ko srestvorti politike, koja je 666 sv6 pokušala, da
nas omete u našemu cilju.
Tobožnji ,vogja“ srpske stranke u Dalmaci-
ji, a masljednik Ljubiše — u. narodnjemu zlu,
gosp. Sava Bjelanović, ne treba da se u svome
listu, kao onomadne, hvali, da bi mogao isto ži-
vjeti i bez glasila, kao politički činovnik i inače.
On ovako igra važniju ulogu i čini bolje usluge,
er pomaže ragarati i trovati hrvatsku misao u
almaciji, bilo to vjerskim srestvom, ili nadri hi-

“ storijskim, ili pako i samim denuncijama na pra-
“vaše, čega su puni stupci njegova lista. Ali taj
Sava Bjelanović zua, da narod kninski pravoslavne
vjere osjeća hrvatski, dapače da ista njegova
svojta, rogjaci mu i prosti seljaci, koji se zovu
njegovim prezimenom pred njim samim  nazi-
vahu hrvatskim svoj jezik, ne znajuć jadni kako
time žig udaraju na čelo svome ,učenome“ rogja-
ku. Neka gosp. Bjelanović i ovo pokuša pobiti.
Narodno ime i narodni osjećaj ne crpa se iz knji-
ga austrijskih Hofratha, nego u sjeromašnoj se-
ljačkoj kolibici, tamo na djevičanskom viru naro-
dne duše. Tu bi mi htjeli da se nagjemo sa gosp.
Kulišićem, Bjelanovićem, Milašom, Simićem i dru-
gim današnjim vajnim dalmatinskim Srbima. Ne
Biedermanni ni  Miklossichi, već  kvjemudrago
prosto bukovačko čobanče pravoslavne vjere neka
nam sudi. I kada na naše pitanje: ,kojim jezikom
govoriš?“ odgovori: hrvatski! on je u isto do-
ba izrekao kompetentnu i neprizivnu osudu svo-
jim prvacima, te odgovorio i na gornje pitanje:
Ko je izdao?

Onda i sada.

Bilo je to godine 1860 Iza katastrofe na
lombardskim poljanama puče teški apsolutizam u
Austriji. U Zagrebu banska konferencija, sazvana
ua 26 novembra, izda adresu, kojom se po narod-
nom i državnom pravu pitalo, da se Dalmacija
pripoji materi zemlji i da na prvom pjezinom sa-
boru bude zastupana.

Carevo rućao pismo od 5 decembra iste go-
dine izjavlja se pripravno odgovoriti željama Ba-
novine, te joj javlja, da je pozvalo poslanike Dal-
macije, neka še ob ovome pitanju izjave.

Onda se u Dalmaciji podijeliše stranke u dva
tabora: za sjedinjenje i proti njemu.

Ali narodna svijest tek se je počela buditi
u ovim našim krajevima. Dubrovnik je istina pred-
njačio, jer je u njemu još bilo dosta staraca, koji
se sjećahu, kad su bili slobodna republika. No na
ostalu Dalmaciju bijaše talijanska mora pritisla
narodni hrvatski duh.

Sastadoše se dalmatinski zastupnici u držav-
nom vijeću, da raspravljaju o sjedinjenju. Onda
autonomaši bijahu u većini. Njihov govornik con-
te Frano Borelli na ime svijeh reče:

» Većina je Dalmatinaca slavenska ; velika nas
većina iskreno ljubi svoju slavensku braću; mi
smo pripravni činom zasvjedočiti svoje narodno
čuvstvo ; srčano se zahvaljujemo na pozivu (t. j.
pozivu za združenje s Hrvatskom) ali moram o-
čitovati, da tomu jvš nije vrijeme.“

Nije, biva, po njemu bio — ,zgodan čas“ !

