Br. 27. U DUBROVNIKU 8. Avgusta 1891. CRVENA HRVATS List izlazi svakom subotom, a cijena ma je unaprijed za Dubrovnik : na cijela go- Pretplata i oglasi plaćaja se upravi ,Crrene Heratske“ a Dubrovnika a dopisi Ša- dinu flor. 4, na p& godine flor. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu: na cijela lju se Uredništva. godinu fior. 4: 50, na p0 godine flor. 2: 25; sa inozemstvo flor. 4 i poštarski troškovi. Za oglase, zahvale iost, plaća se 10 novč. po retku, & oglasi koji se više pata tiskaja Ko ne vrati list kad ma pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za doša- Rakopisi se ne vraćaju, Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava, sto polugodište. AGTONOMAŠI. Naš narodai pokret u Dalmaciji od postanka pa do danas nosi kao prvu tačku svoga progra- ma sjedinjenje sa Hrvatskom. U ime sjedinjenja probudio se je narod, u ime sjedinjena bori se protiv tugjinštine, u ime istoga sjedinjena i sa- mostalnosti boriće se do vijeka. Bez sjedinjena sa banovinom, hrvatski narod u Dalmaciji i u drugim pokrajinama našim nema nikakva uvjeta za svoj razvitak i opstanak. Mi rascijepani ostajemo kao otrgnuta uda od tijela, koje dava život. Tomu pak nemamo se čuditi, jer ovo je naravni proces, na koji sam nagon nuka svaki narod. Ovo razumjeli su, ovo tražili su i drugi mnogo veći narodi nego li je naš, a rade i dao danas da se okupe u je- dno kolo svi djelovi istoga naroda, kasko bi se mogli bolje razvijati i napredovati. Nijemci i Ta- lijanci, koliko nijesu podnijeli, da postignu ujedi- njene svoje domovine! Kako se za to ujedinjene bore danas Česi ! Koliko se tomu daje važnosti na- lazimo najbolji primjer kod Talijanaca. Osim Italije ima još u susjednim joj državama po koji komadić zemlje, u komu stanuje talijanski narod, pa kako živo agitiraju iredentiste, eda bi mogli i njih pri- 'družiti majci zemlji. Eto kako svak na svijetu že- li da se nagje sa jednokrvnom braćom na okupu, tako želimo i mi i zato baš glavna točka našega programa jest: sjedinjenje. Sjedinjenje mora na- rodu i. materijalno koristiti, a na to ga nuka i njegovo narodno pravo. Da imamo žestokih neprijatelja koji po sva- ki način gledaju gapriječiti sjedinjenje oije se ču- diti. U prvom _ redu. spadaju Srbi i dalmatinski autonomaši, da me imenujemo sada one podalje. Srbi mu se opiru, ne znajuć ni sami koju. veliku štetu rade tim i koju ljagu na se navlače, a au- tonomaši zastavi sjediojenja suprotstavljaju onu osamljenja Dalmacije, želeći da ostane prostom ci- slajtanskom pokrajinom kako je faktično i gada, PODLISTAK Savjeti Ženi. Iz ,Strenna“ za god. 1884. (nastavak v, br. 36). | Kada ti sin pomoću znanosti postane: ,kralj i papa sama sebe,* slijediće nauk sv, Pavla, koji veli: Govorim vam kao osobama razumnim, sudite sami što velim, kušajte 'sve, pak zadržite ono što je dobro.“ Vidiće, ako je: snanost neprijate- ljica njekih malovažnih i priprostih dogma, ako istrašaje i ispituje prije nego li sudi; da ipak ne niječe posvema vjere, nebeskoga svjelionika Rosmi:+ ni-eva, jer kako kaše Romaquovi, nema se slosta- vljati razum uzaludnim sofizmima, / neodobrenim od zdravoga mudroslovlja, pokle preko mejaša nepo- stišoa, ima njekih otajstva, koja treba prišaavati, ali ih no pretressti. || 6 1/0 Radi česa, ako je kogod, komu nije pošto ga rukom da otkrije gustu koprenu, koja sastire povijeat stvaranja i početak roda ljudskoga, re- kao: ,On se domaade: ou I' homme vicat, ou i Pojedini broj stoji 10 novč. | po pogodbi. NHS NN Ko su ti automaši? Ostanci tugjinskoga e- lementa od vremena mletačke vlade, što se još u malom broju pomiču po primorskim gradovima smiješani sa otugjenom domaćom burokracijom opiru se aneksiji svim silama. Burokracija se u tomu poslu odlikovala, a zašto, razumljivo je. Kad je naš narod još snivao sanak, ova bila je u Dal- maciji — bez prećecravanja govoreći svemoguća. Kreatura staroga Meternichova sustava, ohola i silna preziruć naš prosti puk, koga se je stidila i željela da ostane onakav kakav je bio, ovamo u- lagivala se smijerno i metanisala duboko svojim njemačkim gospodarima nadajući se, da će na o- vaj način u zemlji uzdržati se. Nedjela koja je počinjala poznata su : potvaranja, laži, krivi izvje- staji izmišljeni zločini, tužbe i progonstva s lju- dima koji su joj se opirali bili su na dnevnomu redu, a s njezine strane počinjali su se sami prekržaji, kako svjedoče žrtve drniških izbora i nasilja po Boki. Autonomaši ne mogu imati opstanka u naro- du, jer to je stranka koja mu o glavi radi, jer