NRIRNIRHHENINSNSENIEESNSSNSV NEEE mion

HEHRHREHEENNSESEniurenici

" NINNRENSNRENSNERREERS ui
zi RČ ČL LSV

im a ou >

Br. 46.

CRVENA HRVATS

List izlazi svake subote. Cijena mu je unaprijeda u Otpravništvu lista: na godinu fior. Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, & dopisi

U DUBROVNIKU 20 Novembra 1897.

4:50, na p4 godine fior. 2:25 ; za Dubrovnik sa donašanjem u kuću $ za ustro- Ugarsku; šalju se Uredništvu.

i Bosnu Hercegovinu s poštom : na godinu fior. 5, na po godine fior. 2:50 ; sa inozemstvo

fior. 4:50, i poštarski troškovi.

Pojedini broj stoji 10 novč Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da

je predbrojen i za došasto polugodište.

 

 

 

Za oglase, priopćeno, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se

više puta tiskaju po pogodbi i uz razmjerni popust.
Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane no prima ni uredništvo ni uprava.

 

Fata morgana.

Pripovijedaju da u afričkim pustinjama iz-
moreni putnici sa karavanam, žedni i gladni, na
jednom ugledaju zelene oaze sa hladom paoma,
vodopadima i arapskim kućicama. Još samo malo,
pak ih evo željenome počinku! A kad dogju na
mjesto gdje su bujale one paome — pijesak, pi-
jesak, pijesak — a čarobna oaza splinula u zra-
ku! Ovu prikazu zovu Arapi vražijim sinom.

I Slaveni Austrije stupaju pustinjom u po-
gledu svojih narodnih pravica. Željni svoga jezika
i svoje moći, isčekaju čas, kad će ugledati žugje-
ni dan. Kakove borbe, koliko muke! Kad evo ! šta
se ono pred njima yidi? Je li ona krasna slika

Prvi državnik ukupne monarkije austro-ugar-
ske, presjednik velikog ministarskog vijeća i mi-
nistar izvanjskih posala — Slaven je; Slaven je
presjednik ministarstva Austrije, Slaven ministar
financija, ministar za najveću austrijsku pokraji -
nu; presjednik parlamenta takogjer je Slaven, &
isto tako i potpresjednik; vogja većine koja drži
vladu Slaven je, kao što su Slaveni skoro svi čla-
novi većine. A opozicija? Nijemci — sami Nijem-
ci, svih boja i stranaka, umjereni, skrajnji najskraj-
nji, židovski, protužidovski, papinski ex oficiri i
slobodni mislioci. Ma što je ovo? reći će svak. U
Austriji izmijeniše se uloge; što je bilo doli evo
ga gori, a što je gori, doli ostaje. Danas u mo-
narkiji vladaju Slaveni !.....

Fata morgana ! No pristupiwo malo bliže o-
voj lijepoj oazi, koja nas opaja i vidjećemo, da je
to samo fikcija. Jezik, uprava, duh države isto je
tako njemački kao što je bio nazad trideset godi-
na, stom razlikom, da je danas stanje nesnosnije,
jer su onda slavenski narodi većinom spavali, pak
u svom kompleksu nijesu pojimali podregjenost po-
ložaja. O :čemu se dakle sada radi? O tome da #e i
drugim narodima dade mrvica onoga što Nijemci
eskluzivno za sebe uživaju. U to ime sva Austri-
ja razdijeljena je na dva tabora: na slavenski, ko-
ji ne vlada, nego podržava vladu eda dobije ko-
ju mrvicu i na njemački koji hoće da je sruši, a
da se ,iuferijornoj“ rasi ne dopusti ni odahuat,

Da pravo kažemo, i ako nam je mila slika
što nam je donosi sadašoji položaj, za bu-
dućnost, mi joj sasvim tim malo vjerujemo. Jest
istina da su Slaveni na prvijem mjestima, ali ne
valja zaboraviti, da su ti Slaveni isključivo Polja-
ci. Poljaci su uzorni i nenatkriljivi rodoljubi no
u isto doba najprevejaniji političari što ih Austrija
ima. Isti ljudi koji danas predvode većinu (jer faktično
oni sve vode) oni isti nazad tri godine bijahu u
koalicijonome ministarstvu, ruku u ruku & Nijem-
cima protiv svih ostalih Slavena monarkije. A grof
Badeni? taj čovjek koji iza kako je kazao da će
on voditi, a ne bit vogjen, kako lijepo govori i
obećaje! Česima jezik, upravu, Slovencima i Hr-
vatima jezik i željeznice, klerikalnim Nijemcima
konfesijonalne škole. A slavenski zastupnici podu-

piru ga, lome sa nj svoja koplja, ali u štvari što
do sada imadu ?

