Turski državnik bosanskom muhamedancu. Odlični jedan muhamedanac iz Bosne-Herce- govine poslao nam je prijevod pisma, što mu ga je ovih dana pisao neki ugledni turski državnik i diplomata. Pismo je i odviše zanimivo, te mi. po- znajuć ime toga državnika, imamo razloga da za- ključimo, e se ovako misli u visokim turskim kru- govima o pitanju naše braće muhamedanaca u Bo- sni i Hercegovini i zato ga ovdje u cjelini donosimo : Muhibbi refikum ! Nadam se da se neću pokajati, što se usu- gjujem upraviti ovo moje pismo tebi, dragi prija- telju, koje će imati neku formu savjeta, jer sam uvjeren, da si taki, da bi za naš Islam spreman bio sve žrtvovati. Zato evo me sa mojim aavje- tom, koji preporučujem tebi, a osobito ostaloj braći u okupiranijem zemljama, apelujuć na vaše islamske osjećaje. Od dulje vremena pratim sve što se zbiva u nas i okolo nas, a osobito u Makedoniji Starcj Srbiji, pa čak bacio sam oko i na okupirane zem- lje i tu ću se s tobom zaustaviti. Ne zaustavlja se moje oko na radosnim pojavama nego vrlo tu- žnim i žalosnim, kad vidim današnje držanje svo- . je braće nekih Muslimana. Na žalost baš mnogi ' Muslimani u okupiranijem zemljama postadoše o- rugje naših neprijatelja, koji neprestano hoće da podgrizaju našu carevinu. Današnja struja srpske ideje u okupiranim zemljama zahvatila je i naš elemenat (u ostalom u neznatnoj mjeri op. Ur.) šta je to za nas veliko iznenagjenje ! Zar Ehli I- glam u Bosni i Hercegovini toliko je nazadao, da ne vidi svojim zdravim očima ono, što kod nas i slijepi mogu napipati. Mi vidimo iz novina da se pridružuju toj strvji srpskoj baš oni, koji spada- ju megju inteligenciju našeg elementa. Ja mislim da svi oni, koji se pridružuju toj političkoj struji, primaju isti politički program, koji je jasan i ko- jeg Srbi ne kriju nego ga preporučuju kao najvi- šu svetinju, a to je: progoniti Turke, odnosno Is- lam iz Europe! Ja mislim da bi svaki Musliman trebao mačem u ruci, ako nije drukčije moguće, braniti se i opirati toj za Ebli Islam opasnoj ideji. Dragi moj kolega! Ti si dosta uplivan kod Ebli Islama u Bosni, te molim te ne požali tru- da. pa pohodi krajeve u kojim se ta struja poja- vila te ispitaj što je moglo dat povoda, da i oni stupe u redove najviših naših neprijatelja, koji spremaju grob Muslimanstvu na Balkanu. Za Ebli Islam u Bosni i Hercegovini danas ne preostaje drugo, nego da iskreno praži ruku habsburškoj monarkiji, koja je danas jamstvo za naš opstanak ne samo u okupiranim zemljama, nego i za sami opstanak naše carevine u Europi. Ehbli Islam u Bosni i Hercegovini treba da smat- ra za svetu dužnost: branit današnju vladu od svih napadsja kao što je branio prije okupacije tursku vladu, pa ako to bude potrebno i mačem u ruci dignite se i pokažite joj svoju vijernost Budite uvjereni: svaka akcija koja je naperena protiv austrijske monarkije danas u okupiranijem zemljama od Srba, ista je naperena i protiv Mu- slimana u okupiranijem zemljama. Jasna je težnja Srba protiv današnje okupacijone vlade, jer njiho- *va današnja borba nije ništa drugo nego istisnuti austrijsku vladu is Bosne i Hercegovine, da im je u Otprapmištvu lista: na - u kuću i sa 1 i i lakše doći do a dopisi šalju se e DE ca g * prri M a 5 ir6 " i stare Srbije i Makedonije. Ali Aus- trija je oni zid koji oni meće provalit i zato je naša dužnost i to preporučujem svojoj braći u vkupiranijem zemljama: da iskreno pruže ruku monarkiji i da je podupiru proti svakih napadaja bilo s vani, bilo unutra, jer podupiraći nju podu- pirete svoje interese. Vidim da još ne napušta Ehli Islam ideju o higjretu (o seobi), te zato uskraćujete sami sebi svaki napredak moralni i materijalni, jer kao ta- ki, naravno nestalni elemenat napuštate škole, to vaše životno pitanje u okupiranijem zemljama. Dragi kolega ! Pri kraju moga pisma, koje ti toplo preporučujem, da ga u svojim krugovima budeš isto prikazivati tako iskreno, kao što ga ja te- bi preporučujem, imam još da vam preporučim : po- hagjajte škole što možete više i ne dopustite da vas drugi elemenat poplavi svojom naobrazbom, jer ćete se tek onda osjećat poniženim i nesnos- nim sami sebi. Ako mi ne vjeruješ, dragi kolega, obrati