List izlazi svake subote. C mu je unaprijeda u Otpravništvu lista: na godinu flor, ||. 4:50, na po godine flor. 2:25 ; za ik sa jem u kuću s za Austro-Ugarsku, || i i Bosnu inu s poštom : na godinu fior. 5, na po godine flor. 2:50 ; za inosemstvo po noi staji 10 novč. K list kađimu pretplata roj stoji 10 novč. Ko ne vrati list mine, smatra se da je predbrojen i za došasto polugodište. g _ Dokazi. Zanimiva se polemika razvela izmegju ,Du- brovnika“ i ,Glasnika Pravoslavne Dalmatinske Crkve“. Mi je doznajemo po našem susjedu ,Du- brovniku“:; »Gl. P. D. Crkve“ pisao je u jednom od zadnjih brojeva: ,ljudi oko toga lista (,D.“) po- pručili su nam, da se unaprijed (mi smo potcr- tali. O. Ur.) manimo teorije: da su Pravoslavlje pi Srpstvo dva pojma koji se me mogu odvojiti, pda su dva dijela jedne iste ideje, koji se pmegju sobom dopunjuju, — jer se je ova teorija uprešivjela, šta više, štetna je za srpsku stvor, »dok u prošlosti imala je samo neku relativnu pvažnost.“ Ovo su smijerne i pokorne molbe, što ih braća braći — u četiri oka — upravljaju. Gole- me li muke našijeh ,Srba-katolika,“ koji u ,svo- me“ listu na sva četiri kraja trube o vjerskoj snošljivosti i o Srpstvu koje u svoje krilo prima i katolike i muhamedance, a ovamo moraju moli- ti i zaklinjat pravoslavne kalugjere, a da se osta- ve svojih nauka, jer im s njima kod Hrvata mu- hamedovske i katoličke vjere, koji se imaju da po- srbe — puno kvara čine! : Ali pravoslavni kalugjeri nijesu ludi. Oni znadu, da ako bi načelo vjerske tolerancije, pa i himbeno istaknuto, dovelo u krilo Srpstva po kog zalutalog katolika i muhamedanca, da“ je to vrlo neznatna stečevina, naprama onoj što se je Pravoslavljem — tvm sada nazvanom srpskom vjerom — postiglo kod pravoslavnih Hrvata. I zato će oni i unaprijed držati i učiti da je Pra- voslavlje i Srpstvo jedno te isto, da pravoslavni ne inože biti nego Srbin, inače je odmetnik i iz- dajica svoje vjere. U to ime ,Glasnik Pravoslav- ne Crkve“ i orgaa dalm. pravoslavnog sveštenstva čisto i bistro poručuje ,Dubrovniku“ evo ovako: , Dakako ljudi oko , Dubrovnika“ mogu slo- plodno misliti sa svojeg gledišta kako god hoće ,0 smačaju pravoslavlja w šivotu i istorijskoj ,Sudbi srpskoga naroda. Što se mas tiče, nema ptih dokasa, koji bi nas mogli uvjeriti, da pravo- slavlje nije osnov srpskog patrijotizma.“ Drugim riječima govori kalugjerski organ: budite vi Srbi koliki hoćete, ali ga nas pravi Sr- bin nije nego onaj koji pripada Pravoslavlju, Ako je Pravoslavlje osnov t j. temelj žića jednoga naroda, nedvojbeno je to temelj vjerski. Narodni probitak dotičnog naroda mora da traži, da sve druge vjere, koje ne čine ovaj temelj — jedno- za pkogod : nije li ovo pitanje čudnovato? Rasuđimo nladnokrvno.“ »Dopustimo, da je vjera djelo savjesti, \i da pvršenje crkvenih obreda treba ostaviti dobroj vo- »lji svakoga. Ali kako se može veličati ime- pom Srbina onaj, kome je, na primjer, tugja psva crkvena-narodna istorija naša, svi njeni ve- pliki dogagjaji i oni slavni radnici, koji su u svo- nje vrijeme proslavili srpsku zemlju, a sada se »8 njome zajedno proslavljaju u likovima narod- pnih svetitelja 2“ Na ovo veli , Dubrovnik“ : ,Gornjijem je riječima kazato čisto i bistro, ,da ne može biti pravijem Srbinom, koji nije pot- Puno pravoslavni.“ Dakako, to je kazato ne samo gornjijem ri- ječima nego i nebrojenim faktima hiljadu puta po- tvrgjeno, samo što je ovaj čas organ Pravoslavne Crkve u Dalmaciji, toli iskren (ili neoprezan?) bio, pak je doslije nijekanu istinu ,čisto i bis- tro“ potvrdio. »Nije li nas to moralo zaboljeti do dna du- še?“ pita plačući rastuženi ,Dubrovnik.