Br. 30.

CRVENA HRVATSK

po i Bist izlazi svake subote. Cijena mu je una; rijeda u Otpravništvu lista: na godinu fior.
jem u

8 poštom : na godinu fior, 5, na po godine fior. 2:50 ; sa inofemstvo

x. IPE NS SRE za Dubrovnik sa
i Bosnu Ha

for. 4:50, i poštarski troškovi

U DUBROVNIKU 24. Jula 1897.

kuću i za Austro-Ugarsku, || šalju se Uredništva.

Godina Vif.

 

ti

«

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, a dopisi

Za oglase, priopćeno, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, & oglasi koji se

Pojedini broj stoji 10 novč Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da || Yiše puta tiskaju po pogodbi i uz razmjerni popust,
Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane na prima ni uredništvo ni uprava.

je predbrojen i za došasto polugodište.

  

Na znanje!

Naš urednik g. Frano Supilo morao je
da otigje u vojnike, na ljetošnje manovre za
4 nedjelje dana. Pošto nije mogao naći za-
mjenika, da ga za sve ovo vrijeme u svemu
što treba na listu zamijeni, to kroz ove 4 su-
bote njegova otsuća s uredništva , Crvena Hr-
vatska“ izaći će samo u 2 subote, biva da-
nas i u subotu na 7 avgusta, a na 31 jula i
14 avgusta ne će izaći.

Molimo naše cijenjene predbrojnike i pri-
jatelje, da nas ispričaju i u obzir uzmu naš
položaj, jerbo nam nikako ne bijaše moguće
bolje urediti. Obećajemo, da ćemo nastojat, da
ovaj manjak nadoknadimo to življim radom
za Hrvatstvo, a kad se naš urednik povrati,
izdaćemo i nekoliko priloga.

Crvena Hrvatska.“

- Sibirska željeznica.
: Rusija je sa svojom sibirskom željeznicom
ove godine daleko doprla. Ona sa u hiljade kilo-
metara pruža prama Vladivostoku i Tihome Moru.
Čita se po ilustrovanim listovima o novim velikim
mostima i prokopima, o selijima radnika nastanje-
nih u vagonima, koji se zajedno s radnjom napri-
jed pomiču, vagonima-crkvama itd. To su sve vr-
lo zanimive epizode iz ove velike radnje, pak se
kao kurijozumu pripovijedaju po Europi. Megjutim
Rusi neutnorno rade, tako da j6& već sigurno, e će
se početkom novoga vijeka moći voziti na gvozde-
nome putu u udobnim kupejima, okružen stani-
cam i restatiracijam preko zemlje, čije ime još i
danas pobugjuje strah i trepet izobraženome svijetu.
. Ova željeznica znači dvoboj izmegju Rusije
i Engleske o prvenstvo. S njome je Rusija bacila
rukavicu pomorskim putovima istoka, s kojim je
do sada raspolagala Velika Britanija. Cijelo ori-
jaško stovarište Azije valjalo je da po vodi doplo-
vi u naprednu Europu. Indije, prednja i zadnja,
prebogato azijsko otočje, rodna i ogromna Kina
sa raznovrsnim plodovima, sve je to dovozilo na
luke, koje za čas postadoše svjetske znamenitosti.
Bombay, Kalkuta, Singapor, Batavia, Honkong,
Kanton imena su ovih emporijuma, odakle na hi-
ljade golemih parobroda suklja valove Indijskog
Oceana, da se kroz Suez uvuku u Europu i Lon-
donu, Liverpoolu, Hamburgu, Marsilji, Genovi i
Trstu izruće bogatstvo istočnoga svijeta — rižu,
pamuk. svilu, mirodije, voće i sve ono čega nema
u Staroj Europi. Skoro vas ovaj promet u ruka-
ma je Engleske; ona s njime upravlja, zapovije-
da, a sa strahovitom flotom čuva brodove njezine
djece, koja mater svoju učiniće ovako najmoćni-

jom i najbogatijom zemljom na svijetu,

Sibirska željeznica izvestiti će sada potpuni
prevrat, Ona se po malo spušta na bogate polia-
ne orijenta. Njegov će se promet svratiti sada na
ovu stranu, te će hiljade i hiljade vlakova krcati-
jeh svakoga blaga božijega juriti u europejske
strane. Sibirska željeznica pružila je istoku daleko
bolju svezu sa zapadom, nego li su to i majbrži

