Et RA AREA 3

SRA DODA

Br. 8.

 

VV A HRVATSKA

List izlazi svake subote kroz cijelu godinu. Cijena je lista unaprijeda u O6prav-
mštvu lista: na godinu kruna 9, na po godine 450 kruni, sa Dubrovnik sa donašanjem
u kuću s za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu s poštom: na godinu 10 kru-
nA, na po godine 5 kruvi, sa inosemstvo 9 kruna i poštarski troškovi. Pojedini broj s

stoji 20 hel.

U DUBROVNIKU 24 Februara 1900.

 

sto polugodište.
- Rukopisi se ne vraćaj

Godina X.

 

 

upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje su

x or rc iikatnijanfskanitn ia

aa a enje popa a na ke

o m Jere ispita sinisa

 

Quot capita tot sententiae.

Mi Hrvati imamo lijepijeh svojstava, ali i-
mamo i nelijepijeh mana. Prve nam očituje pro-
šlost; a druge i prošlost i sadašnjost. Kano gra-
na slavjanskog naroda, baštinili su Hrvati jednu
poglavitu vinu, za sve Slavjane tipičnu: neslogu.
Nesloga je, regbi, uštrknuta u kr; Slavena. Nije
ciglog ogranka ovog silnoga naroda — inače to-
liko pitoma, toliko valjana, toliko umna — koji
nema da zahvali nutrnjoj neslozi svoj zao udes i
svoje jade. Prepirka i svagja, separatizam i ne-
sloga, to je sok povijesti pojedinijeh slavjanskijeh
plemena. U tome se sastoji sva povijest Poljaka ;
u tome sva povijest Čehi; u tome sva povijest
Srba; a u tome — kad se dublje prouči — i
povijest Hrvati. O Rusima ne govorimo, jer rus-
koga naroda nema: opstoji ruski sklop i niš-
ta više.

Čemu je to pripisati ? Je li — kako njeki
cijene — pretjeranom razvoju iadividualnosti, ili
možda neumitnom odisaju za slobodom, ili valjda
— recimo slobodno riječ — kukavnoj servilnosti?
To su sve teorije, i to oprečne teorije. Koliko i-
ma istine, koliko ima laži, ko bi to mogao reći ?
Fakat je tu: da svaki Slavjanin, i prema tome i
svaki Hrvat, ne snijeva o drugome no o svom li-
berum veto.

Taj se liberum veto očituje kod razaijeh slo-
jeva našega naroda na različiti način. U prostom
puku n. p. on se iskaljuje, na sudu i izimlje o-
blik privatnijeh parnici. Stranac, koji postoji du-
lje vremena megju nama, ne može se dosta na-
čuditi parničkom bijesu našijeh seljaka Ne manje
će se zajsto čudit i našoj strančarskoj maniji. To
je oblik, koji uzimlje liberum veto našijeh ugla-
gjenijeh slojeva. Maleni hrvatski narod ima ou
sam više političkijeh stranaki, nego sedmorostru-
ki francuski i osmerostruki njemački! Dojsto za
nas naj poraznija tvrgja !

Kod drugijeh narodi stvaraju se stranke, kad
se tiče riješenja vitalnijeh pitanja. Kod nas kad
se tiče naj neznatnijih sitoic&. Pojedine vigjenije
i nevigjenije osobe podobne su s časa na čas uz-
dizati novijeh stranaki4, i to iz sasvijem ličnijeh
uzroki. Take osobe bi drugovdje dobile anatemu,
kod ras dobivaju pristaša Drugdje se parodi di-
jele na torijevce i hvigovce, ili na republikance i
roajaliste. To su moćni i veliki narodi. A Hrvati
koji su pred njima patuljci, dijele se još pa Ob-
zoraše i Magjarone; na Narodnjake i Frankovce,
mješte da svi prigrle načela jedine gspasonosne
stranke: Stranke Prava i da se čvrsto okupe pod
njezin barjak.

