Godina 1.

Br. 40. U DUBROVNIKU %. Novembra 1891.

CRVENA HRVATSKA

Pretplata i oglasi plaćaja se upravi ,Orvone Hevatsko“ u Dubrovnika a dopisi ša-

 

List izlazi svakom subotom, a cijena ma je unaprijed za Dudrovnik : na cijelu go-

dina for. 4, odine flor. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu : na cijela lju se Uredništva.
pišite LAVRA podna oo. 9: i: sa inosemstvo flor. 4 i poštarski troškovi. — | Za oglase, zahvale i ost, plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se više pata tiskaju
Pojedini broj stoji 10 nor. po pogodbi.

Rakopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava,

Ko ne vrati list kad ma pretplata mine, smatra se da je predbrojea i sa doša-

sto polugodište.

 

OPET VJERA...

Locuti sunt labiis cć imoverunt
caput. Psal, XXI.

Ne razumijemo što se ,Srpski Glas* ljuti,
jer su se u Kotoru složili Hrvati i autonomaši
protiv Srba, da im otmu općinu.

Kotorski Hrvati ne čine ništa nova, nego o-
no što au braća Srbi učinili po cijeloj Dalmaciji,
kad se spojiše još u političkim izborima s auto-
mašima, Zato ,Srpski Glas“ mjesto da se tuži i-
mao bi povlagjivati, što je primjer njegovih našao
sljedbenika kod Hrvata.

Nego naš zadarski kolega ne ljuti se toliko
radi same stvari. Oo je sirota poglavito zamišjeo
Zato, što urotaici u Boci meću u pogibiju pozna-
ta liberalna načela, koja on od svojeg postanka
neprekidno zagovara. Nadasve je srpski vrijedni
organu tužan i zabrinut, što poznata zlatna vjerska
suosljivost, koju on i njegovi svi i svuda ističu,
nalazi se u ozbiljnoj pogibelji.

Pitamo sada da li je moguće kad čuješ ta-
ke smjele ludosti uzdržati smijeh ?

Kad mi, crno stvorenje, promislimo te velike
patnje i gorke muke plemenitog zatočnika srpske
stvari na Jadranskim obalama, nećeš da nam se
srce ne ražali i od muke suza da nam se ne
spusne & oka?

Regbi da je ,Srp. Glasu* sada pritužilo,
pak on koji nas je ponosito od našeg postanka i-
njorirao, sjetio se da Crmi list (njegov je izraz)
žive; nego kaže da mu je uzalud propovijedati
kod nas najernju reakciju, jer da je Dubrovnik
Atina na kojoj lebdi genij srpske inteligencije |

Mi opet pitamo: jeli moguće da se ljudi ne
smiju kad čuju take bezočne gluposti ?

Vjerski fanatizam ! Zar bes vjerskog fanatiz-
ma bilo bi ovdje Srba?

U prošlim brojevima već dokažasmo da Srp-
stvo i Pravoslavje to je sve jedno, te ne treba da
ovdje ponavljamo ono, na što nam Srbi i ,Sr, GL.*

duguju odgovor.

Sva bisautinska prepredanja mašeg bijelog
druga neće nikoga osbiljna uvjeriti da je drugčije,
Srbi ne smiju sboriti o vjerskom fanatismu, jer
da ga nema ne bi ni njih u našim stranama bilo,

Nego najsmješnije čini nam se ono sto naš
bijeli kolega stuca o nekakvu programu vjerske
snubljevovti, kojeg u svojoj poznatoj Čednosti, ka-
že da je on isradio, Za taki program mi ništa no
suamo, jer od rijeći ne damo se savesti, a ljude
sudimo po njihovim djelima. Kakvi ste vi zago-
varatelji sloge | vjerske snođljivosti, vi koji svi 1
svuda ističeto vađe Konfesionalue Skole, pak se
izlađeto sa to ruglu, kad u ime hinjenog libersli-
sma ustajeće proti drugim Kad take škole sa se
traže ; vi dto na sve načine spletkarite, da na-
mjestite i ondje. ima veliki broj katolika
podtjistva Uuip t: :

Dubrovnik došivio je u tom pogledu s vaše
strano jedan od najemješnijih prisora, kad vas je
vidio u općiaskomu vijeću voditi agitaciju proti

HESSEN

 

Javna je tajnu kako stari autonomaći u Da-
brovniku dok su bili na općini svakako su se mu-
čili, da im zapriječe da u Dubrovniku crkvu grade.

A ko je te zaprijeke obalio ? To su bili na-
ši ljudi, na koje sad Srbi bezobzirno iz zasjede
napadaju, dok se druže sa svojim i njihovim neg-
dašnjim protivnicima, što su im u obraz pljuvali
nazivljuć ih opaočarima.

Pak ta čeljad govore o bezdušnicima.

Ko pljuva na historija, ko izvrta značaj Du-
brovnika, ko sramoti, to su oni, koji prama isku-
šanim narodnim prijateljima, podiža propalice, ne-
znalice i klete dušmane samo da uspiju u svojim
sramotnim namjeram. A iza kako su posijali vje-
tar, sad ko slabe ženetine tuže se i jadikuju jer
oluja prijeti.

Da mi volimo više muhamedancima nego sr-
bima to je posve naravna posljedica položaja i
narodnosti. Tu vjera ne ulazi po srijedi ; a sma-
trajuć stvar sa strogo političkog gledišta znamo
da se muhamedanci posrbiti ue mogu i neće, te
tim postati naši protivnici. Pa kako da ne volimo
više njima, nego zakletom našem neprijatelju, ko-
ji nam o glavi radi? Svetac Muhamed tu ga -ni-
šta ne ulazi, kako se pričinja ,S. Glasu“ u njego-
voj razgrijanoj mašti, nego prosto narodni i po-
litički raslog.