ona se opire njegovu sjediajenju i samostalnosti. Ispri- ke da je talijanska kultura potrebita Dalmaciji i da se Dalmacija ne može otresti talijanskoga je- zika padaju, jer kad bi sve to tako bilo, ne izvo- dimo odatle da ima talijanske narodnosti u Dalma- ciji. A da se osvjedoćimo koliko je smiješna ta autonomija, dosta nam je pogledati dalmatinske primorske seljake, kao zadarskoga koji je glavas potpora i zadarskim velikim Talijancima i njihovoj općini, a zna žlje i gore ono malo najobićnijih poz- drava u talijanskomu jeziku. Gdje nam je pak spljetski varošanin u svemu i po svemu brat za- darskomu seljaku. Obojica, crvenkape, najžešće su uporište nekadašnjih autonomaša a današnjih to- božojih Talijana u Dalmaciji, 1 u Dubrovniku vi- dimo ljudi, koji do jučer nijesu zaali ai riječi ta- lijanske, a danas su talijanaši, Ovi su jo& smješ- niji od spljetskih, zadarskih i starogradskih, jer dok ovi barem govore talijanski, dubrovački tali- janaš služi se jedino svojim materinskim jezikom. Dalmatinski, govore jadao i nevoljano, dubrovčanin toskanegja t. j. zbori onako kako je iz knjiga na- učio, Pa da što hoće ti ljudi? Mi ne znamo a u- vjereni smo da ne znadu ni oni, izuzev mlade i- redentiste. A što neće? Neće sjedinjenje Dalma- čije sa Hrvatskom ! Rekosmo nekad da one stranke danas ne bi bilo da je ne podržavaju Srbi, i tako je. Srbi su se združili ne s talijanašima, nego kako oni vele s autonomnom strankom i okrijepili i&. Da se osvje- dočimo da je tako, pogledajmo Dubrovnik, koji nam danas u svačemu pruža sjajan primjer najve- će abnormalnosti. U ovomu gradu autonomaši tek su životarili zaboravljeni od svakoga i nije im ni na pamet dolazilo da bi mogli doći ikad više u većinu. Potkrijepljeni od Srba postali su jaki fak- tor, jer njihovi mogući i uplivni ljudi dali su se na rad. Sve tobožnja srpske pobjede u Dubrovni- ku imaju se zahvaliti autonomasima, bez kojih Srbi ne bi nikad postigli ništa. Pa tako sto vidimo? Da Dubrovnik koji je u Dalmaciji prvi ustao da se bori za sjedinjenje, danas pljuva na svoju prošlost. Tako je avokad, a Srbi prije ili puslje odgovaraće slavenstvu za ovaka nedjela. Obojicu na savez mogla je postisnuti jedino mržnja oa Hrvate, jer što drugo imadu xajedni- čkoga. Veliko-srbi hoće da vinidiciraju ovo primo- rje, koje nije srpsko, za srpstvo, a talijanaši pri- pravljaju ga za Italija! To su dvije goleme oprije- ke, što bi ih do vijeka imale držati u zavadi, da ne bi bilo Hrvata protiv kojih ustali su, d& u ime slavenske solidarnosti nastoje zapriječiti njihovu sjedinjenje ! Dalmatinsko talijanstvo podržavaće se sve, dok se naš narod potpuno ne osvijesti. Kada gra- gjanin i seljak avidi da je otišao stranputicom i kad se vrati na stazu svojih djedova, nestaće ve- likoga protivnika aneksije, a ni svi Srbi neće ga moći spasiti. Talijanski jesik i talijanska knjiga va; čternel et misterieux probleme auquel nulle solution n' a pu encore dćfinitivement repoudre,“ (čovjek se pita odakle dohodi, kamo igje; vjećno i otajstveno pitanje na koje se nije moglo još konačno odgovoriti); ako Edgard Quinet, Zimmer- man, Lamark, Moleschot, Darwin i toliko drugih brane glede toga razne i čudnovate teorije, on ih neće u porugu uzimati, već će ih proučavati, pak zadržati ono i onoliko, koliko bi u njima moglo bi- ti pravo i pametao. Pokle proući s pomenutim u- Genjacima je li čovjek po atavisau sačinjen iz raznih čostica, jesu li pranik, sumpor, sruca ili stanice poćela njegova bivstvovanja (opstanka), da li nije ujedinjenje maglich — proizlazi li od opi- e& — da li po zakonima Darwinovim nije no pretvorba ili bolje nastavljanje bić&, koja su već opstojala, razmisliće takogjer s Campanellom, Ros- mini-em, Tomaseom, Bosuetom, Pasealom, Dantom, Petrarkom, Matastasijom itd, itd. da li nasuprot čovjeka nije iz mičesa stvorio jedan svemogući Bog na svoju sliku i priliku, jer u njem ke u Ja Divina immago -/ Pura od austora santit& risplende 1) Kad odgojiš sina u nabožnom čuvastvu i op bude atalan o neumrlosti duha, lakše će ti biti gojiti u njem klicu kreposti, učiniti ga jakim pro- ti ugodnim zamamam slih navada, koje će ga vi- še privlačiti i mamiti, nego li prividna strogost kreposti ; jednom riječju podraste 'li krepostan i pošten, podrustao ti je i za ćudoregje i za vje- rosakon. ' i \ M pi“ ' : \ i e d t ME los tom PR 83460 ODN : se da! 1 čovjek.* bili 3 Omid A višku tu RE SE t Sdivien 0, suki mmm i | 1) Botanska slika, čista i stroga svetost 100 —- oijeni oja sazna DU SOM URU 04 + ši i ut tate zat toi