fiktima pobio je Jokayeve izmišljotine. Ovaj list
d je da u Ugarskoj gdje ima 9 milijuna
Ni jara, nema nijedne nemagjarske škole, koju
uzdrži država. To je magjarska pravičnost!

s x *

#

«Ali ko se najbolje istaknuo to su bili Ru-
munji. I pravo je, jer oni od Magjara najviše trpe,
Vogja Ugarskih Rumunija mučenik dr. Ratiu sa-
zvao je sastanak narodnog odbora. Vlada nije do-
zvolila ovaj sastanak, ali sveišto njegova je svrha
polučena. U Bukareštu pak, u slobodnoj Rumu-
njskoj došlo je do velikih nevidjenih-demonstra-
cija proti nasilju Magjara na Ugarskim Rumu-
njim. Gjačtvo se stavilo na čelo pokreta, komu
se odazvalo cijelo otmeno gragjanstvo glavnoga
grada. Ophodnja u. Bukareštu. brojila je više od
50.000 duša, koje je sve klicalo proti Magjariji.
Vlada se nije ničim umiješala, jer mir nije bio
porušen, sto više, sam ministar presjednik u par-
lamentu nije niti jednom riječi osudio iskaz nego
samo preporučio opreznost. Manje nije mogao ka-
zati, a to znači da ga je on mučki odobravao,
neka Europa vidi što o Magjarima misle najbli-
ži njihovi susjedi. od

*

Pri ovakom raspoloženju Hrvata, Rumunja i
narodnosti u Ugarskoj, teško da će kome narodu
— osvem službenog Nijemstva i Poljaka — pa-
nut na pamet da pogje u pohode Magjarim i tim
izazove Hrvate, Srbe, Slovake, a preko njih cijelo
veliko slavenstvo. U Parizu o tom i ne misle, da-
pače u koliko mogu nastojaće da se magjarskom
pozivu niko ne odazove. I u samoj Italiji toj ve-
likoj prijateljici ,viteškog“ naroda primljen je o-
vaj poziv veoma hladno. Dapače u sred parlamen-
tu u Rimu preporučiše se pravedne težnje ugar-
skih Rumunja i protestovalo se proti magjarskoj
tiraniji.

* *

*

I tako s jednoga kraja do drugoga, gdjegod
je progovorila slobodna svijest kulturnih naroda,
taj glas bio je glas ogorčenja i negodovanja, a
vapaj potištenih vapaj prosvjeda iprotiv samosilju,
koji je bio tako žestok, da je odjeknuo na sve
četiri strane svijeta. -

U to ime kako se vidi dobro je došla ,ma-
gjarska slava.“ Ona će ,viteškom“ narodu učvr-
stiti u Europi neprolaznu političku reputaciju, ko-
ja mu neće služiti na diku.

Tako se dogagja svakome koji ne poštuje
tugje pravice. A mi se tješimo, da je svaka sila
sa vremena.

 

Ston i Konavlje sa vjersko-na-
rodnog gledišta.
1 &

Trinaestog vijeka, kako kažu dubrovački spo-
menici,. cijeli pelješki poluotok, a na njemu Ston
nadasve, pretrpi teških nezgoda, zbog nutrnjih bor-
ba zahumskih vladara, tako da god. 1252. grad Ston
u nekom spomeniku spominje se kao razoren (Stam-
num nunc destructum). Oko godine 1260, bi opet
sagragjen od Jele supruge Stjepana Nemanića. Je-
la rodom francuskinja revna je i pobožna katoli-
kinja. Ona čini zazidat mnogo crkava i samosta-
na, megju kojim u Stonu samostan negda prozvan
6. D. Marije a potla S. Nikole, za kalugiere Sv.
Vazilija (Historia Ecclesiae Ragusinae Coleti p.
327). Sv. Sava, zna se da je bio regjen za Nad-
biskupa god. 1221,i da preminu god. 1237. Otkle
movi dokaz da nije mogao u stonjskom samostanu
ustrojit svoju biskupiju, jer taj samostan sazidan
je nakon njegove smrti. (V. Monumenta .historiae
Prov. Ragusinae O, M. etc, etc, Sebastiano Dolci
Napoli etc. ete. 1846. p. 18, 19).

