitomce u Sv.-Jeronimski za-
vod, er su ti pitomci njihovi duhovni podanici, te
znadu govorit kako srpski tako i hrvatski jesik,
a to je sve isti jezik. Nek se zato ne boje ni na-
ši dubrovački katolički Srbi, ako ime srpsko nije
bilo spomenuto u Apostolskomu Pismu Sv. Oca,
te ako kojigod od onih, koji su potpisali famozni
telegram želi posvetit se svećeničkomu stališu,
neka izuči bogoslovne nauke i zaredi se; i presvj.
dubrovački biskup, mislimo, bez ikakakva obzira
na njegovo srpstvo, dobrovoljno će ga poslati u
Rim da u Sv.-Jeronim. zavodu uči veće nauke. —
Brzojav upravljen kardinalu Rampolli, nije drugo
nego nastavak one uličarske demonstracije, koju
skorih dana pred palačom našeg biskupa priredi-
še složni Srbi i Autonomaši. Potpisi telegrama
svjedoče, er su potpisi, ako ne svi, barem dobrim
dijelom derana one demonstracije. Izuzamši neke,
ostali potpisnici nijesu ni znali, za što davaju svoj
potpis ili križ. Drugi su ga dali da ugode svojim
gospodarima, a ostali su se potpisali jedino radi
mržnje, koju nose Hrvatima, a istodobno i katoli-
cima, zašto oni nijesu katolici nego samo po i-
menu. Da je tako to svjedoči Dubrovnik njihov
protukatolički organ. Stalo je njima i za Papu i
za Sv.-Jeronimski zavod. Oni ne izbjegavaju ma
nikakvu zgodu da svoju mržnju izliju proti Hrva-
tima; htjeli bi da ih nestane, te da se na njiho-
ve ruševine oni podignu. A sada? Ah Leo XIII
što činiš, što činiš? (regbi da oni kriču). Ti ih
svojom vlasti pripoznaješ i svoju im odanost i lju-
bav izrazuješ. Ne bilo ti prosto! A mi ćemo njima:
Poveri diavoli !

tina, Herceg Stjepanova kći pribjegne u Dubrov-
nik, a odavle pregje u Rim, gdje je Pavao Il. i
Siksto IV., kako sama u oporuci temelji, u sva-
koj nje nevolji ugledaše, te ona iz harnosti na
20 Listopada 1478 oporuči Sv. Stolici nje pravo
u slučaju, kad se ne bi povratili na pravu vjeru
sinovi joj Šiško i Katarina, koji su se bili potur-
čili. U istoj se oporuci ona spomene i gostinca
Sv. Jerka de Lausto za slavjanski narod, jer isto-
mu ostavlja svu svoju crkvenu opravu, t. j. misal,
kalež, patenu, planitu sa kamižima, i sve ostale
svećeničke odore, i svileni tusal, kojim se prikri-
va oltar. Godine 1482 Mitar Urbani iz Vrhovca
u Hrvatskoj ostavlja svoju kuću gostincu slavjan-
skog naroda. God. 1486 društvo gostinca Sv. Jer-
ka moli Papu Inokentija VIII, da blagoizvoli isto-
mu darovati kriptu, koja je pokraj vinograda isto-
ga gostinca pod Sepulcrum Augustorum, i koju je
Sabinski biskup Aliver spravan njemu darovati.
I ako je dvojbeno pravo tog biskupa, ipak Papa
dragovoljno pristaje na prošnju, (Theiner I. 522),
i svojevoljno prepdšta istomu društvu kriptu  po-
godbom da ostane netaknuta. Kako spomenuti
Urbani bili su takogjer dobročinci za gostinac
neki Allegretti Jakob, koji se u oporuci priznaje
slavjaninom; Trogiranin Fantin Valle, Stjepan
Galeotti, koji se takogjer priznaje slavjaninom i
Andrija Grassi. (slijedi).

Dubrovački Srbi katolici
kardinalu Rampolli.

Prošle sedmice dubrovački tako zvani katolički
Srbi, poslali su kardinalu Rampolli brzojav, kojim
mole Nj. Eminencu, neka se udostoji izrazit Sv.
Ocu žalost njihovu, što je u svomu Apoštolskomu
Pismu, kojim se dokida Ilirski kaptol zborne cr-
kve sv. Jeronima a utemeljuje u Rimu zavod Je-
ronimski, bilo mimoigjeno srpsko ime, koje u stra-
nama, na koje se rečeno pismo odnosi, sasvijem
prevlagjuje.