engleski parobrodi. Radi toga biće ovaj promet
vrlo uspješniji u natjecanju sa morskim putem, a

posljedica toga biće zacijelo ta, da će suezki put
osjetiti veliki udarac, da će Kina pogledat u Eu-
ropu ne više preko Honkonga, već preko Mongoli-
je i Vladivostoka i da će na ruskom zemljištu ni-
knuti novi trgovački centrumi, koji će potamniti
slavu dosadašnjih gospodara mora, Beč, Pariz, Ber-
lin, Hamburg i zapadna, a Petrograd, Moskva,
Novgorod, Odesa i istočna Europa biće privezani
ovom gvozdenom žicom sa bogatim Istokom uz u-
vjete daleko povoljnije nego do sada te će se pro-
met svratiti na ovu stranu, poput bujice rijeke,
kojom se navrnula n novo korito.

U trgovačko prometnom pogieđu sibirska že-
ljeznica izvestiće pokret, koji ne će bit ništa manji
od onoga, kad se otkpila Amerika. Naravno dakle
da će se posljedice još više osjetiti sa političke
strane. Antagonizam rusko-engleski naći će se na
dohvatu. Vidi se već sada, kako Rusija pazljivo
gleda na bogate indijske -zemlje, kojim u susret
ide drugom željeznicom preko Turkestana. Inglezi
drhću na pomisao, da bi mogao svanuti dan, kad
bi se Pamir ili Himalaja našla izvrćena svrdlima
ruskih inžinijera. U Indijama nijesu zadovoljni sa
gospostvom Engleza. Narod od 250 milijuna  mo-
ra se negda uželjet slobode. Uprav sada, za jubi-

larne slave, nastadoše tamo veliki nemiri, pa mo-
žda ne bismo pogriješili, ako bismo i tu posum-

njali na ruski prst. Osvem toga Eoglezi se boje,
da će ruski upliv narasti i u Kini na njihovu šte-
tu, a u slučaju jednog sukoba, odlučno je to, da
Rusija može za malo vremena bacit silne svoje
čete bilo na Indiju, bilo na Mandžuriju i Vladi-
vostok, gdje se obrazuje velika ratna luka, čija će
važnost sa želježničkom svezom silno poskočiti,
Sve to vide Euglezi, pak je njima sibirska  želje-
znica crnja nego gjavo pred očima, i kad o njoj
pišu, izgube svoju proverbijalnu hladnokrvnost 0O-
ni se boje, da će, što nije mogao ni Filip IL ni
Napoleon L, para iz rusko-sibirske lokomotive uni-
štiti će njihovu nepobjedivu armatu.

Naravno je, da u ovoj trgovačko-prometnom
mobilizaciji Rusije ni oni ne stoje prekrštenih ru-
ku. Dapače John Bull razvija tu ženijalnu djelat-
nost. Iznajprije gleda on, da osjegura gospostvo
na moru silnim gvozdenim tvrgjavam, koje nepre-
stano slijeva i u vodu pušta. Dok je naše more,
ne će pak biti sve izgubljeno, misle Eoglezi i o-
braćaju se ovom nevjernom elementu, kome ima-
ju sve da zahvale. Zatim pregouše, da se u Iodi-
jama učvrste tako, da će se svaka navala krvlju
platiti. Tvrgjavu do tvrgjave podižu oni po Hima-
laji, Pamiru i Afganistanu a drugu, još jaču tvr-
gjavu u samome narodu indijskome uredbama i
vladanjem, koji sliče onim starih Rimljana u Ga-
liji, Španiji,  Daciji. Indijanske bune u krvi se
duše, a engleski upliv tako silno djeluje na onaj
narod, da je moćna engleska kultura, u dodiru sa
budhistično-bramanskim duhom, ovaj zajašila i da-
la mu neku tako rekuć anglo-indijsku impregnaci-
ju, u kojoj se sve više i više odrazuje engleski
značaj. Pak sutra, da se i dogodi, te nezadovoljni
Hindi i Anglo-Hindi — pomoću ruskom ili inom
— zbace sa sebe englesko gospostvo, oni su isto
tako magnetičkim vezama vezani s Britanijom, ka-
ko je to ostala i mnogo naprednija Sjeverna A-
merika, A Englezima je mnogo više stalo do. o-
vih sveza, nego li da u zemlji politički pritišću.

