sjedinjenje & Hrvatskom. Ta je svrha ne satno mo- guća, naravna, razložita i pravedna, već i zakoni- ta. Iz ovog pošljednjeg atributa skovali su prava- ši ime svojoj stranci, gdje je iskrenost i bistrina balkanizma ?- Niko od Slovinaca jali Balkanaca ne vjeruje u svoja načela, a svrba im je tako mutna, e se slobodno može riješiti, da svrhe ni nemadu. Združenje balkanskijeh naroda u cjelinu ? Na te- melju čexa ? Na temelju historičkog prava? Ne: jer nam historija ne može ni ciglom ukazat sve te narode združene ujedno. Na temelju nacijona- lizma ? Ne: jer na tom nesretojem poluotoku ima toliko narodnosti, koliko u riječi ,balkanizam“ slo- va. Na temelju panslavizma? Ne: jer na Balkanu ima ništa manje nego tri neslavjanske narodnosti, koje bi valjalo jali podjarmit jali uništit i tad na našoj zastavi upisat: ,išti sebi pravo, a čini dru- gom krivo.“ Vidi se iz ovijeh prostijeh pitanja koliko u balkanizmu ima istine i bistrine. Vidi se nebuloznost jedne kršljave teorije, koja se na pod- lozi zdrave logike neda nikako razvit. To su i balkanisti uvidjeli i zato naprasno udariše u druge diple: zabaciše staru ideju i iz- niješe novu: — sjedinjenje Srba i Hrvati u zem- ljama monarhije. Gdje ćete patetičkije ideje? »Združite se, za Boga, mila braćo! ... Dušmani . + . ljubav . . . zajednička krv . . . solidarnost . .. i što ti ja znam! Priznajemo Srbe; priznaje- mo Hrvate; priznajemo — ako hoćete — i vra- gove. Ovi je komadić zemlje srpski, a oni hrvat- ski; ovi opet srpski, a oni opet hrvatski i tako ćemo lijepo naprijeda svako 100 metari dijelit.“ Nikud lašnje, brate, nego po tugjem imanju šića- rit! Lijepo je zaisto govorit o slozi dvajuh ple- meni, gdje nema no jedno; lijepo je zaisto govo- rit o diobi zemalja kad je zemlja svojina jedno- ga! 1 s toga se pravaši opiru ovoj slozi i ovoj diobi; jer čemu sloga i dioba, kad su Hrvati je- dini stanovnici i jedini vlasnici? Sloga je ovdje kukavna abdikacija, a dioba silom istrgnuta da- rovina, na uštrb naroda i poroda. I s toga tako- gjer Srbi pomažu i šire ovu ideju, jer oni nema- du što da izgube, već mnogo da dobiju. Tu se baš očito i vidi, gdje balkanizam i poziv na slogu nijesu ino već maškarani oblici Srbizma. Taj efi- jaltički pojav jedino koi nas može ugledati svi- jetlo; jedino kod nas može branitelja naći, zahti- jevat da vas narod notarijelno ugovara s jednom desetinom zavedenij+h odmetnika, kad imamo još- te pod nosom za izgled i primjer ponašanje Če- ba, to je skrajnja bezobraznost! U ogoj kraljevi- ni, gdje su Česi i Nijemci u razmjeru od 3 : 2, nije se jošte našlo českog brka, tako smjela da javno predloži sličnu slogu i sličnu diobu, kako što nama ljudi — koji se Hrvatima zovu — stav- no : puni auktoriteta danomično na uši brebo- pje ! Nećemo ovdje glavljat što je srpstvo u na- šijem krajevima. Svakome je poznato, da je to najprije politička, pa vjerska fikcija. U hrvatskom pogledu to je kožna bolest naše domovine, poli- tično erpete; i jednako kano erpete mjestimice i na razmake zahvaća kožu, tako i srpstvo mjesti- mice i na razmake zahvaća naše krajine; kolonije