“ I jest zanago. I ,Dubrovnik“ ponizno hoće da se oprav- da pred bijesnim kalugjerima, koji ga iz pravoga Srpstva ovako nemilosrdno eskomuniciraše, — pravda se i brani — zvate su čijem? Su tijem koliko je on, katolik, donio ove godine čla- naka protiv sjedinjenja kršćanskih crkava! Ne znamo hoće li mu se, poslije ovakug skrušenja, gospoda oko ,Glasnika“ smilovati, ali u svakom slučaju ono što oni kazaše, ostaje i na- dalje alfa i omega Srpstva i njegova postanja i opstanja u našim predjelim. Mogu se gospoda oko »Dubrovnika“ gristi koliko hoće, te dokazivati, da se tijem srpstvu politički škodi, jer oni gleda- ju da mu privedu u kolo katolike i muhsmedan- ce. Naše srpstvo nije plod narodnog osvjedočenja, nego je to čisto vjerska stranka. Ako pak ima iznimaka, koji, a da privabe kog pristašu, drug- čije tvrde i pišu, većina Srba smatra u duši ovo pitanje taman onako, kako je rekao njihov crkov- ni organ. Bez komenata! Onijem pak» katolicima i muhamedancima, koji zanijekaše Hrvatstvo svoje, a, da se nagju u ovome i ovakome kolu dovikujemo: dobar vam put! g#* Balkanizam. *) Od vajkada dijelila se masa naroda na ugla- gjene i neuglagjene: prvi, u manjem, a drugi u većem broju, ali ipak ovi pošljedoji vazda vogjeni stavno isčeznu. od prrijeh. Prispodobu megju obijema nahodimo To smo mi uvijek tvrdili, & sada nam evo | već u poznatoj Menenijevoj bajci. No da Mene. Glasnik Pravoslavne Crkve,“ iskrenošću koja | nije uskrne, teško da bi se u naše doba za iste zapanjuje, daje potpuno pravo. svrhe s njom poslažio. Jer imamo danas da u. No rečeni list ne zaustavlja se samo na ovoj | brojimo megju onijem dvama jednu novu vrst pu- izjavi, već — iza kako je prekorio ,Uubrovnik“, | čanstva, kuja se starcu Meneniju nije ni u snu da njegovom pisanijom ,slabo služi srpskoj stvari snijevala, a kamo li da je onda bistvovala, To je: w Dalmaciji,“ veli 0B: klasa na pola uglagjenijeh, na njeku raku kultor- i Nego ovdje je bilo dotaknuto pitanje 0 | ni demi-monde: čeljad, koja se kradom uvukla u pravoslavlju samo sa strogo duhovne strane. znanosti, sdrucnula tamo i amo dva-tri ploda, , Rasaberimo ga, bilo u najkraćim potesima i sa ih ne ugleda baštovna, te ih otjera van. Na »sfrane čisto narodne, . j. w kakvom je stepe- voru nagjoše peuku svjetinu, kojoj se oholo na- NARODNA REPUBLIKA HRVATSKA NAUČNA BIBLIOTEKA, DUB2OYNIK a aa iki brastvo uglagjenijeh! Svjetina ih je ista vidjela gdje izlaze iz blaženog vrta. Oni joj paka priča- ju, da su se do sita mapucali svakojakijeh plodo- v& I da ukažu svoje znanje, ističu se vrhu svega i opiru se svijem poznatijem i najnaravnijem ide- jama, pa iznose na njihovo mjesto njeke nove, sve što je moguće, zamršenije, općenitije, jer taka iz- bjegnu svakom dokazivanju. Te ideje oblože ti histeričkijem idealima, jeda. štrmaknu mimo ana- može da shvati vrsguta slova od svega toga ča- katanja. No dogodi se gdjekad da kogod od oni- jeh, te zavidno škilje na vrata, zegrli iz inada te ideje; a gdjekad opet nagje se čeljadi strašno meke žice: sve to pričanje napuni im glavu, uz- lapta im srce i, shvaćajuć to ganuće zano glas savijesti i nagona, polete za guaker-om, kano oy- ce za ovnom zvonarom. Na taj način stuči se stranka: malena, neznatna i nejaka, ali ipak stran« ka, koja — ako ništa — smeta narodu u svome razvitku, jednako kano što putniku smeta zrno pijeska što mu je u crevlju upalo. To se zrno pijeska dan-danas zove kod nas slovinizam jali balkanizam. Rekosmo dan-danas. Njekada — kad se stoprv prenusmo, pa na pola pospani trtasmo po mraku — zvao se ilirstvom. kapu. Ono malo ostataka ilirizma — ima još u sve dvije tri žive starine — shvaćamo potpuno gdje se jošte drže svojijeh mladenačkijeh ideala, u kojijem su naši oci odnjihani bili. Za to niti ćemo da ih pobijamo niti da im štogod na žao rečemo: njima, ali samo njima, dužai smo poči- tanja. No današnji slovinizam nije ino već pla- gijat i plod našeg kulturnog demi-monde, Njemu otprto i bez ikakve reserve — a ne ubrajajuć se nipošto megju odabranicima, već megju — uavješćujemo rat. vječno re. Bistrina je: jasno shvaćanje žugjenog cilja, Balkanizmu (— slovinismu) oskudijevaju ove je zato li ii BI Fs aliti i i i i i ožili. To je moralni fanatizam, koji u nišijem fanati- nas m