grešaka ne učini, koliko li se besmislica ne kaže! Pa to je i posve naravno, jer ako je namjera do- bra, ne slijedi baš iz toga, dai djelo mora dobro da bude. A dosta puta bude i hrgjave namjere. Ali ipak narodni se kapital množi. Neko vuče de- sno, neko lijevo, neko goni ravno, neko s traga zaustavlja, pa usprkos svemu tomu, mi vidimo da se kola po malo naprijed kreću, da se Hrvatska bori i da se ne predaje. Ima u nas ljadi, koji misle da je nama na Balkanu kod slavenskih plemena namijenjena ne- kakva posebna misija. To je samo obmana. Name nije nike ništa namijenio. Ne znamo kv bi to bio. Mi imamo jednu jedinu misiju, a to da se očuva- mo, razvijamo i napredujemo u Hrvatstvu. Ovo je narodna misija svakoga naroda i preko toga pre- staje njegova djelatnost. Kako se mi na pr. smi- jemo, kad čitamo, da Italija, Njemačka, Frances« ka, Eugleska u Africi imaju , misiju“, da šire kul- turu. U ime te blažene kulture oni komadaju a- fričko zemljište i dižu slobodu nanodima, koji za njih neće da znadu. No s ,kulturom“ se sve po- krije. A da oni kažu pravu istinu, da u Afriku idu ne valjda rad kulture (jer da je do te Italiji stalo, ima ona Afrikanaca i doma) nego da osva- jaju zemlje, i da se na račun drugih obogaćuju, »kako izključujem wnijatstvo, koje stoji u potpu- »noj oprijeci sa mojijem marodnijem i vjerskijem posječajima. U unijatstvu ja gledam jedno veliko »slo za moju, narodnost srpsku i vjeru pravoslav- Mu, te kao takvo ja ga i mrzim, Ali ja se ne »ustavljam na ovome. Ovo bi bilo posve malo od »Mene; od mene se ište i nešto više. Meni je kao »Srbinu, a pri tome: još i svešteniku crkve pra- »Voslavne, dužnost “da tu mržnju na unijatstvo t, »j. odvratnost od jednoga “sla nastojim ucijepiti u »duše i u srca svijeh onijeh, koji su mojoj &ve- »Šteničkoj brizi povjereni. L/a to činim! Činim u »Punoj i čistoj svijesti, da je to dobro i mojoj cr- »kvi i mome narodu vrlo korisno .... 1 prema o- »Vome, ko god ne radi protiv moje vjere i ko god »ne nasrće na moju savijest, osobito još ako je »moje krvi i jezika, meni je on brat i mio mi kao brat, makar koju on vjeru vjerovao, i makar ka- »ko se Bogu molio. Pa ja za to ovo i sada go- »Vorim: brat je mio koje vjere bio, ali razumimo »8e, Vaso, brat a ne dušmanin.“ — Glavne rije- či nijesu po meni potparane, nego tako stoje u otvorenom listu. Dakle mi katolici, koji ne obzi- rući se na zemaljske probitke, nego podigav dušu prama nebu da vapimo, eda se dobri Bog udosto- ji, da ga svi u istom vjerovanju budemo nazivali da mahom katoliči Srbiju. — Bojao se (S. Sava) da bi se zbog nje mogao uvući u Srbiju katolici- zam, koji bi onda uništio ono, što su on i brat mu Stevan trudno podigli (1. 52) kruna se iskala iz Rima, koji je prema srpskome narodu uvijek pokazao sebičnjačke težnje (L 53), Manojlo Grgić: ,Naši stari nagjoše gordo i glupo preziranje, najogavniju mržnju (1. 193) uni- ju sa Rimskom Crkvom izumio je praktični Rim, uprav za one narode, koji pripadaju Pravoslavnoj Crkvi. Pa evo kakav je taj izum: Pravoslavnoj Crkvi ostavlja se nedirnut i neprovrijegjen cio njezin obred za sve molitve i u crkvi i izvan cr- kve; ostavlja se crkveni jezik i sve crkvene koji- ge, odežde i sasudi, sav namještaj u crkvi, čitanje i pojanje, kolendar, praznici i postovi; ostavlja se sveštenicima brada, odijelo i postovi ... ali samo da prizna, e je rimski papa Božiji namjesnik na zemlji i po tome jedini gospodar (?), nad cijelom crkvom ... Rim ih onda smatra svojima i podvla- štava ih Propagandi. Ovo se onda stara za njih i postupa, kako ona zna, da ih malo po malo zva- nično sjedini Rimskom Crkvom. U početku ne di- ra im se ni u šta; ali kada se malo po malo pri- viknu na priznavanje papskog stariješinstva, onda se šve polagano ide za tijem, da se