bakterija, koje se gdje ier gdje ugnijezdiše. Skla- pati kompromise s ovijem fikcijoznijem elementom, a ne ugušit ga, isto je ko zahtijevati od bolesni- ka da učini ugovore s boleticom, a da je ne ubije s lijecima. Veći je neprijatelj Hrvatstvu komu ta- kvo što savjetuje, nego li Srbi; jer su nam ovi dajbudi otvoreni neprijatelji, dok su oni drugi podmukli lizubetice, koji nam se amo prijatelji kazuju, a iza legja nam jamu kopaju. Dužnost bi &vijeh Hrvata bila, da odrešit, ustanu proti ova- kijem pojavima. A ipak eto mi prvi obećajemo, da ćemo se rijetko kada jošter osvrnut na balka- nizam. Praksa nas je naučila, da su napadaji iz- lišui. Narod ih vlašt — po nutrnjem nagonu i bez ikskvog nagovaranja — mukom ubija : Non ti curar di lor, ma guarda e pase. Dva su pokušaja u pravcu balkanizma do sad već bila učinjena: prvi & ,Slovincem,“ drugi & Narodnom Misli.“ Oba se izjaloviše. Na njiho- vijem razvalinam diže se treći list: » Nezavisnost, “ Ako prvi nije mogao uspjeti; ako je ,Narodna Misd,“ kaja je imala oko sebe dva političara, za- krkla; s kojijem ćemo glagolom obilježit ranu smrt, koja ,Nesavianost“ čeka? Od svijeh tih li- Hrvatski narod bacati krivicu, što onakav list izla- zi u Zagrebu. Dajte narodnu stvar s jedne i s druge strane u ruke ljudima, koji imaju svojih, osobnih ciljeva, pak će vam oni ne samo rastrovati stran- ku, nego, ako je potreba i zavaditi dva naroda, kojim položaj upravo zapovijeda, da se megjusob- no ljube, brane i potpomažu. Želimo da ovo bude zadnja, a u toliko češ- kim političarim na razinišljanje, da li je ponašanje lista, koga oni smatraju glavnim organom, napra- ma Hrvatima bratski, korisno i opravdano. tova ,Slovinac“ je najbolji bio; ,Narodna Miso“ | bješe ljosla dvadeset stepena niže. Sad idemo da vidimo gdje će gruhnut treći član te padajuće proporcije. U Dubrovniku, 26 Avgusta. Povodom nebratskih i upravo nedostojnih podvala, što izagjoše u češkim , Narodni Listy“ prigodom izleta ,Hrvatske Radničke Zadruge“ u Boku, bio je poslan češkome listu iz Dubrovnika jedan objektivni i po nikoga uvredljivi ispravak. »Narodni Listy“ nijesu priopćili taj ispravak već samo dvije crte iz njega i to u slijedećem entre- filetu koji u tačnom prijevodu glasi : Gospoda: dum Antun kan. Ljepopili, Frano Supi- lo i Aat. Miletić iz Dubrovnika uvjeruju nas, da dubro- vačkim Hrvatima kod izleta u Kotor nije bilo na um ,pri- pravljenje demonstracije protiv Crne Gore pod plaštem misljenja velikohrvatskog, smatrajuć takogier Crnu Goru u Veliku Hrvatsku, odnosno Austriju,“ kako je o tom pi- sao naš cetinjski dopisnik Starosrb, te vele: ,S naše stra- ne ovo je bio jednostaveni izlet iz Dubrovnika k našoj bra- ći u Boki Kotorskoj kao uzvrata za posjet, kojim su nas Kotorani lanjske godine počastili.“ Mi drage volje (vele ,Nar. Listy“) davamo ovomu ispravku mjesto i očekujemo od južnodalmatinskih Hrva- ta, da u buduće ne sučestvuju nikakvoj akciji bilo druš- tvenoj ili novinarskoj, koja bi smjerala na svagju s njiho- vom srpskom braćom, a bila bi nedostojna hajka proti Crnoj Gori, jer ona je miljenica cijeloga Slovenstva i sve- ga svijeta, gdje još nije izumrla smisao za osobnu i na- rodnu čast. Tim proglasujemo raspravu o kotorskom izletu do- vršenom.