Našijem vogjama u Beču težak je položaj.
Pitanje koje su pozvani da riješavaju ima dvije
strane i ne zna se koja je teža, Podupirati vladu,

realnosti, ili je politička fata morgana ?

"koja obećiva?: pomoć joj da se utvrdi? da obavi

nagodbu sa Ugarskom? Spasiti parlamentarizam?
A onda?....... Ili preći u opoziciju i pomoći
Nijemcima, da ruše sustav, djelo što ga sami
stvoriše, pa ga u prah tatiru, jer ga ne mogu sa-
mi uživati? Koja li je staza bolja, koja li je ona

prava?
Na ovo je odgovor vrlo mučan, ali tim teža

odgovornost slavenskih zastupnika, nadasve hrvat-
skih, jer oni na koncu konca, tu su samo privre-
meno i od nevolje. U parlamentarimu borbama
sjećamo se jednog precedensa: kad je o hrvat-
skim glasovima ovisila većina, kad su posebni pa-
robrodi kupili po Dalmaciji hrvatske zastupnike,
eda prvo u Beč prispiju i spase vladu. 1 oni su

je onda spasili — a za to što su dobili? .....
Napokon ne valja ni to zaboraviti: da se 0

nama u Beču sada i ne radi, Hrvati dolaze u dru-
gom, u trećem redu. A pitanje je, kad oni prvi
nešto dobiju, ako dobiju, hoćemo li mi i onda
ostati slavenska braća.

Radi toga valjalo bi kovat gvožgje dok je
vruće, kad smo se već odanj omrčili, pa stanovi-
tu gospodu pritisnut o zid i ne pustit ih prije,
nego li dadu bar toliko, da nam se narodnost i
jezik zaštiti. Inače neka se oni sami misle kako
će ,spasiti parlamentarizam Austrije,“ nama je
od njega bila uvijek mala hvajda.

 

Priposlano.

IL
Ugledni g. Uredniče !
Molimo još mrvičak prostora, a jer se pred»
meti rasprava kako u kaleidoskopu mijenjaju, u-

hvamo da ćemo ovom zavezati.
Pročitav krupnijem slovima odgovor na pri-

poslano, mi smo cijenili da će ,Dubrovnik“ ili o-
pravdati, što ipak nije moguće, ili barem izviniti
neopranu svoju pisaniju: Prešao Rubikon ; ali 0
tomu ne spominje ni riječi; valja da se je jadnik
okupo u Lete, te mu stala pamet,

On sad udara u posve druge diple; prefri-

grano pitanje klerikalizma i liberalizma prenaša
iz kakve riviste, maže medom, oblaga maslom,
pospe sa dobrom paprikom pecanja sveštenstva,

pa ga duhata pruža naivnim svojim štiocima.
Da se ne raskokoti treba nam ga slijediti i

na to polje, skladnom i dostojanstveno raspravom,
kako on želi i kako smo mi uvijek i željeli i či+
nili, jer se tako, on kaže a i mi, ideje dovode do
pobjede. Mi i kao sveštenici i kako hrvati iskreno
žalimo i osugjujemo mučki (?) napadaj na osobu
g. Urednika ; ali ne možemo nego osuditi lakou-
mnu, a da se blago izrazimo, pisaniju i tvrdnju,
da su naš politički rad i pisanija to prouzročila.

Da, naše jesu navedene riječi; ali smo mi pret-
postavljali, da ako je era srba-katolika odi-

jelit nas od puka potvaranjem i izmišljotinam, da
ćemo se u tome slučaju puku, braći našoj, ute»
či, pak da vidimo pri komu će deblji kraj ostati;
tako barem glase očite riječi ,ako je to vaša na-
mjera.“ Čim dakle drže da je napadaj posljedica
našeg rada i pisanije, tim kažu da je uprav ta-
kva bila njihova namjera, što mi niti mislimo ni»
ti tvrdimo. Mi se nijesmo puku obratili, niti bi-

smo do skrajne skrajnosti, jer možemo srbe-ka-
tolike oko ,Dubrovnika“ samo sažaliti, i ništa vi-
še; a kad bi srbiskatolici napadaj krstili kao pri-
stajanje puka, tim bi sebi veoma žalosno svjedo-

