$ e e; i o 4
Rusi i Hrvati.
Ovijeh dana imali smo prigode, da čitamo o

jednom karakterističnom slučaju. Nekoliko mladi-
jeh Hrvata na svenčilištim u Zagrebu, Beču i
Gracu dogovoriše. s> da ove praznike upotrebe tako,
da kao akademički tamburaški zbor hrvatski po-
sjete braću Ruse i njihovu veličanstvenu izložbu
u Nižnjem Novgorodu. Što rekoše to i učiniše:
sabraše se u društvo pak njih dvaestak, pod vod-
stvom jednoga mladoga doktoranda medicine, va-
ljana, uljudna i marljiva' gjaka, -a muzikalno du-
boko naobražena, krenuše u bratsku zemlju. U
Hrvatskoj Domovini i Obzoru izlaze dopisi o nji-
hovu putovanju i vidi se, da su im pojedinci bili
svukud na ruku, od granice do cilja njihova pu-
tovanja. Gdje im se priličnije činilo, dadoše svo-
je koncerte, koji-su dobro uspeli i braća su ih lijepo
dočekali. U Petrogradu nagjoše svojih zemljaka, ko-
ji ne požališe ni truda ni vremena, da ih uvedu
u ruska društva i da ih izmjenično upoznadu sa

ruskom braćom.
U Nižnem Novgorodu prirediše takogjer više

koncerata i Rusi su ih rado slušali. Kad, kao grom :

iz vedra neba, udari nekakvo moskovsko Rusko
Slovo na mlade gjake, potvarajuć ih, da oni ,či-
sto srpske melodije proturaju i podvaljuju Rusima
kao svoje.“ Gjaci su na to poslali rečenome listu
lijep ispravak, koji je ujedno i njihova izjava. Re-
koše kako oni nijesu došli u Rusiju kao propa-
gandiste rimske, nego kao braća i žrtve ,austrij-
ske centralizacije“ i ,magjarske državne ideje,“
kako oni nijesu ultramontanski šoviniste latinizma,
dapače da se Hrvati bore za slavensku liturgiju
itd. Najzad opravdaše hrvatske melodije koje
sviraju i kazaše, kako na repertosru njihovom ne-
ma nijednog srpskog kompozitora Pri izboru
komada nijesu se povodili nikakakvijem vjerozakon-
skijem pogledima, tim više, što megju njima i-
made i pravoslavnih Hrvata. Zaključiše na-
pokun spomenom, kako je ovo prvi put da Hrva-
ti korporativno posjećuju Rusiju, zašto je trebalo
osvem materijalnih žrtava još i drugih, jer Nijem-
ci i Magjari gladaju na njih kao na nedopuštenu
izjavu hrvatskog rusofilstva i zaključiše, kako je
žalosno, da želja Hrvata pohoditi rusku izložbu
i upoznati svoju braću na sjeveru sa slovenskom
muzikom izaziva u Austro-Ugarskoj gonjenje, a u
Rusiji nepovjerenie.

Što je na ovo odgovorio rečeni gostoljubivi
moskovski list? On je potvrdio svoje pregjašne
uvrede, zatim im je sasuo grdnu litaniju svakoja-
kih podvala. Rusko Slovo reklo im je, da su Hr-
vati veliki katolički šoviniste, kako to svjedoči
pravoslavna crkva u Zagrebu ,koja se tako vrije-
gja da nije moguće riječima iskazati“.*) Spomenu
zatim potanje kako su Hrvati tražili, da se sa
srpske (??!) crkve skine srpska zastava i istakne
hrvatska što je izazvalo velike nerede**), Reče

*) Rusto Slovo govori ovdje jednostavno jednu veliku ne-
istinu. U Zagrebu za poznatih demonstracija nije se vrije-
gjala pravoslavna crkva kao takova, nogo je pućanstvo tra-
žilo, da se & nje skine srpska zastava, s to je imalo pravo. Ur.