Tim riječima dakle Srbi opominju Sv. Oca, da
pošto po njihovu osvjedočenju, u Banovini, Sla-
voniji, Istriji, Dalmaciji, Bosni i Hrcegovini pre-
vlagjuje ime i tim srpska narodnost, Sv. Otac
morao je preustrojiti Sv. Jeronimski zavod ne
pro Croatica, nego pro Serbica gente. Taki zah-
tjev, koga bi htjeli Srbi dubrovački opravdat sa
povijesti, narodnijem tradicijama i običajima u
brzojava upravljenu Nj. Eminenci, doisto izaziva
opći smijeh, er baš povijest, narodna tradicija i
običaji sve protivno dokazuju. U pomenutim mje-
stima, ima ne malen broj stanovnika, koji spovi-
jedaju pravoslavnu vjeru, koju sada Srbi proziv-
lju srpskom, ali bome ni ovi, kako svak može po
statistici spoznat, ne predvlagjuju hrvatski i ka-
tolički živalj, izuzam u Bosni, a uz to oni nika-
kva prava ne imaju na Svet-Jeronimski zavod,
er ovaj bi jedino utemeljen od katoličkih Hrvata
za katoličko svećenstvo, te ni za to Sv. Otac ni-
je držan bio obzirat se na srpsko ime.

renju pa niti jedne same vrsti. Ona je absurdna,
jer uspostavlja prelaz ex nihilo ad aliquid. (Cf.
First principles, $ 182.) Glede razvitka organiz-
a 8 prisvaja Darwinovu formulu ,Swurvi-
vu

/ she test“. Pri tak Darwioo-
LP NE E dijeli
psihologiju u objektivnu, koja se temelji na iz-
vanjskom opažanju i subjektivnu, koja promatra
čnu stranu, a oslanja se na unutrnjem opa-
u, Megju njegovim psihološkim teorijam poz-
nata je ona 0 ljudskom umovanju, objektivnosti
i kriterijuma istine. Spencer zabaca silo-
Pan al ini Ua 1
di. vojo,
riji o spoznaji Spencer peistijo uz tako zvani
Bečiva e a si mo neku te
vau egzistencij
uvjetima; da ta egzistencija i
sensacija

nas drugo već g
megj

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
 
  
  
   
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

 

Širom domovine.

Zar opet pod Tursku? Zagrebačka je
»Hrvatska“ pred malo dana donijela vijest o
muslimansko pravoslavnom sporazumu u Bosni
i Hercegovini. Tu su vijest potvrdili i drugi hr-
vatski listovi a riječki ,Novi List“ donio je do-

 slovni tekst ugovora sklopljena izmegju nekih
muslomana i pravoslavnih prvaka u zaposjednu-
tim zemljama.

Pred dvije godine razmahao se je u Herceg
Bosni muslimanski vjerski pokret. Pravoslavni su
tomu pokretu išli na ruku. Oni su muslomanima
izradili razne memorandume i pravila o autono-
miji vakufa. Veći dio muslomana pristao je bio
uz vjerski pokret i tek manji, inteligentniji dio
ostao je vijeran hrvatstvu. ,Mladi“ — tako se
prozvaše — morali su mnogo toga pretrpjeti sa
strane fanatizovane mase, kojoj su Džabić i dru-
govi prikazivali ,mlade“ kao bezvjerce i neprija-
telje dina. Ali danas možemo zabilježiti i u tom
pogledu promjenu na bolje. Mnogi od zavedenih
muslomana počeše uvigjati, kamo ih neki pod pla-
štem vjere hoće da odvuku. Nacrt ugovora za
zajedničku akcija muslomana i pravoslavnih mno-
gim je otvorio oči. Evo u kratko sadržaja tog u-
govora : Obvezuju se raditi, da Bosna i Hercego-
vina dobiju svoju samoupravu pod vrhovnom vla-

stencije duhova i božanstva. (Cf. The principles
of sociology, III. 474.). — Kod morala Spencer
boja. uz racijonalni wtilitarisam, dok je nasu-
prot Mill pristaša empiričkog utilitarizma. Utili-
tarizam je onda racijonalan, kada se moralni fe-
nomeni slažu sa općom evolucijom. (Cf. The data
of ethics, $. 21. 24.) Spencer pita, koji se uvjeti
zahtijevaju, a da ljudsko djeluvanje može se nazva-
ti moralnim sa biološkog, psihološkog i socijal-
nog DE

ovjek moralno djeluje sa biološkog gledišta
— veli on — kada znade upotrebiti sve svoje
funkcije uvjetima svojeg bivstvovanja; — sa psi-

hološkog što
i čovjeka. potiču

 

 