Na žalost, samostan Sv. Nikole postane ras-
plodištem raskola. Dok Patarenstvo, sekta od naj-
gorih što su se igda pojavile proti kršćanskoj vje«
ri, pomoćju Zahumskih velmoža još prije rasko-
la dade teški udarac katoličkoj vjeri u cijeloj Za-
hulmiji pa i na pelješkom poluotoku, stonjski Bis-
kup Ivan de Cruce (1300) progonjen nemilo i po-
robljen od krivovjernika, usiljen je premjestit svo-
ju stolicu na Korčulu, uz stanovite uvjete, koji se
čitaju u ugovoru od njega sklopjenu sa Marinom
Gjongićem Korčulanskim knezom i sa druga dva

 

poslanika. u dibrovačkom dominikanskome : satho-
stanu, što je potvrgjeno od Pape- Urbana VIH.
Tako postane Korčulansko - Stonjska biskupija. U-
vjeti ugovora nalaze se u povijesti dubrovačke
crkve po Coleti (pag. 329) a napose u posebnoj
knjižici u biblivteci franjevaca u Dubrovniku. 1-
pak sred progonstva, katolicizam ne propane po-
sve u Stonu ni na pelješkomu poluotoku. Zna se
da su katolici tih mjesta slijedili davat desetine
svome Biskupu, i da je on i pohodio katkada po-
luotok, tješio.i krijepio u vjeri svoje progonjene
duhovne podanike. (V. Ecclesiae Ragusinae Histo-
ria pag. 329.) Od početka trinaestog vijeka, sve
do godine 1546, brojilo se osamnaest Stonjsko-
Korčulanskih biskupa, — SIN s a

Za veliku sreću katolicizma, a tim i civilnog
i kulturnog napretka ovih strana južae Dalmacije,
trinaesti vijek sa susljednim bilježi duba nepreki-
dnog širenja dubrovačke države, Ova pod .svoju
vlast već je bila uzela Bosanku, Brgat i Osojnik.
Stjepan Kotromanović godine 1333. u znak svoje
harnosti i prijateljstva proda Dubrovniku Ston sa
svim poluotokom za godišnih 500 1perpera (Luc-
cari: Anuali di Ragusa pag. 92). Malo godina po-

tlje Ostoja bosanski kralj ustupi Dubrovačkoj re- |.
' »Zarkve monastier u Hilander vascia Bogomolja u
! »Svetoj Zarkvi molobnisi Bozgii, i vascega gospod-
| »Stva, molimo gospodina Buga i Blasgenu Gospu,

publici zemlje Primorja izmegju Orašca i stonske
Imotice, tako da najbolje zemlje zahumske kne-
ževine već su spadale pod vlast dubrovačke repu-
blike. Ovoj je onda bila prva misao poboljšati mo-
ralno i materijalno stanje svog novog posjeda. Grad
Ston obzidaše novim tvrgjam dapaće se vjeruje da
su Dubrovčani sagradili mali Ston svezajuć ga zi-
dinami i kulam sa starim Stonom, i to na obra-
nu ćijelog poluotoka, od hajduka, koji su nepre-
stano silazili iz Hercegovine i mučili njihov novi
posjed (V, Ecglesiae Ragusinae  Historiae pag.
337-338).