++) Ni ovo nije istina. U prvom reda što bi Rusima bi-
lo stalo da Hrvati neće u svojoj kući trpjeti brata-krvni-
ka? Nije zatim izazvalo nerede što se hrvat«ka zastava i-
staknula, nego uprav srpaka, koja se u Hrvatskoj druži sa
= svijem neprijateljima Hrvata. Ur.. 6 EE

 

  

se Uredništvu.

još, kako su Hrvati združeni sa neslavenstvom pio-
ti jadnijem Srbima, koji rad tog toliko trpe *) i

| još toliko drugijeh besmislica, da ih ne treba ni

bilježiti.
s *

a

Odmah se pogagja, da je ovo srpsko maslo.
Kakav brat Srbin pravoslavni, koji u Moskvi štu-
dira obično na troškove Rusije, pucao je od jada
videći kako su naši mladi gjaci došli na lijepu po-
misao, kako uspjehe slave i svuda ih lijepo doče-
kuju. On je onda po onoj srbobranskoj jauknuo,
da su Hrvati Srbima te melodije ukrali! Jer gdje
bi inače jedan Rus, ma koliko neuljudan bio, to
spočitnuo jednome svome gostu ? Članak . proti
Hrvatim i onaj odgovor na njihvv ispravak sa-
stavio je naravno taj lijepi brat S:bin i onda po-
bjedonosno poslao dotične brojeve na uredništva
srpskijeh listova, pa i našega ,Dubrovnika“, gdje
,Rusko: Slovo“ ne primaju, neka ih oni tamo pro-
ti nama kako bolje znadu izrabe. Gdje bi ljudima
oko moskovskoga lista palo na um, da oni to sami
urade, kad sjegurno i ne znadu za naše srpske listo-
ve? I tako ono što je imalo doći direktno u naše

lažitorbe prošlo je kroz rešeto moakovskoga lista,
eda se tako poveća vrijednost bezubraznoj tvrdnji,

koja — usprkos tome što tlaši gjaci javno ispo-
vjediše, da na svom repertoaru nemaju nijednog
srpskog kompozitora — ipak ponovo hoće da su
oni hrvatske melodije Srbima ukrali! Ovo je prvi
put, da se u nas čuje, kako Srbi imaju svoju mu-
ziku i svojih kompozitora!

*

Ovaj mali intermezzo što se je našijem gja-
cima dogodio u bratskoj Rusiji, ne bi zaslužio da
se s njime toliko bavimo, kada on s druge strane ne
bi imao svoju kako rekosmo karakteristiku. On nam
naime pokazuje raspoloženje Rusa u našem srpsko-
hrvatskom sporu djelomično, istina, ali sveisto dosta
jasno. Oz nam veli, da će Rusi mnogo prije vjero-
vati Srbima nego nama, makar ih oni varali, (k0
što su ih do sad toliko izvarali!) makar im govo-
rili ovakijeh bedastoća kao što ih gore spomenu-
smo, a to zato, što su Srbi pravoslavni, a Hrvati
su većinom katolici. Pomislimo rusku redakciju kao
izraz ruskoga javnoga mnijenja. U nju stupaju Sr-
bin i Hrvat, da čuju svoj sud, I Srbinu biće do-
sta da pokaže svoja tri prsta, da pogleda na Hr-
vata i da mu reče, da je on privrženik ,rim pa-
pe“. Hrvat može imati sve pravice. Rus se neće
mnogo premišljati.

Ovu žalosnu istinu ne treba zatajivati, nego
joj valja u lice pogledati. Ovdje se slavenska uza-
jamnost grubo kosi i teško je predvidjet vrijeme,
kad će ove presude isčeznuti. Rusi su Slaveni kao
i mi, ali oni su prvo svega Rusi. Rusi su Slaveni
i Rusi, ali i preko toga oni su prvo i prvo pra-
voslavni. Katolici Rusi nemaju kod braće svoje
nikakve simpatije. U ovakom istum mišljenju od-
gojeni su i naši Srbi, pravi Srbi, pravoslavni Srbi,
gamo što oni iz političkih i faktičnih razloga to
ne mogu da iskažu, radi našijeh Srba-Katolika, ko-

služe za potkopavanje i razaranje Hrvatstva.
Srbiji gdie Srba Katolika nema, oni na sva
pripovijedaju kako je Srpstvo pravoslavna
a pravoslavna vjera srpstvo i kako je to
dvoje tako spojeno ,da se jedno hez drugoga

>
=:
=

 

| +) Uprav obratao, kako u 288 već imala djeca snadu. Ur.