nepoznati korelativi na-
i usobnih njihovih odnošaja. (Oh,

principles of paychology, IL. $. 471.) U olo-
ŽU tvedi, da e droicg.podvošese MG

RSS

Bo lome, o s prići sarma ml a

(sne) sa realnošću zamijenili. Vlast je postala
3-02. 0 eki individui dru-

gim znali nametnu
primitivnih individua dadoše povoda teoriji ogzi-

Hil

ne osebine nekih

sti svog suverenog Sultana ($ 1). Kad se to po«
stigne narod će po svojim zastupnicima urediti
unutrašcje stanje zemlje ($ 2). Zajamčuje se slo-
boda i jednakost svih vjera ($ 3). Guvernerom
slobodne Bosne i Hercegovine bit će na izmjenice
jedan musliman i jedan pravoslavni ($ 4). Agrar-
no pitanje riješit će sam narod ($ 5). Dok traje
sadašnja uprava, radit će i jedna i druga stran-
ka: da svaka vjera udesi svoju upravu i uregje-
nje u narodnom duhu ($ 7), da se iz Bosne i
Hercegovine ukloni svaka vjerska i nmarodnosna
propaganda ($ 8), i za to imaju se uklonuti iz
javne službe svi oni, koji su se istakli kao pro-
pagatori u jednom i drugom smjeru ($ 9). Iz zem-
lje se imaju izagnati svi duhovni redovi rimske
crkve osim franjevaca, a isto tako i svi duhovni
funkcionari te crkve, koji nijesu rogjeni Bosanci
i Hercegovci ($ 10). Narodni jezik zvat će se
»Srpskim“ ($ 11). U svim će se školama tako
zvati i pisat će se isključivo ćirilicom ($ 12) Sve
oblasti imadu se služiti svagda srpskim jezikom
i ćirilskim pismom ($ 13). ,Pošto danas tugjinci i
doseljenici ne dadu da se čaje pravi glas naroda
Bosne i Hercegovine to izjavlivjemo da ne prizna-
jemo niti ćemo ikada u buduće priznati pravo
zavičajnosti u Bosni i Hercegovini onim osobama,
koje dogjoše sa okupacijom ili poslije nje, ni pji-
hovim potomcima, makar bili rocjeni u Bosni i
Hercegovini“ ($ 14). Obvezuju se raditi svim mo-
gućim sredstvima protiv aneksiie ($ 15). Smatra-
ju za najsvetiju dužoost upozoriti braću u Make-
doniji i Albaniji na svoje stanje, da ne padnu i o-
ni u istu bijedu ($ 16). Obvezuju se, da ne će
nijedna stranka sklopit ma kakav ugovor sa da-
našojom vladom ($ 17). Dalje se utvrgiuje, da je
svaka vjeroispovijest vlasna otvoriti svoje konfe-
sionalne škole, a u tu svrhu vlada je dužna iz
zemaljskih sredstava dati potpore u razmjeru bro-
ja naroda dotične crkve te isto tako vlada ima
dati potporu u bogoštovne svrhe, a sve te potpo-
re imadu se uručiti dotičnim autonomnim organi-
ma. Paragrafom 22 osniva se fond, kom će biti
zadaća, da u stranom novinstvu podupire njihove
zahtjeve. U tai fond ulagat će podjednako prama
potrebama ($ 23) a s njim će sami rukovati ($
24). Konačno obvezuju se vjerom, poštenjem, lju-
bavi prama otadžbini i vjeri njenoj, da će se gor-
njih uvjeta i završuje: prokleto mu sjeme i ple-
me ko iznevjeri!

To je u kratko sadržaj ugovora, koji je,
kako kažu, bio sastavljen u Novom Sadu. Ten-
denca je očita, pa ne treba komentara. Liberalni
»Slovenski Narod“ piše da se ,Srbi u Macedoniji
otresaju s rukama i nogama turske vlade a izo-
braženi Turci bježe u srpsku kraljevinu, otkle a-
gituju proti Sultanu u Carigredu. Geslo macedon-
skih Srba je: ,Daleko od Turske!“ — bosanskih
n»Srba“ naprotiv: ,Natrag u Tursku!“ Srbi u
kraljevini i_u Crnoj Gori su jednako protivnici
Turske, u Bosni se uduševljuju za polumjesec i
za tursku vladu. Agitacija Srba i muslomana je
gotovo sablazna, nečuvena i nevjerojatna. Ali je
danas sve moguće! Vlada će najuspješnije pobijati
nelojalnu agitaciju reakcionarnih Srba i muslima-
na ako podupira hrvatstvo, ali barem ako mu ne
bude stavljat više zaprijeka.“ Ovako piše glasilo
liberalne slovenske stranke, s kojom se je bio
počeo Dubrovnik grliti, ali je ona brzo spoznala
kakvo je liberalstvo naših Srba.

Iz Sinja, 16 septembra. Od nekoliko vre-
mena, naši su se činovnici talijanaši ugzobijestili
u pravom smislu riječi. Neki dan poslaše brzo-
javku onom famoznom Titu Alačeviću. Na čelu

SEMENI ŠESTERO
ći do toga, da će se ljudi prilagogjivati zahtjevi-
ma i okolnostima društva, egoistične težnje će
popustiti sve više i više, te će se podrediti sve-
općem dobru — socijalnom dobru. Kada se ma-
vrši ova evolucija, takovo će socijalno e po-
stati, da pojedinac, slijedeći težnju ma privatnu
svoju korist, podupirat će tim i sv dobro,
zavladati će d no hermonija i u egoisma
i altruizma, etika će postati apsolutna, a prestati
će da bude relativna, kao što je do gada bila.
(Cf. O vrhovnom načelu etike. O. U. Talija. p. 18).

dijeli znanosti: 1. Zaanosti,

jav-