se na kojeg turskog državnika, pak ćeš se uvjeriti, da je ovo politička dogma, koju muslimani u o- kupiranim zemljama treba da drže kao sveto predanje. Ahmed Lutfi...... * x * Ne treba skoro da nadočajevio nikakvih ko- menata ovome pismu, koje ima veliku vrijednost radi osobe, koja ga upravila. Naši čitatelji i sami će se sjetit tačaka, s kojim se mi kao Hrvati ne možemo složiti. Mi nazrijevamo budućnost naše braće Muhamedanaca u Bosni i Hercegovini jedi- no u slozi i svezi naroda čiji su sinovi, a to je hrvatski. Naravno da se to sve može postići u habsburškoj monarkiji, koju turski državnik toli- ko preporučuje. S druge strane ima razlog gdje kaže, da srpska ideja znači uništenje muhamedanskog ele- menta, jer srpstvo je vjerska ideja, biva pravo- slavje. Ovo su najglavnije točke na koje se s našeg gledišta morasino da osvrnemo, i koje, uz ovo pi- smo, predajemo na razmišljanje braći muhame- dancima. Narodno ujedinjenje. Što u političkom pogledu harakterizava ovi vijek, to je nacijonalizam, biva: čežnja jednog na- roda za usredotočenjem, crpljena iz zajedničkog jezika, imeaa i običaja. Ova čežnja nije ino već jedan od najpoglavitijih fizičkih zakon&: zakon ustrajnosti, ili — što je lašnje razumjeti — za- kon ravnotežja. Narod teži za tijem da se povra- ti u prvašnje političko stanje poremećeno kojom izvanjskom silom. Ta se ideja nama, sinovima e- i oglasi plaćaju se upravi ,Orvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje su Za priopćeno, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, & oglasi koji se puši tiskaju po pogodbi i uz razmjerni popust. Rako i se ne vraćaju. Listove nefrankirane no prima ni urednjijvo ni uprava ališčni ži IR. RR 1 jarodi se | svaku i najmanju ranu, raskomadanje, koju su vremena nanijela njihovu tijelu, jedinstvu. Svom silom svijesti svoje teže za tijem, da opet budu jednom skupinom. Biće valjda tome užrokom i borba za život, koja je navlaš u ovome vijeku u- zela najstravičniji oblik: i tada bi se ova težnja — ovaj kategorični imperativ — mogao tumačit s tijem, što narod uvigje — i ako mutno — da mu je u skupini lašnje i borit se i oprijet se ne- go li rastrkanu, Moguće da je i to, ali je svaka- ko prvi uzrok ovoga pojava: altruizam, biva soli- darnost u širem smislu, ja li hrvatski: moralna uzajamnost. Prihvatili smo iz daleka, da uzmognemo ja- če istaknut ono što nam je blizu. Načeli smo teo- rijom, da uzmognemo bistrije iznijeti praksu. Kano što u njemačkom, talijanskom, grč- kom, srpskom, bugarskom, rumunjskom narodu, tako se i u hrvatskom pojavila sveta iskra na- cijonalizma. No malo je ko naišao na tolike za- prijeke i suprotive u ostvarenju te pravedne želje koliko Hrvati. Grci, Srbi, Bugari i Rumuniji nije- su dajbudi imali nadvladat nego jednu samu 0- preku. Njihova je pobjeda već unaprijed bila stal- na jer sila u borbi s idejom podlegne vazda, O- svem toga njeki su bili faktičnost od kulturnijeh država, drugi moćnom rukom Ru- sije, a svi pak simpatijama Europe. Ali njihova najbolja potpora, kojom najviše imadu da zahvale konačnu pobjedu bijaše zanago domaća sloga. Drugčije je sa jedinstvom Nijemaca. Zahtijevano silom narodne svijesti, bijaše svakojako isprekri- žano separatističkim težnjam vlastitih dinastija, spletkarenjem spoljašnjih država i antipatijom cijele Europe; antipatijom kojoj je prvijem i po- šljednjijem uzrokom bio istinktivni strah. Ama se ipak ovdje i vidi pobjeda ideje nad silom: u od- lučnom času javlja se Bismark i jedinstvo je svršeno. Nu svrnemo li okom na hrvatski narod, ža- lostan uzdah otimlje nam &se iz grudi. Spoljašna sila, u obliku nijemštice, magjarštine, talijanštine podmeće mu klipove; negojmljivi indiferentizam neharne Europe, koji skoro graniči s antipatijom, moralao ga tlači; domaća nesloga malakšava mu snagu i napokon umjeto i navrnuto srpstvo tru- je mu krv. Sa ovakijem poteškoćama nijedan se narod nije morao boriti u svojoj težnji za jedins- tvom. Mač ne ranjiva no tijelo, pa opet mač se maču podmetnuti može. Ali proti moralnom otrc- vu ko će lijeka naći ? Ko će se oprijeti smrtnom udisaju bakterija, ako je kužan vazduh okolo nas? Ko će se oprijeti neprijatelju, kada u doma ne- i " JSA