“ Dakle: Srbima i Crnoj Gori prosto je podu- zimati svake korake protiv Hrvata i hrvatskim te- žojama; prosto rušiti i potkapati najsvetiji ideal hrvatski: jedinstvo i slobodu Hrvatske; na mirne izletnike Hrvate prosto im čibucima i toljagama kidisati; prosto im nijekati naš opstanak ne samo u južnoj Dalmaciji gdje smo većina, nego svud gdje nas ima — sve je njima prosto! Pisac ,Nar. Listy“ ne nalazi ni blage riječi da ih zato ukori. Samo mi Hrvati valja da se čuvamo, da se ne sva- giamo sa ovakom braćom, drugim riječima da se puštamo od njih pojesti ! Hvala lijepa na takovim savjetima ! Mogli bismo odgovoriti i na ono 0 Crnoj Gori kao ,prestavnici“ slobode (ili čega drugoga ?) i ,miljenici“ Slavenstva, iz koje se uprav najviše i sokoli ova hajka na Hrvate. Ali ostavimo to, pak ragje upitajmo nešto poznatog novinara na češkim , Narodni Listy“ : Zašto taj čovjek evo već nekoliko godina neprestano i sistematično se upliće u naše stvari očitom tendencijom i pristranošću za srpsku stra- nu? Koga interesa ima otale češka stvar, da op, podmuklo javno i potajno kleveće Hrvate, uvršta- vajuć u list pokojnog Gregra sve ono, što vidi da će biti na štetu našu a na korist Srba, osvbi- to Srba koji se drže Cetinja? Zašto on, bez da je tim izmirio Hrvate i Srbe, bespotrebno zavagja Čehe i Hrvate? Ovo mi pitamo radi toga što je ovo pisanje »Narodnih Listy“ proti Hrvatima osamljena po- java u cijeloj češkoj štampi, pak bismo rada znati imamo li posla sa poštenim osvjedoče- nim novinarom, ili sa kakvim bivšim au- strijskim činovnikom, a sada prostim pla- ćenikom, koji je juče proti Hrvatima pisao za Srbiju, onako kako što danas piše za Crnu Goru. Ovo bismo mi rada znati i prama tome bismo se i ravnali, U prvom slučaju mi bi ee po- trudili da čovjeka uvjerimo, što bi nam lasno po- šlo za rukom, jer su razlozi na našoj strani; u xY_ <. . . Naši dopisi. Dubrovnik, 23. Avgusta. U br. 59. spljetskog ,Jedinstva“, ima jedan ddpis iz Dubrovnika, (sasravljen od Stražičića u Spljetu) u kojem se njegov dopisnik bavi oko »Hrv. Rad. Zadruge“. Prije svega mi priznajemo dotičnom g. dopisniku, da je rečeno društvo hr- vatsko, jer se članovi ne ističu, već u srcu drže ono što jesu, te neumorno rade za napredak druš- tva i Hrvatstva; inače da bi se isticali, štetovali bi u opće hrvatskoj stvari, budući da bi se po- ragjale svagje i ost. kao što vidimo i kod ostalih društava; ali ga molimo da obigje sve članove pak će se lasno uvjeriti kako svaki od njih misli. G. dopisnik valja da znade da ovo društvo nije podignuto iz prkosa prama narodnjacima, već od prijeke potrebe, a da uspješno u Dubrovniku nastoji oko bugjenja hrvatske svijesti, kako će nam i sa- mi naši protivnici priznati. G. dopisnik hoće, da nas prikaže svijetu kao kukavice, koji živimo jedino o milostinji narodnjaka, budući da kaže, da ih tek priznajemo, kad se radi i troši. Dotični se gospodin vara, jer ,Hrv. Rad. Zadruga“ op- stoji jedino o redovitim