4:50, na godine fior. 2:25; sa

Dubrovnik kuću,
s Bosnu i s poštom: na godinu flor. &, na p0 godine flor. 2:50; sa inosemstvo
flor. 4:50 i troškovi.
Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da

je predbrojen i sa došasto polugodište.

šalju se Uredništva.
tiskaju po pogodbi.

Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se više puta
Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo zi uprava.

 
  

Ko se vjerom služi ?....

Ispred sjajnog napretka istine, koju amo kod
nas prestavlja hrvatstvo, srpstvo, potisnuto, pora-
ženo, koli u prostom narodu, toli u gragianskom
staležu, ne znajuć kako da opravda svoj poraz,
ne dolazi mu drugo na pamet nego vjera. Hrvati
se, biva, vjerom služe u svoje političke svrhe, zlo-
rabeć crkvu i oltare na korist hrvatstva.

I koliko puta ovu laž stjeramo u grkljan, onome
koji je izbaci, ona se iza male stanke opet pomo-
li, ogavnija i perfidnija nego prije. Tuže se braća,
da smo mi zavadili jedan narod dvije vjere, a
to naravno Srbe, jer otkud da bude Hrvata u
ovijem krajevima? To njima ne ide nikako na
račun.

Tako i u zadnjemu nazovi-,Dubrovniku, pi-
šu došljaci i jadikuju se da katolički sveštenici ,upo-
trebiše u političke svrhe i crkvu — grozno je i
pomisliti — još i same crkvene svečanosti.“ Me-
gjutim, tješi se pobožni piskaralo, .,javna je štam-
pa jur osudila ono kićenje crkava političkijem zasta-
vama.“

Mi se ne možemo dosta da načudimo bezo-
brazluku onijeh, koji ovo pišu, a znadu što se oko
njih dogagja. Crkovne svečanosti drže se u kato-
ličkijem crkvama strogo po katoličkome obredu.
U nas u gradu još niko mje vidio, da se tu ka-
kva hrvatska propaganda tjera. Katolička vjera ni-
je hrvatska vjera, nego opća i zato kad katolički
sveštenik u crkvi govori, on ne predika ,svojoj mi-
loj braći hrvatima“, već svijem vnijem koji vjeru-
ju u načela crkve, kojoj je članom. Hrvata ima
katolika i nekatolika, a isto tako katolika imade
i drugih aaroda. Hrvati u katvličkoj vjeri ne sa-
činjavaju niti stoti dio njezinih duša, te po tom
dakle ne može se govoriti o kakvom monopolu,
što bi tobož bilo Hrvatstvo uvelo na katoličku
crkvu.

Naše crkvene svečanosti nemaju na sebi ni-
kakva političkoga obilježja. Služba božija drži se
većinom latinski. U crkvi ne vidi se nikakvog na-
rodno-političkog znaka. Jedine boje koje se ističu,
to su boje papinske zastave : bijele i žute. Na cr-
kvama viju se uvijek na prvome mjestu crkvene
zastave, te jedino kad su derneci i sajmi, da na-
rod po selima okiti ih uz to još i svojim troboj-
nicama. Ali to obično uvijek bude oko crkve. Naš
narod nije svoju vjeru pohrvatio. On znade da i-
ma talijana, nijemaca i drugih, koji me znaju ni
beknuti hrvatski, pak se sveisto mole s njime u
istoj crkvi, u kojuj se i vn moli. Katolički svešte-
nik može biti Hrvat, Srbin, Talijanac — ali samo
izvan crkve. U crkvi u njegovu sv. činu on je sa-
mo — katolički sveštenik, koji ne poznaje naro-
dnosti ni staleža, nego samo onu uzvišeno zvanje,
kome je posvetio cijeli svoj život.

Još se nikada nije našao Hrvat katolik, koji
je svoju vjeru nazivao hrvatsko-katoličkom vjerom ;
još nikada nijesmo čuli kakva župnika, koji je tu-
mačio narodu (0 hrvatskoj crkvi, hrvatskoj vjeri,
hrvatskome Bogu i angjelima. Pa to je i posve
naravno, jer katolička vjera jest nešto iaternaci-
jonalna, stvar savijesti i božanstva, a ne politi-
ke. I svaki svećenik, koji bi protivno učio, taj bi
po katoličkoj crkvi počinio hereziju i bio bi rije-
šen svoga čina, A to se kod nas još nije dogodilo.

