dana& naći odziva kod bosanske emigracije. Mi
koji čitamo nailazimo na take članke po vašim
srpskim novinama, da ne bi vi imali su čim ni
doći g, Corigmoe Slušajući, te  rigvine, od velika
zulama nema niko ništa, osobito ' vi pravoslavni,
koji ste i krajcara dali, a & nas Muslima-
ne tamo teče m&d i mlijeko, . kal:
ne tvrde. Pa zar imi možemo takove stvari pot-

p je komedija na tome svršila i razišao

se Bvaki svome jatu.
= A još jedan slučaj da navedem, jer će za
Srbe biti ponajteži:

Kad se Mehmed eff. Spahić nalazio na Ce-
tinju koncem aprila ove godine, savjetovalo mu
, Se iz turskih krugova, da ne bi više pisao po
srpskim novinama, jer bi to moglo ,sirajet“ (dje-
lovati) na druge Muslimane, te malo po malo sve
opasnije postajati za Islam. Spahić je na to tvr-
dio da je on pisao samo u interesu muhameda-
maca, zašto mu se i zamjeralo kod Srba. Na to
mu kazaše da njegovi članci nose na sebi srpski
harakter, jer štampani u srpskim novinama, te
u turskim krugovima nalaze protivna odziva. I
Spahić je iza tog razgovora brzojavio uredni-
štvu , Branika“ i uredništvu ,Srbobrana :“ da se

Ako bi Spahić pokušao da ovo opovrgne,
ja ću mu navesti one, kojima se on tužio, da ga
peče, što njegovi članci i zauzimanje slabo su tu-
mačeni u turskim krugovima. Ali on se neće ni
usuditi da to pokuša, jer valjda još nije zabora-
vio na pismo upravljeno mom i njegovu prijate-
lju ovdje u Carigradu.

Meni #e ovdje nameće drugo mišljenje: po
pismu Turskog državnika regbi da ima u Bosni
i Hercegovini rodoljuba koji imaju srca i smje-
losti da iznesu zdravi savjet pred svoju braću i
pokažu s koje im strane prijeti opasnost. [ zato
sam Vam, dragi uredniče, vrlo zahvalan što je
ovo pismo u Vašem listu ugledalo svijetla. Po
tom pismu vidi se kakvo je mišljenje turskih mu-
slimana naprama jednovjernoj braći u Bosni i
Hercegovini, a sad evo ovdje kako oni shvaćaju
pravoslavnu opoziciju.

Sad je jasna stvar što treba da radimo. Jas-
no nam je i t0 koga da se plašimo, a kome da
ruku pružamo. Lako se neprijatelja čuvati kad se
zna s koje strane dolazi. A nije gore po nekad
s njime i općiti da ga se lašnje upozna, kao što
kaže arapska poslovica: El harbu huda.

Esedi Rušdi.
snss=namsuz=ea)
Franjevačko pitanje.

Pokrajina, 5 Rujna.

Počela se tumačit regula S. Frane iz Zagre-
ba a brzo će i iz Magjarske?! Čudimo se u veli-
ke M. P. O. ex-definituru gjeneralom Rengjeo-u,
u Br.

* nastala reakcija. Naše je geslo ,indulti,“ jer to

iziskuju sad*šnje kao i prošaste prilike države,
pak ćemo se na indultim urediti ko što smo se
već bili maldane i uredili, & Bog je blagoslovio
državu, jer otkad su zadnji indulti potvrgjeni mal-
dane se država podvojstručila u osoblju i to u
samih dvaest godina, a zapt redovnički po Mana-
stirim & osobito gdje su nauci, bolji je i uredniji
neg li u kojoj boljoj talijanskoj državi. Dakle, ko
ima razlog ili oni koji kažu da su potrebiti indul+
ti ili oni koji se njima protive? Nije kud kamo
ili indulti ili pustit župe i manastirska dobra.

Da su sadašnji oci države (molto reverendi)
Presv. Otkupitelja sljedili stupe starih otaca, do-
isto me bi rekli: ,mi se podlažemo bez ikakve
reserve“, već bi se usmeno i pismeno složili g na-
ma (premda to ne bi bilo moguće jer kasta ne
dopušta) ili napose radili u slogu za indulte, (s ko-
jim-su se i oni služili i služe se) za opće dobro
države; pak ako Rim ne bi dopuštao, usljed no-
vih reforma. nikakve polakšice tada ili ukloniti
ono što nam priječi stati u Redu ili tražiti drugo
stanje. Mi ne hinimo već čisto branimo naše sta-
novište koje ima oslon na sadašnjosti i na proš-
losti, dočim oci Države injorirajući indulte i po-
trebe države upadaju u svakojake kontradikcije
koje su već i u javnost izašle.

Nadalje u Br. 56 , Katoličke Dalmacije“ M.
P. O. Dr. Marković kaže: ,kad nas Bog po svo-
me Namjesniku i sveti Frane po svome zakonitom
Nasljedniku na to zovu i to nam nalažu, smatrao
bih da činim pravo svetogrgje kad bi se reforma-
ma protivio;“ a malo niže: ,Bio sam pitan, po
pismu, ne od kakva mlada čovjeka, (a zašto ne
reć redovnika?) nego od časne osobe, za svjet u
ovom poslu; pa sam mu odgovorio, neka se pre-
poruči Bogu i uradi po svome uvjerenju, ne ob-
zirući se ni na Petra ni na Pavla ni na me.“ $a-
da neka sudi M. P. O. Rengjeo na što ovo sliči i
kako se to slaže: najprije kaže, da je svetogrgje
kad bi se reformama protivio a poslije, uradi po
svom uvjerenju! Ovdje se može reći qui potest
capere capiat! Da je M. P. Rengieo, pošto dobro
poznaje položaj naše redovničke države, zauzeo se
za dobro njezino kod starije vlasti bili bi mu za-
hvalni, ali dok injorira naše okolnosti i indulte ne
vjerujemo mu pak zvao u pomoć sebi ne samo o-
sobe prvog i trećeg reda već ako hoće još koga
drugoga.