mjesečnim prinosima svo- jih članova, a nipošto o milostinji narodnjaka, ka- ko boće da nas obijedi g. dopisnik. Ovo nekoliko redaka napisasmo proti svojoj volji, ali izazvani treba da se obranimo. Nekoliko članova. Postranje u Župi, 24 Augusta. U br. 34 t. zv. Dubrovnika“ čuli smo da ima jedan dopis proti nama Postranjanima, s ko- jim nas nemilo vrijegja sa toliko srpskijeh uvri- jeda, a nadasve na svrhu, kad, zaboravljajuć ka- ko nas je čas prije uvrijedio, hoće da nam pod- metne ko da smo mi iznevjerili našoj hrvatskoj stranci. Neka zna taj laživi dopisnik, ne iz Postranja, jer Postranjanin ono ne bi pisao, nego iz Du- brovnika, da ako smo mi za prošlih izbora pekli ovnove, a vino pili, da smo ih mi i gojili i našim trudom odhranili, a bismo bili i više žrtvovali nego je to, a da obranimo našu hrvatsku čast od navale 8rpske. Bolje bi bilo dopisniku, da se sje- ti one kobne godine, kad su Srbi strugali niz po- točine postranjske, slušajuć neku muziku, koja im još u ušima zvoni. Hrvatsku muziku, koja je o Velikoj Gospi megju nas došla, mi želimo i vazda nam dobro došla kaonoti hrvatska. A neka Srbi pokušaju da dogju sa svojom, pa da vidimo kako bi im ispalo za rukom. I molimo vas lijepo da se nas progjete, jer mi S.bi nijesmo, a mi ih dobro poznamo u srcu i u duši šta su. Jedan Postranjanin sa svijeh. Gruž, 24 Avgusta. Ne znamo da li g. Valle, ljekarnik u Gružu ili sama. tvornica u njegovo ime, dala je tiskati re- kiamu za nekakav conjac u velikim čisto njema- čkim plakatima, te ih izljepila po svim uglovima u Gružu (i u Dubrovniku. Op. Ur.) Ovo je, u koliko se sjećamo prvi put da na našim stoljetim zidinama osviću ovako upadljivi njemački oglasi. Da se i ne upuštamo u komentovanje, doviknućemo dotičnom auktoru onih oglasa: Spomeni se da si u hrvatskoj zemlji i u hrvatskom gradu, pak tre- ba da poštuješ hrvatski jezik i upamtiš, da je, vi a vs neuljudnost obraćati se D u emu tugjim i protivnim, Grušanin. drugom pak naš bi mu odgovor bio prezir, jer (Kami kostao, 24 dama % se a. plaćenik (biva onaj koji piše za nagradu, & ne pi foć soi a pet Mole E boje: 4 e po uvjerenju) ostaje uvijek plaćenikom pa ma od koga god mu plaća dolazila! — temelju turska Na svrhu imamo da najoštrije osudimo one elo da: gooćero-io. Osbigrad: e: uvrede, što ih ovom prigodom siplje čuveni organ | ca, koji e došao proljetos ostara u Carigrad, likom Norskvrićam a sb glam nikom Novako ii Ba pono dogovarao. i u Tarskoj ijo svaki sporazum sa Srbima kažo političke spekulacije u Zagrebu, koji uzimljuć ovu pisaniju za profit, da se 0 njemu govori, vrijegja bratski češki narod. Mi znamo da je pisanija stvar pojedinaca oko ,N. L.“ da joj nijedan drugi | tim pruža pomoć neprijatelju, k apre- češki list ne saučestvuje, niti se nameće nezvanim mu, bo kt ao a, poka ša. sudijom našemu sporu. Prama tome nedo meubejetva 0 aporasuapom, : je usimati na nišan cijeli češki narod, kako ito o ak zao iolije. Soo O CE to to čini ono nesretno Hrvatsko Pravo.“ Tobi isto |" Na ovo se ajetih, g. uredniće, pro- bilo kao da bi ko drugi, recimo Čeni, stali na Hitah va koj jo e i