»Zidovstvo taste i cvati u Ugarskoj kao u nijed- noj drugoj državi ma svijetu. Brineći se pomagja- reni žid sa patriotički duh istom ne trpi, da je nadmašen od pravoga Magjara; dapače traži, gdje to može, da ga on isti nadmaši, da tako što više si umilostivi njegovu naklonost, Pomagjarenje i- mena 1) mnogo se'je proširilo megiu židovima, tim više što ne zapada nego samo 50 kreuser-a. Žid pako najvoli izabrati ime, koje već je na gla- su, buduć da g& može imati su 50 novč.; ime od kojega staroga plemstva. Schlesinger postaje Szi- lagy; Lowenmut promjenjuje se u Batori; Seifen- steiner u Szapari; Kohn u Huniyadi; Eierstock u Tokčlyi; Jeiteles u Inkei. Tako da ko se je prije zvao Hescheles sada se zove Eitvos, i ko- rist crpi iz slave, koju je ilustriralo ime čuveno- ga pisca barona Josipa Ečtvos-a 2), koji umrije god. 1871. U drugim slučajevim pomagjareno ime služi izbrisati uspomenu od kojeg ogromnoga pro- paostva, ili da izbjegne od izpunjenja novčanoga duga . . . . U narodnim i konfesijonalnim borba- ma, uslijed kojih se Ugarska raskopaje, jedini što se smije to je vječni zalutnik: žid, jer je megju granicama crveno - bijelo - zelenoga stijega našao svoju obljubljenu domovinu, obećanu zemlju...“ 3) Ko su Magjari i koja je njihova politika, kao i koji su odnošaji Ugarske sa drugim pokrajinam austrijskim, to ćemo najvjernije razabrati iz Ko- šutovih riječi: ,Mi smo do toga došli — reče on — da mnogi baš smatraju ove naše odnošaje s Austrijom, kao poglavitu zapreku k ostvarenju na- ših ,pravednih zahtjeva.“ ) A ova Košutova politika još je i dan danas uvriježena u srcu, u duhu i u pameti Magjara, jer oni obožavaju Košuta i njegova načela, te mu iz tugjine preniješe kosti u svoju prijestolnicu. 5) Nu i ovdje očito vidimo ispunjenje Košuto- va proročanstva. 6) Magjari svojataju za se Hrvatsku isto kao i Transilvaniju, te oni imaju pravo na prvu, koliko i na drugu. Neodvisnost Hrvatske od Ugarske jur sam nepobitnim činjenicama dokazao, dok obzi- 1Jm na Transilvaniju isto Njeg. Veličanstvo Fra- njo-Josip I. reče: ,Buduć da sdruženje velike voj- vodine Transilvanije s Ugarskom odlučeno jur go- dine 1848 nije se nikada zbilo na zakonitom na- činu, dapače i učinu se je iskvarilo ....“ 7) Članak XLIV. zakona od god. 1868 obzirom na usporegjenje prava narodnosti 8 $, 29 i zadnji doslovce vele: ,Naredbe ovoga zakona ne proši- ruju se na Hrvatsku, Slavoniju i Dalmaciju, koje imadu osebno zemljište i sačinjavaju sa politič- koga gledišta odijeljeni narod; za ove će ragje | služiti kao pravilo i obzirom na jezik, dogovor iz- megju magjarskog i hrvatskoga sabora, te u kri- jeposti kojega mogu govoriti svojim materinskim jesikom na općem hrvatsko-magjarskom.“ —-— 1) Dapače u Budimpeitu opstoji društvo za pomagjari- vanje imena. Društvo se zove: , Kizponti neomagyarosi- #6 tdrsasig“, % j. ,Središnje društvo za pomagjarivanje imena“, koje insugira svoju djelatnost time, što razašilje u cijelu zemlja mnogo tisuća štampanih poziva za magja- rizaciju imena. Baš pravi kavalirski narod! 2) Ob ovom velikom pjesniku, filozofu državniku sv. C. Haderk-Beck: ,Compendio di Storia Letteraria“ str. 263. 8) U podlisku : ,Allgemeine Zeitung“ Br. 114, 116, 116 i 117 god. 1894, pod naslovom: ,Das Deutschtum in Ua- gar.“ 4) Fr. Sulszky: ,Meine Zeit, mein Leben“ sv, II, str. 24. :&) Trijesni pisci već dauas smatraju Košuta nekom vr- političkoga pustolova i šarlatana, & kao takova držali su ga i njegovi intimni prijatelji, Magjar Ssemere veli ; da ne pozuam čovjeka, koji je toliko puta utjerao u laž svoja načela i svoje rijeći koliko Košut.... Kada je Je- lačić bio pred Peštom pobjegao je Košut u Segedin.... U progomitvu nijesu se htjeli s njim združiti orsni Magja- pozna ti, koji su ga vali, kao što su Bem, Bathyaoy, Per- csel, Dombinski, Mesaroi,“ 6) Sud. Kossuth's -,Schrifien aus der Emigration“ sy, III str. 040. | / 7) Friedenfels: Joseph Bedeus von Scharberg“ sv, II. str, 876. 