Časti je dostojno njihovo nastojanje da svo-
jim novim podanicima povrate negdašnji religijoz-
ni mir, ukinuvši razkol i izkorijenivši gaduu pro-
tuvjersku i protisocijalnu patarensku sektu. I to
ne silom ni krvoprolićem neg blagostim evangjel-
skog propovijedanja, U tome poslu prvu ruku da-
dose republici bosanski franjevci, koji se naseliše
na poluotok još prije neg ovaj paue pod vlast re-
publike (V. Moiiumetića  Historiae  Prov. Rag. 0.
M. c. p. Sebastiano "Dolci pag. 18, 19, 20.). Po-
štovani 0. Sardinjski Andrija, lngleski Ivan sa
O. Ivanom iz Varaždina, god. 1330 na povratku iz
Bosne, gdje pomoću bana Stjepana Kotromanovića
i kanonika dubrovačkog Vulcija Bubalia svladahu
patarensko krivovjerje, nastaniše se na poluotoku.
Sa oružjem, kojim se služe katolički apostoli, to
jest uzornim svetim živjenjem i propovjedanjem
Evangjelja u malo doba cijeli oni narod povrate
vjeri njegovih praotaca. Taj neki Srbiu u pome-
nutome br. ,Srp. Glasa“ piše, da su ti fratri uz
svoju vjeru u uarod unosili i ime hrvatsko, Po
njemu bi dakle ime hrvatsko u ovim stranama bi-
lo svakako veoma staro. A mi odgovaramo da je
ta tvrdnja prava budalaština. U ono doba nije se
znalo za narodno pitanje, pa za borbu Srba i
Hrvata. Najzaslužniji + pak apostoli u obraćenju
Stonjana na katoličku vjeru franjevci Ivan i An-
drija ne bijahu rodom ni Srbi ni Hrvati, neg prvi
bijaše Inglez, a drugi Talijanac iz Sardinije. Nji-
ma je jedino bilo na duši iztrijebiti kukolj (pata-
renstvo) iz pšenice i povratiti Stonjane vjeri nji-
hovih praotaca negda u prva doba katolika ; što
im i pogje za rukom. No velecijenjenim nakanami
franjevaca opriječivahu se vasilijanski kalugjeri !
Nije bilo moguće da Stonjski katoiički biskup tr-
pi njihov prkos. Katolički biskup stanovaše kod S.
Marije od polja, ali kalugjeri sve jedoako poda-
vahu u 8. Nikoli manje redove, vrijegjajuć tako
biskupova prava. (V. Luccari pag. 14), Nego
srećom republici pogje za rukom sklopit na mir-
ne šnjimi ugovor, po komu odlučie kalugjeri o-
stavit Ston, a nastanit se u Macedoniju u samo-
stan brda Athos; dok republika spoznavši njihovo
pravo na vlasništvo stonjskog samostana, ovlasti ih
neka opreme svake treće godine u Dubrovnik svo-
je poslanike, da im po ugovoru izbroji zadužbinu
od 262 groša, 28 dinara sa jednom voštanom svi-
jećom., Kako znak zamjenite poznaje, bila je po-
lovica jednog zlatnog pjeneza prelomnjena, koju je
trebovalo da poslanici kalugjeri prekažu kad bi se
u Dubrovniku prekazali Senatu, U. knjizi od nae

| »Smiregnu Slavnogo i Bogobravimogo vascega gra-

»pokloni vascemu plemenitomu Gospostvu, u Vas

- Giov. Maria Mattei.

 

izmegju zaporka snomonutoj: monumenta historiq
Prov. Rag. nalazi se javni spis g: 1392, koji se
odnosi na odstup kalugjera i na posjed franjeva-
ca. Dubrovačka republika vjerno održi uvjet sve
do svoga pada. Zna se da godine 1804 na 20 A-
ugusta kalugjeri od brda Athos dogjoše u Dubrov-
nik i prekazahu se Senatu za običajnu zadužbi.
nu, noseći sobom i oni obične darove, lješnika, vi-
šanja, pinja i saferana, koji bi se razdijelili me.
gju kuezom, savjetnicima i kanćelijerom republike,
U cerimonijalu republike nalazi se spomenut ovaj
možda najposljedoji dolazak kalugjera u Dubrovnik.
Neće bit žav našim čitateljima, ako im sta-
vimo pod oči primjerak lista što bi ga pisali Igu-
mani, kad bi poslali svoje kalugjere da prime .o-
bičajnu zadužbinu. e.
Van Lista: Plemenytim i mudrim i svake xjašti
dostojnym Visoko slavnog grada Dubrovni:
ka obranomu . knezu i-vasam . privrednim
Vlastelom. .
U Lastu: Plemenytim i mudrym i svake cjasti
dostojnym visoko i slavnoga i Bogobranimo-
ga grada Dubrovnika obranom knezu i Vasa
Vlastelom smerno poklognegna
»lsz svete gori Atona Zarska, svarteih