Na ovo veli oplakani Miho Pavlinović :

»Ali narodnjaci dalmatinski bez iznimke, po-
glavito su napirali na združenje. Borellu je odmah
odgovoreno općim povlagjivanjem : , Mi smo većim
djelom z2goljni Hrvati. Mi hoćemo združenje i vri-
jeme mu je.“

Bio je, biva, po njima — ,zgodan čas“ !

A zašto se autonomaš Borelli protivio zdru-
ženju sa Hrvatskom, jer ,još nije bilo vrijeme“ ?

I ovdje odgovara pokojni Pavlinović: , Želio
je da se prvo ugje u Bosnu i Hercegovinu.“

'Tako je dakle bilo godine 1860, Sada smo u
godini 1896 — trideset i šest godina naprijed.

Je li se stvar u čemu promijenila ?

Jest, malo. Oni autonomaši postali su tali-
janaši i sada ne pišu, da je njihovo čuvstvo sla-
vensko, nego gledaju preko mora.

Pravoslavni postadoše Srbi i nijesu više za
sjedinjenje sa Hrvatskom nego za Dušanovo car-

uć na nj, u dokollci pomažu, da se
PR M

A većina u Dalmaciji kao i onda još uvijek
čeka ,zgodan čas“ i gleda na ,bosansko pitanje,“

Ta većina uvjerava, da je slavenska, ,ne

“%
'&

 

safno riječi tiegoi djelom“, uptdt onako kako je to
govorio conte Borelli trideset i šest godina natrag.

Samo što se ta većina ne zove više autono-
maškom.

A manjina, odlučua manjina prestavnica hr-
vatstva i naroda, stoji još i danas kao i onda i
govori: ,Mi hoćemo združenje i vrijeme mu je.“

Koja dakle razlika od onda do sada, od 1860
do 1896?

Nikakva! Promjeniše uloge, ali igra ostaje
ista, a hrvatsko pitanje ostalo je u onom istom
stadiju u kome se je i začelo. Mješte namjesniki
koji su išli u Beč, da pred kraljem proti talijan-
štini zagovaraju i brane jezik hrvatski, došli su
drugi koji mješte talijanskog uvode njemački. I
to nam je sva stečevina !

U trideset i šest godina !. ... Je li moguće ?

Narode, ne vjeruj nam. Okreni se oko sebe,
pogledaj i vigji sam i onda nam reci: lažemo li ti
mi, ili te varaju oni, koji ti govore, da ti mi lažemo?

 

Opet vjera!

U službenom listu hrvatske (!) vlade, ,Na-
rodnijem Novinama“ čitamo slučajno imenik oni-
jeh, koji prigodom svečanosti kraljeva rogjendana
(na 18 avgusta) saučestvovaše svečanom objedu u
banskijem dvorima. Izmegju ostalih vele, ,N. N.“,
bio je i gosp. Ambrozije Pavlović ,,Srbski paroh“.

Mi smo ovaj čas u gornjemu članku razloži-
li o srpstvu u Dalmaciju vjerom unešenu. To isto
evo radi se u banovini. Kod ,Nar. Novina“ biće
izobraženijeh pisaca, a možda i koji Hrvat. Pita-
mo ih mi, kakav je to srpski paroh u Zagrebu ?
Da to nije valjda srpski konsuo, pak one pogreš-
no napisale? Srpski konsuo može biti gosp. Am-
brozije Pavlović; on može biti i Srbin pravoslavne
vjere, ako je to njemu milo i mi nemamo ništa pro-
ti tome; on nadalje može se zvati i paroh Srbin
A. Pavlović. Ali srpski paroh nigda za nigda,
ako je u svijetu još ostalo i malo istine, pravice
i poštenja. Ko jednoga pravoslavnog sveštenika
zove srpskijem parohom, taj nema pojma o raz-
liki izmegju reiigije.i narodnosti.