Istina je pak, vjera je jako i pogibeljno 0-
ružje, pak naši ako se i laćaju tog srestva, to
čine na vlastitu obranu, da skr$e bizantinstvo i
licumjerstvo, te skinu krinku sa obraza onim, koji
nesnosljivost političku i vjersku hoće da sakriju
pod plašt hinjenog kalugjerskog liberalizma, što
fakta laživim pokazuju.

Nek se ,S. GI.“ umiri, jer evolucija, koja se
u Bosni stoprv na obzorje pojavila imaće svoj pot-
puni razvitak. A i moralo je da, bude tako, pošto
je naš svijet već preko svake mjere sit srpskih
lakardija. Borba neće svršiti u Kotoru, naš udes
hoće da se naprijed ide. Treba da borba šlijedi
bez obzira i milosti, pak će biti što Bog dai sre-
ća; a mi smo stalno uvjereni, da će pobjediti o-
ni, gdje je pretežaije pravo, znanost i kultura.

vašom uopće poznatom nadutosti spojenom s him-
bom i neznanstvom dodijali ste i Bogu i svijetu.

Vaši saveznici autonomaši bokeški odbjegli
su vas, a znate li zašto? Jer ste tamo u množi-
ni, a gdje je vas dosta niko vas živ trpjet ne
može ! Da je tako u ostaloj Dalmaciji, i tamo au-
tonomaši bili bi se od vas razlučili davno sjeća-
jući se za uvjeke, ko što se sjećaju u Boci ple-
menitog saveza i još plemenitijeh saveznika, jer
vjersku snosljivost Vašu tad bi bili istakli na o-
naj način isti, kako je ističele w novoj kraljevini
na Dunavu, gdje ne smije da bude ni govora ni o
katoličkoj vjeri, ni o katoličkoj crkvi.

Zar nije tako ?

Nego ,Srpski Glas“ kaže, da saveznike u
Kotoru političko načelo ne spaja (a siromaha nje-
ga i njegove s talijanašima zadarskim spaja!) ne-
go odvaja, te da se tobožnjim vjerskim fanati-
zmomw služe, da srpski narod utamane.

Kad bi to bilo tako, a nije, jer ono u Koto-
ra nije napadaj nego obrana, ipak značilo bi da
naš zadarski kolega u isto doba dok prema vjer-
skom fanatizma  viće, u protuslovlju sa sobom i-
stijem stvarno pripoznaje, da poglavito obilježje,
koje razlikuju srpski narod u Boci od ostalog jest
vjera, io što u 1stiuu baš biva; jer kad se me-

tnu na stranu fraze, bez pravoslavja, ko što re-
kosmo, nema ni srpstva.

»Srpskom Glasu“ mašta se razjarila, pak on
govori i 0 lomačama na kojim vjerski fanatizam
njekad je pržio ljudi. Neka se umiri : njega i nje-
gove neće niko peći ; nijesu više ona vremena;
spletkarenje i hinjenje preuzelo je ulogu negdaš-
njih lomača kako on dobro zna. Ne treba danas
sile, jer podlija srestva izvrtanja, laži i licumjer-
stva zamijenili su je, kao što nam svjedoči ras-
trubljeni liberalisam bijelog zadarskog fararijota.

aSr. GL.* kaže da mi dražimo u Dubrovniku
svjetinu protiv inteligencije. Koje inteligencije ? Mi
istinu kažemo, da ga tu ni malo ne razomijemo,
nego ga lijepo molimo, da nam istumaći, što je
tu, što on sove srpskom inteligencijom protiv ko-
je veli da se mi borimo? Ko zaa da on još ne
umišlja Dubrovnik kao već čisto srpski grad. Ako
je srpski nije potreba toliko da nas se plaše on i
njegovi: neka nam ti Dubrovački srbi sa svom
svojom inteligencijom izlaze na megdan sami i kao
Srbi, a neka se ne skrivaju sa autonomaše i ne-

narodnu burokraciju, pak da vidimo ko će odni-
jeti barjak.

O preseljivanju pak pravoslavnih Srba is Her-
cegovine sa njihovim bogaštvom u Dubrovnik u
staro doba i oprjekama dubrovačke vlade nećemo
ovdje raspravljati, jer prosugjivanje onog vreme-
pa sa našim modernim idejama ne može drugo
prouzročiti nego opću powetaju. Rijet ćemo samo
da bar u koliko je nama poznato. maogi su nji«
bovi dosli siromasi i u Dubrovniku e obogatili,
'to se već sada muće kako bi u kut potisli stare
Dobrovčane, osokoljeni tim što vide ludova koji ih
bodre | koji im povlagjivaju. Ti ludovi & ne mi
bucaju se blatom na prošlost Dabrovnika.

Ako igdje, s nađe strane ima ljudi, koji
ne samo nikad nijesu gledali kako se ko krati, |
dapače sausimali su se osbiljno, da se ruše sve.
saprijeke, što ne snamo da li opravdana bojas

 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  
  
 
  
  
  
 
 
  
  
  
   
   
   
  
 
 
   
   
  
  
   
  
  
   

Dubrovčani, jesu li :Hrvati 1.
(Nastavak, o._br. 84, 37, 88, 39).

Dokazano je dakle da prošlost dubrovačka,
a osobito dubrovačka stara književnost, koja i
jest jedina stvar, &to današnjemu naraštaju može
podati stari Dubrovnik pripada kao isključiva
svojina hrvatskomu oarodu: prvo, što ta kojišev-

nost nosi na sebi sva ona obilježja, koja još da
karakterniu hrvatstvo, dok se ni u čemu ne po-