*

.*

 

Mogu li ovako govoriti Srbi? Rada bismo,
da ih jednom čujemo.

Pravoslavna vjera ne zove se danas svojim
pravim imenom. Ona je u rukama lukavih  politi-
čara postala srestvom srpske propagande. Srpska
vjera! Ko je pravoslavni taj je srpske vjere,
a ko je srpske vjere, taj ne može da bude drugo
nego Srbin. Onomadne čuli smo kako u Mostaru
iguman, koji je iz političkog fanatizma počinio zlo-
čin, na upit koje je vjere, odgovara samo: srps-
ke! Taj naziv je što više u nas službeno priznat.
Srpsko-pravoslavna vjera, srpslo<pravoslavna erkva,
srpsko-pravoslavna eparhija, srpsko-pravoslavna op-
ština, srpsko-pravoslavni paroh. Uvijek i svukud
srpsko“ i to prvo srpski, pa tek onda pravoslav-
ni! I Srbi imaju obraza da pišu, kako se oni (li-
beralni!) ne služe vjerom za politiku i kako je
njima ,brat mio koje vjere bio“, a samo Hrvati ,si-
ju u ime vjere ljutu mržnju izmegju jednokrvne
(t. j. srpske, naravno) braće |“

Bizantinci !

Ali zagjimo malo i u tu srpsko-pravoslavnu
crkvu. Naći ćemo po svim krajevima srpskih tro-

bojnica. Svaka i najneznatnija stvar udešena je
tako, da odaje redom tri boje: crvenu. modru i
bijelu. Hoćeš li odežde sveštenika, hoćeš li one

vrpce kojim prevrće listove molitvenika i crkve-
nijeh knjiga, boje oltara sve je t9... srpsko.
Donapokon i ona djeca koja služe oko svešteni-
ka, okićena su vrpcama poredanijem tako, da iz-
lazi srpska zastava. Ne vjerujete li, pogjite u prvu
pravoslavan crkvu kad je kakova svečanost, pak
ćete svojim očima vidjeti. U velikim danima pak,
kad se crkva sjajno okiti, su čijem %se oni okite
nego srpskijem zastavama od dna do vrha. To vi-
še ne izgleda kuća božija, nego stan jednog srp-
skog političkog društva, koje -- recimo — slavi
godišnjicu svoga opstanka. Ovo se može vidjet u
malenu i u Dubrovniku, a što je tek po mjesti-
ma gdje su oni u većini! Kakvi li su tom prigo-
dom pravoslavni manastiri! Mnogi Dubrovčanin
bio. je va. grčko-istočnu svečanost V. Gospe na
$avini u Boki. E pa dobro, a što je tamo vidio?
Nije li zar sve, počam od zvona i zvonika, pa do
okolnih hrastova, do samih papirnatih mjehurića
za rasvjetu okićeno srpskim bojama? Pa tako je
ne samo na Savini nego svukud, gdje god se u na-
šega naroda pravoslavne vjere slavi kukva crkov-
na svečanost.

I oni još plaču jer svećenici katolici hrvat-
ske narodnosti kite tobož svoje crkve političkim
zastavama!

Bizantinci!

A kakvi su tek govori što ih fanatizovani po+
povi drže narodu !:Svaka treća im je: ,braćo Sr-
bi!“ — ,naša sveta srpska vjera“ — ,pravoslav-
no srpstvo“ —: ,naš srpski bog“ — ,trpski na-
rode moj“ — ,ja: kao srpski sveštenik“ i t. d.
Pogjite, molimo vas, na prvu prediku srpskoga po-
pa, pak ćete se s toga u obilju naslušati, a mi
u Dubrovniku ponosimo se u tom i jednim novim
otkrićem, jer se je: u gradskoj pravoslavnoj crkvi,
prigodom nekog svečanog parastosa pronašao ,sve-
ti raj“, u kome je ,srpska kolonija.“