Srpski paroh nevine su riječce. Ali one mno-
go znače. Ona šačica zagrebačkih gragjana pravo-
slavnih bijahu nekad dobri Hrvati — kad se nji-
hova vjera nije zvala srpskom, ni njihov paroh
srpskijem parohom. Još ih megju njima ima, koji
su ostali vijerni svojoj narodnosti i hrvatskom i-
menu kao dr. Miletić, prof. dr. Mallin, savjetnik
Mallin i toliki drugi. To nije bilo dobro. Ova ne-
sretna politika koja je u nas razdijelila braću, di-
jeli ih i po Hrvatskoj — amo u slavu Beča, oua-
mo na račuu Pešte. Pak na mjesto grčko-istočnih
ili pravoslavnih svešteuika mi imamo danas samo
sveštenika srpskih takovim službeno priznatih u
službenome listu grofa Hedervarija !

»Srpski paroh“ u ,Narodnijem Novinama“
to nije više izdaja pojedinaca, već je to pravi na-
rodni grijeh, da ne upotrebimo gori izraz, koji se
proračunano i sustavno provagja i koji bi svaka
narodna vlada strogo kaznila, a u nas ne samo da
se tolerira, nego se još potiče, samo da ne bude:
mo složni i jedni.

Očekivalo bi se da će kadgod Hrvati bilo
kojega god mišljenja, pravaši, obzoraši, narodnjaci,
samo ako su Hrvati, ustati proti ovoj zloporabi vje-
re u protunarodne svrhe, Ali uzalud! Opozicija
ima prečega posla, a mnogi od nje dapaće prila-
godiše se ovoj novoj modi, pak zovu i smatraju
Srbima sve ono što se krsti su tri prsta. Ob o-
nim drugim što da rečemo? Nista! Gospodinu gro-
fu tako je milo, a ovi valja da čine ono, što on
hoće, jer su zatv bili poslani.

Hrvatski zastupnik na hrvatskom saboru i-
mao bi učinit predlog i pozvati vladu, da se pra-
voslavna vjera, crkva i sveštenstvo ne zove srps-
kim narodnim zego vjerskim imenom. Ili ako baš
grčko-istočna religija mora da ima narodno obilje-
žje, ne bi li se onda moglo tražiti, da se njezina
crkva u Hrvatskoj zove kako bi pošteno i praved-
no bilo: hrvatsko-pravoslavnom crkvom ?

Rodoljubima na razmišljaoje.

Naši dopisi.
Blato, 20 avgusta,
(Biankini megju isbormicima), Naše Blato

 

taliano se snremilo da dočeka svoga zastupnika,
koji prvi od svih i jedini pohrlio nam, da nam
dade račun njegova rada. U jutro na 17 ov. mj.
bila je svaka kuća okićena hrvatskom trobojnicom,
bez razlike; prozori cvijećem i sagovima, a po zi-
dovima bijahu prilijepljene razne Prigodnice, Čim
sunce otskočilo uputi se deputacija do Veleluke,
da ljubljenog zastupnika u ime blatskog puka pos-
dravi i da ga dovede u našu sredinu. Po varoši
sve se kreće, ljudi se kupe na buljuke, a o dru-
gome se i ne govori nego o Biankinu. Tako pro-
gje jutro. Kad po podne eto ti hrvatske čete pod
četovogjom g. Antom Cetinićem i barjaktarom g.
Matom Kunjašićem pod hrvatskom trobojnicom
pogje mu u susret, Oko 6 sati imao je Biankini
da stupi u varoš. Cio narod sa svim što ima od-
ličnijeg na čelu dočeka ga i tu mu prvi od prvijeh
nazovu dobrodošlicu. Triumfalno praćen narodom
uz urnebesne pokliće: Živio hrvatski sokoll..bra-
nitelj hrvatskih pravica! protivnik klauzule! itd.
a vijeran svome biser-geslu Bog i Hrvati! pohrli
u crkvu, da se Bogu pomoli, a zatim u općinu
koju nagje.... praznu, premda joj je javio dola-
zak (još naša općina nije ustolićena). Otale ode
u dvore našeg obljubljenog dn. Iva Semana, a u
veče zaputi se u gospodsku kuću gosp. A. Petko-
vića da drži govor, pošto mu javno bi zabranjeno
govoriti. U ime birača pozdravi ga preč. kan. dn.
Poro Bačić i istakne mu potrebe mjesta, a tad
uzme riječ sam gosp. zast., te kićenim govorom
razvije svoj program i rastumači svoje političko
djelovanje za narodna prava. U veče bi mu pri-
regjena gospodska većera u dvorani okićenoj hr-
vatskim trobojnicama, a na pročelju slika neumr-
log velikana dra. Antuna Starčevića. Padoše tu
mnoge napitnice u zdravlje visokog gosta, da nam