Nekoliko franjevaca na Župam.

Naši dopisi.
Cavtat, 28 avgusta.

Ovih dana odijelio se je od nas g. L. Bur-
lović, carinarski prijamnik, premješten uslijed pro-
maknuća u Ston. Rodom iz posestrime Istre, dv-
šao je ovdi pred 8 godina u istom svojstvu, gdje
je osnovao obitelj u čestitoj kući Letunić, te po-
stao u pravom smislu riječi naš čovjek. Vijeran
prijatelj, dobra srca, plemenit;h osjećaja znao je
steći svačiju ljubav i poštovanje, tako da u cije-
loj ovoj prostranoj općini nije imao niti jednoga
neprijatelja. A kako bi ga i imao, kad je uz spo.
menute vrline bio uzoran činovnik; susretljiv, lju-
bazan i pravedan sa svakim, išao svakomu Ra ru-
ku u svako doba, te je uživao, kad je mogao bi-
lo komu kakovu uslugu učiniti. — Koliko su ga
prijatelji i mješćani cijenili i ljubili, dokaz je o-
prosna večera, na koju je sve što je odličnijega
u mjestu pristupilo, kao i zdravice, koje su se pri-

 

70 svećenika, većinom iz Hrvatske i Slavonije,
pošto iz Istre nije bilo nit jednoga, jedan iz Dal-
macije, a tri iz Bosne i Hercegovine.

Atlamacijom bili su izabrani: presjednikom
Prip. zagrebački kanonik Uvj. Rubetić a potpre-
sjednikom vaš zemljak Jakov Pivčević.

Presjednik je otvorio sastanak prigodnim slo-
vom a za njim se je oglasio Njegova Preuzviše-
nost u pratnji biskupa Vorsaka i Kaptolskog sbo-
ra Preuzvišeni Strossmajer govorio je onako ka-
ko sam on znade, za cijeli sat i po, ganutši i u-
krepivši izvjestitelje i ostale učesnike. Sastanku
je prisustvovao i vladin Povjerenik. Prvu je ras-
pravu držao prof. Fr. Barce, kateketa požežke gi-
mnazije: ,Naukovna vjeronaučna Osnova na sred-
njim školam.“ Drugu: ,O zajedničkim osnovam u
poučavanju nauka Vjere, za svaku vrstu škola svo-
ja, gdje se hrvatski jezik upotrebljuje,“ Jakov
Pivčević, učitelj Vjere, kod Preparandije u Dub-
rovniku. Treću: ,O Marijinskim kougregacijam, “
prof. Zelenka iz Osjeka. , Četvrtu: , Praktična lek-
cija o Ispovjedi,“ po Drag. Jakiću, kateketi iz
Sarajeva

Tako su bili duboko proučeni i strukovački
obrazloženi, po izvjestiteljima spomenuti predme-
ti da su bili neprekidno odobravani i dotične re-
solucije jednoglasno primljene.

Bilo je poprimljeno i drugih važnih resolu-
cija o čem će se na dugo baviti kršćanska škola.

Ne treba pisati kako je priček susretljivost
i gostoljublje bilo u Djakovu, ne samo sa strane
biskupove nego i profesorskog bogoslovnog Zbora
i Djakovčana. Svak se je takmio ko će bolje biti
pri ruci učesnicim sastanka.

Sastankove dostojanstvenike i odličnije goste
Preuzv. Biskup je nastanio u svom dvoru, a osta-
li su bili smješćeni kod Sjemeništa i Djakovskih
boljara pesplatno.

Svih 70 učesnika sastanku, za dva dana po-
častio je i pogostio Strossmajer, za svojim stolom.

Nije lako ni spomenuti sve znamenite naz-
dravice, kamo li o njima izvjestiti koje su izre-
čene bile kod stola. Iza prve Biskupovne Papi,
Kralju i Domovini, ostojke se je ispjevala , Lije-
pa naša domovina“ da su se dvorane tresle a gli-
ke naših vrlih ljudi od radosti po zidovima igrale.

Kao vječna spomen ovog znamenitog sastan-
ka, ostat će slika svih učesnika fotografiranih sa
Njegovom Preuzv. i dostojanstvenicim, koja je bi-
la potegnuta pred stolnom crkvom, koja je znak:
»Šve za vjeru i za domovinu.“

===uam==s

Pogled po svijetu.

Carevinsko vijeće se do brzo sastaje, ni-
ko ne zna dokle, kako i kojim uspjehom. No reg-
bi, da prevlagjuje misao, da se — ako Opstruk-
cija potraje — isto raspusti. Šta bi on bilo,
ne da se predviditi.

Predlog o miru zanima i nadalje europ-
sku štampu. No većina novina boji se da nije to
predlog o ratu, po tumaču što mu ga daje reak-
cijonarna pravoslavna štampa. Svakako se je Ni.
kola II. dosle uvijek pokazao protivan njihovim
nazorim, po kojim van pravoslavlja ne vide Slave-
na & — skoro bi rekli — ni

bjedu nad dervišima. Mad-

avio Sudan više ne op-
ve u Londonu slavlje, jer tamo
o, Osnuje i
afričko carstvo, čemu se Franceska iz svih gila