»0 vascemu muogolitnomu scivotu i sdravgliu, i

»da. Sada premilostivi gospodo i Vlasteli, seto
»Vasce gospostvo posla svicchiu Svetoj Gospi u
»Sveta Goru, da se po toj sviecezi Gospodin Bog
»i Sveta Gospa za Gospostvo -i zdravlje vasce i
»Sa vas ostali grad molli, seto bi Bog Blasgena
»Gospa mnoge litte u sgivotu i u sdravgliu mirno
»pridavagjala i pokrilla, od vragh: vidimih i ng
»Vidimih, u najporesce od slyh i lukoviyh i bogo-
»Mirskieh esik. Toga radi poslahom do vaseega
»Svietlogo gospostva, Bratta nascega ..... da se

»kako je Sveta Gospa nastavilla, i naucilla da ego
»Primite i recenu sviechiu pogliese kakoste i do<
»Sad; a mi vako dolseni smo Bogu molit i Svetu
»Gospu. sa vasce sdravlje i sa vas ostali. šlavni;
»grad, stobi :Bog i Blasgena Gospa: mirao ucinilla
»8e mnogo litta Vascega Gospostva; Amin u Sve«
ntoj Gori Atonu zw
Smireni Iguman kilandarski
N. N.

Ovaj priwjerak nagjosmo u biblioteci du-
brovačkih franjevaca u rukopisu: Io Zibaldone
delle memorie storiche su Ragusa, raccolte del'P,
(Svršiće se).

 

 

Dubrovnik, 14 Maja

Čitamo u prošlom broju , Katoličke Dalmacije:“

»Prigodom Klaićeva izbora ,Crv. Hrv,“, koja u nje-
gov izbor nije ulazila i za koji Dr. P. Klaić njoj ništa ne
duguje — osim svoj izbor; rabi neku osobitu taktiku, €e
da kakogod odvrati pozornost od pravoga zla i prikaže
izbor ćak kao nekakvu sreću! Sreću barem u toliko u ko-
liko se tobože dokazalo, daje cielo ono izborništvo — hr-
vatsko.

To je obsjena ! Narodnjaci ne predstavijaja narod
nit njegovo pravo mišljenje. S toga otačbenik nemože doć
do onoga zaključka do kojega kuša, da dodje ,,Crv. Hrv.“

Nam je za čudo kako i ,Hrv. Pravo“ na&jelo na vi-
jest ,Crv. Hrv.“ te i ono vidi neku ,veliku važnost“ u Kla-
ićevu izboru. I njoj je ovaj izbor , dokazao“ (?!) da narod
u dubrovačkom području nije zaražen srbofilskom »Idejom«“,
Tamo se, piše dalje ,Hrv. Pravo“, , Srbofili ni pojavili nisu“,

Mi cienimo nasuprot da je Klaićev : dokazao sve o:
bratno, da su se Srbotili pokazali na izborim i da je ma
njima ostalo.

Svak zna, da su prigodom zadnjih saborskih izbora
»Srbi“ bili oni koji su odlučili pobjedu u onom izbor-
ništvu(?!) sa blagopokojnoga Dra Miha Klaića, proti čelić«
njaku pravašu, svećeničkoj dici pred, Liepopiliu, U koliko
znamo ti su ,Srbi“ još živi, A što s uvaj put nijesu kao
»Srbi“ oglasili, nije bilo sato, jer su ,Srbotili isčezli, ne«
go jer su vidjeli, da i neki pravaši idu Srbofilim ns
ruku, paje bilo suvišuo, da se oni muče, Ta i djeca u
Dalmaciji snadu, da narodnjaci, inokupno, nit nijesu, po
djelu, Hrvati, nego Srbo-Hrvati, te i njihova ,pobjeds“
stanovitom ,pravaškom“ uslužnošću dobivena, pre-
va je pravcata srbofilska pobjeda,

Tko misli drugčije, vura se, a tku drugčije piše va.
ra narod, da ne vidi svoje pravo slo na izvoru.“

Ovako od riječi do riječi, Ono krupnijem
slovima potcrtasmo mi neka bolje otskoči,

Članciću je naslov: ,Za isti“, — Jadne
U istine # Isgednsim vg(fo?