ga Bog poživi na diku i korist naroda, koji nam
ga je dao.

U jutro pak može se reći cijelo Blato ot-
prati ga podalek komad puta, vraćajuć se kući u-
tvrgjen u čistoj hrvatskoj svijesti ovijem posjetom
čas. Biankina, koji će u nas ostaviti neizbrisivu
uspomenu. Tugomil.

Ston, 25 Augusta.

( Biankini u Stonu.) Danas za prvi put ima-
li smo sreću, da vidimo u našoj sredini dičuog
nam zastupnika, čelik-rodoljuba Don Juru Bian-
kini, koji je «bilazeći svoj izborni kotar došao i
do Stona. Mimoilezeći doček, koji je a da se ine
spominje bio dosta oduševljen, te radost i veselje
pučanstva kad je vidjelo megju svbom svoga za-

govornika, osvrnut ćemo se malo na sastanak, ko-
ji je ovdje bio držan.

"Javni sastanak u Stonu imao se je držati u
općinskoj dvorani na 23 t. mj. u 44 sata poslije
podne. Narod zgrnuv sa svijeh strana, da čuje za
prvi put slatku riječ svoga pobornika, te da mu
prikaže svoje bjede i nevolje, te ga zamoli da im
po mogućnosti lijeka nagje. Dok je narod tako
napeto očekivao odregjenu uru, ova već i došla ;
te baš u času kad je časni Bjankini imao da kre-
ne put općinske dvorane i kad se radi kratkoće
vremena ni telegrafično više ništa učiniti nije mo-
glo, doleti poglavarstvena odluka, kojom se sasta-
nak zabranjuje, jer da molbenica za dopust sastan-
ka nije bila prikazana tri dana prije istoga! Na-
rod koji je iz daleka biv došao, te se do kasni-
jega u Stonu zadržao, samo da Don Juri svoje
nevolje očituje, iznenagjen ovim dogagjajem, ko
od groma ošinut, razigje se. Megjutim. mjesni pr-
vaci dogovorno sa g. načelnikom uroče sutradan
privatni sastanak takogjer u općinskoj dvorani, i
zbilja što je jučer zabranjeno bilo, danas se je u
djelo provelu, samo šteta, što buduć rabotni dan,

nije se mogao toliki broj naroda zgrnuti, kolik se
je u nedjelju okupio bio.

Točno u 9 sati iz jutra stupi prečasni Bian-
kini, pračen od lijepe kite mladih sokolova u op-
ćinsku dvoranu, gdje ga dočeka g. načeluik i op-
ćinski prisjednici. Kad se je sakupio narod, koji
Je na sastanak pozvan bio, najprvo prečasni Bjan-
kini zahvali biračima na pouzdanju, kojim su ga
obdarili, da naime zastupa ovaj narod na dalma-
tinskom saboru, Zatim obeća da će unaprijed ko
i do sad po svojim slabim silama pastojati, da što
bolje i duševnije vrši svoje zastupničke dužnosti.
Da je on uvo za prvi put stupio megju svoje bi- +

rače, da na licu mjesta upozna narodne potrebe