6) Ovdje rabim ,narod“ u mjesto ,narodnosti.* I Košut u tvojim ,Momuires“, koje je isdao i priredio Igujac Hel- fy, u sv. L str, 168 doslovce kaše: ,Narod. to je isto što i država“, pak na strani 164 veli; Hrvatska nije narod- Ovako zakon; a kako 96-84 strane tagjar-: koji će dokazati biv. ministru unutrašnjih posala ske vrše tć zakonske naredbe, to nam lijepo do- Hieronyini-u, da nijesu, kako je to on definirao, kazuje Dr. Schwicker, koji je čestokrat upotrebio SV ! pravedni glasovi potlačenih narod- svoje pero na službu magjarske hegemonije i uz- i ; i prkos tomu morao je priznati, da nod većih dije- je e kevoteki zaazeda Bog goa donih.-og la naredaba ovoga zakona (tj. tičućih se narodno- Hrvati ! Skupimo se, jer smijemo; složimo sti) neke podnipošto nijesu uporavljene, dočim se, jer možemo ; nametnimo se. jer moramo, da jed- druge bijahu dijelom uporavljene i višeput nakon | nom prestanu prevlasti ,privilegovanih naroda“ i kratka vremena bile su odgogjene na neizvjesno da jednim potezom začepimo sve pukotine, što vrijeme, te se o njima više nije niti riječ povela. 9) AE a Re Mina I ovim, scijenim, da sam odgonetao zago- | - netku, kako Magjari za se svojataju Hrvatsku, 16) ,Pester Lloyd“ Br 174 god. 1894. kao ,pars adnecsa.“ Slobodno neka Magjari slijede udarenom sta- zom, ali neka se i spomenu, da ,narod, koji za trinajest vjekova zasebice posveti sve svoje snage istini i pravici; koji ni krvi ni imanja nije zašte- dio, da pomože uljudstvu i čovječanstvu, boreći se po redu proti Obrim, Longobardim, Frankim. Sasim, Turingjim, Nijemcim, koji slavodobitno su- zbi Tatare i Turke, spasujuć Europu od sramotna jarma, narod taj zaslužuje nešto, što nije ni pre- zir, ni zaborav. Slavna je i poučna povjesnica hr- vatskoga naroda. Doduše bilo je vrijeme, kada mu se sva Europa divila nazivajući ga svojim ne- pridobitnim branikom proti varvarskomu dušma- ninu uljudstva i kršćanstva (Antemurale Europae contra immanissimum nominis christianis hostem). Red se danas spomenuti tih zasluga.“ 10) Oni ne smiju zaboraviti, da ,i ako tlačen kroz toliko vje- kova od svojih raznih susjeda hrvatskih narod ne polaže oružje. To je narod ponosan, zanosan i smion. Kao što Česi 11), tako i Hrvati prosvjedu- ju protiva sistemu, i njihov bi glas tim više za- služio da bude saslušan, čim su njegove težnje skromnije. Da, ,Hrvatska od postanka do danas nije nikada pregorila svoga državnoga bića; vje- kovi su na nju nanizali nesreće; ali nje se sra- mota nikada dodrla nije; sredica Hrvatske ostala je netaknuta; pravo hrvatsko ostalo je živo: slo- bode hrvatske niko ne slomi, nit je ko od hrvat- skoga naroda izlaga. Ko pokuša silu, tomu je hr- vatska mišica odvratila sramotu; ko ge pouzdao u prevaru, tomu je riječ hrvatska laž u brk od- bacila.“ 12) Naši dopisi. Cerro de Paseo (Peril), 6 oktobra. Što će od nas bit? Ovako pitamo jedan drugoga i ne bez uzroka, jerbo je poznato, da do sada mnogo puta bijasmo stetovani od ustaša pe- ruanskih, koji su se ovamo i sada podigli. Mnogo puta naši ljudi izgubiše imanje dobiveno krvavim znojem svoje rabote od toliko godišta, a da nije- su poznali nikakva dobra, nego kušajuć sve ku- kavnosti života, sve u nadi da će se jedan dan povratiti u milu i nikad ne zaboravnu domovinu. Buna je ovamo počela i niko ne zna koliko će trajati. x s * Pomilovanje ? Na 2 Decembra vrši naš car i kralj Fravo Jozip I. 50 godina svoga slav- noga vladanja. Očekuje se muogo milosti ovom prigodom, jerbo je poznato njegovo milostivo srce. Vapimo i uhvamo da neće ni nas zaboraviti, ko- ji pogjosmo u ove daleke zemlje zbog naše nevo- lje, da stečemo za život i za starost. Mnogi od Hrvata, nadasve iz Dalmacije, koji su nesto uči- nili para, povratili bi se svojoj kući i ne bi od toga štete bilo ni domu ni rodu. Ali ne mogu do- ći: u mladosti ne izvršiše vojnu službu, a sad im jejako teško, jer već nijesu u onim godinama. Zato je uzdanje u pomilovanje veliko megju ovamošnjim iseljenicima, te se uzdaju, ako