  

zavisne, a ima ih koji dokazuju, da oslobogjenjem
Saveznih Država, Eogleska nije ništa izgubila, jer
je trgovačka sveza s materom zemljom ostala ži-
vlja nego igda.

Ali sve ove obrane kan da im nijesu dosta ,
pak se uhvatiše i one Bizmarkove, da valja uvi-
jek držati dva željeza u vatri. I drže ih oni, ne
dva nego četiri; uz Aziju, Australiju, Ameriku (Ka-
nadu), a u zadnje doba osobito Afriku. Sva en-
gleska politika u Africi, očito je, ide za tim, ka-
ko će od ovog četvrtog dijela svijeta na njegovu
preplodnu i prebogatu tlu osnovati englesko afrič-
ko carstvo. Od Kaplanda do Egipta, &roz cijelu
Afriku može već sada Englez da radi i gradi kroz
ogromne zemlje, kojim on zapovijeda, a svaki dan
stiče novih i širi svoje posjede. Već se. može na-
zrijeti njegova smjela osnova, a željeznica iz Ka-
pa u Aleksandriju imala bi da okruni veliko dje-
lo Chambrlania, Jamesona i Cecil Rhodesa. ljudi
ženijalnih, koji su sada — radi politike — prisi-
ljeni, da jedan drugoga u tamnicu baca, što ltje-
doše pomesti malu transvaalsku republiku, koja
im stoji na putu velikim osnovama. Ali njihova je
cijelj jedna. — --

Zanimivo je pogledati ovaj veliki boj, koji se
vodi bez zveketa sabalja i pucnjave topova, ali je

ZVU ZESCI 1 UUVJIIJI VU Itahva 1a08; GU DU ju 4.
sada poveo na ovome svijetu. Sibirska željeznica,
ta nevina dvotračnica, sve je ovo učinila, Njezina
gradnja porodila je ovo natjecanje izmegju dva ve-
lika naroda. Kako će svršiti ? Ko će pobijediti ?
To se ne može još nikako znati. Oba protivnika
imaju dobrih i loših strana, kreposti i mana, zgo-
dna i nezgodna položaja, pak će sama budućnost
odgovoriti na, ovo pitanje o rusko-engleskom spo-
ru, koje — kako više puta vidjesmo — gastavlja
i rastavlja saveze po Europi i nadalinjiva svu svjet-
sku politiku, bilo u Koreji i Japanu, bilo na Kre-
ti, Tesaliji i Macedoniji, bilo u Etiopiji na dvoru
cara Menelika. Svuda se tuda kose englesko-ruski
interesi, dočim ostali dolaze tek u drugome redu.
* w

ka

Ima još jedna okolnost, radi koje ruska že-
ljeznica može dati novu eru u povijesti čovječan-
stva, a ta je moguće i najvažnija. Ona će probiti
kineski zid, ne valjda onaj što ga podigoše Kine-
zi na obranu od srodnijeh Mongola, nego zid, ko-
ji je do sada dijelio žuto i bijelo pleme. ,

Zadnja sibirska štacija na vratima žutoga .
naroda, na vratima Kine sa 400 milijuna duša;
Kine sa hiljadugodišnjom svojom kulturom; na
vratima naroda, koji je postao tako brojan i gust,
a koji se od pamtivijeka — jedini još od svih na-
roda — nije micao iz svoga sjedišta! To je veli-
ki dogagjaj, koji može da donese nadoglednih po-
sljedica. .. ...

Jest istina da su Kinezi sada još u mrtvilu,
ali oni se mogu probuditi, a primjer Japanaca
svjedoči nam, da ovim budistično-kulturnim naro-
dima ne treba v/ekova, nego tek koja godina, a
da se okoriste sa znanjem i mnijenjem Europe.
Nauku ne treba tu, kao kod nekulturnih naroda,
iz temelja stvarati, nego je samo prevrnuti. Ja-
panci već danas ne zaostaju za Europljanima, a
Kinezi su, u istočnoj kulturi, od Japana bili uvi-
jek napredniji. Što bi moglo da bude, kad se ove
stotine milijuna žute rase nagju na sibirskim vra-

Zato i njihove kolonije sačinjaju vlade skoro mne * tima od Europe! Hoće li one pustit da ruskijem