čanstvo paupertatig podjelili. Oni se nabacuju fa»

natizmom € surovosti ; ali, molimo, nije li skrajni
fanatizam i surovost i samo podvojiti da bi pot-
pisanici mogli odobriti i saželjeti brutalnu silu na-
padaja, ma bilo i proti najgorem dušmaninu ? A
tamo, kroz retke čita se nešto više nego sama
sumnja, a to neka nam ,Dubrovnik“ oprosti nije
niti skladno niti dostojansveno, nego uprav fana-
tizam i surovost. Cecidit in foveam quam  fecit.
Mi baš u ovoj zgodi vršimo onu evangjeosku ; ko
te udari po licu, obrni mu i drugu stranu (Luk.
VI. 29); jer takoj potvori. tražili bismo i boljega
lijeka, da po evangjeoskoj velikodušno ne prašta-
mo. Mi odgovaramo potpisom, a neka prosudi ko
hoče dali ima pretjeranosti u onomu što pišemo,
odgovaraju nam nepoznanovići ; .mi štedimo osvbe,
a oni osobno napadaju na nas. Po navagjanju e-
vangjelja , Dubrovnik“ zaudara sakristijom na se-
dam milja daleko (čudnovato da ,liberalac“. &mr-
da po sakristijam), ali bi trebalo da mu barem
navode prorešeta koji mu odani teolog, jer navo-
di: ko tebe kamenom ti njega kruhom; vaše: je
carstvo na nebesima, u evangjelju ne postoje; a
kad na krivim pretpostavkam izvagjaju se zaključ-
ci, onda što da izagje? Neštv posve smješnal

List nam spominje vitešku borbw i poštenu
utakmicu u pitomom našem gradu. Ali niti je vi-
teška niti poštena, kad se plemenito pregnuće ; za
unijom zlorabi, kad se navlaš stvara izmišljena
pravaško-klerikalna propaganda, kad se sumnji-
će nevine osobe i čine odgovornim radi žalostnog
slučaja, a nadasve kad se temelji, da se vjera zlo-
rabi; a eksaltacija ima bit uprav divlja kod :,Dal-
mate“ kad može i časkom pomisliti da bi moglo
dostvjanstveno otvoreno pismo, vedra čela.i $vr-
dim osvjedočenjem, potpisano prouzročiti smuću ;
ali se ne čudimo, jer u Italiji nazivlju se muče-
pici i najgori zločinci. Sve te goropadue riječi kri-
ju nastojanje, kojim bi se htjelo začepiti usla o-
nijem, koji bi željeli svome narodu ne samo vre-
meniti nego i duhovni preporod. .Zar pismeni na-
padaji za neku su gospodu stvar od smijeha? Ri-
jet bi da jesu.

Opet velimo, mi iskreno želimo i zagovara-
mo uniju, dosljedni u tomu najplemenitijemu /pre-
guuću slavnoga našega grada, kako ćemo prvom
sgodom dokazati: za to se molimo, tome.su se
poslu vrsna pera posvetila, da naj blažom : formom
ju oskore, da pokrenu proučavanje tog golemog i
životnog pitanja. Zar da se srbi pravoslavni toga
buje? Ne bi imali; kukavica je koji se istine i
pravice boji, neka pokušaju nas osvjedočiti da
smo pa krivom putu, a koliko nam je drag spas
duše naše, budu -li nas osvjedočili, mi ćemo isti-
nu kako istinu prigrliti. Ali dočim izbjegavaju tri-
jezmenu raspravu, tim dokazuju da jur snadu da
će biti pobjegjeni. A srbi-katolici? Oni bi ge to-
liko manje imali bojati, jer' ako im je vjera sve-
tinja, imalo bi im biti milo, da bea njihovog pa-
čanja, ta svetinja nalazi vrlo apobornike i gorlji«
ve branitelje; imali bi skupa s nama barem mo-
liti i vapiti, da nas dobri Bog sajedini. Zar nije
su uvjereni da bi to jedinstvo bilo aajviša milost,
koju bi Bog u neizmjernoj svojoj dobroti mogav
nam udjeliti sa svakoga vida? Dakle, ili nijesu
osvjedočani 0 istinitosti i svetinji svoje vjere, &
kako olila da a sbrirstnj li OMA WMA
ko tu svetinju prodavaju za pladanj
grajte se žmirke, gospodo, svaki vjeraik katolik