Sve ove frakcije dijeli će se opet na sub-
frakcije, & ove opet na frakcije, i tako lijepo na-
prijeda ad infinifum. — Kad bi nas ko upitao da
definujemo prožeto naš politički rad i cilj, mogli
bismo ga tačno jednom latinskom poslovicom opi-
sat: Quotć capita. tot sententiae.

Pri takom stanju stvari čovjek zdravoga ra-
zuma nema se lje rašta čudit, da se jedna poli-
tička stranka ili sveza — koliko se god s počet-
ka jakom svidjela i koliko bi god uspješan i ko-
ristan njezin rad mogao biti — ipak u šavima
raspukne, dok se sasvijem ne raspane. Ovo je o-
bični proces kod svijeh slavjanskijeh naroda. Ra.
šta bi Hrvati bili isusotkom? To" bi otadšbenik

-

morao željeti, ufati i u tom smislu raditi, ali se
neuspjehu ne bi smio čuditi. Uspjeh bi se tek on-
da mogao postići, kad bi se stranke sastojale od
takijeh ljudi, koji bi u jednakoj mjeri bili i pa-
trijote i uglagieni. Na žalost nameće nam se ov-
dje dvojako pitanje, na koje je teško odgovorit:
Ima li kod nas kulturnijeh patrijot&? Ima li kod
nas patrijotičnijeh uglagienika?

Jest; na ovo je pitanje o odgovorit. Jer
kad naš glavni grad, naš bijeli b — sredo-
krača, srce i duša cijelog Hrvatstva — ne može
nas odgovorom udovoljit, kamo se imamo obrnut ?

 

Srpski dokumenti.

Nije šale, , Dubrovnik“ organ doseljene sr-
bende već od njekoliko brojeva nastavio se baš
revno, da pa temelju povijesti kuša dokazati srp-
stvo našega grada. Pravo rekuć, u potrazi za do-
kumentima sretne je ruke: do našao ih je
ništa manje no — dva, od velike važnosti!?

Prvi dokumenat govori, da:je god. 1315 ban
hrvatski ponudio dubrovčanima savez i ugovor,
po kome bi skupa s njim udarili na srpsku dr-
žavu; ali ovi odbiše ponudu, jer, ako Dubrovnik
pane u mržnju i osvetu svijeh šupana naokolo,
da mu hrvati (£. j. ban), budući daleko, we mo-
pomoći, i da politički i materijalni opstanak
dubrovčana ovisi o srpskom carstvu.

»Dubr.“ se uhvatio ovoga kao utopljenik
slamke, pak prevrće, tuče i tiješti svaki put po
koje otkriće. U najzadnjem broju došao je do to-
ga, te u tom dokumentu vidi kako su Srbi sma-
trani za braću i rogjatre. Čudne li braće i rogja-
ka! Papirnati ,Dubr “ izvalivši ovaku, učinio je
jedan fini komplimenat starijem dubrovčanima. Da
su oni Srbe smatrali za braću, bili bi bez dvojbe
i postupali s njima kao s braćom, jer su barem
dubrovčani bili skladni i uljudni. Dočim svakome
je poznato, da su oni tu braću, kad bi im u grad
došl», čim bi noć nastala, miešte na svoje fine
svilene jastuke, slali negdje — iza grada na
Ploče! jer nijesu im pod nipošto dopuštali, da
konače u gradu.

»Dubr.“ je, kako se vidi, potvorio stare du-
brovčane ništa manje nego — nebratstvom. Ili su
oni srbendu smatrali za nješto sa svim drugoga
nego za braću; jer mislimo, da nema toga, koji
bi ustvrdio da se tako s braćom postupa.

Nego, da pregjemo na sam dokumat. Dok
»Dubr.“ otkriva u njemu braću i rogjake, rijeti bi
da odatle izbiva nješto posve različita.