ne svi, bar oni ko- ji su prošli 30 godina i kojih ima dobar broj, te bi se odmah kući povratio. Priporučamo našijem narodnijem zastupnicima, da ove naše čežnje pre- poruče i potkrijepe. X X. Pogled po svijetu. Austrijski pododbori nastavljaju raspravom o pojedinim nagodbenim tačkama. — Ugarska op- strukcija kano da se stišava, kad joj ne može da pogje za rukom ukloniti Banffija. — Kasacijono sudište u Parizu odlučilo je pozvati Dreyfussa, da priloži dokaze svoje obrane u reviziji procesa, ali kaznu ne prekida. — Njemački car na povra- tku je iz Palestine. — Sjedinjene Države misle nastaviti rat, ako im Španjolska ne preda cijele Filipine. — Ubojica kraljice, Luccheni, osugjen je na doživotnu tamnicu. Domaće vijesti. Posveta zvona. — Pišu nam iz Čilipa u Konavlima na 11 ov, mj.: Juče u potpunom redu dogradio se je novi veličanstveni zvonik kod ove matične crkve. Ovaj je u istinu ures cijelih Ko- navala. Do malo dana stignuće nam od vrijedne tvornice Jakova Cukrova iz Spljeta nova 3 zvo- na, koja-će se ovdje s velikom svečanosti blago- soviti na dan 6 doš. mj., a to na dan svetko našeg Odvjetnika sv. Nikole. Bože 4. T. Majkovim. — M. p. kapelan u * * s Hrvatski narode! Ti ćeš svoju vjernost i o- danost, koje su Ti proverbijalne, prema vladaju- ćemu Domu pokazati boreći se do zadnjega daha života svoga, do zadnje kapi krvi svoje proti Ma- gjarim. Magjarska bahatost već je prešla granice : a od toga naroda čemu se nadati? Tim se vise hrvatski narode drži i bori, jer su Magjari slabi bez tvoje pomoći. Evo što o to- mu sam Košut kaže: ,Ako se narod boji i ne u- sugjuje se udomaćiti, sprijateljiti s idejom preo- kreta ; ako kod nas javno mrenje nije još dovolj- no shvatilo prijeku nuždu sdružiti ge g Hrva- tim, pa tek onda s drugim narodnostim, tada o- no mora slijediti politiku Frane Dećka .... Tako ćemo se jedino moći nadati, da uzmognemo uzdr- žati cijele naše silo do časa, kada će nam oko- lovštine dopuštati, da napišemo odlučnu riječ na naš stijeg.“ 18) Crkva u Ove su Košutove riječi dobra osuda onim Majkovim pi ij ik: k.. piše prijatelju u Dubrovnik: , Želim vi- biv. ministra-predsjednika Wekerle-a, koji reće ; | djeti prvi kamen (nove crkve) na premaljeće, da »Doj proti izvanjskoj pomoći. “ 14) Ustajmo i po- | bi znao sam glavom do Zadra ili Beča, jer ja ne mogu veće trpjet štete; miši sve valjaju ru; novi tronet od tabrnakula bacili su - tle u komade, sliku Srca Jezusova našo sam crkve, a to uslijed trke. U kući ubio sam kom nekoliko, u crkvi se ne dadu, bježu re i po stangam od baldakina pod krov ko mačaka. Nemogu ili otrovat, mačke stojn. Ja ne znam što ću, Progristi će mi tabrna- kul. Čovjek u veče stojeć u crkvi propladio bi se. U nedjelju govorim misu, a peču po od otara, pa pod krov; vas se Nadat se » da će kažimo oiv, ministru pravosugja Szilagyi-u, da jedinstvo ugarske države ne smije biti narušeno,“ 16) samo onda, kada ono ne prelazi granica. Mi ustajmo, a s nama će i drugi potlačeni narodi 9) »Die national politischen Anspriche der Ruminen in Ungarn.“ Wostostliche Rundschan“ sv, Ill. str. 202. 10) Leouzon Le Douc:; ,La Croatie et la Confederation italienne“, str. VII, E i Mi narodnosti, sre će se dotle uzdriati dok dualizam ne pane, To oni uvigjaju i sa to složno rade, A mi?..,. Pravom su beć- ke novine ,Schwarzgelb“ šžalile u jednoj tački svojega pro- grama, da su oba kraljestva Hrvatska i Česka, koja ima- du poslanstvo, da budu ,najčvršća obrana obstanka aus- trijske države (,dio fosten Bullwerke der Osterreichischen ća. Btaatsexistens zu sein berufen sind“) nezadovoljna svojim sveučilištima mensa academici, pološajem u carstvu i da su prin a proći na polje o- Sua A neki dapače i aa pozicije (,Schwarzgelb“ 1 nov. Br. 1 god. 1888), potporama — da dobiju jelo, stea. 12) Pavlinović ,Pjesme i besjede“ str, 239. 18) Kossuth's »Schriften aus der Euigr.“ sv. LU, str. 616. 14) oNoues Poster Journal“ Br, 316 god. 1094. 16) aNoue Foia Promo“ Br, 400 god. 2084,