Pretplata: | oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku s dopisi

 

i

“ Za oglase, zahvale 1 ost. plaća še 10 novi. po zotia, & oglasi koji se više pata

da RO

U takome stanju, čekajući dok se promijeni
ovo shvaćanje kod braće Rusa, pa dok i oni poč-
nu shvaćati, da se ne gleda ko se kako krsti,
no čija mu krvca grije prsi, čemu možemo i mi
doprinijeti — nama je u prvom redu nastojati, da
budemo i ostanemo dobri Hrvati. Samo kao dobri
Hrvati mi ćemo biti u isto doba i dobri Slaveni,
jer snaga Slavenstva sastoji samo u snazi pojedi-
nih slavenskih naroda. Čim je koja grana jača,
tim je jače i cijelo stablo. Ako pak mi budemo
šeprtljit i zanašat se za kojekakvim, umjetno sko-
vanim. kombinacijama, mi, ne stvarajuć ništa, sla-
bimo i raskopavamo hrvatsku ideju na veliku ra-

-dost_ našijeh neprijatelja.

Mislimo da ovo ne treba tek dokazivati. U
to ime tražeći izvor svojijeh sila u nama istijem
i u vlastitoj narodnoj svijesti, mi ćemo postati
jak i osviješćen narod, koji, i ako malen, imat će
toliko snage, da će svakoga moći prisilit, da ba-
rem u njegovoj kući mora računati s njime.

U tom slučaju mi ćemo imati za prijatelja
svakoga, kome se vlastiti interesi ne budu s naši-
jem križali, nego se još popunjali, a to će u pr-
vom redu biti bez sumnje naša: po rodu braća,
koje s-nama jedna krv veže i ako nas vjera dijeli.

'Jer Slavenštvo i Hrvatstvo, koje je za našu

sreću na prvome udaru germano-magjarskoj na-
rodnoj erupciji, ne mogu se nikako megjusobno
isključivati Što su presuda i fanatizam stvorili,
to će srušiti spoznaja zajedničkijeh narodnijeh in-
teresa i onda će Hrvati, jak i krepak narod, kod
svoje braće biti malo bolje susretani.

Poplave.

Ovo ljeto bilo baš bogato elementarnim nez-
godam. Dalmaciju pohodile ponajviše poplave, na-
dasve otok Brač. Nijesu to poplave rijeka nego
uzgor. Prolomio se oblak, sasule se kabline vode,
na curke, na potoke i eto kud progje ostavlja
trag svoga prokletoga puta: vinogradi uništeni,
baštine razrovane, zemlja u more odnesena. To
sve u čas. Gdje je prije stalo uzdanje cijelijeh
sela, tu je sada pustoš i wododerina. A narod
jadan gleda, pa se čudi.

Nego valja živjet i to je ona nevolja. Neka
što je propala ljetina, ama neće bit bolje ni do
godine, ni ko zna do kad, dok se baštine opet ure-
de, zasade, rode; a donle valja isto hranit se, pla-
ćat poreze i stotinu drugijeh trošaka. Muka gole-
ma siromahu težaku. Otkud pomoći ?

U takom slučaju pomogne nešto pravica,
nešto dobra djela. Sela, općine obraćaju se na vla-
du, neka za one godine ukine porez, neka pomog-
ne novčanijem srestvima sirvmasima i glavnim rad-
njema u mjestu prepriječi nove nesreće. Mogla ih
je — onda se veli — i prije napravit, pak se

 

m mem m mm sie JE