To što ban hrvatski pozivlje dubrovčane, da
s njim udare na Srbe, pretpostavlja da on zna da
ih dubrovčani ni malo dobro ne gledaju, napro-
tiv, da bi oni drage volje na njih i udarili, samo
kad bi im se dobra prigoda pružila, i da im radi
toga i čini gornju ponudu, cijeneći bez dvojbe, da
će dubrovčani držati momenat vrlo zgodnim.

Ovo naše mnijenje još bolje potvrgjuje od-
govor, koji su dubrovčani dali banu otklonivši mu
ponudu, gdje sa razlog svoga postupanja donose :
da je on; daleko, i da im ne može pomoći kad
padnu u mržnju i osvetu srpskih župana naokolo,

neće moć pomoći budući daleko, kad panu u o0-
svetu okolišnih župani ; kako je moguće onda o-
tale izvoditi braću i rogjake? Nije li ma protiv
posve razložitiji zaključak, kad otklanjaju ponudu
samo za te razloge, da bi tu ponudu bili drage vo-
lje primili da je i ban bio blizu ili da su barem
i župani bili daleko? Dočim uz opstojeće okolno-
sti ako na njih navale, kad se banova vojska vra-
ti doma, tad je Dubrovnik opet u pogibli jer će
mu se župani htjet osvetit, a kako su blizu, to
oni mogu s jednom četom doć pod grad, možda
i razoriti ga, prije nego ban i dozna što oni rade.
Dubrovčani su dakle kao trijezni političari morali
nastojat da žive u miru sa srpskom vlasti, jer im
je ova zbilja mogla kad je htjela uništit politički
opstanak, a i materijalni, budući da su s njima
najviše trgovali. Isto su poslije oni radili kad se
podigla turska država.

U gornjem dokumentu, koji je u istinu pro-
ti Srbima, oni na svu silu hoće da vide njekakvu
braću i rogjake. Neka im takijeh dokumenata !

Dubrovčani su za pravljenje pušaka i inog
oružja dobavljali strane radnike. God. 1522 spo-
minje se jedan od takvijeh: magister facendi schi-
opetos, t. j. puškar, njeki Paulus Valentinović
Ungarus ez Zagabria. Ber švle, ovo je po , Dubr.“
drugi dokumenat — srpstva našega grada. Evo
kako: Taj puškar kad je došao u Dubrovnik bez
dvojbe morao je očitovati vlast odkle je rodom,
te ili je imao napisano ili će bit usmeno kazao da
je ugarski državljanin iz Zagreba, a dotični ga či-
novnik zabilježio latinski pod. ,Hungarus ex Za-
gabria “ Sva sila dokumenta stoji u tome, što je
taj puškar mješte javiti ugarsko-hrvatski javio sa-
mo ugarski Ako se uzme da je taj puškar bio
prost čovjek koji je hodio trbuhom za kruhom,
koji je bez dvojbe malo razumio a još manje vre-
mena imao da razmišlja oko takvih stvari, & na-
dasve što mu se nije moglo ni gsnijevati da će
njegova izjava jednom postati toli važan dokume-
nat, onda mu mi — možemo i oprostiti. ,Dubr.“
a tome ,Hungarus“ hoće da vidi kako su dubrov-

niku“ logično slijedi da su dubrovčani bili Srbi 1?
Željeli bi smo zuati ima li srbenda još ova-

kijeh dokumenata, ili samo ova dva?
Papirnati »Dubr.“ sada Hrvate nazivlje:

ma vogji srbende u gradu, jer budući da je i on
iz Hrvatske, to i njemu govori da je: Hungarws
a opet i srbendi ne može bit na čast da joj je |
sam vogja jedan ,Huongarus.“

Blaćanijada.

(svršetak.)
Da se uvidi sofizam ,Mješovitog Povjerens-

tva“, proti odluci kojega nema smjesta daljnjem
utoku (11), mi ćemo navesti rasloge s kojih izbori