istisne pra- oče naš, mi koji molimo da prigje kraljestvo Bo- žije 1 da budemo jedno, mi smo dušmani braće naše, koja ispovjedaju grčko-istočnu vjeroispovi- jest, mi zaslužujemo mržnju, mi smo zlo, te kao zločinci damnati ad bestias, ili po našu za sjeki- re. Žudio, nekrst, ako je krvi i jezika poštovanog Pavasovića, biti će mu brat i mio, ali mi koji go- jimo tu plemenitu želju i namisao, mi ništa dru- go nego dušmani, dostojni mržnje ? Kako da ču- jem mnoge, a nadasve naše srbe-katolike gdje se mrgode i prigovaraju: to je pretjeranost, to je fa- natizam, ali vedrije glave i ne usijane neće baš tako suditi. Idemo da vidimo, jer ja temeljim, da su u tome svi sporazumni, i da kao Pavasović, tako i druge vigjenije glave navlaš u sveštenstvu temelje i kažu. : Episkop Milaš g. 1891 u Uskršnjem pozdra- vu veli: (l. 11) ,Nego sam ovijem htio samo da prikažem žalosni čin, da ni danas još, na izmaku devetnaestoga vijeka, u ovo tobože prosvjećeno doba, ne prestaje se eto izlagati napadajima vje- ra naša pravoslavna, i kako s pogledom na taj čin, mi treba da smo tijem tješnje priljubljeni cr- kvi našoj i svetinju njenu da od svelogrdnih ru- ku bodro čuvamo,“ — ,Ima li (1. 12) smisla o tome govoriti, kad svi znadu, koliko su privrženi svojoj crkvi pravoslavni i koliko ih ovo mora vri- jegjati + Ne rasj inju li se ovijem bez svake nužde megjusobne vjerske mržnje? — Nesnošljivošću »le ćemo li se (1, 14) prenijeti u mračno srednje- vjekovo doba, 1 nećemo li najposlije izazvati tijem nekadašnje krvave sukobe megju šljedbenicima ra- znih vjera? — Još oštrije u Uskršnjem pozdravu g. .1892 (L 9). ,l ovo se glasno i jasno propovi- jeda; ovijem se napaja prosti narod, i tijem uz- bugjuje u njemu prezir i mršnja napram pravo- slavne crkve i naspram nas, pravoslavne braće voslavna'a uvede rimska nauka o vjeri. Unijatski propovjednici najvećma se staraju, da sveštenike dobiju za se, a narod zavaravaju i zabavljaju se crkvenijem obredima. neprestano hvaleći, kako su ti obredi lijepi i sveti“ — ,Unija je dakle kao neki vještački, vjerski most, preko kojega se pre- lazi iz Pravoslavne u Rimsku Crkvu. To je uprav polutanstvo, koje traje, dok se pounijaćeni ne po- latine sa svijem, ili kako se reče u narodu ; dok se sa svijem ne pošokče, ili ne pokranje!“ (l. 199 200). (Slijedi). A Za Hrvatsku! Nama se po nekad čini, da se mi nalazimo u vrlo nesretnom stanju. I doista tako je, ako pomislimo na 0ouo što smo, a ma ono što bi po pravu i pravici mogli da budemo. Nećemo sad nabrajati sve naše jade i nevolje, te protimbe, s kojima se mora da bori hrvatski narod. Ali ako malo oko sebe pogledamo, vidjećemo, da nijesmo mi sami koji tako trpimo, već evo i drugih ple- mena, koji su u položaju boljemu od našeg, a u stanju dosta goremu uego li smo mi. Vidimo na istoku od nas, i ako nam neprijateljsko, ali po krvi bratsko pleme, koje već ima sve ono, u što mi sada cijelu narodnu silu trošimo, pa ipak kad bi ko htio da sudi, ne bi trebalo da se innogo premišlja, kome da dade prvenstvo. Ovo znači da mi u našemu Hrvatstvu po- sjedujemo neku veliku silu, koja je učinila, da usprkos ljutih kušnja i mogućih neprijatelja na- rod hrvatskih svijem odolijeva i posteno se razvija. Naši politički ljudi, narodni prvaci prijašnji i sa- dašnji počiniše više puta tako golemih pogrešaka da se je činilo: E, ovo je krah! Narod toga neće moći izdržati, Hrvatska je već izgubljena, A na- kako bi ta njihova ,misija“ bila antipatična ! : Hrvatski narod ne smije da se upušta u ni- kakve kombinacije. On nije pozvan da brani tugju nego svoju slobodu. U to ime mapredujmo, borimo se, radimo za Hrvatsku. Neka Hrvatska bude naj- prva, najnaprednija, najkulturmja, najnarodnija i najjača od svih ostalih okolnih plemena. Onda ne- će trebati da