Nego ne ostaje samo na tome, Mnugi
srpski sveštenik ne zadovoljava se samo gornjim
tvrdnjama, on se laća i invetiva. U tom slučaju

sva arpako-pravoslavna predika nije drugo do li

 

kakav šovinistički članak ,Srbobrana“ i ,Srpskoga
Glasa“ (pravi Srbi ne vjeruju u srpstvo našijeh
izroda i njihova lista). I ne samo sveštenici nego
i episkopi tako postupaju. Zadnja korizmena po-
slanica episkopa Milaša nije drugo nego skup ko-
jekakvih uvrijeda proti ,Rimu“, koje na mnogo
mjesta graniče sa trivijalnošću. Obzor“ mu je
punim pravom temeljito zamjerio, i rekao kako se
ne dostoji jednome biskupu, da onako piše. Na
Uskrs — u jednoj pravoslavnoj crkvi nama vrlo
blizu, bila je pred mnoštvom naroda pročitana 0-
va napadna poslanica Milaševa, puna napadaja na
katolike i na Hrvate. Rečena črkva ne spada u
episkopiju zadarskoga biskupa, a pošto svaki epi-
skop samo svome stadu piše, pročitana je i ovdje
jedino radi njezine polemične naravi. Dotični pop.
kao dobar pastir svojijeh ovčica, popratio je ovu
poslanicu takovijem komentima, da su se isti ne-
ki pravoslavni pitali: spada li i to u crkvu i na
oltar? Mi mislimo da spada. Ako je prayoslavna
crkva srpskom, zašto se 8 njezinih oltara
ne mogu da drže i političke predike?

I ovi se još tuže na naše Dominikance, da
su u crkvu uveli politiku .-. . . zato što (incre-
dibile dictu!) njeki od njih, -jer ikavci, ne govore
Jesus i Djevica, nego Isus i Divica!!!

Bizantinci !

* *
*

Mogli bismo nastaviti, al to .bi nas daleko

odvelo. U ostalom dvsta je i ovo. Pak ina ovaj
način odgojen ne muže naravno da pojmi pravo
načelo narodnosti. Zatv se u Srbiji i dan danas
čude, kakvi su to Srbi katoličke vjere, a Dubrov-
čaninu Gjaji, nekada ministru srpskom, nijesu na-
lazili boljeg prigovora nego taj, da je rogjen ka-
tolik ! Ne, pravoslavni narod toga ne pojmi, što je
iza gornjih nauka posve naravno. Zato u nas u
Dalmaciji imade i danas seljaka, koji će vam ka-
zati da govore hrvatski, ali da su srpske vjere
i zato Srbi. Pa kako bi inače moglo i biti? Uz-
mimo slučaj, da jedan protestanat, Englez, ili još
bulje Čeh, dogje k mama, zavoli pravoslavlje i
primi ovu religiju. Kada on u svojoj novoj crkvi
u svaku drugu čuje: ,Vi Srbi“ ,vaša srpska vje-
ra“ itd., zar nije posve logično, da kaže: pošto
ja nijesam Srbin, nego Čeh, onda ne mogu da i
nadalje budem članom vjere, koja mi niječe na-
rodnost, nego ili ću je opet promijenuti, ili ću i
ja postati Srbinom kao i svi ostali? Ta ovo je
naravna posljedica srpskoga klerikalizma i zato mi
nećemo u nas naći nijednoga hrišćanina, koji nije
u isto doba i Srbin, a u Hrvatskoj, ako ih još
ima, to je dokaz da ova nekolicima imadu širi vi-
dik, pak se znadoše oteti pogubnom protunarodnom
fanatizmu svoga popa.

Da zavežemo, Mi ne tajimo, moguće da je
gdjegod počinjena koja pogreška. Biće bilo, kad
je koji katolik, po narodnosti Hrvat, mislio da je
Hrvat zato što je članom rimokatoličke vjere ; do<
pustićemo dapače da se i u nas oltar kadgod u-
potrebio u političke svrhe, jerbo — eh! nije pra-
vila bez iznimke. Mi to žalimo i ne odobravamo
i znamo, da kad bi se to dogodilo i obaznalo, do-
tičnik bio bi od svojih crkovnih starješina ukoren
i kaznjen. Jer.... vjera jedno, & narodnost dru-
go. Ali ono što u nas može biti samo iznimkom,
u Srba je pravilom — takovim pravilom, da mi

jo imamo da vidimo gargičnog prevroslevaog

og
O
M NI
i
12v
ae ta
nr
..