kujemo novih naziva ni sklapamo kompromisa, jer će Hrvatska u Hrvatstvu apsor- birati sve što govori našim jezikom. U našem na- rodu ima dosta životne snage, da odgovori ovoj zadaći. Samo ga treba pametno voditi i čeličiti mu hrvatsku svijest. Sabor Dalmatinski. Sabor Dalmatinski otvorio se je sa svečanom službom božijom, pak iza toga govorom presjed- nika gosp. dr. Gaja Bulata, koji spomenu novu poreznu reformu, na koju će se trebat osvrnuti prigodom rasprave o pokrajinskom proračunu, tim navijesti 0 pomoćima vlade što će ih udijeliti mjestima te pretrpješe sa elementarnih u gospodarstva, te kako neke osnove o promicanj nezgoda i je za god. 1898 odregjena svota od 40.000 fior.: za nabavu ze mljišta za poljodjelske škole, Navije- sti da će Zemaljski Odbor iznijeti zakonsku osno« vu o mirovinam općinskih i pokrajinskih činovni- ka, za uregjenje nekih potoka itd., te o ustanov- ljeuju Vjeresijskog Zavoda za pokrajinu. Reče na- pokon da goji čistu nadu, da će sabor ispuniti qvo- Je dužnosti prama zemlji i kruni i da će se za- stupnici odazvati plemenitim namjerama vladara: nastojeć da mir bude uspostavljen, i da će to bi- u najljepša proslava pedesetgodisnjice vladanja . Njeg. Veličanstva. — 4 vladin potpresjednik Pavić završio je vvme smislu. Zatiru su birani razni odbori, računska izvješća raznih pokrajinski zastupnik namj. svoj govor u 0- iznesena pro- ih zaklada i o+ vjerovljeni .naknadno izabrani zastupnici. Biaakini je učinio odwah nekoliko korisnih upita, sto na i njihove. — A još goropadnije u Uskršnjem Pozdravu | rod se nije dao, nego se sabirao i održao, a Hr- ada a Me. na zemaljski Ker domaja ostalih , 1896, gdj i Rimu, da je ,središte | vatska ije izgubi je | jedan za interese nasih ri ji po ij g. 1896, gdje se prigovara Rimu, da je ,sredi se nije izgubila nego cvjeta i napreduje zali tije 04 Goeeitka kitaikčile Dalmaciji iz kojega je najmanje dobro po čovječanstvo po- teklo“; gdje pregalcima radi unije prišiva se na- ziv glažni proroci“; gdje se veli: ,od nekoga vremena, a osobito ovih pošljedajih godina pravo- slavni su narodi počeli slušati napadaje na pra- voslavnu vjeru mnogo oštrije, nego li u starija vremena. A to smo počeli posebno poslušati i mi pravoslavni Dalmatinski Srbi.“ Episkop Ružičić predbaca Papam samovolju, nesakomitosti (L 56), pošprdno nabraja gorde pa- pištance (L 61) spominje jake nasrtaje rimskoga usprkos teškoj mori, koja je davi, usprkos aten- tatima stranih i zabludama domaćih sinova. Hr- vatska, Hrvatstvo je još uvjek na mezevu, odlu- čuo i nepokolebivo. Hrvatska knjiga i kultura i narodna svijest omjestiše donekle političku neodvisnost potre- buu za očuvanje narodnosti, Sveućiliste, Matica Hrvatska, Drustvo Sv. Jervlima, Hrvatsko Kazalište, ostali prosvjetni zavodi u Zagrebu i zemlji, Društvo Čirila i Metoda itd. itd. ovo su ovi veliki branići naše plemeuske individualnosti. A onda neodvisne novine naše, toli raznovrsne i nesložne u pisanju i srestvima, ali složne i jednodusne u namjeri i ci- Jelju. Sve ovo skupa daje impuls avijesnijim rodolju- bima, iuteligenciji narednoj, svećenstvu, učiteljstvu, posjedniku, trgovcu, koji zaduhnuti dahom narod- noga života bide niže društvene slojeve ; rade, trpe i šrtvuju za domovinu i njome stvaraju čvr- stu obranu, ulijevaju nadu u ljepšu budućnost, U ovoj orijaškoj borbi za opstanak narodni, Druga sjednica držala se u srijedu. U njoj se raspravljalo o zalagaonicam Zadra i Dubrovni- ka, u kojoj raspravi učestvovahu zast, Vranković, Milić i Zore. Na predlog Milića izvješće Zem. Od- bora o tim zalagaonicam dostavljeno je upravnom . gospodarskom odboru. Biankini je predočio velikti* štetu, koju je s uerodice ove godine pretrpio na- rod općine kunovske, preporučujuć u pomoć gućanstvu. vladi da dogje